Zgodnie z
ustawą z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi
potrzebami, każdy - bez konieczności wykazania interesu prawnego lub
faktycznego - ma prawo złożyć do Urzędu Gminy w Dąbrowie Chełmińskiej
informację o braku dostępności architektonicznej lub informacyjno-komunikacyjnej
(w zakresie świadczonych usług przez Urząd), o których mowa odpowiednio w
art. 6 pkt 1 lub 3 (wskazanym poniżej). Taka forma zgłoszenia ma
wyłącznie charakter informacyjny.
Wyciąg z
ustawy:
„Art. 6. Minimalne wymagania służące zapewnieniu dostępności osobom ze
szczególnymi potrzebami obejmują:
1.
w zakresie dostępności
architektonicznej:
a. zapewnienie
wolnych od barier poziomych i pionowych przestrzeni komunikacyjnych budynków,
b. instalację
urządzeń lub zastosowanie środków technicznych i rozwiązań architektonicznych w
budynku, które umożliwiają dostęp do wszystkich pomieszczeń, z wyłączeniem
pomieszczeń technicznych,
c. zapewnienie
informacji na temat rozkładu pomieszczeń w budynku, co najmniej w sposób
wizualny i dotykowy lub głosowy,
d. zapewnienie
wstępu do budynku osobie korzystającej z psa asystującego, o którym mowa w art.
2 pkt 11 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i
społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2021 r. poz.
573),
e. zapewnienie
osobom ze szczególnymi potrzebami możliwości ewakuacji lub ich uratowania w
inny sposób;
2. […];
3. w zakresie dostępności
informacyjno-komunikacyjnej:
a. obsługę z
wykorzystaniem środków wspierających komunikowanie się, o których mowa w art. 3
pkt 5 ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o języku migowym i innych środkach
komunikowania się (Dz. U. z 2017 r. poz. 1824), lub przez wykorzystanie
zdalnego dostępu online do usługi tłumacza przez strony internetowe i
aplikacje,
b. instalację
urządzeń lub innych środków technicznych do obsługi osób słabosłyszących, w
szczególności pętli indukcyjnych, systemów FM lub urządzeń opartych o inne
technologie, których celem jest wspomaganie słyszenia,
c. zapewnienie
na stronie internetowej danego podmiotu informacji o zakresie jego działalności
- w postaci elektronicznego pliku zawierającego tekst odczytywalny maszynowo,
nagrania treści w polskim języku migowym oraz informacji w tekście łatwym do
czytania,
d. zapewnienie,
na wniosek osoby ze szczególnymi potrzebami, komunikacji z podmiotem publicznym
w formie określonej w tym wniosku.”
Osoba ze
szczególnymi potrzebami lub jej przedstawiciel ustawowy, po wykazaniu
interesu faktycznego, ma prawo wystąpić z wnioskiem o zapewnienie
dostępności architektonicznej lub informacyjno-komunikacyjnej, zwanym dalej
„wnioskiem o zapewnienie dostępności”.
Wniosek o
zapewnienie dostępności jest wnoszony do podmiotu publicznego, z którego
działalnością jest związane żądanie zapewnienia dostępności zawarte we wniosku.
WAŻNE – warunkiem złożenia wniosku o zapewnienie dostępności
jest posiadanie interesu faktycznego wobec instytucji, do której wnosi się ten wniosek.
Interes faktyczny to potrzeba skorzystania z usług świadczonych przez Urząd Gminy
w Dąbrowie Chełmińskiej.
Wniosek o
zapewnienie dostępności powinien zawierać:
-
dane kontaktowe wnioskodawcy,
- wskazanie bariery utrudniającej
lub uniemożliwiającej dostępność w zakresie architektonicznym lub
informacyjno - komunikacyjnym,
- wskazanie sposobu kontaktu z
wnioskodawcą,
- wskazanie preferowanego sposobu
zapewnienia dostępności, jeżeli dotyczy.
Podmiot
publiczny realizuje zapewnienie dostępności w zakresie określonym we
wniosku bez zbędnej zwłoki nie później jednak niż w terminie 14 dni od dnia
złożenia wniosku. Jeżeli dotrzymanie tego terminu nie jest możliwe, podmiot niezwłocznie
powiadamia wnioskodawcę o przyczynach opóźnienia i wskazuje nowy
termin nie dłuższy niż 2 miesiące od dnia złożenia wniosku
o zapewnienie dostępności.
Gdy
zapewnienie dostępności w zakresie określonym we wniosku
o zapewnienie dostępności jest niemożliwe lub znacznie utrudnione,
podmiot publiczny niezwłocznie zawiadamia wnioskodawcę o braku możliwości
zapewnienia dostępności i zapewnia dostęp alternatywny.
Wniosek
o zapewnienie dostępności architektonicznej lub informacyjno -
komunikacyjnej można:
-
złożyć osobiście w Sekretariacie
Urzędu Gminy, pok. 14
- wrzucić do skrzynki podawczej
umieszczonej na budynku Urzędu Gminy
- wysłać na adres: Urząd
Gminy w Dąbrowie Chełmińskiej, ul. Bydgoska 21, 86-070 Dąbrowa Chełmińska
- wysłać drogą elektroniczną na
adres: sekretariat@dabrowachelminska.lo.pl
- złożyć za pomocą platformy
ePUAP na adres: /2h4v41qktu/SkrytkaESP
W przypadku
niezapewnienia dostępności, wnioskodawcy służy prawo złożenia skargi na brak
dostępności. Skargę wnosi się do Prezesa Zarządu PFRON, w terminie
30 dni, zgodnie z zapisami art. 32 ustawy z dnia 19 lipca
2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.
Zapewnienie dostępności cyfrowej
Zgodnie z
art.18 ust. 1 ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron
internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych,
każdy ma prawo
wystąpić do podmiotu publicznego z żądaniem zapewnienia dostępności cyfrowej
wskazanej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub elementu strony
internetowej albo o jego udostępnienie za pomocą alternatywnego sposobu
dostępu.
Żądanie
powinno zawierać:
-
dane kontaktowe osoby
występującej z żądaniem;
- wskazanie strony internetowej,
aplikacji mobilnej lub elementu strony internetowej, lub aplikacji
mobilnej podmiotu publicznego, które mają być dostępne cyfrowo;
- wskazanie sposobu kontaktu z
osobą występującą z żądaniem;
- wskazanie alternatywnego
sposobu dostępu, jeśli dotyczy.
Żądanie
o zapewnienie dostępności cyfrowej można:
-
złożyć osobiście w
Sekretariacie Urzędu Gminy, pok. 14
- wrzucić do skrzynki podawczej umieszczonej
na budynku Urzędu Gminy
- wysłać na adres: Urząd
Gminy w Dąbrowie Chełmińskiej, ul. Bydgoska 21, 86-070 Dąbrowa Chełmińska
- wysłać drogą elektroniczną na
adres: sekretariat@dabrowachelminska.lo.pl
- złożyć za pomocą platformy
ePUAP na adres: /2h4v41qktu/SkrytkaESP
Podmiot
publiczny realizuje żądanie zapewnienia dostępności strony internetowej,
aplikacji mobilnej lub elementu strony internetowej bez zbędnej zwłoki, jednak
nie później niż w terminie 7 dni od dnia wystąpienia z żądaniem.
Jeśli zapewnienie dostępności cyfrowej nie może nastąpić w ww. terminie,
podmiot niezwłocznie powiadamia osobę występującą z żądaniem o przyczynach
opóźnienia oraz terminie, w którym zapewni dostępność cyfrową, jednak nie
dłuższym niż dwa miesiące od dnia wystąpienia z żądaniem.
Podmiot
publiczny odmawia zapewnienia dostępności cyfrowej elementu strony internetowej
lub aplikacji mobilnej, jeżeli wiązałoby się to z ryzykiem naruszenia
integralności lub wiarygodności przekazywanych informacji. Jeśli podmiot
publiczny nie jest w stanie zapewnić dostępności, powiadamia osobę występującą
z żądaniem o przyczynach zaistniałej sytuacji i wskazuje
alternatywny sposób dostępu do tego elementu.
W przypadku
odmowy zapewnienia dostępności cyfrowej wskazanej w żądaniu, albo
w przypadku odmowy skorzystania z alternatywnego sposobu dostępu -
osoba zgłaszająca żądanie ma prawo złożyć do podmiotu publicznego skargi.
Do rozpatrywania skargi w sprawach zapewnienia dostępności cyfrowej
stosuje się przepisy działu VIII ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks
postępowania administracyjnego.
Załączniki do pobrania: