PROTOKÓŁ NR XVII/04
z Sesji Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska
odbytej w dniu 1 grudnia 2004 roku
Sesja odbyła się w Sali Konferencyjnej Urzędu Gminy Dąbrowa Chełmińska .
Przewodniczący Rady Gminy Józef Hentrich o godzinie 9.oo otworzył Sesję i po powitaniu radnych i gości oświadczył, iż zgodnie z listą obecności aktualnie w posiedzeniu uczestniczy 15 radnych, co wobec ustawowego składu Rady wynoszącego 15 radnych stanowi quorum władne do podejmowania prawomocnych decyzji. (Listy obecności radnych i gości stanowią załączniki do niniejszego protokółu).
W Sesji udział wzięli:
- Radni Rady Gminy wg listy obecności,
- mgr Zbigniew Łuczak - Wójt Gminy,
- Krystyna Kalinowska – Sekretarz Gminy,
- Elżbieta Piotrowska - Skarbnik Gminy,
- Danuta Tomaszewska - Kierownik G.O.P.S,
- Stanisław Buś – radny Rady Powiatu Bydgoskiego, Dyrektor Szkoły Podstawowej w Ostromecku,
- Waldemar Łobocki – Dyrektor Szkoły Podstawowej w Czarżu,
- Januariusz Stodolny – Dyrektor Zespołu Szkół w Dąbrowie Chełmińskiej,
- Kierownicy świetlic wiejskich na terenie Gminy, wg listy obecności,
- Sołtysi i zaproszeni goście wg listy obecności.
Przewodniczący Rady Gminy odczytał porządek obrad i zwrócił się o przedstawienie wniosków w sprawie ewentualnych poprawek i uzupełnień do porządku.
Radna Barbara Łukowska zwróciła się o zdjęcie z porządku obrad punktu trzynastego: „Projekt uchwały w sprawie zarządzenia poboru podatku od osób fizycznych od nieruchomości, rolnego i leśnego w drodze inkasa oraz wyznaczenia inkasentów i ich wynagrodzenia” w związku z tym, że 6 grudnia odbędzie się spotkanie z sołtysami. Radna zaproponowała, aby ten temat przedyskutować z sołtysami.
Wójt Gminy poinformował, że omawiana uchwała podlega publikacji w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko – Pomorskiego i podjęcie jej w terminie późniejszym spowoduje, że może nie wejść w życie z dniem 1 stycznia 2005 roku.
Radna Barbara Łukowska zwróciła uwagę na różnice pomiędzy zapisem uchwały, a umową zawieraną pomiędzy Wójtem, a inkasentem. Umowa zobowiązuje inkasentów do dostarczenia wszystkim podatnikom nakazów płatniczych, a ryczałt liczony jest od zainkasowanej kwoty. dodała, ze sołtysi mają odmienne zdanie na ten temat.
Wójt Gminy poinformował, że rocznie z budżetu gminy wypłacana jest kwota 28 000 zł za inkaso i nie zgodzi się na wyższą sumę z tego tytułu.
Radny Ryszard Kaczor poinformował, że Komisja Rewizyjna na swym posiedzeniu dyskutowała nad kwestią przyznania inkasentom pewnej sumy z tytułu dostarczania nakazów, np. 2%.
Wójt Gminy poinformował, że tak właśnie jest. Stawka 7% nie jest naliczana za samo inkasowanie.
Longina Tomczyk Sołtys Sołectwa Gzin zwróciła uwagę, że sołtysi mają bardzo mało czasu na dostarczenie podatnikom nakazów. Chodzi również o to, by podatnicy wpłacali podatki u sołtysów, a nie w banku.
Radny Andrzej Barczyński stwierdził, iż byłoby dobrze gdyby sołtysi mieli możliwość wypowiedzenia się w kwestii stawek za inkaso i na najbliższą Sesję przedstawili gotowy materiał.
Przewodniczący Rady Gminy poddał pod głosowanie wniosek radnej Łukowskiej o wykreślenie z porządku obrad punktu trzynastego „Projekt uchwały w sprawie zarządzenia poboru podatku od osób fizycznych od nieruchomości, rolnego i leśnego w drodze inkasa oraz wyznaczenia inkasentów i ich wynagrodzenia”.
Za przyjęciem w/w wniosku głosowało 8 radnych, przeciw – 7.
Rada Gminy postanowiła wykreślić punkt 13 „Projekt uchwały w sprawie zarządzenia poboru podatku od osób fizycznych od nieruchomości, rolnego i leśnego w drodze inkasa oraz wyznaczenia inkasentów i ich wynagrodzenia” z porządku obrad.
Rada Gminy obradowała według następującego porządku:
1. Powołanie Sekretarza obrad.
2. Przyjęcie protokółu z poprzedniej Sesji.
3. Informacja Wójta Gminy dot. podejmowanych działań w okresie międzysesyjnym.
4. Interpelacje, zapytania i wolne wnioski.
5. Dyskusja na temat struktury organizacyjnej Gimnazjum
6. Wniosek pracowników administracji i obsługi szkół w sprawie podwyższenia wynagrodzeń.
7. Sprawozdanie z działalności Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej.
8. Informacja na temat działalności placówek kultury na terenie gminy.
9. Omówienie prac związanych z przygotowaniem projektu herbu Gminy.
10. Projekt uchwały w sprawie ustalenia podatku od środków transportowych oraz zwolnień w tym podatku.
11. Projekt uchwały w sprawie ustalenia stawek czynszu za dzierżawę gruntów rolnych stanowiących własność Gminy Dąbrowa Chełmińska.
12. Projekt uchwały w sprawie ustalenia wzorów informacji i deklaracji na podatki: od nieruchomości, rolny i leśny.
13. Projekt uchwały w sprawie zmian w uchwale nr X/72/03 Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska z dnia 3 grudnia 2003 roku w sprawie przyjęcia kryteriów podziału środków dla sołectw wydzielonych w budżecie Gminy Dąbrowa Chełmińska.
14. Projekt uchwały w sprawie przyjęcia „Programu współpracy Gminy Dąbrowa Chełmińska z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 23 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i wolontariacie na rok 2005”.
15. Projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na rok 2004.
16. Informacja o pracach Komisji w okresie międzysesyjnym.
17. Dyskusja na temat wniosku mieszkańców Ostromecka dot. działalności baru „Kufelek” w Ostromecku.
18. Odpowiedzi na interpelacje, sprawy różne.
19. Zakończenie obrad.
ad.1. Rada Gminy jednogłośnie powołała radnego Szymona Dunala na Sekretarza obrad. Radny Dunal wyraził zgodę na pełnienie tej funkcji.
ad.2. Do protokółu z XVI Sesji Rady Gminy uwag nie wniesiono. Rada Gminy jednogłośnie przyjęła protokół z XVI Sesji.
ad.3. Wójt Gminy przedłożył Radzie Gminy informację na temat swojej działalności w okresie międzysesyjnym, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
Radny Szymon Dunal zapytał, czy wyznaczono już miejsce na realizowanie uchwały w sprawie organizowania posiłków dla potrzebujących?
Wójt Gminy w odpowiedzi poinformował, że rozpisano przetarg na dostarczanie posiłków. Jeżeli będą dożywiane osoby dorosłe, miejsce, gdzie by się to mogło odbywać zostanie wyznaczone.
Wójt wskazał na możliwość przyznawania zasiłku celowego na zakup posiłku, w związku z czym wcale nie oznacza to, że osoby kwalifikujące się do tej formy pomocy muszą otrzymywać posiłek. Wójt dodał, że nie wiadomo jeszcze, w jaki sposób przedmiotowa uchwała będzie realizowana.
Rada Gminy przy obecności piętnastu radnych, piętnastoma głosami „za” – jednogłośnie przyjęła sprawozdanie z działalności Wójta Gminy w okresie międzysesyjnym, które stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
ad.4. W punkcie „interpelacje, zapytania i wolne wnioski” nie poruszano żadnych kwestii.
ad.5. W dyskusji na temat struktury organizacyjnej gimnazjum na terenie gminy głos zabrali:
Radny Witold Siewert uznał wnioski rodziców w sprawie utworzenia trzech odrębnych zespołów szkół jako jak najbardziej uzasadnione. Radny dodał, że od samego początku proponowano to rozwiązanie, ale wówczas nie było takich możliwości prawnych. To będzie dla dobra dzieci.
Radny Szymon Dunal zwrócił uwagę, że bazy lokalowe szkół są bardzo dobre, więc nie ma przeszkód dla reorganizacji szkół. Dzięki temu dyrektorzy będą mogli samodzielnie decydować w swoim środowisku.
Wojciech Mikołajczyk – Przewodniczący Rady Rodziców w Ostromecku dodał, że w wyniku oddzielenia gimnazjów powstaną oszczędności dla budżetu gminy.
Radny Bartosz Giłka zwrócił uwagę, że sprawa została przedyskutowana przez Komisje Rady Gminy. W chwili obecnej możnaby poprosić dyrektorów szkół o przedstawienie argumentów „za” i „przeciw”.
Radny Jan Palmowski dodał, iż myśli, że wszystko zostało już powiedziane. Wójt Gminy powinien odbyć rozmowę z dyrektorami szkół w kwestiach nie zwalniania nauczycieli.
Radny Maksymilian Henke zwrócił się o poddanie pod głosowanie wniosków w sprawie utworzenia na terenie Gminy trzech odrębnych zespołów szkół.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji poddał pod głosowanie wniosek w sprawie upoważnienia Wójta Gminy do podjęcia działań zmierzających do utworzenia trzech odrębnych Zespołów Szkół na terenie Gminy
Rada Gminy przy obecności piętnastu radnych, piętnastoma głosami „za” – jednogłośnie postanowiła upoważnić Wójta Gminy do podjęcia działań zmierzających do utworzenia trzech odrębnych Zespołów Szkół na terenie Gminy.
ad.6. W dyskusji nad wnioskiem pracowników administracji i obsługi szkół w sprawie podwyższenia wynagrodzeń głos zabrali:
Radny Witold Siewert stwierdził, że jeżeli Rada Gminy pozytywnie ustosunkujemy się do przedmiotowego wniosku, możemy jedynie przeznaczyć w budżecie gminy większą kwotę na wynagrodzenia.
Wójt Gminy udzielił szczegółowych wyjaśnień dot. kwestii wynagrodzeń w/w osób informując o konieczności zmiany regulaminu płac.
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji w tej sprawie.
Radny Andrzej Barczyński stwierdził, że ze stanowisk Komisji wynika, iż radni są zgodni co do konieczności przyznania podwyżek w/w pracownikom. Nie wiedzą jednak, w jakiej tabeli płac mieści się dana osoba. To jest bardzo skomplikowane, dlatego Rada Gminy powinna decydować o tym, by znaleźć środki na podwyżki wynagrodzeń.
Wójt Gminy poinformował, że podczas wspólnego posiedzenia Komisji Rewizyjnej oraz Komisji Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych przyjęto wniosek, by zrealizować wzrost wynagrodzeń o 5% oraz upoważnić Wójta Gminy do przystąpienia do opracowania nowego regulaminu płac. Wójt zaproponował, by na etapie, gdzie nie został jeszcze przygotowany projekt regulaminu nie podejmować kwestii kwot.
Radny Jan Palmowski zwrócił uwagę, że intencją Komisji było podniesienie wynagrodzeń wnioskującym osobom w satysfakcjonujący sposób. Nie powiedziano, by było to 150 zł tylko około 150 zł, by opracowując tabele wynagrodzeń mieć na uwadze takie kwoty podwyżek.
Wójt Gminy zwrócił się z prośbą o nie odnoszenie się zbyt precyzyjnie do kwot, ponieważ występują różnice wysokości płac w poszczególnych szkołach. Powinno to zostać rozwiązane. Wójt zwrócił uwagę na pracowników, którzy obecnie nie mieszczą się w tabelach płac. W ich przypadku może zaistnieć sytuacja konieczności wypowiedzenia warunków płacy i zmiany ich na niższe. Wójt zaproponował, że opracuje nowy regulamin płac i po przedyskutowaniu go ze Związkami Zawodowymi przedstawi Radzie Gminy.
Radny Jan Palmowski zwrócił uwagę, że należy zgodzić się z propozycją Wójta Gminy, by nie określać kwot podwyżek. Dopiero po przedstawieniu projektu regulaminu będzie można rozważać kwestie finansowe.
Przewodniczący Rady Gminy poddał pod głosowanie wniosek by znacząco (więcej niż o 5%) podwyższyć wynagrodzenia pracowników administracji i obsługi obejmując przedmiotowymi podwyżkami innych pracowników obsługi.
Rada Gminy przy obecności piętnastu radnych, przy trzynastu głosach „za” i dwóch wstrzymujących przyjęła w/w wniosek.
ad.7. W dyskusji nad sprawozdaniem z działalności gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej głos zabrali:
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji dot. w/w sprawozdania.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji poddał sprawozdanie pod głosowanie.
Rada Gminy przy obecności piętnastu radnych, piętnastoma głosami „za” – jednogłośnie przyjęła sprawozdanie z działalności Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej, które stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
ad.8. W dyskusji na temat działalności jednostek kultury na terenie gminy głos zabrali:
Radny Maksymilian Henke zwrócił uwagę na zbyt niski wymiar etatu kierownika świetlicy w Dąbrowie Chełmińskiej w stosunku do liczby mieszkańców. Radny dodał, że w tamtejszej świetlicy odbywa się wiele ciekawych zajęć. Wskazał na odniesione sukcesy.
Przewodniczący Rady Gminy zwrócił uwagę, że podwyższenie etatu spowoduje pewne skutki ekonomiczne dla budżetu gminy. Przewodniczący zaproponował, by ta dyskusja toczyła się w momencie omawiania projektu budżetu gminy na 2005 rok. Przewodniczący poprosił, by radny Henke wówczas postawił wniosek. Dodał, że nie jest przeciwny podwyższeniu etatu świetlicowej w Dąbrowie Chełm.
Radny Bartosz Giłka zwrócił się o przedstawienie kosztów działalności świetlic wiejskich.
Mariola Brucka – Kierownik świetlicy wiejskiej w Gzinie poinformowała, że po odliczeniu kosztów stałych (internet, energia elektryczna, węgiel, przeglądy gaśnic, środki czystości itp.) na działalność świetlicy pozostaje kwota około 400 zł.
Radny Jan Palmowski zwrócił uwagę, że środki na wydatki świetlic są o wiele za niskie w stosunku do działalności, jaką realizują. Radny dodał, że podczas omawiania projektu budżetu gminy na 2005 rok wystąpi z wnioskiem o zwiększenie środków na wydatki świetlic.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji poddał pod głosowanie w/w informację.
Rada Gminy przy obecności piętnastu radnych, piętnastoma głosami „za” – jednogłośnie przyjęła informację na temat działalności placówek kultury na terenie Gminy, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
ad.9. W dyskusji na temat prac związanych z przygotowaniem projektu herbu Gminy głos zabrali:
Wójt Gminy poinformował, że po pozytywnym zaopiniowaniu przez Radę Gminy projekt herbu gminy przekazano do Komisji Heraldycznej. Do chwili obecnej nie nadeszła opinia Komisji. Prowadząc rozmowę telefoniczną Wójt dowiedział się, że ta opinia będzie negatywna. Uzasadnienie decyzji nie jest znane.
Rada Gminy jednogłośnie przyjęła w/w informację
ad.10. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie ustalenia podatku od środków transportowych oraz zwolnień w tym podatku głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji do w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji odczytał projekt uchwały.
Rada Gminy przy obecności piętnastu radnych, piętnastoma głosami „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XVI/130/04 w sprawie ustalenia podatku od środków transportowych oraz zwolnień w tym podatku, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
ad.11. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie ustalenia stawek czynszu za dzierżawę gruntów rolnych stanowiących własność Gminy Dąbrowa Chełmińska głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji do w/w projektu uchwały.
Radny Ryszard Kaczor poinformował, że podczas dyskusji na ten temat na posiedzeniu Komisji Rewizyjnej padł wniosek o podniesienie przedmiotowych czynszów o 20%, jednak został odrzucony.
Wójt Gminy ostrzegł, że w takiej sytuacji dzierżawcy mogą zrezygnować.
Radny Witold Siewert postawił wniosek o ustalenie stawek czynszu za dzierżawę gruntów rolnych na poziomie zaproponowanym przez Wójta Gminy, tj. określonym w projekcie uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji poddał pod głosowanie wniosek w sprawie podwyższenia stawek czynszu za dzierżawę gruntów rolnych stanowiących własność gminy o 20% w stosunku do stawek obowiązujących.
Rada Gminy przy obecności piętnastu radnych jednogłośnie odrzuciła w/w wniosek.
(W tym momencie radny Jan Palmowski opuścił salę obrad. Aktualny stan Rady – 14 osób)
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów odczytał projekt uchwały.
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, czternastoma głosami „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XVII/131/04 w sprawie ustalenia stawek czynszu za dzierżawę gruntów rolnych stanowiących własność Gminy Dąbrowa Chełmińska, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
ad.12. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie ustalenia wzorów informacji i deklaracji na podatki: od nieruchomości, rolny i leśny głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji do w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji odczytał projekt uchwały.
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, czternastoma głosami „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XVI/132/04 w sprawie ustalenia wzorów informacji i deklaracji na podatki: od nieruchomości, rolny i leśny, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
ad.13. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie zmian w uchwale nr X/72/03 Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska z dnia 3 grudnia 2003 roku w sprawie przyjęcia kryteriów podziału środków dla sołectw wydzielonych w budżecie Gminy Dąbrowa Chełmińska głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Radna Barbara Łukowska zapytała, czy projekt uchwały nie powinien zawierać zmiany wszystkich trzech składników warunkujących podział środków dla sołectw? Radna zwróciła uwagę, że corocznie zmianie ulega długość dróg, a tego czynnika brakuje w omawianym projekcie uchwały.
Wójt Gminy wyjaśnił, że składnik długości dróg nie musi być zmieniany, ponieważ w uchwale nr X/72/03 nie określono, na jaki rok ma być przyjęta długość dróg. Jedynie pozostałe składniki zostały określone bardzo precyzyjnie.
Radny Witold Siewert zapytał, na jakiej podstawie będzie określana liczba mieszkańców. Taki zapis powinien zostać zawarty w uchwale.
Wójt Gminy wyjaśnił, że nie wyobraża sobie innej możliwości określenia liczby ludności, jak tylko w oparciu o dane ewidencji ludności.
Radny Witold Siewert stwierdził, iż z powyższego wynika, że zmiana uchwały jest bezzasadna. Osoby, które po zmianie granic sołectwa znalazły się w sołectwie Czemlewo, nadal mieszkają w Czarżu i drogi, przy których usytuowane są ich posesje nadal są w Czarżu.
Radny Andrzej Barczyński wyjaśnił, że mieszkańcy, którzy terenowo zostali przeniesieni do Sołectwa Czemlewo nadal mieszkają w miejscowości Czarże. Na skutek zmiany uchwały sołectwom, które zostały pomniejszone zostanie zabrana część środków i przeniesiona proporcjonalnie do sołectw, które na skutek zmiany granic zostały powiększone.
Radny Witold Siewert stwierdził, że jego zdaniem nie będzie nad tym kontroli. Zmiana granic sołectw spowodowała duży zamęt, a w sołectwie i tak prawie nic się teraz nie załatwia. Radny dodał, że uchwała powinna zawierać zapis, że liczbę mieszkańców określa się na podstawie zameldowania.
Radny Maksymilian Henke zaproponował zorganizowanie spotkania sołtysów sołectw, w których nastąpiły zmiany granic celem ustalenia, kto należy do danego sołectwa.
Stanisław Armknecht – Sołtys Sołectwa Czemlewo zwrócił uwagę, że nie ma problemu z ustaleniem w ewidencji ludności osób należących do danego sołectwa. Sołtys zwrócił się z prośbą o dokończenie sprawy i naliczenie odpowiednich środków dla sołectw.
Wójt Gminy poinformował, ze na terenie Gminy znajdują się sołectwa składające się z kilku miejscowości i adres zameldowania mimo jest w danej wsi, a nie w sołectwie. Granice wsi nie muszą pokrywać się z granicami sołectw. Uchwała Rady Gminy określiła granice sołectw i nie mówi się w niej o tym, że mieszkańcy mają się przemeldować do Czemlewa. Ich adresy pozostały bez zmian.
Radny Andrzej Barczyński zwrócił uwagę, że zmiana granic sołectw nie jest wymysłem Rady Gminy. Taki był wniosek mieszkańców, więc dlaczego Rada miała sprzeciwić się ich woli? Dodał, że z trzech sołectw należy ująć środki finansowe po to, by dodać je trzem pozostałym.
Radny Ryszard Kaczor podsumował, że Rada Gminy spełniła wolę mieszkańców.
Radny Jan Szramkowski przypomniał, że przy podejmowaniu uchwały sprawa została bardzo szczegółowo omówiona, dlatego w związku z powyższym należy przyjąć zaproponowane zmiany.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały.
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, przy trzynastu głosach „za” i jednym przeciwnym podjęła uchwałę nr XVII/133/04 w sprawie zmian w uchwale nr X/72/03 Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska z dnia 3 grudnia 2003 roku w sprawie przyjęcia kryteriów podziału środków dla sołectw wydzielonych w budżecie Gminy Dąbrowa Chełmińska, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
ad.14. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie przyjęcia „Programu współpracy Gminy Dąbrowa Chełmińska z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 23 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i wolontariacie na rok 2005” głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji do w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji odczytał projekt uchwały.
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, czternastoma głosami „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XVI/134/04 w sprawie przyjęcia „Programu współpracy Gminy Dąbrowa Chełmińska z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 23 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i wolontariacie na rok 2005”, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
ad.15. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na rok 2004 głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Radny Maksymilian Henke zwrócił uwagę, iż zawsze zwracał się z prośbą, by nie zaskakiwać radnych znaczną ilością pism i projektów uchwał tuż przed samą Sesją. Takie rzeczy można robić wyłącznie w ostateczności. Radny zwrócił się o przekazanie informacji na temat klubu pracy. Dodając, że osobiście jest przeciwko tworzeniu wszelkiego typu organizacji, ponieważ to pociąga za sobą koszty, a nikt nie korzysta.
Sekretarz Gminy wyjaśniła, że już w ubiegłym roku Gmina ubiegała się o utworzenie klubu pracy. W innych gminach takie jednostki funkcjonują. Celem jest przybliżenie wszystkim bezrobotnym kontaktu z Powiatowym Urzędem Pracy. Sekretarz dodała, że Urząd Pracy pokrywa koszty całego wyposażenia biura. W klubie Pracy będą odbywały się szkolenia bezrobotnych itp. Jedynym kosztem adaptacji pomieszczeń w obiekcie Szkoły Podstawowej w Wałdowie Król. jest konieczność zorganizowania toalet.
Radny Andrzej Barczyński zwrócił uwagę na kwestie późniejszego utrzymania przedmiotowej jednostki.
Radny zwrócił się z prośbą o wyjaśnienie konieczności zwrotu Wojewodzie dotacji na zasiłki.
Danuta Tomaszewska – Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej wyjaśniła, że na skutek zmiany z dniem 1 maja 2004 roku ustawy o pomocy społecznej zmieniły się zasady wypłacania zasiłków. Do dnia 1 maja zasiłki wypłacano według starych zasad. Po tym dniu znacznie obniżono górne granice przyznawanych zasiłków, stąd nadwyżka środków. Kierownik udzieliła szczegółowych wyjaśnień dotyczących nowych zasad przyznawania zasiłków.
Radny Maksymilian Henke poinformował, że jest przeciwnikiem tworzenia klubu pracy. Zdaniem radnego w pierwszej kolejności należy rozważyć wyniki ekonomiczne tego przedsięwzięcia.
Radna Marlena Łobocka zapytała, czy utworzenie klubu pracy spowoduje ograniczenie bezrobotnym wyjazdów do Bydgoszczy?
Sekretarz Gminy odpowiedziała, że ma taką nadzieję. Trwają rozmowy z przedstawicielami PKS w sprawie umożliwienia mieszkańcom Gminy dojazdów do klubu pracy. Sekretarz dodała, że w każdej chwili można wycofać się z tej inicjatywy.
Radna Marlena Łobocka wskazała, iż w obecnej sytuacji na rynku pracy bardzo ważnym jest utworzenie choćby jednego stanowiska.
Radny Arnold Drążyk zapytał, czy określono czas, w ciągu którego ten klub pracy ma działać? Jeżeli mieszkańcy przyzwyczają się do takiej instytucji, będą niezadowoleni po jej zlikwidowaniu.
Sekretarz Gminy w odpowiedzi poinformowała, że ta inicjatywa będzie realizowana tak długo, na jak długo pozwoli ustawodawca. Sekretarz dodała, że szukano pomieszczeń w Dąbrowie Chełmińskiej na usytuowanie klubu, ale ważną kwestią jest ich wielkość.
Radny Andrzej Barczyński zapytał, czy na terenie Gminy nie znajdą się osoby potrzebujące, by tych środków na zasiłki oddać jak najmniej? Może należy wyjść do społeczeństwa?
Radny zwrócił uwagę na bardzo małą współpracę G.O.P.S. z sołtysami.
Radna Marlena Łobocka zwróciła uwagę, że zakwalifikowaniem kogoś jako „patologię” może wyrządzić mu krzywdę. Radna dodała, że pracownicy G.O.P.S. wychodzą w teren, prowadzą rozmowy z dyrektorami szkól i nauczycielami.
Danuta Tomaszewska – Kierownik G.O.P.S. wyjaśniła, że ustawa określiła górne granice świadczeń. Nie ma możliwości ich przekroczenia. Kierownik dodała, że to jest dotacja celowa, która za dwa lata nie będzie już udzielana. Po tym czasie będzie to zadanie własne Gminy, realizowanym wyłącznie ze środków budżetu gminy.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały.
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, przy trzynastu głosach „za” i jednym przeciwnym podjęła uchwałę Nr XVII/128/04 w sprawie zmian w budżecie gminy na rok 2004, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
ad.16. Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili informacje o pracach Komisji w okresie międzysesyjnym:
Radny Ryszard Kaczor – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej poinformował, że w okresie międzysesyjnym Komisja spotykała się jeden raz na wspólnym posiedzeniu z Komisją Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych. Podczas posiedzenia Komisje omawiały tematy związane z tematyką Sesji Rady Gminy.
Radny Arnold Drążyk – Przewodniczący Komisji Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego poinformował, że Komisja w okresie międzysesyjnym odbyła jedno posiedzenie, podczas którego omawiano sprawy związane z tematyką Sesji Rady Gminy oraz zapoznano się z informacją na temat zaawansowania prac budowy sieci wodociągowej i kanalizacji ściekowej.
Radna Barbara Łukowska – Przewodnicząca Komisji Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych poinformowała, że Komisja w okresie międzysesyjnym odbyła jedno posiedzenie wspólnie z Komisją Rewizyjna, podczas którego omawiano kwestie związane z tematyką Sesji Rady Gminy.
ad.17. W dyskusji na temat wniosku mieszkańców Ostromecka w sprawie działalności baru „Kufelek” w Ostromecku głos zabrali:
Radny Witold Siewert przedstawił przebieg sprawy. Radny wskazał na brak podstaw prawnych do wystąpienia do Wójta Gminy o cofnięcie zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych w przedmiotowym punkcie. Dodał, że nie czuje się skorumpowany z właścicielami w/w lokalu (o czym napisano w piśmie), ponieważ nigdy w nim nie był.
Radny Andrzej Barczyński zwrócił uwagę, iż obrano tutaj złą drogę załatwienia sprawy.
Przypomniał, że jeszcze jako członek Zarządu Gminy wnioskował o to, by w kwestii wydawania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych występować o opinię policji, ta zasada powinna w dalszym ciągu obowiązywać. Radny dodał, że źle się stanie, gdy Rada Gminy zacznie występować przeciw organom, które pozytywnie zaopiniowały wniosek o zezwolenie na sprzedaż napojów alkoholowych i organowi, który takie zezwolenie wydał. W takim przypadku powstanie precedens.
Radny Bartosz Giłka stwierdził, iż nie widzi podstawy do cofnięcia zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych w przedmiotowym punkcie. Rada Gminy nie jest organem władnym do wydawania i cofania zezwoleń na sprzedaż alkoholu. Dodał, że jest mu wstyd za ludzi, którzy to pisali. Czuje się obrażony określeniami użytymi w pismach mieszkańców. Zdaniem radnego Rada Gminy nie powinna zajmować się tą sprawą na Sesji, ponieważ autorzy pism nie są godni by zajmować się tak sformułowanym wnioskiem.
Radna Barbara Łukowska przypomniała, że Rada Sołecka wsi Ostromecko prawie cztery lata temu wydała pozytywną opinię dot. wniosku o wydanie zezwolenia na sprzedaż alkoholu w barze „Kufelek”. Radna dodała, iż sprawa zaszła tak daleko, że zamknięcie baru nie uspokoi sytuacji, ponieważ w tam jest głośno.
Radna Marlena Łobocka dodała, że zgadza się, iż pismo jest niegrzeczne, dodając, że w prawie każdej miejscowości istnieje taki „Kufelek”
Gdy zlikwidujemy bar w tym miejscu, to w innym miejscu, gdzie mieszkają może mniej bogaci ludzie o mniejszych talentach pisarskich powstanie kolejny taki bar. Radna dodała, że właściciele baru nie mogą odpowiadać za hałasujące osoby po jego zamknięciu.
Radny Arnold Drążyk stwierdził, że dziwi się reakcji społeczeństwa, dodając, że takie kwestie zgłasza się odpowiednim organom. Radny zwrócił uwagę, że pisma kierowane są do Rady Gminy, a radni o nich nie wiedzieli.
Przewodniczący Rady Gminy wyjaśnił, że nie wszystkie sprawy kierowane do Rady Gminy przedstawiane są na Sesjach, zazwyczaj są załatwiane na bieżąco.
Radny Arnold Drążyk zwrócił uwagę, że gdyby pierwsze pismo zostało przedstawione na Sesji Rady Gminy, nie doszłoby do takiej korespondencji.
Przewodniczący Rady Gminy zaproponował, by w odpowiedzi na pismo poinformować, że Rada Gminy nie widzi podstaw do cofnięcia zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych w barze „Kufelek” w Ostromecku.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji poddał pod głosowanie w/w wniosek.
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, czternastoma głosami „za” - jednogłośnie przyjęła wniosek Przewodniczącego Rady Gminy by w odpowiedzi na pismo poinformować, że Rada Gminy nie widzi podstaw do cofnięcia zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych w barze „Kufelek” w Ostromecku.
ad.18. W punkcie „sprawy różne” głos zabrali:
a) Przewodniczący Rady Gminy odczytał wyjaśnienie Starosty Bydgoskiego dot. określenia niewykorzystania subwencji oświatowej przez Gminę Dąbrowa Chełmińska.
b) Radny Szymon Dunal zwrócił uwagę na używanie fajerwerków przez małe dzieci bez opieki dorosłych. Radny zwrócił się o zajęcie się tą sprawą.
Radna Marlena Łobocka zwróciła uwagę, że dziecko nie przeczyta zarządzenia zakazującego używania petard w okresie przedświątecznym. Lepszym rozwiązaniem będzie przeprowadzenie stosownych pogadanek w szkołach i na zebraniach rodziców.
Wójt Gminy wyjaśnił, że nie ma możliwości wydania zakazu sprzedaży fajerwerków, może jedynie wydać zarządzenie o zakazie ich używania, ale na ile takie zarządzenie będzie skuteczne – trudno określić. Wójt dodał, że pomysł przeprowadzenia pogadanek jest bardzo dobry i wystąpi do dyrektorów szkół o jego wdrożenie. Ważną kwestią są rozmowy z rodzicami, którzy prawdopodobnie nie zdają sobie sprawy z zagrożenia, jakie niesie za sobą niekontrolowana zabawa z petardami. Wójt oświadczył, że jeszcze dzisiaj wystąpi do dyrektorów szkół.
c) Radny Ryszard Kaczor zwrócił się o skierowanie lampy oświetlenia drogowego na skrzyżowaniu dróg nr 551 w kierunku Bydgoszczy i Chełmna w stronę przystanku autobusowego, który jest nieoświetlony.
Wójt Gminy w odpowiedzi poinformował, że prowadził na ten temat rozmowy, ale fachowcy z Zakładu Energetycznego poinformowali, że skierowanie światła w stronę przystanku spowoduje oślepianie kierowców.
ad.19. Przewodniczący Rady Gminy po wyczerpaniu porządku obrad o godzinie 12.05 zamknął XVII Sesję Rady gminy Dąbrowa Chełmińska.
Protokółowała: Przewodniczył:
Dorota Kraska Józef Hentrich
Insp.ds.obsługi organów Gminy Przewodniczący Rady Gm.