PROTOKÓŁ NR XXVI/05
z Sesji Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska
odbytej w dniu 07 grudnia 2005 roku
Sesja odbyła się w Sali Konferencyjnej Urzędu Gminy Dąbrowa Chełmińska .
Przewodniczący Rady Gminy Józef Hentrich o godzinie 9.oo otworzył Sesję i po powitaniu radnych i gości oświadczył, iż zgodnie z listą obecności aktualnie w posiedzeniu uczestniczy 15 radnych, co wobec ustawowego składu Rady wynoszącego 15 radnych stanowi quorum władne do podejmowania prawomocnych decyzji. (Listy obecności radnych i gości stanowią załączniki do niniejszego protokółu).
W Sesji udział wzięli:
- Radni Rady Gminy wg listy obecności,
- mgr Zbigniew Łuczak - Wójt Gminy,
- mgr Krystyna Kalinowska – Sekretarz Gminy,
- mgr Ewa Bukowska – Skarbnik Gminy,
- mgr Bogusław Przybysz – Radca Prawny,
- mgr Danuta Tomaszewska – Kierownik G.O.P.S.,
- Danuta Wędrowska – Kierownik Gminnej Biblioteki Publiczno – Szkolnej,
- Agnieszka Kujath – Jaworska – projektant projektu Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy,
- Teresa Łabaj – podinspektor ds. zagospodarowania przestrzennego,
- Sołtysi i zaproszeni goście wg listy obecności.
Przewodniczący Rady Gminy odczytał porządek obrad i zwrócił się o przedstawienie wniosków w sprawie ewentualnych poprawek i uzupełnień.
Wójt Gminy zwrócił się o rozszerzenie porządku obrad o następujący punkt:
- Projekt uchwały w sprawie zmiany wieloletniego programu inwestycyjnego.
Rada Gminy jednogłośnie przyjęła zaproponowane rozszerzenie porządku obrad.
Rada Gminy obradowała według następującego porządku:
1. Powołanie Sekretarza obrad.
2. Przyjęcie protokółu z poprzedniej Sesji.
3. Informacja Wójta Gminy dot. podejmowanych działań w okresie międzysesyjnym.
4. Interpelacje, zapytania i wolne wnioski.
5. Projekt uchwały w sprawie uchwalenia Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy.
6. Projekt uchwały w sprawie odpłatności za korzystanie z pobytu dziecka w przedszkolu.
7. Projekt uchwały w sprawie ustalenia opłat z tytułu użytkowania i dzierżawy nieruchomości.
8. Projekt uchwały w sprawie wysokości stawek podatku od nieruchomości i zwolnień w tym podatku.
9. Projekt uchwały w sprawie wysokości stawek opłaty targowej i sposobu jej poboru.
10. Projekt uchwały w sprawie ustalenia wysokości opłat za przyjmowanie odpadów stałych na wysypisku odpadów w Boluminie.
11. Projekt uchwały w sprawie ustalenia opłaty za pobór wody i odprowadzanie ścieków do urządzeń kanalizacyjnych.
12. Projekt uchwały w sprawie podatku od posiadania psów.
13. Projekt uchwały w sprawie nie naliczania odsetek za zwłokę opłat od umów cywilno – prawnych.
14. Projekt uchwały w sprawie określenia liczby licencji na wykonywanie transportu drogowego taksówką osobową w 2006 roku.
15. Projekt uchwały w sprawie przyjęcia „Programu współpracy Gminy Dąbrowa Chełmińska z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 23 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i wolontariacie na rok 2006”.
16. Projekt uchwały w sprawie ustalenia podatku od środków transportowych oraz zwolnień w tym podatku.
17. Projekt uchwały w sprawie zarządzenia poboru podatku od osób fizycznych od nieruchomości, rolnego, leśnego i od posiadania psów w drodze inkasa oraz określenia inkasentów i wysokości wynagrodzenia za inkaso.
18. Projekt uchwały w sprawie powołania gminnej instytucji kultury pn. Gminna Biblioteka Publiczno – Szkolna w Dąbrowie Chełmińskiej.
19. Projekt uchwały w sprawie przekształcenia gminnej jednostki organizacyjnej – G.O.P.S.
20. Projekt uchwały w sprawie określenia regulaminu dotyczącego wysokości stawek dodatków , zasady i warunki ich przyznawania, sposób obliczania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw dla nauczycieli zatrudnionych w szkołach i placówkach oświatowych dla których organem prowadzącym jest Gmina Dąbrowa Chełmińska
21. Projekt uchwały w sprawie zasad podziału specjalnego funduszu nagród dla nauczycieli zatrudnionych w szkołach i placówkach oświatowych, dla których organem prowadzącym jest Gmina Dąbrowa Chełmińska
22. Zmiany w budżecie gminy na 2005 rok.
23. Informacja z prac Komisji w okresie międzysesyjnym.
24. Odpowiedzi na interpelacje, sprawy różne.
25. Zakończenie obrad.
ad.1. Rada Gminy jednogłośnie powołała radną Reginę Bukowską na Sekretarza obrad. Radna Bukowska wyraziła zgodę na pełnienie tej funkcji.
ad.2. Do protokółu z XXV Sesji Rady Gminy uwag nie wniesiono. Rada Gminy jednogłośnie przyjęła protokół z XXV Sesji.
ad.3. Wójt Gminy przedłożył Radzie Gminy informację na temat swojej działalności w okresie międzysesyjnym, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
Radny Szymon Dunal zwrócił się o przedstawienie informacji na temat spotkań przed Komisją Regulacyjną w sprawie zwrotu Parafii Ewangelicko – Augsburskiej nieruchomości.
Wójt Gminy wyjaśnił, że Komisja Regulacyjna wstrzymała bieg rozprawy do dnia 15.12 br. celem podjęcia uzgodnień stron. W Dąbrowie Chełm. odbyło się spotkanie z przedstawicielami Parafii Ewangelicko – Augsburskiej, podczas którego Wójt poinformował, że na terenie Ostromecka Gmina nie posiada nieruchomości.
Zaproponował w ramach rekompensaty działkę położoną w Dąbrowie Chełmińskiej o powierzchni około 1200 – 1400 m2. Działka położona w Ostromecku, należąca do Parafii miała powierzchnię 850 m2, ale biorąc pod uwagę różnice cen nieruchomości działka w Dąbrowie Chełm. musi być większa. Obecnie Wójt czeka na odpowiedź Parafii.
Rada Gminy po wyczerpaniu dyskusji przy obecności czternastu radnych, czternastoma głosami „za” – jednogłośnie przyjęła informację na temat działań Wójta Gminy w okresie międzysesyjnym.
ad.4. W punkcie „interpelacje, zapytania i wolne wnioski” nie poruszano żadnych kwestii.
ad.5. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie uchwalenia Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy głos zabrali:
Agnieszka Kujath – Jaworska – projektant projektu Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy celem wprowadzenia omówiła w/w projekt uchwały.
Radny Bartosz Giłka stwierdził, że nie podoba mu się fakt, że z góry narzucono granice obszaru zalewowego na terenie naszej gminy. Do obszaru zalewowego włączono Ostromecko Zabastę, część wsi Pień, Mozgowina i Słończ, blokując tym samym możliwość rozwoju inwestycji na tych terenach. W tym przypadku nie ma nawet możliwości odwołania się. Mieszkańcy tych miejscowości zostaną zupełnie odcięci od możliwości rozwoju.
Wójt Gminy wyjaśnił, że tę strefę opracowano dla rzeki Wisły i kilku innych rzek na terenie kraju. Prace te rozpoczęto po 1997 roku. Dodał, że na tę decyzję nie przysługują środki odwoławcze. Opracowując studium jesteśmy zmuszeni do uwzględniania dokumentów i inwestycji, które podejmują organy wyższego rzędu. Ta strefa jest obowiązującą i nie ma możliwości jej zakwestionowania. Dodał, iż rozumie intencje radnego Giłka, ale nie można zapomnieć o tragedii powodzi, która wydarzyła się w 1997 roku. Gdyby na terenach zagrożonych powodzią realizowano inwestycje w przypadku wylewu Wisły ludzie mogliby stracić całe swe majątki.
Radny Bartosz Giłka wyjaśnił, że w 1997 roku powódź nie dotknęła naszych terenów, objęła Rzekę Odrę. Zapytał, dlaczego omawiane tereny zostały zaocznie zaliczone do zalewowych? Poinformował, że pytał mieszkańców i dochodził sprawy. Okazało się, że tereny uznane za obszar zalewowy nigdy nie były zalewane.
Radny Witold Siewert zapytał, czy Wójt miał możliwość wypowiedzenia się w kwestiach zalewowych?
Projektant studium w odpowiedzi poinformowała, że Wójt nie miał możliwości wypowiedzenia się w tej kwestii.
Radny Witold Siewert zwrócił uwagę, że na przedmiotowych terenach rozpoczęto już wiele inwestycji. Radny wyraził niezadowolenie, że w tej sprawie niczego nie skonsultowano z gospodarzem Gminy.
Zdaniem radnego należałoby podwyższyć wał przeciwpowodziowy. Dodał, że nie pamięta, by tereny włączone jako zalewowe znajdowały się kiedykolwiek pod wodą.
Stwierdził, że to wszystko jest robione na siłę bez konsultacji z zainteresowanymi.
Wójt Gminy wyjaśnił, że jeżeli strefa opracowana przez Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej nie zostanie przez Gminę uwzględniona, wówczas nie uzyskamy uzgodnień i nie będzie można uchwalić Studium. Spowoduje to zablokowanie wszelkich działań zmierzających do rozwoju gminy.
Radna Regina Bukowska zapytała, czy mieszkańcy terenów uznanych obecnie za zalewowe zostaną zwolnieni z podatku rolnego?
Wójt Gminy w odpowiedzi poinformował, że zwolnione z podatku rolnego na podstawie przepisów prawa są tylko grunty międzywala.
Radny Bartosz Giłka zaproponował, by Wójt zajął się wreszcie ustaleniem wałów przeciwpowodziowych.
Wójt Gminy zwrócił uwagę, że stwierdzenie, „żeby wójt wreszcie zajął się ...” jest bulwersujące. Dodał, że zajmuje się tą sprawą już od dłuższego czasu. Przypomniał, że pokazywał radnemu Giłka korespondencję dotyczącą tej sprawy.
Radny Bartosz Giłka wyjaśnił, ze chodziło mu o skuteczność zajmowania się w/w sprawą. Granica terenu zalewowego opiera się o nieistniejący na mapach wał przeciwpowodziowy, a przecież poza nim znajdują się tereny położone niżej, których nie uznano już za zalewowe.
Radny Arnold Drążyk zwrócił uwagę, że podjęta dyskusja jest niepotrzebna. Osobiście rozmawiał z posłem, sprawą zajmowała się również Komisja Bezpieczeństwa, Rolnictwa i Ochrony Środowiska Rady Gminy. Podczas posiedzenia Izby Rolniczej rozmawiał z Posłem Mojzesowiczem, który poinformował, że w tej sprawie nie da się nic zmienić.
Radny Witold Siewert dodał, że chodzi tu o uznanie wału przeciwpowodziowego, który uważa się za nieistniejący. Nie został on naniesiony na mapy.
Radny Arnold Drążyk podkreślił, że chodzi tu o wprowadzenie do ewidencji odcinka wału przeciwpowodziowego.
Radny Bartosz Giłka zapytał, czy projektant studium uwzględniła omawiany odcinek wału przeciwpowodziowego, jako wał?
Projektant studium w odpowiedzi poinformowała, że określiła tylko teren zalewowy, w studium nie występuje nazwa „wał”. Określono wyłącznie strefę zalewową.
Radny Bartosz Giłka zapytał, dlaczego strefa zalewowa opiera się na wale, który nie istnieje w ewidencji, podczas, gdy tereny znajdujące się za nim są położone niżej. Ktoś zatem wiedział o istnieniu wału, który chroni niższe tereny.
Projektant studium poinformowała, że na ten temat nie może udzielić odpowiedzi, ponieważ opracowując studium opierała się o dokumentacje i opracowania.
Radny Witold Siewert stwierdził, że brak było podstaw do uznania terenów międzywala, ponieważ wał przeciwpowodziowy nie istniał, sprawdzano to również na mapach, które znajdują się w Bydgoszczy.
Projektant studium zwróciła uwagę, że dyskusja toczy się nad kwestiami, na które Rada Gminy nie ma wpływu, dodała, że nie jest w stanie odpowiedzieć na żadne tego typu pytania czy problemy, ponieważ nie ma na nie wpływu.
Wójt Gminy poinformował, że podobny wał istnieje w miejscowości Mała Kępa, on również nie jest ujęty w ewidencji i nie uznało go ministerstwo.
Radny Andrzej Barczyński poinformował, że zgadza się z panią architekt, ponieważ opracowując studium musi opierać się o pewne wytyczne. Cieszy go fakt, że radny Giłka zauważył, iż podejmuje się pewne decyzje poza radami gmin. Jedyną tego typu decyzją podjętą przez Radę Gminy było przystąpienie do parku krajobrazowego, ale potem zaczęto odgórnie wprowadzać dodatkowe ograniczenia już bez konsultacji. Przypomniał o wprowadzonym programie ochrony „Natura 2000”, którego nie konsultowano z Radą. Wyraził obawę, iż „za chwilę” samorządy upadną w wyniku ciągłego ograniczania ich kompetencji. Dodał, ze prawdziwy samorząd trwał przez cztery lata, teraz samorządność ogranicza się ustawami. Zdaniem radnego należy zgłaszać weto dla zaistniałej sytuacji.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji do w/w projektu uchwały.
(W tym momencie radny Bartosz Giłka opuścił salę obrad. Aktualny stan Rady – 13 osób).
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały.
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy dwunastu głosach „za” i jednym wstrzymującym podjęła uchwałę nr XXVI/184/05 w sprawie uchwalenia Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
ad.6. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie odpłatności za korzystanie z pobytu dziecka w przedszkolu głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
(W tym momencie radny Bartosz Giłka wrócił na salę obrad. Aktualny stan Rady – czternaście osób).
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji do w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały.
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, czternastoma głosami „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XXVI/190/05 w sprawie odpłatności za korzystanie z pobytu dziecka w przedszkolu, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
ad.7. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie ustalenia opłat z tytułu użytkowania i dzierżawy nieruchomości głos zabrali:
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji do w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały.
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, czternastoma głosami „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XXVI/191/05 w sprawie ustalenia opłat z tytułu użytkowania i dzierżawy nieruchomości, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
ad.8. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie wysokości stawek podatku od nieruchomości i zwolnień w tym podatku głos zabrali:
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji do w/w projektu uchwały.
Radny Arnold Drążyk przypomniał o propozycji naliczania podatku od nieruchomości, by emeryci zwolnieni z opłacania podatku za obiekty gospodarcze wykorzystywane uprzednio do działalności rolniczej, nie związane z działalnością gospodarczą będące w posiadaniu osób uprawnionych do emerytury lub renty, prowadzących działalność rolniczą przed przyznaniem świadczeń z ubezpieczenia społecznego lub rent strukturalnych płacili za 15 m2 tych obiektów, które w jakiś sposób są wykorzystywane, np. jako garaże, po to, by jednakowo traktować wszystkich emerytów i rencistów.
Wójt Gminy w odpowiedzi poinformował, że ta poprawka nie została przyjęta przez Komisje Rady Gminy, w związku z czym nie wniósł o jej omówienie.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały.
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, przy trzynastu głosach „za” i jednym wstrzymującym podjęła uchwałę nr XXVI/192/05 w sprawie wysokości stawek podatku od nieruchomości i zwolnień w tym podatku, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
ad.9. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie wysokości stawek opłaty targowej i sposobu jej poboru głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili następujące stanowiska Komisji Rady Giny:
Przewodniczący Rady Gminy w zastępstwie Przewodniczącej komisji Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych przedstawił pozytywną opinię Komisji do w/w projektu uchwały.
Radny Arnold Drążyk przedstawił stanowisko Komisji Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego oraz Rewizyjnej, które wspólnie odbywały posiedzenie. Komisje wnioskowały o przyjęcie następujących stawek opłaty targowej:
- przy sprzedaży obnośnej z ręki, kosza, skrzynki, wózka ręcznego itp. Od osoby – 3,00 zł;
- przy sprzedaży z samochodu osobowego – 19,00 zł;
- przy sprzedaży z samochodu ciężarowego - 30,00 zł;
- handel zwierzętami – 11,00 zł;
- handel ze straganów, stołów, namiotów itp. od powierzchni zajętej:
do 6m2 – 12,00 zł;
od 6 m2 do 10 m2 – 21,00 zł;
od 10 m2 do 15 m2 – 31,00 zł;
powyżej 15 m2 – 41,00 zł.
Radny Ryszard Kaczor – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej poinformował, że Komisja Rewizyjna zaproponowała zaokrąglenie w dół wszystkich zaproponowanych w projekcie uchwały stawek opłaty targowej.
Radny Andrzej Barczyński dodał, że we wspólnym głosowaniu z Komisją Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego Komisja Rewizyjna miała odmienne zdanie, stąd jej wniosek.
Radny Jan Palmowski zwrócił się o przedstawienie informacji na temat wpływów do budżetu gminy z tytułu opłaty targowej.
Wójt Gminy wyjaśnił, że o tym mówi budżet, dodając, iż chodzi o trzymanie się pewnej zasady, bo skoro ustala się wzrost dochodów Gminy o 3%, to należy się tego trzymać.
Radny Ryszard Kaczor zwrócił uwagę, że stawki opłaty targowej na terenie Gminy Unisław są znacznie niższe niż w Dąbrowie Chełm.
Radny Kaczor postawił wniosek o zaokrąglenie w dół do pełnych złotych stawek opłaty targowej zaproponowanych w projekcie uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy poddał pod głosowanie w/w wniosek radnego Kaczora.
Za przyjęciem w/w propozycji głosowało 7 radnych, przeciw – 6, wstrzymujących się – 1.
Rada Gminy postanowiła zaokrąglić w dół do pełnych złotych stawek opłaty targowej
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji odczytał projekt uchwały z wniesionymi poprawkami.
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, czternastoma głosami „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XXVI/193/05 w sprawie wysokości stawek opłaty targowej i sposobu jej poboru, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
ad.10. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie ustalenia wysokości opłat za przyjmowanie odpadów stałych na wysypisku odpadów w Boluminie głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji do w/w projektu uchwały.
Radny Maksymilian Henke zapytał, czy na wysypisku śmieci w Boluminie znajduje się waga, ponieważ w projekcie uchwały podaje się wartości wagowe. Ilość śmieci powinno się ustalać objętościowo. Czy zapis uchwały nie został źle sprecyzowany?
Wójt Gminy w odpowiedzi wyjaśnił, że w związku z faktem, iż na wysypisku śmieci nie ma wagi opłaty pobierane są za rodzaj pojazdu - od jego ładowności, niezależnie jaką rzeczywistą wagę mają przywiezione śmieci.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały.
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, przy trzynastu głosach „za” i jednym wstrzymującym podjęła uchwałę nr XXVI/194/05 w sprawie ustalenia wysokości opłat za przyjmowanie odpadów stałych na wysypisku odpadów w Boluminie, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
ad.11. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie ustalenia opłaty za pobór wody i odprowadzanie ścieków do urządzeń kanalizacyjnych głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji do w/w projektu uchwały proponując stawkę za 1m3 ścieków odprowadzanych do urządzeń kanalizacyjnych w kwocie2,50 zł
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały.
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, czternastoma głosami „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XXVI/195/05 w sprawie ustalenia opłaty za pobór wody i odprowadzanie ścieków do urządzeń kanalizacyjnych, która stanowi załącznik do niniejszej uchwały.
ad.12. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie podatku od posiadania psów głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji do w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały.
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, czternastoma głosami „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XXVI/196/05 w sprawie podatku od posiadania psów, która stanowi załącznik do niniejszej uchwały.
ad.13. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie nie naliczania odsetek za zwłokę opłat od umów cywilno – prawnych głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji do w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały.
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, przy trzynastu głosach „za” i jednym wstrzymującym podjęła uchwałę nr XXVI/197/05 w sprawie nie naliczania odsetek za zwłokę opłat od umów cywilno – prawnych, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
ad.14. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie określenia liczby licencji na wykonywanie transportu drogowego taksówką osobową w 2006 roku głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji do w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały.
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, czternastoma głosami „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XXVI/200/05 w sprawie określenia liczby licencji na wykonywanie transportu drogowego taksówką osobową w 2006 roku, która stanowi załącznik do niniejszej uchwały.
ad.15. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie przyjęcia „Programu współpracy Gminy Dąbrowa Chełmińska z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 23 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i wolontariacie na rok 2006”głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji do w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały.
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, czternastoma głosami „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XXVI/189/05 w sprawie przyjęcia „Programu współpracy Gminy Dąbrowa Chełmińska z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 23 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i wolontariacie na rok 2006”, która stanowi załącznik do niniejszej uchwały.
ad.16. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie ustalenia podatku od środków transportowych oraz zwolnień w tym podatku głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji do w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały.
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, czternastoma głosami „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XXVI/198/05 w sprawie ustalenia podatku od środków transportowych oraz zwolnień w tym podatku, która stanowi załącznik do niniejszej uchwały.
ad.17. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie zarządzenia poboru podatku od osób fizycznych od nieruchomości, rolnego, leśnego i od posiadania psów w drodze inkasa oraz określenia inkasentów i wysokości wynagrodzenia za inkaso głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji do w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały.
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, czternastoma głosami „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XXVI/199/05 w sprawie zarządzenia poboru podatku od osób fizycznych od nieruchomości, rolnego, leśnego i od posiadania psów w drodze inkasa oraz określenia inkasentów i wysokości wynagrodzenia za inkaso, która stanowi załącznik do niniejszej uchwały.
ad. 18. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie powołania gminnej instytucji kultury pn. Gminna Biblioteka Publiczno – Szkolna w Dąbrowie Chełmińskiej głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji do w/w projektu uchwały.
Radny Andrzej Barczyński zwrócił uwagę, że jest to kolejna rzecz, którą narzuca się samorządom, ponieważ kolejnym punktem Sesji jest reorganizacja Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej. Dodał, że ma wątpliwości co do zasadności obu projektów uchwał.
Jak dotąd biblioteki funkcjonują bardzo dobrze, czy jest więc sens narzucanie zmian? To wiąże się z zatrudnieniem dwóch osób, których utrzymanie roczne będzie kosztowało około 50 000 zł. Zostanie to pokryte pokrywane z wolnych środków budżetu, które są połączone z inwestycjami. Dodał, że z rozmów z włodarzami gminy usłyszał, iż kierownik referatu finansów jest przeciążona. Może zatrudnienie księgowego spowoduje jej odciążenie, ale czy w tej sytuacji zasoby nowej osoby będą w pełni wykorzystane?
Wiadomo również, że z powodu nowych zadań rządowych narzuconych Gminnemu Ośrodkowi Pomocy Społecznej tam również będą niezbędne nowe siły. Nowe zadania, które przejmie G.O.P.S. będą wymagały nowych etatów. Nie jest przeciwnikiem administracji, ale z takim trendem polityki nie można się zgodzić. Obie instytucje dobrze realizują swoje zadania, zdaniem radnego takie zmiany nie są potrzebne. Rozbudowa G.O.P.S. idzie w złym kierunku, polityka państwa w tym zakresie do niczego nie prowadzi. Każdy powinien mieć pracę i zarabiać. Dodał, że również inni radni zauważyli ten problem.
Wójt Gminy zgodził się z szeregiem wątpliwości przedstawionym przez radnego Barczyńskiego. Państwo, które zgodnie z obietnicami miało być tańsze, musi być sprawniejsze, w związku z czym albo musi rozbudować się aparat, który spowoduje większą sprawność, albo należy uprościć procedury. Wniosek dot. powołania gminnej instytucji kultury złożyła Kierownik Gminnej Biblioteki Publiczno – Szkolnej, która zapewne zamierza uporządkować kwestie biblioteki zgodnie z zapisami ustawy sejmowej.
Radna Regina Bukowska zapytała, czy po reorganizacji biblioteki będą lepiej funkcjonowały i czy zaistnieją nowe możliwości pozyskania środków z zewnątrz?
Radny Ryszard Kaczor zapytał, czy będzie to opłacalne finansowo?
Danuta Wędrowska – Kierownik Gminnej Biblioteki Publiczno – Szkolnej poinformowała, że konieczność reorganizacji została to narzucona z góry. Chce przestrzegać prawa, jeśli Rada Gminy jej to umożliwi. Dodała, iż nie chce wywierać wpływu. W przypadku występowania o środki z zewnątrz taka osobowość prawna jest wymagana. Poinformowała, że w roku ubiegłym uzyskała dotację z zewnątrz, ale były z tym ogromne problemy. Jest rygorystycznie powiedziane, że w przyszłym roku Gminna Biblioteka nie otrzyma dotacji, jeśli nie uzyska osobowości prawnej.
Radny Andrzej Barczyński zwrócił uwagę, ze zatrudnienie dodatkowych osób pociągnie za sobą koszty. Zastanawiał się, czy koszty utrzymania nowych pracowników nie przewyższą kwot dotacji.
Wójt Gminy poinformował, że w przypadku odrzucenia omawianego projektu uchwały nie wyklucza, że po przeprowadzeniu stosownych rozmów, nie wycofa projektu uchwały dotyczącego reorganizacji G.O.P.S.
Radny Jan Palmowski zwrócił uwagę, że jeżeli uruchomienie dwóch dodatkowych etatów będzie rocznie kosztowało około 50 000 zł, a dotacja dla Gminnej Biblioteki wyniesie 5 lub 10% w/w kwoty to nie warto takiej uchwały podejmować. Radny zapytał, czy Rada Gminy takie uchwały musi podjąć, czy obie instytucje mogą funkcjonować wg obecnych zasad?
Wójt Gminy wyjaśnił, że radny Barczyński mówiąc o kwocie około 50 000 zł miał na myśli zatrudnienie księgowego i kasjera w obu instytucjach. Dodał, że zapis ustawy mówi, iż biblioteki działają jako instytucje kultury.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji odczytał projekt w/w uchwały.
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, przy sześciu głosach „za”, czterech przeciwnych i czterech wstrzymujących podjęła uchwałę nr XXVI/185/05 w sprawie powołania gminnej instytucji kultury pn. Gminna Biblioteka Publiczno – Szkolna w Dąbrowie Chełmińskiej, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
ad.19. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie przekształcenia gminnej jednostki organizacyjnej – G.O.P.S. głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji do w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały.
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, przy jedenastu głosach „za”, dwóch przeciwnych i jednym wstrzymującym podjęła uchwałę nr XXVI/186/05 w sprawie przekształcenia gminnej jednostki organizacyjnej – G.O.P.S., która stanowi załącznik do niniejszej uchwały.
ad.20. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie określenia regulaminu dotyczącego wysokości stawek dodatków, zasady i warunki ich przyznawania, sposób obliczania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw dla nauczycieli zatrudnionych w szkołach i placówkach oświatowych dla których organem prowadzącym jest Gmina Dąbrowa Chełmińska głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji do w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały.
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, czternastoma głosami „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XXVI/187/05 w określenia regulaminu dotyczącego wysokości stawek dodatków , zasady i warunki ich przyznawania, sposób obliczania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw dla nauczycieli zatrudnionych w szkołach i placówkach oświatowych dla których organem prowadzącym jest Gmina Dąbrowa Chełmińska, która stanowi załącznik do niniejszej uchwały.
ad.21. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie zasad podziału specjalnego funduszu nagród dla nauczycieli zatrudnionych w szkołach i placówkach oświatowych, dla których organem prowadzącym jest Gmina Dąbrowa Chełmińska głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji do w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały.
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, czternastoma głosami „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XXVI/188/05 w sprawie zasad podziału specjalnego funduszu nagród dla nauczycieli zatrudnionych w szkołach i placówkach oświatowych, dla których organem prowadzącym jest Gmina Dąbrowa Chełmińska, która stanowi załącznik do niniejszej uchwały.
ad.22. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na rok 2005 głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji do w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały.
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, czternastoma głosami „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XXVI/183/05 w sprawie zmian w budżecie gminy na rok 2005, która stanowi załącznik do niniejszej uchwały.
ad.23. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie aktualizacji wieloletniego programu inwestycji głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały informując że aktualizacja w/w uchwały jest niezbędna celem pozyskania środków z funduszy europejskich na realizację zadań: budowa sieci wodociągowej i kanalizacji deszczowej na osiedlu „Dąbrowa Południe” w Dąbrowie Chełmińskiej oraz na budowę dróg w miejscowości Ostromecko ulica Szkolna i ulica Leśna.
Radny Andrzej Barczyński zapytał, na jakiej zasadzie odbyła się weryfikacja w/w dróg?
Wójt Gminy wyjaśnił, że oprócz strategii rozwoju gminy Rada Gminy uchwaliła wieloletni program inwestycyjny.
Radny Andrzej Barczyński stwierdził, że stawia się radnych przed faktem dokonanym. Dotychczas tego typu zadania były ustalane w większym gronie, a w tym przypadku przekazuje się jakby gotowy budżet. Radny zapytał, czy w przypadku nie otrzymania dotacji odstąpi się od realizacji tych inwestycji?
Wójt Gminy wyjaśnił, że Zarząd Województwa ogłosił konkurs z krótkim terminem na przygotowanie wniosku, do którego wymagana jest dokumentacja. Wybrano ul. Szkolną i Leśną w Ostromecku, ponieważ są krótkie, dzięki czemu zdążymy wykonać na nie niezbędne dokumentacje. Jeśli Gmina nie otrzyma dotacji na realizację w/w inwestycji, powstanie dylemat, czy budować omawiane drogi ze środków własnych budżetu gminy, czy odstąpić od realizacji inwestycji. Dodał, że na tym etapie nie chce dyskutować na ten temat.
Radny Arnold Drążyk zwrócił uwagę, że Komisje Rady Gminy nie omawiały w/w tematu.
Radna Marlena Łobocka zapytała o przebieg planowanej inwestycji budowy ul. Pod Wałem w Czarżu.
Wójt Gminy w odpowiedzi poinformował, że w roku 2006 Gmina chce przystąpić z projektem budowy tej drogi do konkursu o środki z funduszy europejskich.
Ten odcinek drogi został podzielony na etapy, ponieważ droga jest zbyt długa, by zrealizować ją w jednym roku. Ilość etapów będzie uzależniona od wysokości kwoty wynikającej z kosztorysu, a następnie wysokości otrzymanej dotacji.
Radny Andrzej Barczyński zapytał, czy na ul. Szkolnej i Leśnej w Ostromecku rozwiązano problem kanalizacji ściekowej?
Wójt Gminy odpowiedział twierdząco, dodając, że w przeciwnym razie w/w projekt nie stawałby do konkursu.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji odczytał projekt uchwały.
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, przy jedenastu głosach „za” i trzech wstrzymujących podjęła uchwałę nr XXVI/182/05 w sprawie aktualizacji wieloletniego programu inwestycji, który stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
ad.24. Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili informacje o pracach Komisji w okresie międzysesyjnym:
Radna Barbara Łukowska – Przewodnicząca Komisji Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych poinformowała, iż w okresie międzysesyjnym Komisja odbyła jedno posiedzenie, podczas którego omawiała sprawy związane z tematyką Sesji.
Radny Ryszard Kaczor - Przewodniczący Komisji Rewizyjnej poinformował, że Komisja w okresie międzysesyjnym spotkała się dwa razy. Podczas posiedzeń omawiano kwestie związane z tematyką Sesji Rady Gminy oraz zgodnie z uchwałą Rady Gminy dokonano kontroli deklaracji podatkowych oraz naliczanie podatków od nieruchomości na działce nr 58/2 położonej w Dąbrowie Chełmińskiej oraz Ostromecku, będących własnością Leszka Bokieja.
Przewodniczący Rady Gminy zwrócił się o odczytanie protokółu pokontrolnego.
Radny Ryszard Kaczor – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej odczytał protokół z w/w kontroli, który stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
Radny Arnold Drążyk Przewodniczący Komisji Bezpieczeństwa, Rolnictwa i Ochrony Środowiska poinformował, że Komisja w okresie międzysesyjnym odbyła dwa posiedzenia, podczas których omawiano sprawy związane z tematyką Sesji Rady Gminy oraz dyskutowano na temat zaawansowania budowy sieci wodociągowej i kanalizacji ściekowej. Najwięcej uwagi poświęcono projektowi Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy.
Przewodniczący Rady Gminy zwrócił się o odczytanie protokółu kontroli.
ad.25. w punkcie „Odpowiedzi na interpelacje, sprawy różne” głos zabrali:
a) Radny Szymon Dunal zapytał, czy obiekt po byłej mleczarni w Dąbrowie Chełm. został odebrany od dzierżawcy i należycie zabezpieczony?
Radny zwrócił się o przedstawienie informacji na temat przebiegu prac związanych z herbem gminy.
Wójt Gminy w odpowiedzi poinformował, że dzierżawa na obiekt po byłej mleczarni w Dąbrowie Chełm. wygasła w dniu 30 listopada br. Niebawem zostanie ogłoszony drugi przetarg. Budynek jest zabezpieczony.
W kwestii herbu Gminy Komisja Heraldyczna po raz drugi zakwestionowała technikę wykonania projektu herbu i odrzuciła go uzasadniając, że kolorystyka nie została wykonana w systemie cmyk.
b) Radny Andrzej Barczyński zapytał, czy Telekomunikacja Polska S.A. przekazała odpowiedź w sprawie przewodów telefonicznych leżących na polach?
Wójt Gminy poinformował, że odpowiedź w w/w sprawie jeszcze nie nadeszła.
c) Radny Andrzej Barczyński przeprosił Wójta Gminy w imieniu Komisji Rewizyjnej za stwierdzenia, jakie padły pod jego adresem.
d) Radni zapoznali się z informacją na temat podziału przez Gminny Ośrodek pomocy Społecznej darów otrzymanych z Polskiego Komitetu pomocy Społecznej.
Radny Andrzej Barczyński poinformował, że jego intencją było to, by informacja o możliwości otrzymania darów trafiała do oddalonych sołectw. Wspaniale, że udało się pozyskać tak duże ilości pomocy rzeczowej dla mieszkańców naszej gminy. Zwrócił się o informowanie sołtysów o takich akcjach. Dodał, że z informacji wynika, że co piąty mieszkaniec skorzystał z tej formy pomocy. Te liczby świadczą o ubóstwie naszego społeczeństwa, ponieważ z pomocy skorzystało aż1200 osób.
e) Radny Andrzej Barczyński poinformował, że zgłosili się do niego mieszkańcy, którzy otrzymali nowe nakazy płatnicze informujące o konieczności dopłaty podatku od nieruchomości. W kwietniu br. dokonali przekwalifikowania gruntów ornych na budowlane i za okres od kwietnia do grudnia te osoby otrzymały nowe decyzje naliczające podatek. Radny zwrócił uwagę, że ci podatnicy zgodnie z nakazami otrzymanymi w marcu zapłacili należne podatki, w związku z czym wywiązali się względem Gminy, a tu na koniec roku przysyła się dodatkowe informacje o konieczności dopłaty. Zdaniem radnego nie można cofać się wstecz z naliczeniem podatku.
Wójt Gminy wyjaśnił, że wszystko odbyło się zgodnie z obowiązującym prawem. Ustawa określa, że podatek nalicza się od pierwszego dnia następnego miesiąca, po którym nastąpiła zmiana stanu faktycznego bądź prawnego. Takie praktyki stosowane są od zawsze. Zmiany wynikające z rejestru gruntów są wprowadzane na bieżąco. Podobna sytuacja występuje, gdy ktoś w trakcie roku likwiduje działalność gospodarczą, wówczas Gmina zwraca nadpłacony podatek. Tego typu zwolnienia musiałyby zostać określone uchwałą Rady Gminy, ale w takim przypadku zwolnieniom będzie podlegała tylko pewna grupa ludzi.
Radna Marlena Łobocka zapytała, czy przekwalifikowanie gruntów dzieje się poza wolą mieszkańców?
Wójt Gminy poinformował, że mieszkańcy sami w tej sprawie występują, ale zmiany zakwalifikowania gruntów następują również z urzędu. Osoby, o których mowa złożyły wnioski o rozłożenie na raty obowiązujących je płatności, na co Wójt wyraził zgodę. W tym przypadku prawdopodobnie nastąpiło przekwalifikowanie z urzędu, ale omawiane grunty już od dawna nie pełniły funkcji rolniczej. Nie został dopełniony przez właścicieli obowiązek poinformowania organu o zmianach.
Radny Witold Siewert zapytał, czy przekwalifikowanie gruntów z urzędu odbywa się bez wiedzy właścicieli? Zwrócił uwagę na istnienie sytuacji odwrotnych, gdy cofnięto zgody na przekwalifikowanie gruntów rolnych na budowlane, o czym właściciele nie zostali poinformowani, w związku z czym pewnie nadal płacą podatek od nieruchomości.
Wójt Gminy wyjaśnił, że ta sprawa dotyczy planów zagospodarowania przestrzennego uchwalonych przed 1995 rokiem, które z mocy prawa stały się nieważne. Wyłączenie gruntów z użytkowania rolnego następuje przy realizacji inwestycji. Powinno być tak, że po uchwaleniu planu zagospodarowania przestrzennego sporządza się plan działek i przekazuje do wydziału geodezji.
Radny Witold Siewert poinformował, że kupował działki wyłączone z użytkowania rolnego, na których nigdy nie rozpoczął inwestycji, a płacił podatek od nieruchomości.
Wójt Gminy przedstawił stosowne wyjaśnienia informując, że przedmiotowa działka mająca obszar powyżej 1 ha była własnością nie-rolnika, który musiał płacić za nią podatek od nieruchomości. Od lat o przeznaczeniu gruntu decyduje rejestr gruntów. Niegdyś grunt o powierzchni powyżej 1 ha stanowił gospodarstwo rolne.
f) Longina Tomczyk – Sołtys Sołectwa Gzin zapytała, czy do obowiązków sołtysów będzie należało sporządzanie list psów?
Wójt Gminy zwrócił się do sołtysów z prośbą o wykonywanie tych spisów, dodając, że zdaje sobie sprawę, iż to gmina będzie wykonywała przedmiotowe spisy. Ma świadomość konieczności rozwiązania tego problemu.
ad.26. Przewodniczący Rady Gminy po wyczerpaniu porządku obrad o godzinie 12:35 zamknął XXVI Sesję Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska.
Protokołował: Przewodniczył:
mgr Doroita Kraska-inspektor Józef Hentrich
Przewodniczący Rady Gminy