W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Urząd Gminy w Dąbrowie Chełmińskiej
ul. Bydgoska 21
86-070 Dąbrowa Chełmińska

tel.: (+48) 52 381 60 56
        (+48) 52 381 60 05

e-mail:
sekretariat@dabrowachelminska.lo.pl

Skrzynka Podawcza ESP:
/2h4v41qktu/SkrytkaESP

Serwis www: dabrowachelminska.pl

NIP
: 554-265-77-62
REGON: 092350642

Wróć

P R O T O K Ó Ł NR XI/07


P R O T O K Ó Ł NR XI/07
z Sesji Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska
odbytej w dniu 26 października 2007 roku.

Sesja odbyła się w Sali Konferencyjnej Urzędu Gminy Dąbrowa Chełmińska.

Przewodniczący Rady Gminy Józef Hentrich o godzinie 11:00 otworzył Sesję i po powitaniu radnych i gości oświadczył, iż zgodnie z listą obecności aktualnie w posiedzeniu uczestniczy 13 radnych, co wobec ustawowego składu Rady wynoszącego 15 radnych stanowi quorum władne do podejmowania prawomocnych decyzji. (Listy obecności radnych i gości stanowią załączniki do niniejszego protokółu).

Radni nieobecni:
Robert Borek,
Anna Kubas - Fałczyk.

W Sesji udział wzięli:
- Radni Rady Gminy wg listy obecności,
- mgr Zbigniew Łuczak - Wójt Gminy,
- mgr Ewa Bukowska – Skarbnik Gminy,
- mgr Hanna Włodarczyk – Kiełkowska - Radca Prawny,
- inż. Kazimierz Porażyński – Kierownik Referatu Gospodarki Przestrzennej,
- mgr Danuta Tomaszewska – Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej;
- Sołtysi i zaproszeni goście wg listy obecności.

Przewodniczący Rady Gminy odczytał porządek obrad i zwrócił się o przedstawienie wniosków w sprawie ewentualnych poprawek i uzupełnień.

Rada Gminy obradowała według następującego porządku:
1. Powołanie Sekretarza obrad.
2. Przyjęcie protokółu z poprzedniej Sesji.
3. Informacja Wójta Gminy dot. podejmowanych działań w okresie międzysesyjnym.
4. Interpelacje, zapytania i wolne wnioski.
5. Rozpatrzenie pisma mieszkańców Sołectwa Strzyżawa dot. budowy masztu telefonii komórkowej na Strzyżawie.
6. Projekt uchwały w sprawie ustalenia opłat za niektóre świadczenia publicznych przedszkoli w Gminie Dąbrowa Chełmińska.
7. Projekt uchwały w sprawie wysokości opłaty od posiadania psów.
8. Projekt uchwały w sprawie wysokości stawek opłaty targowej i sposobu jej poboru.
9. Projekt uchwały w sprawie ustalenia wysokości opłat za przyjmowanie odpadów stałych na składowisku odpadów w Boluminie.
10. Projekt uchwały w sprawie ustalenia opłaty za pobór wody i odprowadzanie ścieków do urządzeń kanalizacyjnych.
11. Projekt uchwały w sprawie ustalenia opłaty za odprowadzanie ścieków do stacji zlewczej w Nowym Dworze.
12. Projekt uchwały w sprawie stawek podatku od nieruchomości i zwolnień w tym podatku.
13. Projekt uchwały w sprawie inkasa od osób fizycznych łącznego zobowiązania pieniężnego, podatku od nieruchomości, podatku rolnego, podatku leśnego, opłaty od posiadania psów oraz określenia inkasentów i wysokości wynagrodzenia za inkaso.
14. Projekt uchwały w sprawie ustalenia opłat z tytułu użytkowania i dzierżawy nieruchomości.
15. Projekt uchwały w sprawie ustalenia średniej ceny skupu żyta za okres pierwszych trzech kwartałów 2007 roku.
16. Projekt uchwały w sprawie utworzenia Zespołu Oświaty Samorządowej w Dąbrowie Chełmińskiej.
17. Projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na rok 2007.
18. Informacja z prac Komisji w okresie międzysesyjnym.
19. Odpowiedzi na interpelacje, sprawy różne.
20. Zakończenie obrad.

ad.1. Rada Gminy jednogłośnie powołała radnego Jana Palmowskiego na Sekretarza obrad. Radny Palmowski wyraził zgodę na pełnienie tej funkcji.

ad.2. Do protokółu z X Sesji Rady Gminy uwag nie wniesiono. Rada Gminy jednogłośnie przyjęła protokół z X Sesji.

ad.3. Wójt Gminy przedłożył Radzie Gminy informację na temat swojej działalności w okresie międzysesyjnym, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
Wójt Gminy przedstawił informację dot. przebiegu linii wysokiego napięcia w miejscowości Nowy Dwór. Poinformował, że w chwili obecnej nie będzie opracowywany plan zagospodarowania przestrzennego dla tego terenu. Mieszkańcy napisali protesty, w ślad za tym ze strony Urzędu Gminy ż zostały skierowane stosowne pisma, do Zakładu Energetycznego, by ustalono przebieg przedmiotowej linii. W międzyczasie okazało się że na terenie, który jest przeznaczony jako rezerwy ochronne na zabezpieczenie pod w/w linię wydano pozwolenie na budowę, na które dały uzgodnienia między innymi sieci elektroenergetyczne. Sądzi, że zaistniała jakaś pomyłka, ale decyzja o warunkach zabudowy została już wydana.

Wójt przedstawił informacje na temat Kongresu Gmin Wiejskich. Gminy wiejskie bronią się nie przed przejmowaniem zadań a przede wszystkim przed brakiem środków finansowych na ich realizację. Dodał, iż lepiej, gdy wiele zadań z zakresu administracji rządowej realizowanych jest na szczeblu gmin choćby przez dostępność administracji dla mieszkańców. Problem polega jednak na tym, że w ślad za przekazywanymi zadaniami nie idą pieniądze. W wielu wypadkach Związek Gmin Wiejskich przegrywa ze Związkiem Miast, który ma o wiele większy potencjał finansowy, dzięki czemu może korzystać z pomocy lepszych ekspertów, którzy prowadzą rozmowy z rządem. Do Związku Miast należą wszystkie duże miasta, natomiast Związek Gmin skupia tylko około 1/6 ogółu gmin.
Radny Szymon Dunal zwrócił się o przedstawienie informacji na temat udziału w naradzie dot. olimpiady, czy podczas tego spotkania były omawiane jeszcze jakieś inne tematy?
Wójt Gminy odpowiedział, że rozmowy dotyczyły kwestii organizacji przez Miasto Bydgoszcz Mistrzostw Świata oraz stypendiów dla studentów. Chodziło o to by zaktywizować wśród mieszkańców i młodzieży te dwie wielkie imprezy. Zaproponowano wolny wstęp dla zorganizowanych grup młodzieży. Planuje się zorganizowanie tego w taki sposób, by przed mistrzostwami do szkół przyjeżdżali znani sportowcy.
Wójt przedstawił informację dotyczącą stypendiów - Wojewoda Kujawsko - Pomorski chciał ufundować ponad 6000 stypendiów, ale zainteresowanie wyraziła grupa nieco ponad 2000 studentów. Informacja została szeroko rozpropagowana, są ogłoszenia na tablicach ogłoszeń, w prasie itp. ale aby otrzymać w/w stypendium należy spełniać określone warunki.
Radny Ryszard Kaczor zapytał, czy podczas spotkania w firmie Miejskie Wodociągi i Kanalizacja w Bydgoszczy poruszano temat możliwości przyłączenia Dąbrowy Chełmińskiej oraz innych miejscowości do kanalizacji ściekowej oraz czy dyskutowano na temat ceny 1m3 zrzucanych ścieków?
Wójt Gminy odpowiedział, że podczas przedmiotowego spotkania nie dyskutowano na temat ceny za odprowadzanie ścieków. Dodał, że wzrost cen nastąpił w ubiegłym roku, podczas, gdy dotychczas, przez okres pięciu lat ta cena nie ulegała zmianie. Przedstawiciele w/w firmy przygotowują ofertę, którą chcieliby przedstawić radnym i sołtysom podczas spotkania w Sali Konferencyjnej Urzędu Gminy w dniu 9 listopada 2007 r.
Przewodniczący Rady Gminy zachęcił do wzięcia udziału w przedmiotowym spotkaniu.
Wójt Gminy poinformował, że wraz z inspektorem ds. inwestycji uczestniczył w dniu wczorajszym w spotkaniu, które dotyczyło dotacji udzielanych z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska. Złożyliśmy projekty inwestycyjne, zostaliśmy w tym programie zweryfikowani wczoraj przez kilka godzin przedstawiciele Wojewódzkiego Funduszu - organu, który będzie realizował w/w projekty tłumaczyli zasady realizacji, przedstawili informacje o przepisach itp. Poinformowali, że w kolejnym projekcie rozporządzenia wpisano, że realizacja tych projektów nie może dotyczyć miejscowości poniżej 5000 mieszkańców. Gmina opracowała projekt, który został zatwierdzony przez wszystkie organy administracyjne po to, by na końcu się dowiedzieć, że program „infrastruktura i środowisko” będzie przeznaczony dla miejscowości liczących powyżej 5000 mieszkańców, na 1 km kanalizacji musi przypadać 120 osób oraz wśród projektów kluczowych wszystkie pozostałe wnioski mają być z konkursu. Bez konkursu będą rozpatrywane tylko te, na które wcześniej zabrakło pieniędzy.

Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, trzynastoma głosami „za” – jednogłośnie przyjęła w/w sprawozdanie Wójta Gminy, które stanowi załącznik do niniejszego protokółu.

ad.4. W punkcie „interpelacje, zapytania i wolne wnioski” głos zabrali:
Radny Andrzej Barczyński poinformował, iż dowiedział się, że kierownicy Urzędów Stanu Cywilnego powinni być powoływani w drodze konkursu. Zwrócił uwagę na przypadki nieważnych ślubów udzielonych przez niewłaściwie powołanych urzędników. Zapytał, czy małżeństwa w naszej Gminie zawierane są legalnie?
Wójt Gminy odpowiedział twierdząco.

ad.5. W dyskusji nad pismem mieszkańców Sołectwa Strzyżawa głos zabrali:
Wiktor Stromski – mieszkaniec Strzyżawy poinformował, że gdy pojawił się projekt budowy stacji bazowej wszyscy mieszkańcy sprzeciwili się tej inwestycji. Zaczęli protestować, ale nie są wystarczająco silni w odniesieniu do tych działań. Nie mając prawników ani nikogo, kto mógłby wesprzeć działania mieszkańcy zwrócili się do samorządu. Wyjaśnił, że w miejscu, gdzie ma powstać wieża już jest komplet budynków i stacja benzynowa, która niszczy wizerunek całego osiedla, stąd obecność mieszkańców na Sesji.
Radny Ryszard Kaczor poinformował, że Komisje Rady dosyć długo i dokładnie omawiały sprawę. Dodał, że radni będą wspierać mieszkańców Strzyżawy jak tylko będzie to możliwe.
Radny Andrzej Barczyński pogratulował sołtysowi fachowego pisma, dodając, że jest wspaniale skonstruowane. Bardzo dobrze, że mieszkańcy skorzystali z prawa uczestniczenia w Sesji. Na posiedzeniu Komisji Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska również poparto wniosek mieszkańców. Zwrócił uwagę, że ludzie osiedlili się tam ze względu na ciszę i spokój, która już została zakłócona. Nikt nie przypuszczał, że nad głową będzie mu wystawać jakaś antena. Dodał, że sam by tego nie chciał. Zwrócił uwagę, że taka infrastruktura jest potrzebna, ale nie niezbędna. Wieżę można zlokalizować na innych terenach. W centrum osiedla istnieją już stacja benzynowa i stacja diagnostyczna.
Radna Danuta Węgierska poinformowała, że Przewodnicząca Komisji przedstawi stanowisko Komisji, dodała, że osobiście popiera protest mieszkańców. Jako samorząd radni powinni pomagać mieszkańcom. Zwróciła się do Wójta o wskazanie możliwości załatwienia sprawy. Zdaniem radnej należy jak najszybciej opracować plany zagospodarowania przestrzennego dla terenu całej Gminy, wówczas nie będzie możliwości budowania inwestycji, których mieszkańcy nie będą sobie życzyli.
Radna Ewa Juchcińska – Przewodnicząca Komisji Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych poinformowała, że Komisja poparła protest mieszkańców.
Wiktor Stromski – mieszkaniec Strzyżawy zwrócił uwagę na kwestie bezpieczeństwa. Wieża, która będzie miała wysokość około 44 m. będzie usytuowana przy samych zbiornikach z benzyną. Co, jeśli zbierze ładunek energetyczny? Zwrócił uwagę, że w niektórych gminach plany zagospodarowania przestrzennego opracowano w taki sposób, że ustalono iż w odległości do 200 czy 400 m od zabudowy nie wolno stawiać takich masztów.
Wójt Gminy poinformował, że obecny potencjał jest zupełnie wystarczający, ponieważ mieszkańcy robią to, co powinni – odwołują się i to skutecznie. Dodał, że może poinformować inwestora, że istnieją inne lokalizacje, na przykład jest druga stacja benzynowa, ale tam obowiązuje plan, który nie mówi wprost o możliwości wybudowania tam stacji bazowej. Poinformował, że na dzień dzisiejszy wstrzymał prace nad decyzją o wydanie warunków zabudowy. Nie będzie jej wydawał i jej nie podpisze. Wyjaśnił, że Starosta wcześniej odrzucił wniosek firmy Polkomtel o budowę stacji bazowej na terenie drugiej ze stacji benzynowych w Strzyżawie, ponieważ nie było to ujęte wprost w planie zagospodarowania przestrzennego. Po przeprowadzeniu kolejnych rozmów powiedziano, że pozytywna decyzja w tej sprawie zostanie wydana. Wystąpił więc ze stosownym pismem. Poinformował o rozmowie telefonicznej, w której właściciel obu stacji benzynowych w Strzyżawie zwrócił się do Wójta Gminy z prośbą o pomoc firmie Polkomtel w zlokalizowaniu stacji bazowej na stacji paliw nr 2 w Strzyżawie, wyjaśniając, że w Strzyżawie istnieje tzw. „dziura telekomunikacyjna”, co utrudnia mu łączność z pracownikami.
Radny Jan Palmowski zastanawiał się, czy nie ma innych możliwości lokalizacji stacji bazowej. Sam posiada grunty, gdzie w promieniu kilometra nie ma zabudowań, a z nim się nie rozmawia na taki temat. Dlaczego proponuje się budowę tej stacji w terenie zabudowanym?
Radna Danuta Węgierska zapytała, czy mieszkańcy zgadzają się na drugą lokalizację, żeby potem się nie okazało, że tam też będą protesty.
Zygmunt Głowiński – Sołtys Sołectwa Strzyżawa poinformował, że odległość drugiej stacji od najbliższych zabudowań wynosi przynajmniej 250 m. Dodał, że sądzi, iż mieszkańcy wyrażą zgodę i nie będą interweniować.
Wójt Gminy poinformował, że w Gzinie nie występują problemy z zasięgiem sieci telefonii komórkowej. Poinformował, że skontaktował się z przedstawicielami Lasów Państwowych i pytał o możliwość zlokalizowania stacji na ich terenie. Podczas rozmowy telefonicznej powiedzieli, że wstępnie nie widzą problemu. Będzie przygotowany na zaproponowanie innych możliwości, ale firma Polkomtel prowadziła już rozmowy z właścicielem stacji benzynowych i jakieś warunki pewnie zostały ustalone. Nie chce niczego narzucać, a zaproponować jakieś rozwiązania.
Poinformował, że w chwili obecnej wstrzymał wydanie decyzji o warunkach zabudowy. Wójt wyjaśnił zasady wydawania decyzji administracyjnych w postępowaniu dotyczącym lokalizacji inwestycji celu publicznego.
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili stanowiska Komisji: Komisje Rady Gminy poparły stanowisko mieszkańców Strzyżawy, są przeciwne budowie masztu w tym miejscu Wystąpiły z apelem do Wójta by szukał alternatywnych lokalizacji dla tego masztu.
Wójt Gminy w odpowiedzi poinformował, że już to robi.
Przewodniczący Rady Gminy poddał pod głosowanie stanowisko Rady Gminy w sprawie protestu mieszkańców Strzyżawy przeciwko budowie stacji bazowej telefonii komórkowej w centrum wsi.

Rada Gminy po przeprowadzonej dyskusji przy obecności trzynastu radnych, przy trzynastu głosach „za” – jednogłośnie” przyjęła stanowisko, w którym opowiedziała się przeciwko budowie na stacji benzynowej w centrum wsi Strzyżawa masztu telefonii komórkowej i zwróciła się z prośbą i apelem by dążyć do poszukania innych lokalizacji (należy szukać możliwości załagodzenia konfliktu).

Mieszkańcy podziękowali za poparcie ich protestu.

ad.6. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie ustalenia opłat za niektóre świadczenia publicznych przedszkoli w Gminie Dąbrowa Chełmińska głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały.

Rada Gminy w obecności trzynastu radnych – w głosowaniu jawnym, trzynastoma głosami „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XI/59/07 w sprawie ustalenia opłat za niektóre świadczenia publicznych przedszkoli w Gminie Dąbrowa Chełmińska, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.

ad.7. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie wysokości opłaty od posiadania psów głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały.

Rada Gminy w obecności trzynastu radnych – w głosowaniu jawnym, przy dwunastu głosach „za” i jednym przeciwnym podjęła uchwałę Nr XI/60/07 w sprawie ustalenia wysokości opłaty od posiadania psów, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.

ad.8. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie wysokości stawek opłaty targowej i sposobu jej poboru głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili następujące stanowiska Komisji dla w/w projektu uchwały:
- Komisja Rewizyjna pozytywnie zaopiniowała w/w projekt uchwały;
- Komisja Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska zaproponowała zaokrąglenie zaproponowanych stawek do pełnych złotych wg zasady 0,50 zł.
- Komisja Poświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych pozytywnie zaopiniowała w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z faktem, że dwie z Komisji Rady Gminy pozytywnie zaopiniowały w/w projekt uchwały, nie proponując do niego żadnych poprawek poddał pod głosowanie projekt uchwały przedstawiony przez Wójta Gminy (nie uwzględniający zaokrągleń).

Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy dziewięciu głosach „za”, trzech przeciwnych i jednym wstrzymującym podjęła uchwałę Nr XI/61/07 w sprawie wysokości stawek opłaty targowej i sposobu jej poboru, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.

ad.9. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie ustalenia wysokości opłat za przyjmowanie odpadów stałych na składowisku odpadów w Boluminie głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji dla w/w projektu uchwały.
Radny Andrzej Barczyński zwrócił uwagę, że skok cenowy jest ogromny. Tłumaczy się wszystkim, że ma on związek z opłatami za korzystanie ze środowiska. Radny wyraził obawę, że w związku z tym faktem śmieci trafią gdzie indziej niż na składowiska. Sołectwa powinny otrzymać odpowiednio wcześniej stosowne informacje. Ostrzegł, że wrócimy do tego, że będą dzikie wysypiska. Ponowił apel, by z Urzędu Gminy przekazano informacje o możliwościach korzystania z innych form odbierania śmieci, nie tylko przez jedną z firm.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały.

Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy jedenastu głosach „za” i dwóch wstrzymującym podjęła uchwałę Nr XI/62/07 w sprawie ustalenia wysokości opłat za przyjmowanie odpadów stałych na składowisku odpadów w Boluminie, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.

ad.10. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie ustalenia opłaty za pobór wody i odprowadzanie ścieków do urządzeń kanalizacyjnych głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili następujące stanowiska Komisji dla w/w projektu uchwały:
- Komisja Rewizyjna zaproponowała podniesienie ceny wody do kwoty 1,70 zł/1m3, a cenę ścieków do kwoty 3,00 zł/1m3. Komisja opowiedziała się za sukcesywnym podnoszeniem cen zrzutu ścieków ze względu na znaczne kwoty, jakie Gmina musi płacić Miastu Bydgoszcz;
- Komisja Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska nie wypracowała jednolitego stanowiska w sprawie brano pod uwagę stawki 1,70 zł/1m3 wody i 2,70 zł/1m3 ścieków;
- Komisja Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych zaproponowała podniesienie ceny wody do kwoty 1.70 zł/1m3, a ceny ścieków do kwoty 2,80 zł/1m3.
Radny Jan Palmowski wyjaśnił powody, dla których Komisja Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska przedstawiła taką propozycję. Chodziło o zaokrąglenie stawek, by inkasent nie musiał wydawać groszy. Wyjaśnił, że zaokrąglenie ceny wody do 1,70zł/1m3 czyli zwyżka o 3 grosze wyniesie dla czteroosobowej rodziny na rok około 4-5 zł rocznie.
Radny Andrzej Barczyński zwrócił uwagę, że podnoszenie ceny ścieków nie jest dobrym pomysłem, ponieważ dopiero zaczynamy realizować gospodarkę ściekową, i możemy zniechęcić mieszkańców do przyłączania się do kanalizacji.
Poinformował, że jest zwolennikiem stawek podanych w projekcie uchwały.
Wójt Gminy wyjaśnił, że kwota 4,50 zł rocznie po stronie odbiorcy jest kwotą jednostkową, ale te 4.50 zł dla budżetu gminy pomnożone o liczbę odbiorców stanowi znaczny wpływ.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji poddał pod głosowanie propozycję ustalenia ceny wody na poziomie 1,70 zł/1m3.

Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy dziesięciu głosach „za”, dwóch przeciwnych i jednym wstrzymującym ustaliła cenę wody na rok 2008 na poziomie 1,70 zł/1m3.

Przewodniczący Rady Gminy podał pod głosowanie następujące propozycje ustalenia ceny 1m3 ścieków: 2, 68zł/1m3; 2,80zł/1m3 i 3,00 zł/1m3.

Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych głosowała niżej wymienione stawki ceny zrzutu ścieków:
- Za przyjęciem stawki 2,68 zł/1m3 ścieków głosowało sześciu radnych, przeciw – sześciu, wstrzymujących się – jeden. Wniosek nie uzyskał większości;
- Za przyjęciem stawki 2,80 zł/1m3 ścieków głosowało czterech radnych, przeciw – pięciu, wstrzymujących się – czterech. Wniosek upadł;
- Za przyjęciem stawki 3,00 z/1m3 ścieków głosowało czterech radnych, przeciw – ośmiu, wstrzymujących się – jeden. Wniosek upadł.

Radny Andrzej Barczyński postawił wniosek o ponowne przegłosowanie stawki 2,68 zł/1m3 ścieków. Zwrócił się, by nie dokonywać drastycznych skoków cenowych rozpoczynając inwestycje budowy kanalizacji ściekowej.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów poddał pod glosowanie w/w wniosek radnego Barczyńskiego.

Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy jedenastu głosach „za” i dwóch przeciwnych przyjęła stawkę ceny zrzutu ścieków na poziomie 2,68 zł/1m3.

Przewodniczący Rady Gminy odczytał w/w projekt uchwały.

Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy trzynastu głosach „za” - jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XI/63/07 w sprawie ustalenia opłaty za pobór wody i odprowadzanie ścieków do urządzeń kanalizacyjnych, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.

ad.11. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie ustalenia opłaty za odprowadzanie ścieków do stacji zlewczej w Nowym Dworze głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały.

Rada Gminy w obecności trzynastu radnych – przy trzynastu głosach „za” - jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XI/64/07 w sprawie ustalenia opłaty za odprowadzanie ścieków do stacji zlewczej w Nowym Dworze, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.

ad.12. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie stawek podatku od nieruchomości i zwolnień w tym podatku głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały.

Rada Gminy w obecności trzynastu radnych – przy trzynastu głosach „za” - jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XI/65/07 w sprawie stawek podatku od nieruchomości i zwolnień w tym podatku, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.

ad.13. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie inkasa od osób fizycznych łącznego zobowiązania pieniężnego, podatku od nieruchomości, podatku rolnego, podatku leśnego, opłaty od posiadania psów oraz określenia inkasentów i wysokości wynagrodzenia za inkaso głos zabrali:
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne stanowiska Komisji dla w/w projektu uchwały.
Radna Danuta Węgierska zwróciła uwagę, iż zwyczajowo wyznacza się sołtysa do poboru podatków, dlaczego w projekcie uchwały zastosowano kilka innych rozwiązań?
Wójt Gminy w odpowiedzi poinformował, że sprawowanie funkcji radnego i sołtysa nie powoduje, że taka osoba nie może być inkasentem. Dodał, że kiedyś takie ograniczenie obowiązywało. Sołtys Sołectwa Wałdowo Królewskie pobiera rentę i w tym przypadku występuje kolizja, Sołtys Sołectwa Czemlewo miał wiele problemów w związku z pobieraniem wynagrodzenia za inkaso, dlatego zrezygnował.
Radny Szymon Dunal zwrócił się z apelem do mieszkańców aby wpłacali podatki na konto bankowe, tak będzie im wygodniej. Zwrócił uwagę, że sołtysi otrzymują z tytułu inkasa pieniądze, on nie pobiera wynagrodzenia za inkaso, czy wobec tego te pieniądze mogą wpłynąć na konto wsi?
Wójt Gminy poinformował, że wpływy są dla sołtysa w wysokości 5,5% kwoty zainkasowanej i terminowo wpłaconej podatku od mieszkańców.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały.

Rada Gminy w obecności trzynastu radnych – przy trzynastu głosach „za” - jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XI/66/07 w sprawie inkasa od osób fizycznych łącznego zobowiązania pieniężnego, podatku od nieruchomości, podatku rolnego, podatku leśnego, opłaty od posiadania psów oraz określenia inkasentów i wysokości wynagrodzenia za inkaso, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.

ad.14. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie ustalenia opłat z tytułu użytkowania i dzierżawy nieruchomości głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały.

Rada Gminy w obecności trzynastu radnych – przy trzynastu głosach „za” - jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XI/67/07 w sprawie ustalenia opłat z tytułu użytkowania i dzierżawy nieruchomości, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.

ad.15. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie obniżenia średniej ceny skupu żyta za okres pierwszych trzech kwartałów 2007 roku głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili następujące opinie Komisji dla w/w projektu uchwały:
Komisja Rewizyjna wypracowała dwie propozycje – obniżenia ceny żyta do kwoty 30 zł/1q i 35 zł/1q;
Komisja Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska zaproponowała obniżenie średniej ceny skupu żyta do kwoty 30,00 zł/1q;
Komisja Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych zaproponowała obniżenie średniej ceny skupu żyta do kwoty 30,00 zł/1q.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji poddał pod głosowanie propozycję obniżenia średniej ceny skupu żyta do 30,00 zł/1q, jako najdalej idącą.

Rada Gminy w obecności trzynastu radnych – przy trzynastu głosach „za” - jednogłośnie dokonała obniżenia średniej ceny skupu żyta za okres pierwszych trzech kwartałów 2007 roku do kwoty 30,00 zł/1q.

Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały.

Rada Gminy w obecności trzynastu radnych – przy trzynastu głosach „za” - jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XI/68/07 w sprawie obniżenia średniej ceny skupu żyta za okres pierwszych trzech kwartałów 2007 roku, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.

ad.16. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie utworzenia Zespołu Oświaty Samorządowej w Dąbrowie Chełmińskiej głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji dla w/w projektu uchwały.
Radna Danuta Węgierska zapytała, jak będzie wyglądała podległość służbowa kierownika, dyrektorów szkół, sprawa rozwiązywania problemów oraz podpisywania umów w fundacjach w związku z otrzymywaniem przez szkoły środków z zewnątrz
Wójt Gminy w odpowiedzi poinformował, że podległość służbowa występuje zawsze w stosunku do tego, kto powołuje i zarówno kierownik i dyrektorzy szkół podlegają bezpośrednio wójtowi.
Organem podpisującym umowę o pracę jest zawsze organ prowadzący, czyli w imieniu Gminy - Wójt.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały.

Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy jedenastu głosach „za”, jednym przeciwnym i jednym wstrzymującym podjęła uchwałę nr XI/69/07 w sprawie utworzenia Zespołu Oświaty Samorządowej w Dąbrowie Chełmińskiej, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.

ad.17. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na rok 2007 głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej oraz Komisji Oświaty, kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji dla w/w projektu uchwały.
Komisja Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska nie omawiała w/w projektu uchwały.
Skarbnik Gminy celem wprowadzenia omówiła w/w projekt uchwały.
Radny Arnold Drążyk zwrócił się o wyjaśnienie kwoty zakupu aparatu fotograficznego dla policji.
Skarbnik Gminy wyjaśniła, że zdjęcia robione tym aparatem będą materiałem dowodowym w różnego rodzaju sprawach. Dodała, że aparat jest takiej klasy, iż nie trzeba będzie wykonywać żadnej obróbki wykonanych nim zdjęć.
Radny Arnold Drążyk przypomniał, że Rada Gminy wydzieliła z budżetu gminy środki na zakup zwykłego aparatu fotograficznego, w cenie rzędu 1000,oo zł. Nie mówiono o żadnym dodatkowym sprzęcie. Pytał kierownika posterunku, który powiedział, że ma to być zwykły cyfrowy aparat.
Wójt Gminy wyjaśnił, że oprócz aparatu jest karta pamięci, ładowarka, akumulatory. Koszt samego aparatu to kwota rzędu 1400 zł do tego lampa około 988 zł i pozostały osprzęt, co razem daje kwotę 2602 zł. To jest profesjonalny sprzęt, jego zakup konsultowano ze specjalistami.
Radny Andrzej Barczyński zapytał, czy monitoring w szkołach będzie tylko wizyjny, ponieważ głosowy jest niedozwolony. Poinformował o wyroku sądowym w tej sprawie dotyczącym szkół, w których prowadzono monitoring wizyjny i głosowy.
Wójt Gminy poinformował, że w szkołach na terenie Gminy zastosowano monitoring wizyjny. Przedstawił informację na temat zakresu prac budowy sieci kanalizacyjnej w Ostromecku.
Radni Ryszard Kaczor i Andrzej Barczyński zwrócili uwagę, że z programu wyrównywania szans edukacyjnych mogą korzystać tylko dzieci, w których dochód nie przekracza 351 zł na osobę.
Radna Danuta Węgierska poinformowała, że w Zespole Szkół w Ostromecku ten program jest realizowany. Sama prowadzi zajęcia. Dobrze, że szkoły otrzymały pieniądze. Jest tu kryterium dochodowe i musimy to przeprowadzać bardzo delikatnie. To nie zależy od nauczycieli i koordynatorów, że program został skonstruowany w taki właśnie sposób. Dobrze, że dzieci biorą udział w tych zajęciach dodatkowych. Nauczyciele starają się robić wszystko, by dziecko nie czuło się dyskryminowane.
Radny Ryszard Kaczor poinformował, że rozumie każdy program i w każdym nie ma nic za darmo. Nie ma pretensji do koordynatora, a jedynie do osoby, która go opracowała.
Radny Arnold Drążyk złożył wniosek formalny, żeby z głosowania nad projektem uchwały wyłączyć zmianę dot. zakupu aparatu fotograficznego i wniósł do komisji rewizyjnej o zbadanie zasadności tego zakupu.
Przewodniczący Rady Gminy poddał pod głosowanie w/w wnioskiem radnego Drążyka.

Za przyjęciem wniosku radnego Drążyka głosowało trzech radnych, przeciw – ośmiu, wstrzymujących się – dwóch. Wniosek formalny upadł.

Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów odczytał projekt uchwały.

Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy dwunastu głosach „za” i jednym przeciwnym podjęła uchwałę nr XI/58/07 w sprawie zmian w budżecie gminy na rok 2007, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.

ad.18. Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili informacje o pracach Komisji w okresie międzysesyjnym:
Radna Ewa Juchcińska – Przewodnicząca Komisji Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych poinformowała, iż w okresie międzysesyjnym Komisja odbyła dwa posiedzenia. Na jednym z posiedzeń odbyto wizytację świetlic wiejskich, natomiast podczas drugiego posiedzenia Komisja omawiała sprawy związane z tematyką Sesji.
Radny Ryszard Kaczor – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej poinformował, że Komisja w okresie międzysesyjnym spotkała się jeden raz. Podczas posiedzenia omawiano kwestie związane z tematyką Sesji Rady Gminy.
Radny Arnold Drążyk – Przewodniczący Komisji Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska poinformował, że Komisja w okresie międzysesyjnym odbyła jedno posiedzenie podczas którego omawiano sprawy związane z tematyką Sesji Rady Gminy oraz przyjęto informację na temat zaawansowania budowy kanalizacji ściekowej i sieci wodociągowej w roku 2007 oraz sprawozdanie z wykonanych w roku 2007 remontów dróg gminnych na terenie gminy. Komisja przyjęła apel jednego z członków dotyczący zwiększenia nakładów na inwestycje budowy kanalizacji ściekowej i sieci wodociągowej.

ad.19. W punkcie „odpowiedzi na interpelacje, sprawy różne” głos zabrali:

a) Stanisław Armknecht – Sołtys Sołectwa Czemlewo zapytał, co wpłynęło na tak wysokie ceny opłaty za śmieci.
Wójt Gminy poinformował, że od 1.01.2008 r. pięciokrotnie wzrośnie opłata od zarządców wysypisk z 15 zł za każdą tonę składowanych śmieci do Funduszu Ochrony Środowiska w związku z czym w/w składka wyniesie rocznie około 75-80 000 zł.

b) Radny Ryszard Kaczor zwrócił się o przedstawienie bliższych informacji na temat wizytacji świetlic wiejskich oraz wypracowanych przez Komisję Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych wnioski.
Radna Ewa Juchcińska - Przewodnicząca Komisji w odpowiedzi poinformowała, że świetlice są utrzymane w należytym porządku. Komisja nie wniosła uwag ani wniosków do działalności świetlic. Zwrócono uwagę na powstały zaciek w świetlicy w Dąbrowie Chełmińskiej, ale nie stawiano wniosku, ponieważ remont został już ujęty w budżecie. Sprawdzano również zakres prowadzonych zajęć.

c) Radny Andrzej Barczyński zwrócił uwagę, że sporządzając plany zagospodarowania przestrzennego należy przewidzieć sprawy usytuowania masztów telefonii komórkowej.
d) Radny Andrzej Barczyński zwrócił się o zabezpieczenie znacznych środków finansowych na budowę kanalizacji ściekowej na terenie Gminy. Jego zdaniem inwestycja postępuje zbyt wolno i jej realizację należy przyspieszyć.

e) Radny Szymon Dunal wracając do rozmów dotyczących reaktywowania połączenia kolejowego zastanawiał się, czy nie lepiej będzie nie budować na razie drugiego przystanku kolejowego w Dąbrowie Chełm. Zaproponował, by pozostawić tylko przystanek na dworcu PKP, ponieważ nie wiadomo, ile osób będzie korzystało z linii kolejowej.

f) Radna Lidia Mandra zwróciła uwagę na zły system ogrzewania świetlicy i biblioteki w Ostromecku. W pomieszczeniach jest zimno i zdaniem radnej należałoby pomyśleć o kotłowni, ponieważ ogrzewanie elektryczne jest drogie i nie zdaje egzaminu. To samo dotyczy ogrzewania świetlicy wiejskiej w Gzinie.

g) Radny Jan Palmowski poparł wniosek radnego Barczyńskiego w sprawie zwiększenia nakładów finansowych na budowę kanalizacji ściekowej. Zwrócił się z prośbą o wskazanie źródeł finansowania na pokrycie kosztów tej inwestycji.
Radna Danuta Węgierska zwróciła uwagę, że warto by na ten cel poszukać funduszy z zewnątrz, ponieważ jest wiele takich możliwości. Dodała, że istnieją fundusze norweskie. Zdaniem radnej pieniądze zawsze się znajdą, gdy ktoś chce coś zrobić, znajdzie środki. Poinformowała, że istnieje program, gdzie do 31.10.2007 r. można składać wnioski do funduszy wspomagania wsi na organizowanie ferii. Nie mogą o te środki występować szkoły, ale straż pożarna jak najbardziej. Dopiero wczoraj otrzymała informację o tym programie.

h) Radny Andrzej Barczyński wracając do tematu nakładów finansowych w przyszłorocznym budżecie gminy na budowę kanalizacji ściekowej kalkulował, iż na przedmiotową inwestycję razem z pożyczką czy kredytem i dochodami mamy kwotę 2 000 000 zł na inwestycje, ale gdyby Wójt zabezpieczył 1 000 000zł i tę kwotę odłożył, wówczas będzie łatwiej.
Wójt Gminy wyjaśnił, że 1 000 000,oo zł corocznie jest przeznaczany na inwestycje, powiedzmy, że 2 000 000 zł zostaną przekazane na budowę kanalizacji z 2 500 000 które są przewidziane na inwestycje, wtedy to ma sens. Przedstawił procedury związane z budową kanalizacji. Dodał, że istnieją problemy z technicznym projektem dla rejonu Wałdowa Król. i Dąbrowy Chełm.

i) Wójt Gminy odnosząc się do tematu reaktywowania przejazdów kolejowych stwierdził, iż można zrobić, że szynobus się zatrzymywać tylko na dworcu PKP w Dąbrowie Chełmińskiej, ale w takiej sytuacji nigdy nie będzie wiadomo, czy jest zainteresowanie tymi przejazdami, ponieważ mieszkańcy nie będą chcieli tak daleko chodzić. Zdaniem Wójta Gminy w tej sprawie powinno odbyć się spotkanie z mieszkańcami Dąbrowy Chełmińskiej. Dodał, że warto by wykonać przystanek kolejowy w Strzyżawie.

j) Radny Arnold Drążyk przypomniał, że swego czasu wnioskował, by zainteresować Zarząd Dróg przepustem pod drogą 551.
Wójt Gminy poinformował, że nowy przepust jest projektowany.

k) Zygmunt Głowiński – Sołtys Sołectwa Strzyżawa poinformował, że na skrzyżowaniu w Strzyżawie dochodzi do wielu wypadków.
Wójt Gminy w odpowiedzi poinformował, że zlecono projektowanie chodnika w tym miejscu, ale w związku z pracami nad kanalizacją ściekową wstrzymano prace związane z budową chodnika.

l) Wójt Gminy poinformował, że Prezydent Miasta Bydgoszczy Zwrócił się o przekazanie działki nr 177 przylegającej bezpośrednio do Pałacu w Ostromecku, która w planie zagospodarowania znajduje się w granicach parku. Dodał, że formalnych przeszkód przekazania tej działki nie ma, pozostaje tylko kwestia zasad i warunków przekazania. W związku z tym, że część pałacu ma stać się hotelem przedmiotowa działka zostanie przeznaczona na parking. Dodał, iż nie widzi powodów, dla których Gmina miałaby nie przekazać tej nieruchomości, ale co do formy przekazania prosi o stanowisko Rady. Istnieje możliwość przekazania w formie darowizny, albo sprzedaży w trybie bezprzetargowym. Poinformował, że chciałby w/w działkę przekazać Miastu w formie darowizny, ale w zamian za to Miasto wykonałoby oświetlenie w parku ciągu komunikacyjnego łączącego dolny taras z górnym, o co mieszkańcy od kilku lat zabiegają. W pierwszej kolejności zostałoby wykonane oświetlenie, a następnie podpisanie aktu notarialnego, ale musi znać stanowisko Rady Gminy w tej sprawie.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów poddał pod głosowanie propozycję przekazania Miastu Bydgoszcz działki nr 177 położonej w Ostromecku w zamian za spełnienie przedstawionych przez Wójta Gminy warunków.

Rada Gminy jednogłośnie wyraziła zgodę na przekazaniu w/w nieruchomości Miastu Bydgoszcz pod warunkiem wykonania oświetlenia w parku ciągu komunikacyjnego łączącego dolny i górny taras.

m) Wójt Gminy przedstawił informację na temat funduszy, z których może skorzystać Gmina, dodając, że jeśli tylko zostaną ogłoszone konkursy będzie występować. Poinformował, że Gmina może liczyć na dotacje z programów odnowy wsi. Może również wystąpić do funduszu norweskiego, ale realizacja wniosków jest na poziomie 5%, mimo to zamierza składać wnioski.
Radny Ryszard Kaczor zapytał, dlaczego wójt zakłada tylko 5% realizacji? Zdaniem radnego należy pisać jak najwięcej wniosków o dotacje z zewnątrz.
Wójt Gminy poinformował, że w poprzednim okresie złożono kilka czy kilkanaście wniosków, na cztery, które zakwalifikowano, ale w funduszach nie wystarczyło pieniędzy na ich dofinansowanie. Zwrócił uwagę, że powszechnie mówi się, iż tych pieniędzy unijnych jest tak wiele, że tylko brać. Zapytał, dlaczego nie korzystają z nich sami radni? Nie tylko gmina, ale rolnicy, przedsiębiorcy, czy organizacje pozarządowe mogą występować o dotacje z zewnątrz. Na tego typu działania jest więcej środków niż dla samorządów.

n) Przewodniczący Rady Gminy na prośbę Radnej Ewy Juchcińska przedstawił wniosek mieszkańców Czemlewa dot. oświetlenia dróg na terenie sołectwa, który zgodnie z właściwością przekazał Wójtowi Gminy.

ad.20. Przewodniczący Rady Gminy po wyczerpaniu porządku obrad o godzinie 14:05 zamknął XI Sesję Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska.


Powiadom znajomego