PROTOKÓŁ NR XXIII/09
z Sesji Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska
odbytej w dniu 17 kwietnia 2009 roku
Sesja odbyła się w Sali Konferencyjnej Urzędu Gminy Dąbrowa Chełmińska.
Przewodniczący Rady Gminy Józef Hentrich o godzinie 11:00 otworzył Sesję i po powitaniu radnych i gości oświadczył, iż zgodnie z listą obecności aktualnie w posiedzeniu uczestniczy 13 radnych, co wobec ustawowego składu Rady wynoszącego 15 radnych stanowi quorum władne do podejmowania prawomocnych decyzji. (Listy obecności radnych i gości stanowią załączniki do niniejszego protokółu).
Radni nieobecni:
Robert Borek,
Błażej Stankiewicz.
W Sesji udział wzięli:
- Radni Rady Gminy wg listy obecności,
- mgr Zbigniew Łuczak - Wójt Gminy,
- mgr Krystyna Kalinowska – Sekretarz Gminy,
- mgr Ewa Bukowska – Skarbnik Gminy,
- inż. Kazimierz Porażyński – Kierownik Referatu Gospodarki Przestrzennej,
- mgr Danuta Tomaszewska – Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej,
- mgr Małgorzata Sadurska – Kierownik Zespołu Oświaty Samorządowej,
- Irena Werner – Kryszewska – Dyrektor Gminnej Przychodni SP ZOZ w Dąbrowie Chełm.,
- Danuta Wędrowska – Kierownik Gminnej Biblioteki Publiczno – Szkolnej w Dąbrowie Chełm.,
- Longina Tomczyk - Radna– Przedstawiciel Kujawsko – Pomorskiej Izby Rolniczej,
- Sołtysi i zaproszeni goście wg listy obecności.
Rada Gminy obradowała według następującego porządku:
- Powołanie Sekretarza obrad.
- Przyjęcie protokółu z poprzedniej Sesji.
- Informacja Wójta Gminy dot. podejmowanych działań w okresie międzysesyjnym.
- Interpelacje, zapytania i wolne wnioski.
- Sprawozdanie z działalności GOPS.
- Sprawozdanie z działalności Gminnej Przychodni SP ZOZ w Dąbrowie Chełmińskiej.
- Projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego Gminnej Przychodni SP ZOZ w Dąbrowie Chełmińskiej.
- Projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego Gminnej Biblioteki Publiczno – Szkolnej w Dąbrowie Chełmińskiej.
- Projekt uchwały w sprawie przyjęcia sprawozdania z wykonania budżetu Gminy za rok 2008 oraz udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy.
- Projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia planu odnowy miejscowości Czemlewo na lata 2009-2019.
- Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie porozumienia międzygminnego w celu realizacji projektu pn. „Przedszkolaki z naszej paki” w ramach Priorytetu IX, Działanie 9.1, Poddziałanie 9.1.1 „Zmniejszanie nierówności w stopniu upowszechniania edukacji przedszkolnej” Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
- Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na realizację projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki finansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego, p.t.: „Mały Odkrywca w Przedszkolu w Dąbrowie Chełmińskiej.
- Projekt uchwały w sprawie ustalenia tygodniowego wymiaru godzin zajęć dla dyrektorów i wicedyrektorów placówek oświatowych oraz pedagoga szkolnego i logopedy na terenie Gminy Dąbrowa Chełmińska.
- Projekt uchwały w sprawie określenia regulaminu dotyczącego wysokości stawek dodatków, zasady i warunki ich przyznawania, sposób obliczania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw dla nauczycieli zatrudnionych w szkołach i placówkach oświatowych, dla których organem prowadzącym jest Gmina Dąbrowa Chełmińska.
- Projekt uchwały w sprawie ustalenia opłat za świadczenia publicznych przedszkoli wykraczające poza podstawę programową wychowania przedszkolnego w Gminie Dąbrowa Chełmińska
- Projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na rok 2009.
- Projekt uchwały w sprawie zaciągnięcia pożyczki z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Toruniu.
- Informacja z prac Komisji za okres międzysesyjny.
- Sprawozdanie z kontroli przeprowadzonej przez Komisję Rewizyjną Rady Gminy.
- Dyskusja na temat opłat partycypacyjnych za przyłączenie do sieci wodociągowych i kanalizacyjnych.
- Dyskusja dot. uwag i wniosków grupy mieszkańców Ostromecka dot. planu zagospodarowania przestrzennego obrębu geodezyjnego Ostromecko.
- Dyskusja nad wnioskiem Komendanta Miejskiego Policji w Bydgoszczy w sprawie podziału środków finansowych.
- Dyskusja nad wnioskiem mieszkańców Sołectwa Nowy Dwór dot. budowy drogi.
- Dyskusja nad pismem Prezesa Zarządu Radia „Pik” S.A. dot. sponsoringu konkursu na radiową formę artystyczną.
- Odpowiedzi na interpelacje, sprawy różne.
- Zakończenie obrad.
ad.2. Do protokółu z XXII Sesji Rady Gminy uwag nie wniesiono. Rada Gminy jednogłośnie przyjęła protokół z XXII Sesji.
ad.3. Wójt Gminy przedłożył Radzie Gminy informację na temat swojej działalności w okresie międzysesyjnym, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
Radny Szymon Dunal zapytał, czy przetarg na równanie dróg został już rozstrzygnięty?
Wójt Gminy w odpowiedzi poinformował, że w dniu wczorajszym nastąpiło rozstrzygnięcie. Wpłynęła jedna oferta firmy, która wykonywała te prace dotychczas.
Radny Arnold Drążyk zapytał, czy zapadły uzgodnienia w kwestii ustalenia zarządcy drogi w Gzinie?
Wójt Gminy wyjaśnił, że wspólnie ze Starostą Bydgoskim oraz przedstawicielami Starostwa Powiatowego dokonał wizji lokalnej przedmiotowej drogi. Ustalono, że zostanie złożony wniosek o dokonanie korekty uchwały Rady Powiatu i w pierwszej kolejności będzie wykonane ustalenie przebiegu drogi, co już zostało zlecone.
Radna Ewa Juchcińska zwróciła się o podanie informacji na temat rozstrzygnięcia przetargu na budowę oświetlenia drogowego w Czemlewie.
Wójt Gminy w odpowiedzi poinformował, że wpłynęło piętnaście ofert i przetarg został już rozstrzygnięty.
Radny Arnold Drążyk zwrócił się o podanie informacji na temat wyników ustaleń w kwestii przebiegu ścieżki pieszo – rowerowej przez teren Gminy.
Wójt Gminy odpowiedział, że podczas spotkania ze Starostą Bydgoskim oraz Przedstawicielami Lasów Państwowych ustalono, że ścieżka będzie przebiegała pasem przeciwpożarowym. Przedstawił szczegółowe informacje dotyczące jej przebiegu.
Na pytanie radnego Drążyka odpowiedział, iż wstępnie ustalono, że ścieżka nie będzie przebiegała przez Wałdowo Król.
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, trzynastoma głosami „za” – jednogłośnie i bez uwag przyjęła w/w sprawozdanie Wójta Gminy, które stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
ad.4. W punkcie „Interpelacje, zapytania i wolne wnioski” nie podnoszono żadnych kwestii.
ad.5. W dyskusji nad sprawozdaniem z działalności Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Dąbrowie Chełmińskiej głos zabrali:
Radny Andrzej Barczyński zwrócił się o podanie informacji, jak potoczyły się losy uczestników programu Kapitał Ludzki, czy absolwentki kursu znalazły pracę?
Danuta Tomaszewska – Kierownik G.O.P.S. w odpowiedzi poinformowała, że trzy osoby znalazły zatrudnienie, choć nie są to umowy na czas nieokreślony. Dodała, że rozpoczął się kolejny program, w którym trzy absolwentki pierwszego kursu będą kontynuowały podnoszenie swych kwalifikacji. W kursie będzie uczestniczyło piętnaście osób.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla w/w sprawozdania.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji poddał pod głosowanie w/w sprawozdanie.
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy trzynastu głosach „za” – jednogłośnie przyjęła sprawozdanie z działalności Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej, które stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
ad.6. W dyskusji nad sprawozdaniem z działalności służby zdrowia głos zabrali:
Radny Szymon Dunal poinformował, że spotkał się z osobami, które dość krytycznie oceniają lekarza pracującego w Ośrodku Zdrowia w Ostromecku. Skarzą się, że lekarz nie chce wypisywać recept, w związku z czym przemieszczają się do innych ośrodków. Drugą kwestią jest potrzeba wydłużenia czasu pracy przychodni na terenie Gminy.
Irena Werner – Kryszewska – Dyrektor Gminnej Przychodni SP ZOZ wyjaśniła, że zgodnie z zaleceniami ośrodki zdrowia mają być czynne do godziny osiemnastej. Zwróciła uwagę na brak personelu medycznego,. Dodała, że podobna sytuacja występuje również w Bydgoszczy.
W kwestiach zachowania lekarza pracującego w Ośrodku Zdrowia w Ostromecku Dyrektor zaznaczyła, że nie ma możliwości uczestniczenia w badaniach i nie ma możliwości odpowiadania za zachowanie w/w lekarza. Wyjaśniła, że wpłynęła tylko jedna skarga, która została z doktorem przedyskutowana. Dodała, że jest to lekarz z wieloletnim doświadczeniem. Poinformowała, że w Przychodni w Ostromecku przyjmuje jeszcze jeden lekarz, który zajmuje się sprawami bilansów i szczepień dzieci.
Radny Szymon Dunal zwrócił uwagę, że nikt bezpośrednio nie przyjdzie ze skargą do Dyrektora Gminnej Przychodni w obawie, by nie zostać później źle potraktowanym.
Irena Werner - Kryszewska – Dyrektor Gminnej Przychodni SP ZOZ poinformowała, że lekarz nie traktuje źle pacjentów. Dodała, że jej zdaniem zachowanie lekarza z Ostromecka nie budzi zastrzeżeń.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji poddał pod głosowanie w/w sprawozdanie.
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy trzynastu głosach „za” – jednogłośnie przyjęła sprawozdanie z działalności służby zdrowia na terenie Gminy, które stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
ad.7. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego Gminnej Przychodni SP ZOZ w Dąbrowie Chełmińskiej głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji poddał pod głosowanie w/w projekt uchwały.
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy trzynastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XXIII/187/09 w sprawie w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego Gminnej Przychodni SP ZOZ w Dąbrowie Chełmińskiej, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
ad.8. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego Gminnej Biblioteki Publiczno – Szkolnej w Dąbrowie Chełmińskiej głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji poddał pod głosowanie w/w projekt uchwały.
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy trzynastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XXIII/188/09 w sprawie w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego Gminnej Przychodni SP ZOZ w Dąbrowie Chełmińskiej, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
ad.9. W dyskusji na temat przyjęcia sprawozdania z wykonania budżetu gminy za rok 2008 głos zabrali:
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji stałych Rady Gminy dot. powyższego.
Radny Ryszard Kaczor – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej przedstawił wniosek Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska w sprawie udzielenia absolutorium dla Wójta Gminy Dąbrowa Chełmińska z tytułu prowadzonej działalności finansowej w roku 2008 wraz z uzasadnieniem, który stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej odczytał Uchwałę nr 4/Kr/2009 Składu Orzekającego Nr 2 Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy z dnia 30 marca 2009 roku dotyczącą opinii o wniosku Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska w sprawie absolutorium dla Wójta Gminy Dąbrowa Chełmińska za 2008 rok oraz uchwałę nr 4/S/2009 Składu Orzekającego Nr 2 Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy z dnia 30 marca 2009 roku w sprawie wyrażenia opinii o przedłożonym przez Wójta Gminy Dąbrowa Chełmińska sprawozdaniu z wykonania budżetu gminy za 2008 rok, które stanowią załączniki do niniejszego protokółu.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów odczytał projekt uchwały.
Rada Gminy w obecności 13 radnych – w głosowaniu jawnym, 13 głosami „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XXIII/189/09 w sprawie przyjęcia sprawozdania z wykonania budżetu Gminy Dąbrowa Chełmińska za rok 2008 oraz udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy Dąbrowa Chełmińska, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
ad.10. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie zatwierdzenia planu odnowy miejscowości Czemlewo na lata 2009-2019 głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji poddał pod głosowanie w/w projekt uchwały.
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy trzynastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XXIII/191/09 w sprawie w sprawie zatwierdzenia planu odnowy miejscowości Czemlewo na lata 2009-2019, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
ad.11. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie porozumienia międzygminnego w celu realizacji projektu pn. „Przedszkolaki z naszej paki” w ramach Priorytetu IX, Działanie 9.1, Poddziałanie 9.1.1 „Zmniejszanie nierówności w stopniu upowszechniania edukacji przedszkolnej” Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji poddał pod głosowanie w/w projekt uchwały.
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy trzynastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XXIII/192/09 w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie porozumienia międzygminnego w celu realizacji projektu pn. „Przedszkolaki z naszej paki” w ramach Priorytetu IX, Działanie 9.1, Poddziałanie 9.1.1 „Zmniejszanie nierówności w stopniu upowszechniania edukacji przedszkolnej” Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
ad.12. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie wyrażenia zgody na realizację projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki finansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego, p.t.: „Mały Odkrywca w Przedszkolu w Dąbrowie Chełmińskiej głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji poddał pod głosowanie w/w projekt uchwały.
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy trzynastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XXIII/193/09 w sprawie w sprawie wyrażenia zgody na realizację projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki finansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego, p.t.: „Mały Odkrywca w Przedszkolu w Dąbrowie Chełmińskiej, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
ad.13. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie ustalenia tygodniowego wymiaru godzin zajęć dla dyrektorów i wicedyrektorów placówek oświatowych oraz pedagoga szkolnego i logopedy na terenie Gminy Dąbrowa Chełmińska głos zabrali:
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej oraz Komisji Bezpieczeństwa, Rolnictwa i Ochrony Środowiska przedstawili pozytywne opinie Komisji w/w projektu uchwały.
Przewodnicząca Komisji Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych przedstawiła stanowisko Komisji, która wypracowała wniosek formalny o zwiększenie do pełnego wymiaru etatu logopedy i pedagoga szkolnego w Zespołach Szkół w Ostromecku i Czarżu, wyjaśniając, że podczas wizytacji dyrektorzy zwrócili się do Komisji z takim wnioskiem.
Wójt Gminy udzielił szczegółowych wyjaśnień dotyczących sposobu naliczania i obowiązywania tygodniowego wymiaru godzin zajęć.
Przewodniczący Rady Gminy stwierdził, iż jest to wniosek Komisji do uwzględnienia przy opracowywaniu projektów organizacyjnych szkół i w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji poddał pod głosowanie w/w projekt uchwały.
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy dwunastu głosach „za” i jednym wstrzymującym podjęła uchwałę nr XXIII/194/09 w sprawie ustalenia tygodniowego wymiaru godzin zajęć dla dyrektorów i wicedyrektorów placówek oświatowych oraz pedagoga szkolnego i logopedy na terenie Gminy Dąbrowa Chełmińska, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
Radna Ewa Juchcińska zapytała, czy wniosek Komisji zostanie przegłosowany podczas omawiania punktu „sprawy różne”?
Przewodniczący Rady Gminy wyjaśnił, iż jego zdaniem w pierwszej kolejności powinien zostać opracowany wniosek Dyrektorów Zespołów Szkół w Czarżu i Ostromecku poparty stanowiskiem Komisji, a wówczas na Sesji Rady Gminy zostanie podjęta stosowna decyzja.
Radny Andrzej Barczyński zwrócił uwagę na sens przegłosowania omawianego wniosku Komisji, by organ wykonawczy wiedział, jakie podjąć działania.
Radny Ryszard Kaczor poinformował, że na posiedzeniu Komisji Rewizyjnej omawiano ten temat, ale nie znano wówczas stanowiska Komisji Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych. Radny zapytał dla ilu logopedów przewiduje się dwudziesto dwu godzinny wymiar zajęć?
Wójt Gminy w odpowiedzi poinformował, że ten wymiar zajęć dotyczy każdego logopedy zatrudnionego w pełnym wymiarze na terenie gminy, a dla logopedów zatrudnionych w wymiarze pół etatu będzie to jedenaście godzin.
Przewodniczący Rady Gminy zaproponował, by sprawę omówić na kolejnej Sesji Rady Gminy, by przedyskutowały ją pozostałe Komisje Rady Gminy. Dodał, że byłoby zasadne, by dyrektorzy wystosowali odpowiedni wniosek w tej sprawie.
Radna Danuta Węgierska przypomniała, że w maju rozpatrywane są projekty organizacyjne szkół, które zatwierdza Wójt Gminy, jeśli więc wniosek Komisji Oświaty zostanie rozpatrzony na dzisiejszej Sesji, dyrektorzy będą mogli ująć całe etaty w projektach organizacyjnych.
Przewodniczący Rady Gminy poinformował, że Dyrektor Zespołu Szkół w Ostromecku potwierdził, iż cały etat pedagoga szkolnego i logopedy byłby uzasadniony, ale ze strony Dyrektora Zespołu Szkół w Czarżu taka informacja nie padła. Dyrektor jest kierownikiem szkoły i bez jego wiedzy żadne rozwiązania dotyczące funkcjonowania szkoły powinny być przyjmowane. Dodał, że dodatkowe godziny są ustalane wg dawnych wskazań Ministerstwa.
Wójt Gminy poinformował, że w przerwie Sesji poda zakresy dla logopedów i pedagoga szkolnego.
ad.14. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie określenia regulaminu dotyczącego wysokości stawek dodatków, zasady i warunki ich przyznawania, sposób obliczania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw dla nauczycieli zatrudnionych w szkołach i placówkach oświatowych, dla których organem prowadzącym jest Gmina Dąbrowa Chełmińska głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla w/w projektu uchwały.
Radny Arnold Drążyk – Przewodniczący Komisji Bezpieczeństwa, Rolnictwa i Ochrony Środowiska dodał, że Komisji nasuwały się wątpliwości w kwestiach stawek wynagrodzenia nauczycieli stażystów oraz omawiano sprawy związane z wprowadzeniem obowiązku szkolnego od piątego roku życia.
Przewodniczący Rady Gminy wyjaśnił, że zgodnie z obietnicą Wójta Gminy dodatki motywacyjne docelowo wzrosną do poziomu 5% i w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji poddał pod głosowanie w/w projekt uchwały.
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy trzynastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XXIII/195/09 w sprawie określenia regulaminu dotyczącego wysokości stawek dodatków, zasady i warunki ich przyznawania, sposób obliczania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw dla nauczycieli zatrudnionych w szkołach i placówkach oświatowych, dla których organem prowadzącym jest Gmina Dąbrowa Chełmińska, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
ad.15. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie ustalenia opłat za świadczenia publicznych przedszkoli wykraczające poza podstawę programową wychowania przedszkolnego w Gminie Dąbrowa Chełmińska głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji poddał pod głosowanie w/w projekt uchwały.
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy trzynastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XXIII/196/09 w sprawie w sprawie ustalenia opłat za świadczenia publicznych przedszkoli wykraczające poza podstawę programową wychowania przedszkolnego w Gminie Dąbrowa Chełmińska, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
ad.16. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na rok 2009 głos zabrali:
Skarbnik Gminy celem wprowadzenia omówiła w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie do w/w projektu uchwały.
Wójt Gminy przedstawił wstępny kosztorys utwardzenia placu, na którym znajduje się targowisko oraz omówił przewidywany zakres prac.
Radny Szymon Dunal zwrócił uwagę, że w przypadku, gdyby targowisko zmieniło lokalizację przedmiotowy plac będzie można wykorzystać na inne cele.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla koncepcji utwardzenia placu targowiska w Dąbrowie Chełmińskiej.
Radny Arnold Drążyk – Przewodniczący Komisji Bezpieczeństwa, Rolnictwa i Ochrony Środowiska dodał, że Komisja zaproponowała wykonanie dodatkowej podsypki celem wzmocnienia nawierzchni przedmiotowego placu.
Radny dodał, iż ma nadzieję, że Wójt Gminy ma już jakąś koncepcję znając orientacyjne koszty.
Wójt Gminy w odpowiedzi poinformował, iż nie miał fizycznych możliwości określenia koncepcji, wyjaśnił, że zakres prac i koszty zwiększą się o wykonanie podsypki.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji poddał pod głosowanie wniosek w sprawie utwardzenia targowiska w Dąbrowie Chełmińskiej stosując mocniejszą podbudowę.
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy trzynastu głosach „za” – jednogłośnie przyjęła w/w wniosek.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji poddał pod głosowanie w/w projekt uchwały.
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy trzynastu głosach „za”- jednogłośnie podjęła uchwałę nr XXIII/186/09 w sprawie zmian w budżecie gminy na rok 2009, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
ad.17. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie zaciągnięcia pożyczki z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Toruniu głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji poddał pod głosowanie w/w projekt uchwały.
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy trzynastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XXIII/190/09 w sprawie w sprawie zaciągnięcia pożyczki z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Toruniu, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
ad.18. Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili informacje o pracach Komisji w okresie międzysesyjnym:
Radna Ewa Juchcińska – Przewodnicząca Komisji Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych poinformowała, iż w okresie międzysesyjnym Komisja odbyła jedno posiedzenie, podczas którego omawiała sprawy związane z tematyką Sesji.
Radny Ryszard Kaczor – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej poinformował, że Komisja w okresie międzysesyjnym spotkała się jeden raz. Podczas posiedzenia omawiano kwestie związane z tematyką Sesji Rady Gminy.
Radny Arnold Drążyk – Przewodniczący Komisji Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska poinformował, że Komisja w okresie międzysesyjnym odbyła jedno posiedzenie, podczas którego omawiano sprawy związane z tematyką Sesji Rady Gminy.
ad.19. Radny Ryszard Kaczor – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej przedstawił sprawozdanie z kontroli przeprowadzonej przez Komisję Rewizyjną Rady Gminy, które stanowi załącznik do niniejszego protokółu. Radny poinformował, że zakresem kontroli objęto gospodarkę finansową Rady Sołeckiej Gzin pod względem legalności, gospodarności, rzetelności, celowości oraz zgodności z rocznym planem działania wykorzystania środków budżetu Gminy w roku 2008.
Kontrolę przeprowadzono w dniu 26 lutego 2009 roku w Sali Konferencyjnej Urzędu Gminy Dąbrowa Chełmińska na podstawie § 54 ust. 2 i § 55 ust. 7 uchwały Nr III/21/02 Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska z dnia 30 grudnia 2002 r. w sprawie przyjęcia Statutu Gminy (Dziennik Urzędowy Województwa Kujawsko – Pomorskiego z 2003 r. Nr 4, poz. 65)
W trakcie kontroli Komisja dokonała analizy faktur potwierdzających wydatki Sołectwa Gzin w 2008 roku.
W wyniku kontroli Komisja stwierdziła, że gospodarka finansowa Rady Sołeckiej Gzin pod względem legalności, gospodarności, rzetelności, celowości oraz zgodności z rocznym planem działania wykorzystania środków budżetu Gminy w roku 2008 jest prawidłowa.
Komisja nie wniosła zastrzeżeń i uwag do działalności finansowej Rady Sołeckiej Gzin w roku 2008.
Przewodniczący Komisji dodał, że w miesiącu marcu przewidywano kontrolę świetlicy wiejskiej w Wałdowie Królewskim, ale w związku z chorobą osoby zajmującej się w/w świetlicą kontrolę odłożono do czasu powrotu zakończenia okresu chorobowego.
ad.20. W dyskusji na temat opłat partycypacyjnych za przyłączenie do sieci wodociągowych i kanalizacyjnych głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił sprawę.
Przewodniczący Komisji przedstawili następujące stanowiska Komisji dotyczące przedmiotowej kwestii:
Ryszard Kaczor – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej poinformował, iż Komisja nie zajęła stanowiska w sprawie.
Arnold Drążyk – Przewodniczący Komisji Bezpieczeństwa, Rolnictwa i Ochrony Środowiska poinformował, że Komisja zaproponowała odstąpienie od pobierania opłaty partycypacyjnej.
Ewa Juchcińska – Przewodnicząca Komisji Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spaw Socjalnych poinformowała, iż Komisja nie zajęła stanowiska w sprawie.
Radna Danuta Węgierska zwróciła uwagę, że jeżeli opłata partycypacyjna zostanie zlikwidowana, wówczas osoby, które dotąd nie podpisały umów cywilnoprawnych i nie wniosły żadnych wpłat z tytułu przyłączenia się do sieci teraz bezkosztowo będą mogły się przyłączyć, ponieważ opłata adiacencka ich nie obejmie. Dodała, że kwestie opłaty adiacenckiej powodują niezadowolenie poszczególnych mieszkańców, dlatego, że wysokość opłaty adiacenckiej została uśredniona dla wszystkich niezależnie od wielkości działki. Zdaniem radnej ten stan należy uporządkować, by był zgodny z prawem.
Radny Ryszard Kaczor poinformował, iż nie przekonuje go propozycja zniesienia opłaty partycypacyjnej. Zapytał, jakimi argumentami sugerowała się Komisja Bezpieczeństwa, Rolnictwa i Porządku Publicznego proponując odstąpienie od opłaty partycypacyjnej?
Radny Arnold Drążyk wyjaśnił, że Komisja długo omawiała problem, jest to temat drażliwy. Zwrócił uwagę na skierowane do Wójta pozwy sądowe i wątpliwości, czy ta opłata partycypacyjna do końca jest zgodna z prawem.
Wójt Gminy wyjaśnił, że opłata adiacencka naliczana jest na podstawie wyceny rzeczoznawcy i nie występują tu sytuacje niezgodności z prawem. Dodał, iż sądził, że wszystkim zależy na tym, żeby opłata adiacencka oscylowała w granicach 1200 zł i w przypadku Ostromecka jest to realizowane.
Radna Danuta Węgierska zgodziła się z wypowiedzią Wójta Gminy. Radna wyraziła wątpliwość, czy Rada Gminy nie popełniła błędu, czy przyjęta intencja, by nie brać pod uwagę wielkości nieruchomości była właściwa?
Wójt Gminy wyjaśnił, że Rada Gminy ustaliła procentowy udział, nie określając wielkości nieruchomości.
Radna Danuta Węgierska przyznała, iż rzeczywiście taka była intencja Rady Gminy i żeby było sprawiedliwie miała to być kwota oscylująca w granicach 1200 zł, ale działki są różnej wielkości.
Wójt Gminy przypomniał, że Rada Gminy nie uchwaliła opłaty adiacenckiej w wysokości 1200 zł tylko procentowy wzrost wartości nieruchomości.
Kazimierz Porażyński – Kierownik Referatu Gospodarki Przestrzennej wyjaśnił, że większość gmin odstąpiła od pobierania opłaty partycypacyjnej. Podniósł argument, że odstąpienie od przedmiotowej opłaty jest pewną niesprawiedliwością w stosunku do osób, które już zapłaciły, ale zwrócił uwagę na zasadę dobrowolności w kwestiach umów cywilnoprawnych.
Wójt Gminy poinformował, że w przypadku włączenia się do sieci kanalizacyjnej, około siedmiu właścicieli nieruchomości osób nie poniesie odpłatności, większy problem dotyczy osób podłączających się do sieci wodociągowej.
Kazimierz Porażyński – Kierownik Referatu Gospodarki Przestrzennej potwierdził, iż prawdą jest, że w sprawie poboru opłaty partycypacyjnej toczy się proces sądowy przeciwko Gminie.
Radny Szymon Dunal zauważył, że w przypadku, gdy rzeczoznawca wyceni, że wartość nieruchomości wzrosła bardziej, niż zakładano, wówczas stawkę opłaty adiacenckiej można obniżyć.
Radny Andrzej Barczyński zwrócił uwagę, że zwolnienie z opłaty partycypacyjnej wiąże się bardziej z przyłączaniem się do sieci wodociągowej.
Wójt Gminy wyjaśnił, że opłata adiacencka naliczana jest nie za to, że ktoś się podłączy do sieci, ale za to, że stworzono mu taką możliwość.
Radny Andrzej Barczyński zastanawiał się, że jeśli na przykład utworzy nową działkę w Nowym Dworze za 3 lata, nie będzie już musiał ponosić opłaty adiacenckiej.
Wójt Gminy zwrócił uwagę, że mieszkaniec nie podłączy się do sieci bez wykonania przykanalika, a to wykonuje Gmina. Oplata adiacencka zostanie naliczona po wybudowaniu przykanalika, bo dopiero wtedy stwarza się możliwość podłączenia.
Radny Andrzej Barczyński zwrócił uwagę, że jeżeli sieć kanalizacyjna będzie miała więcej niż 3 lata, wówczas Gmina będzie mogła pobrać tylko opłatę partycypacyjną ale nie adiacencką.
Radna Danuta Węgierska zwróciła uwagę, że należy sprawdzić możliwości prawne.
Wójt Gminy wyjaśnił, że opłata adiacencka dotyczy terenów, które w planie zagospodarowania będą przeznaczone na inne cele niż rolne i leśne.
Radny Andrzej Barczyński zauważył, że problem bierze się stąd, że działki powstają na gruntach rolnych.
Wójt Gminy wyjaśnił zasady obowiązywania i naliczania opłaty adiacenckiej.
Radny Jan Palmowski zaproponował odłożenie dyskusji ze względu na brak możliwości osiągnięcia consensusu. Dodał, że w tej sytuacji nie da się wybrać pośredniego rozwiązania.
Radna Danuta Węgierska zapytała, jakie będą konsekwencje zlikwidowania opłat partycypacyjnych. Czy nie okaże się, że osoby, które podpisały umowy nie zwrócą się do sądu o ich zwrot?
Wójt Gminy wyjaśnił, że w chwili obecnej pobierane są opłaty partycypacyjne, a mieszkańcy Ostromecka już kilkakrotnie występowali o zwrot tej opłaty.
Radny Andrzej Barczyński stwierdził, że najdoskonalej by było, gdyby udało się opłatę znieść opłatę partycypacyjną. Ta sprawa powinna zostać zamknięta, ponieważ sieć wodociągowa została już wybudowana i pozostaną tylko nieliczne przypadki.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji poddał pod głosowanie wniosek Komisji Bezpieczeństwa, Rolnictwa i Ochrony Środowiska o odstąpienie od pobierania opłaty partycypacyjnej za przyłączenie się do sieci wodociągowej i kanalizacji ściekowej.
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy dziewięciu głosach „za”, jednym przeciwnym i trzech wstrzymujących postanowiła odstąpić od pobierania opłaty partycypacyjnej za przyłączenie się do sieci wodociągowej i kanalizacji ściekowej od dnia 17 kwietnia 2009 r.
ad.21. W dyskusji dotyczącej uwag i wniosków grupy mieszkańców Ostromecka dot. planu zagospodarowania przestrzennego obrębu geodezyjnego Ostromecko głos zabrali:
Przewodniczący Komisji przedstawili następujące stanowiska Komisji Rady Gminy dla w/w wniosku:
Radny Ryszard Kaczor – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej poinformował, że Komisja nie wypracowała wniosku w przedmiotowej sprawie.
Radny Arnold Drążyk – Przewodniczący Komisji Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska poinformował, że Komisja uznała, że dokumentacja została opracowana zgodnie ze wszystkimi wymaganymi ustaleniami i uzgodniona ze wszystkimi wymaganymi instytucjami.
Radna Ewa Juchcińska – Przewodnicząca Komisji Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych poinformowała, iż Komisja nie zajęła stanowiska ze względu na to, że nie jest znana opinia wszystkich wymaganych instytucji.
Przewodniczący Rady Gminy zaproponował przyjęcie stanowiska Komisji Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska.
Radna Danuta Węgierska zgodziła się, że taką procedurę można zastosować, ale już po uchwaleniu planu nic nie będzie można zrobić. Zwróciła uwagę, że Las Mariański wymaga szczególnej ochrony i jeśli pas ochronny jest wymagany, powinien być w planie zagospodarowania uwzględniony.
Wójt Gminy wyjaśnił, że projekt planu jest uzgadniany ze wszystkimi organami, w tym również z organami ochrony środowiska. Ustalono, że budynki mają być maksymalnie odsunięte od lasu. Dodał, iż uwzględnił wszystkie opinie, do których uzyskania był zobowiązany.
Radny Jan Palmowski stwierdził, że jeżeli Wójt z całą odpowiedzialnością poinformował, że wykonał wszystkie czynności, do których był zobowiązany, nie ma podstaw, by odmawiać mu racji. Zdaniem radnego jeżeli zostały zachowane wymagane procedury, powinno się podjąć przedmiotową uchwałę.
Radny Andrzej Barczyński zwrócił uwagę, iż nie ulega wątpliwości, ze jest to bardzo ważny teren, bo przebiegają tam żyły wody mineralnej. Przypomniał, że teren Osiedla Pod Gruszą miał być zaprojektowany jak najbardziej ekologicznie i wszelkie prace zostały wykonane z największą starannością. Uzyskano wszystkie uzgodnienia, ale powstał problem, co zrobić z wodami opadowymi z dróg, by nie wsiąkały do ziemi.
Zwrócił uwagę, iż nie chciałby zaszkodzić całej Gminie poprzez zatrucie.
Zastanawiał się nad kwestią zwrócenia się z zapytaniem do osób, które są w tym względzie autorytetami.
Radny Arnold Drążyk wyjaśnił, że tego typu rezerwaty nie wymagają pasa ochronnego, dlatego tego nie uwzględniono. Dodał, iż zdziwiło go, że nie ustanowiono strefy ochrony źródeł.
Nie można negować postulatów czy wniosków mieszkańców, ponieważ każdy ma prawo wnosić swoje uwagi, a Rada powinna ulegle je rozpatrywać.
Maria Łabaj – Sołtys Sołectwa Ostromecko poinformowała, że uraziła ją wypowiedź radnego Palmowskiego, który stwierdził, że piętnaście podpisów pod przedmiotowym pismem to niewiele. Wyjaśniła, że może przynieść znacznie więcej podpisów osób, które utożsamiają się z omawianym problemem, ponieważ jest to problem, którym żyje cala wieś. Sprawa dotyczy prywatnego terenu, który wykupiono w celu ochrony źródeł.
Zwróciła uwagę, że nie ma już możliwości wnoszenia uwag i wniosków, bo takowe można było składać do końca 2007 roku.
Radny Jan Palmowski oświadczył, że nie życzy sobie, by zaproszeni goście obrażali go i to z nazwiska. Wyjaśnił, że nie powiedział, że którykolwiek z mieszkańców jest niedouczony, zwrócił tylko uwagę, że piętnaście podpisów to bardzo mało w stosunku do około tysiąca mieszkańców Ostromecka. Zwrócił uwagę, że omawiany plan zagospodarowania dotyczy interesów wielu właścicieli tamtejszych gruntów. Wskazał uwagę, że intensywna uprawa rolnicza stwarza większe zagrożenie dla podziemnych źródeł, niż skanalizowane osiedle.
Maria Łabaj – Sołtys Sołectwa Ostromecko poinformowała, że rozmawiała z pracownikami Agencji Nieruchomości Rolnych, którzy poinformowali, że jeden z właścicieli zakupił grunt w celu ochrony źródeł.
Wójt Gminy wyjaśnił, że plan zagospodarowania opracowywany jest zgodnie z procedurą. Ogłosił, że taki plan jest opracowywany i określił termin składania uwag i propozycji, które zostały uwzględnione przez urbanistę. Przedstawił bieg sprawy, dodając, że procedura opracowania w/w planu jest zgodna ze studium i obowiązującym prawem.
Wskazał, że obecnie plan jest na etapie opiniowania oddziaływania na środowisko. Mieszkańcy będą mogli się wypowiedzieć na etapie wyłożenia planu do publicznego wglądu.
Radny Szymon Dunal zwrócił uwagę, że jeśli w planie zagospodarowania grunty mają przeznaczenie jako ochrona źródeł, nie będzie możliwości podziału.
Radny Ryszard Kaczor zaproponował, by poinformować osoby zainteresowane, że plan będzie wyłożony do publicznego wglądu i na tym etapie będzie można składać sprzeciwy i uwagi.
Radny Andrzej Barczyński zastanawiał się, czy Rada Gminy nie mogłaby wystąpić do Wójta Gminy, by umożliwił podparcie się dodatkowymi badaniami. Taka sucha odpowiedź nie będzie miarodajna.
Radna Lidia Mandra zwróciła uwagę, że taka odpowiedź stworzy pewnego rodzaju „spychoterapię”. Zaproponowała zorganizowanie spotkania mieszkańców z kompetentną osobą, która wyjaśni sprawę oraz kwestie wpływu na środowisko.
Radny Szymon Dunal zastanawiał się, czy Rada Gminy nie powinna zająć stanowiska dopiero po uzyskaniu raportu oddziaływania na środowisko.
Wójt Gminy wyjaśnił, że raport musi być dostarczony przed wyłożeniem planu do publicznego wglądu. Dodał, że powiadomi Radę Gminy o fakcie otrzymania raportu.
Radny Arnold Drążyk zwrócił uwagę, że Wójt Gminy wykonuje swoje zadania jak najlepiej i jeżeli Rada Gminy nie zajmie stanowiska, wówczas w jakiś sposób wstrzyma prace albo doprowadzi do opóźnień. Każdego obowiązuje prawo i każdy powinien je znać.
Przewodniczący Rady Gminy podsumowując dyskusję stwierdził, że jedno stanowisko zostało wypracowane, a nie można sprawy odkładać czy przeciągać. W związku z powyższym poddał pod głosowanie wniosek Komisji Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska.
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy siedmiu głosach „za”, trzech przeciwnych i trzech wstrzymujących uznała, że dokumentacja została opracowana zgodnie ze wszystkimi wymaganymi ustaleniami i uzgodniona ze wszystkimi wymaganymi instytucjami. Dodano, że mieszkańcy będą mogli składać uwagi i wnioski na etapie wyłożenia planu do publicznego wglądu.
ad.22. W dyskusji nad wnioskiem Komendanta Miejskiego Policji w Bydgoszczy w sprawie podziału środków finansowych głos zabrali:
Przewodniczący Rady Gminy celem wprowadzenia przedstawił w/w wniosek.
Przewodniczący Komisji przedstawili stanowiska Komisji Rady Gminy, które zaproponowały przeznaczenie kwoty 16 000,00 zł na realizację dodatkowych płatnych patroli na terenie Gminy Dąbrowa Chełmińska oraz negatywne rozpatrzenie wniosku dot. przeznaczenia kwoty 24 000,00 zł na dofinansowanie zakupu radiowozu.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów poddał pod głosowanie w/w propozycję Komisji Rady Gminy.
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy trzynastu głosach „za” – jednogłośnie postanowiła przeznaczyć kwotę 16 000,00 zł na realizację dodatkowych płatnych patroli na terenie Gminy Dąbrowa Chełmińska oraz negatywnie rozpatrzyła wniosek dot. przeznaczenia kwoty 24 000,00 zł na dofinansowanie zakupu radiowozu. W/w kwotę postanowiono pozostawić w budżecie gminy.
ad.23. W dyskusji nad wnioskiem mieszkańców Sołectwa Nowy Dwór dot. budowy drogi głos zabrali:
Przewodniczący Rady Gminy celem wprowadzenia przedstawił w/w wniosek.
Przewodniczący Komisji przedstawili następujące stanowiska Komisji:
Radny Ryszard Kaczor – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej poinformował, że Komisja nie wypracowała stanowiska w sprawie.
Radny Arnold Drążyk – Przewodniczący Komisji Bezpieczeństwa, Rolnictwa i Porządku Publicznego poinformował, że Komisja uznała za uzasadnioną potrzebę wybudowania przedmiotowej drogi, jednak w najbliższym czasie nie ma takiej możliwości ze względu na brak odpowiednich środków finansowych.
Radna Ewa Juchcińska – Przewodnicząca Komisji Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych przedstawiła stanowisko Komisji, która negatywnie zaopiniowała w/w wniosek ze względu na fakt, iż nie jest on ujęty do Strategii Rozwoju Gminy.
Ambroży Chyła – Sołtys Sołectwa Nowy Dwór poinformował o bardzo złym stanie w/w drogi.
Radny Jan Palmowski poinformował, że Komisja Bezpieczeństwa odbyła dyskusję w tej sprawie, ale w piśmie przedstawia się wniosek o budowę przedmiotowej drogi. Radny zastanawiał się nad możliwością wspomożenia sołectwa zakupem tłucznia, który zostanie przeznaczony na doraźny remont w/w drogi.
Radny Andrzej Barczyński zauważył, że w trakcie roku budżetowego nie ma możliwości znalezienia środków na budowę drogi, ale można przedmiotowy wniosek ponowić, by w przyszłorocznym budżecie zabezpieczyć środki na realizację w/w inwestycji.
Radny zaapelował, by w przyszłorocznym budżecie zabezpieczyć odpowiednie środki finansowe.
Radny Jan Palmowski zaproponował, by omawianą drogę w chwili obecnej wyremontować.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji poddał pod głosowanie następujące stanowisko: Konieczność wybudowania w/w drogi jest faktem oczywistym, jednak w chwili obecnej w budżecie gminy nie ma środków finansowych na zrealizowanie tej inwestycji, ale gdy zaistnieje taka możliwość, wówczas przedmiotowa droga zostanie wybudowana.
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy trzynastu głosach „za” – jednogłośnie przyjęła przedstawione wyżej stanowisko w sprawie wniosku mieszkańców Sołectwa Nowy Dwór.
ad.24. W dyskusji nad pismem Prezesa Zarządu Radia „Pik” S.A. dot. sponsoringu konkursu na radiową formę artystyczną głos zabrali:
Przewodniczący Rady Gminy celem wprowadzenia przedstawił w/w pismo.
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili następujące stanowiska Komisji:
Radny Ryszard Kaczor – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej poinformował, że Komisja nie wypracowała stanowiska w sprawie.
Radny Arnold Drążyk – Przewodniczący Komisji Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska poinformował, że Komisja zaproponowała przyznanie na w/w cel kwoty 3000,00 zł.
Radna Ewa Juchcińska – Przewodnicząca Komisji Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych poinformowała, że Komisja nie wypracowała stanowiska w sprawie.
Radna Anna Kubas – Fałczyk poinformowała, że na co dzień zajmuje się współpracą z mediami i uważa, że nie ma sensu wpłacać pieniędzy, bo z racji tego, że konkurs odbywa się w Ostromecku nazwa Gminy i tak będzie pojawiała się w mediach.
Radna Danuta Węgierska poparła stanowisko radnej Kubas – Fałczyk i zwróciła uwagę, że proponowaną kwotę 3000,oo zł należy przeznaczyć na granty dla świetlic.
Radny Andrzej Barczyński stwierdził, że nie jest fachowcem w kwestii kontaktów z mediami, ale jego zdaniem warto promować gminę, a radio ma dość szeroki zasięg.
Być może dzięki tej sumie Gmina się wypromuje.
Radna Anna Kubas – Fałczyk wyjaśniła, że spoty reklamowe można wykupić w każdym czasie i nie musi to być konkurs.
Radna Danuta Węgierska zwróciła uwagę, że w związku z przedmiotowym konkursem do Ostromecka i tak przyjedzie wielu ludzi, a kwotę 3000,oo zł można przeznaczyć na inny słuszny cel.
Radny Andrzej Barczyński zauważył, że prócz restauracji Ostromecko nie ma czego zaoferować turystom i nie stwarza się warunków, by powstała tam baza dla gości.
Radny Jan Palmowski dodał, że należy być otwartym na to, że ktoś zechce odwiedzać Gminę, która powinna być znana nie tylko w powiecie, czy województwie, ale w całym kraju. Kwota 3000,oo zł nie zostanie zmarnowana, gdy przeznaczy się ją na cele promocyjne.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji poddał pod głosowanie w/w wniosek.
Za pozytywnym rozpatrzeniem wniosku Prezesa Zarządu Radia „Pik” S.A. dot. sponsoringu konkursu na radiową formę głosowało trzech radnych, przeciw - ośmiu przeciwnych wstrzymujących się – dwóch. Rada Gminy negatywnie rozpatrzyła w/w wniosek.
ad.25. W punkcie „odpowiedzi na interpelacje, sprawy różne” głos zabrali:
a) W dyskusji nad wnioskami LZS Ostromecko w sprawie finansowania działalności sekcji lekkoatletycznej oraz zwiększenia finansowania działalności sekcji piłki nożnej oraz w sprawie dofinansowania biegu ulicznego Dąbrowa Chełmińska – Ostromecko na trasie 7,5 km głos zabrali:
Przewodniczący Rady Gminy zwrócił uwagę na datowanie pism (porównanie daty pism z datą wpływu do Urzędu Gminy), dodając, że nie zostały one przetrzymane.
Wójt Gminy wyjaśnił, że rozstrzygnięto konkurs i przyznano LZS Ostromecko dofinansowanie na rozwój sportu kwalifikowanego i powszechnego. Dodał, że umowa w tej sprawie nie została jeszcze podpisana.
Przewodniczący Rady Gminy zapytał, czy jest jeszcze możliwość dofinansowania działalności LZS Ostromecko?
Wójt Gminy wyjaśnił, że kwota, która została zapisana w budżecie została rozdysponowana, a innych możliwości nie ma.
Radny Ryszard Kaczor zwrócił uwagę, że nie uwzględniono trzech imprez. Dodał, że każdy klub sportowy składa swoją ofertę dot. realizacji zadań, gdyby chciał zabezpieczyć wszystkie proponowane przez kluby zadania to kwota zabezpieczona w budżecie jest 3 krotnie za mała.
Sekretarz Gminy udzieliła wyjaśnień dotyczących zasad przyznawania dotacji dla klubów sportowych. Komisja konkursowa bierze pod uwagę ilość członków klubu, to, w jaki sposób są sporządzane sprawozdania, czy są właściwe i terminowe.
Radna Danuta Węgierska jest zainteresowana tym, żeby środki zostały zwiększone, w wynikach konkursu nie ujęto biegu ulicznego. Dodała, że LKS Ostromecko w głównej mierze ponosi ciężar przygotowania sportowców do igrzysk olimpijskich, mniejszym klubom trudno to zadanie zrealizować. Działania przygotowujące do igrzysk trwają przez cały czas. Zwróciła się do Rady Gminy z prośbą o zwiększenie środków na działalność LKS Ostromecko.
Wójt Gminy przypomniał, że w roku ubiegłym LKS Ostromecko otrzymał dotację w kwocie 25 000,oo zł na sport powszechny, w tym 10 000,oo zł na przygotowanie do igrzysk olimpijskich. Na sport kwalifikowany przyznano kwotę 3000,oo zł. Poinformował, że w dniu dzisiejszym otrzymał faktury LKS Ostromecko, z których wynika, że znaczne wydatki zostały poniesione na zakup odzieży, bananów oraz herbaty za kwotę 50 zł.
Przewodniczący Rady Gminy zapytał, czy rozliczenie wydatków za rok ubiegły zostało złożone w terminie?
Wójt Gminy w odpowiedzi poinformował, że rozliczenie jako takie zostało złożone terminowo, ale zwrócił się o jego uzupełnienie i dopiero w dniu dzisiejszym otrzymał opisane kopie faktur.
Sekretarz Gminy dodała, że zakupiono mnóstwo drogich ubiorów i butów, w związku z czym należy sądzić, że w roku bieżącym takich wydatków już nie będzie.
Radny Andrzej Barczyński zwrócił się z wnioskiem, by Przewodniczący Rady Gminy zlecił Komisji Rewizyjnej przeanalizowanie sprawy, ponieważ z pisma wynika co innego, natomiast ze sprawozdania wynika coś zupełnie innego.
Radny Arnold Drążyk zwrócił uwagę, że komisja powołana przez Wójta Gminy obradowała zgodnie z regulaminem i jej rozstrzygnięcia są niepodważalne, dlatego brak podstaw do tego, by Rada Gminy mogła odnosić się do ustaleń komisji konkursowej.
Radny Andrzej Barczyński postawił wniosek, by komisja konkursowa przedstawiła opracowanie dotyczące rozstrzygnięcia omawianego konkursu.
Sekretarz Gminy wyjaśniła, że LKS będzie decydował na którym zadaniu skupi się bardziej, a na którym mniej. Zwróciła uwagę, że LKS też nie wymienia poszczególnych zadań i kosztów, a tylko ogólną kwotę.
Radna Danuta Węgierska zauważyła, że jeżeli na stronie internetowej nie ma informacji o biegu, a wyszczególnia się inne zadania realizowane przez LKS, to tak, jakby bieg nie miał być zorganizowany.
Sekretarz Gminy w odpowiedzi poinformowała, że być może zostało to zadanie przypadkowo pominięte, albo zadania były wymienione hasłowo. Dodała, że jeżeli nie zaistnieje sytuacja, że poszczególne kluby sportowe zajmą się określonymi dyscyplinami sportu, będzie bałagan.
Wójt Gminy dodał, że często powtarzają się sytuacje, że w jednym roku sekcja jest, w kolejnym jej nie ma i tak corocznie. Jedyną stałą sekcją jest piłka nożna.
Radny Ryszard Kaczor zwrócił uwagę, że już sam wniosek o przyznanie dotacji jest źle sformułowany, ponieważ chodzi w nim o to, by wymyślić jak najwięcej zadań.
Radna Danuta Węgierska zauważyła, że jeśli chodzi o dyscypliny sportowe, problem tkwi w tym, czy są osoby zainteresowane daną dyscypliną. Wyjaśniła, że tekwondo jest dyscypliną, która wymaga samozaparcia. Od zawodników wymaga się dyscypliny i regularnego treningu.
Wójt Gminy stwierdził, iż należałoby poświęcić chwilę czasu i ustalić zadania, które będą dofinansowane, ponieważ dzieje się tak, że Gmina finansuje pewną dyscyplinę sportu, a następnie się okazuje, że zostaje zaledwie kilka osób, którym na prawdę na tym sporcie zależy.
Zdaniem Wójta Gminy należy określić pewne dyscypliny sportowe, które będą dofinansowywane, natomiast pozostałe również będą mogły się rozwijać tyle, że bez dofinansowania.
Przewodniczący Rady Gminy podsumował, że dyskusja na temat biegu ulicznego jeszcze się nie zakończyła, natomiast w związku z faktem, że konkurs na realizację zadań publicznych w zakresie sportu kwalifikowanego został już rozstrzygnięty, a środki finansowe przeznaczone w budżecie gminy na ten cel rozdysponowano nie ma możliwości dofinansowania działalności sekcji lekkoatletycznej oraz zwiększenia finansowania działalności sekcji piłki nożnej.
Przewodniczący Rady Gminy zapytał, czy istnieje możliwość rozpisania nowego konkursu, by dofinansować organizację biegu ulicznego?
Sekretarz Gminy wyjaśniła, że konkurs na dofinansowanie zadań z zakresu kultury fizycznej i sportu został już rozstrzygnięty i bieg uliczny był zapisany w zadaniach jednego z klubów sportowych. Z tego powodu Urząd Gminy nie może go zorganizować, może jedynie z promocji ufundować nagrodę.
Radny Arnold Drążyk zwrócił uwagę, że przedmiotowe pismo wpłynęło 10 kwietnia 2009 r., już po zwołaniu Sesji Rady Gminy. Zdaniem radnego sprawa powinna być omawiana na kolejnej Sesji.
Przewodniczący Rady Gminy podsumował, że jeżeli LKS Ostromecko zechce zorganizować przedmiotowy bieg, Gmina ufunduje nagrody.
Za przyjęciem w/w propozycji Przewodniczącego Rady Gminy głosowało dwunastu radnych, przeciw – jeden. Wniosek został przyjęty.
Sekretarz Gminy dodała, iż chciałaby, aby sport rozwijał się również w małych klubach. Bardzo dobrą inicjatywą jest dbałość o rozwój sportowy dzieci. Zwróciła uwagę, iż w którymś z pism LKS zostało podniesione, że nie było opinii Gminnej Rady Sportu. Sekretarz wyjaśniła, że Gminna Rada Sportu opiniuje tylko ogólną kwotę, co zostało spełnione. Dodała, że wiele konkursów, w których kluby sportowe mogą brać udział ogłasza Marszałek Województwa.
Zwróciła się o wsparcie działu promocji w przypadku gdyby zabrakło środków finansowych w tym dziale.
b) Małgorzata Sadurska – Kierownik Zespołu Oświaty Samorządowej wyjaśniła, że zarówno logopeda, jak i pedagog szkolny są nauczycielami, a dodatkowe godziny, to takie, które spędzają przy tablicy. Dodała, iż nie wyobraża sobie, aby czas pracy w/w osób przekraczał 40 godzin tygodniowo.
Wójt Gminy poinformował, że dokonano porównania ilości dodatkowych godzin dla logopedy i pedagoga szkolnego w innych gminach i miastach i ustala się tam wymiar dodatkowych godzin na poziomie dwudziestu. Tylko w jednym przypadku ustalono wymiar dwudziestu pięciu godzin.
Radna Ewa Juchcińska wyjaśniła, że Komisji Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych chodziło głównie o to, żeby zwiększyć etaty w Zespołach Szkół w Ostromecku i Czarżu do dwudziestu dwóch godzin tygodniowo i by te osoby pracowały w pełnym wymiarze.
Przewodniczący Rady Gminy zaproponował, by sprawę rozpatrzyć na następnej Sesji Rady Gminy mając stosowne pisma dyrektorów szkół. Zwrócił uwagę że zwiększenie etatu wiąże się z konsekwencjami finansowymi.
Radna Danuta Węgierska zapytała, czy nie powinno się poinformować dyrektorów, ze taka możliwość istnieje?
Przewodniczący Rady Gminy poddał pod głosowanie wniosek, by sprawę omówić na kolejnej Sesji Rady Gminy.
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy trzynastu głosach „za” – jednogłośnie postanowiła odłożyć dyskusję na temat zatrudnienia logopedy i pedagoga szkolnego w pełnym wymiarze do następnej Sesji.
c) Małgorzata Sadurska – Kierownik Zespołu Oświaty Samorządowej poinformowała, że na terenie Gminy Dąbrowa Chełmińska jedenaścioro dzieci jest objętych nauczaniem indywidualnym. Na terenie Gminy zamieszkuje 88 dzieci pięcioletnich, 101 czterolatków, sześciolatków jest około 80. Odbyły się już spotkania z rodzicami i w Zespole Szkół w Dąbrowie Chełmińskiej tylko jeden z nich zadeklarował chęć posłania pięciolatka do szkoły. Dodała szkoły mają czas na przygotowanie się do przyjęcia pięciolatków, ponieważ w chwili obecnej rodzice nie deklarują wcześniejszego posyłania dzieci do szkoły, a taki obowiązek powstanie dopiero w 2012 roku.
d) Radny Jan Palmowski nawiązał do wcześniejszych wypowiedzi Sołtys Sołectwa Ostromecko, która zaproponowała, by zobaczyć jak funkcjonuje kanalizacja w Ostromecku, ile nieczystości przedostaje się do ziemi. Radny zapytał, czy to oznacza, ze my za ogromne pieniądze buduje się tzw. „buble”?
Kazimierz Porażyński – Kierownik Referatu Gospodarki Przestrzennej Urzędu Gminy wyjaśnił, że kanalizacja działa, ale jak wszędzie i tu zdarzają się awarie, Zwrócił uwagę na kulturę użytkowników.
Radny Jan Palmowski zapytał, czy kanalizacja funkcjonuje bez zarzutu?
Kazimierz Porażyński – Kierownik Referatu Gospodarki Przestrzennej Urzędu Gminy odpowiedział twierdząco.
Maria Łabaj – Sołtys Sołectwa Ostromecko poinformowała, że nie zgadza się z kierownikiem. Podczas zebrania wiejskiego mieszkańcy zgłaszali konieczność napraw gwarancyjnych i pogwarancyjnych. Sołtys zwróciła się o zobowiązanie firmy, która budowała kanalizację do wykonania poprawek.
Kazimierz Porażyński – Kierownik Referatu Gospodarki Przestrzennej Urzędu Gminy wyjaśnił, że niewyłączające się pompy i odór jest sprawą przepompowni, z którą nawet MWiK Bydgoszcz sobie nie radzi. Zapytał do ilu awarii doszło w ostatnich latach?
Maria Łabaj – Sołtys Sołectwa Ostromecko wyjaśniła, że powiadomienia o awariach sieci wysyłane są przez sms i obecnie słyszy tylko samochód, którym przyjeżdża ekipa by usunąć awarię. Zdaniem Sołtys wymagana tam jest gruntowna kontrola. Bez przerwy słyszy się, że coś się dzieje z kanalizacją.
Radny Andrzej Barczyński zastanawiał się, czy Rada Gminy na pewno zadeklarowała się, że tworzona z MWiK w Bydgoszczy spółka przejmie zadania z zakresu wody i ścieków na terenie Gminy? Przypomniał, że kwestia przejęcia kanalizacji nie budziła wątpliwości, natomiast co do przekazania sieci wodociągowej zdaje się, że ostatecznej decyzji nie podjęto. Zwrócił uwagę na niektóre punkty projektu umowy spółki.
Przewodniczący Rady Gminy przypomniał, że podczas spotkania radnych i później na Sesji Rady Gminy ustalono, że spółka ma się zajmować i wodą i kanalizacją.
Radny Andrzej Barczyński uściślił, że pytanie brzmi, czy radni zdeklarowali przekazanie sieci wodociągowej.
Przewodniczący Rady Gminy odpowiedział, że według niego taka deklaracja nastąpiła.
Wójt Gminy wyjaśnił, że projekt umowy jest na etapie naprawiania. Wersja, o której mówił radny Barczyński została sporządzona przez kancelarię prawną na potrzeby MWiK. Obecnie trwają prace naprawcze i umowa będzie zdecydowanie lepsza, choć musi ona zapewniać wszystkim partnerom pewne funkcjonowanie w spółce. Nie dopuścimy do tego, ze gminy nie będą miały prawa głosu.
Radny Jan Palmowski stwierdził, że Sołtys Sołectwa Ostromecko zwróciła uwagę na bardzo ważną sprawę, czy firma, która budowała kanalizację ponosi odpowiedzialność za wykonaną inwestycję, bo jeśli dochodzi do częstych awarii, to nie jest dobrze. Jeśli firma dała gwarancję, powinna ponieść konsekwencje.
Wójt Gminy zapytał, czy wykonawca ma odpowiadać za to, że w kanalizacji znalazła się np. szmata, która owinęła wirnik pompy i spowodowało to zapchanie się kanalizacji. Dodał, że awarie na przepompowniach wynikają z niewłaściwego użytkowania.
Radny Szymon Dunal zastanawiał się, czy Rada Gminy będzie miała wpływ na ceny wody gdy powstanie spółka.
Kazimierz Porażyński – Kierownik Referatu Gospodarki Przestrzennej Urzędu Gminy wyjaśnił, że informacje o powtarzających się o awariach kanalizacji jest argumentem, by przekazać ją spółce z MWiK, wówczas będzie działało to należycie.
Radny Andrzej Barczyński stwierdził, iż wydaje mu się, że w kwestii wodociągów Rada Gminy się nie zadeklarowała. Wyrażono chęć przystąpienia do spółki, ale o wodzie nie było mowy.
Radny Jan Palmowski stwierdził, że wszystko na pewno jest zapisane w dokumentach i wystarczy sprawdzić. Dodał, że przypomina sobie, że ustalono, iż albo zostanie przekazana kanalizacja i wodociągi, albo nic.
Przewodniczący Rady Gminy poinformował, że zostaną prześledzone dokumenty i protokóły.
Radny Andrzej Barczyński zwrócił uwagę, że istnieje jeszcze tzw. „furtka”, ponieważ nie podjęto jeszcze ostatecznej uchwały w tej sprawie. W przypadku, gdy umowa będzie niekorzystna, Rada Gminy ma prawo nie podjąć uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy zgodził się ze swym przedmówcą.
Radny Jan Palmowski przypomniał, że Gmina będzie miała negocjatora, który ustali korzystne warunki umowy.
Radny Andrzej Barczyński stwierdził, że ma poważne wątpliwości co do kwestii przekazanie sieci wodociągowej, ponieważ zacznie obowiązywać cena wody na takim samym poziomie, jak dla mieszkańców Bydgoszczy. Zwrócił uwagę, że sieć wodociągowa na terenie Gminy jest wybudowana praktycznie w stu procentach.
Wójt Gminy zwrócił uwagę, że modernizacji wymagają wszystkie stacje uzdatniania wody Należy się zastanowić jak długo Urząd, jako urząd będzie się zajmował gospodarką wodną.
Kazimierz Porażyński – Kierownik Referatu Gospodarki Przestrzennej Urzędu Gminy dodał, że wodociąg się starzeje i wymaga konserwacji, a Gmina nie jest w stanie należycie tego wykonywać, ponieważ wymaga to systematycznego czyszczenia i specjalistycznego sprzętu.
ad.26. Przewodniczący Rady Gminy po wyczerpaniu porządku obrad o godzinie 15:05 zamknął XXIII Sesję Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska.