W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Urząd Gminy w Dąbrowie Chełmińskiej
ul. Bydgoska 21
86-070 Dąbrowa Chełmińska

tel.: (+48) 52 381 60 56
        (+48) 52 381 60 05

e-mail:
sekretariat@dabrowachelminska.lo.pl

Skrzynka Podawcza ESP:
/2h4v41qktu/SkrytkaESP

Serwis www: dabrowachelminska.pl

NIP
: 554-265-77-62
REGON: 092350642

Wróć

PROTOKÓŁ NR XVIII/12 Z SESJI RADY GMINY


 P R O T O K Ó Ł   XVIII/12
z Sesji Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska
odbytej w dniu 21 czerwca 2012 roku
 
 
Sesja odbyła się w Sali Konferencyjnej Urzędu Gminy Dąbrowa Chełmińska.
 
Przewodniczący Rady Gminy Józef Hentrich o godzinie 9:00 otworzył Sesję i po powitaniu radnych i gości oświadczył, iż zgodnie z listą obecności aktualnie w posiedzeniu uczestniczy 14 radnych, co wobec ustawowego składu Rady wynoszącego 15 radnych stanowi quorum władne do podejmowania prawomocnych decyzji. (Listy obecności radnych i gości stanowią załączniki do niniejszego protokołu).
 
Radny nieobecny:
Stankiewicz Błażej.
 
W Sesji udział wzięli:
-          Radni Rady Gminy wg listy obecności,
-          Radosław Ciechacki - Wójt Gminy,
-          Krystyna Kalinowska – Sekretarz Gminy,
-          Ewa Bukowska – Skarbnik Gminy,
-          Hanna Włodarczyk – Kiełkowska – radca prawny,
-          Danuta Tomaszewska – Kierownik G.O.P.S.
-          Małgorzata Sadurska – Kierownik Zespołu Oświaty Samorządowej,
-          Dorota Ratajczak – Dyrektor GOKiS,
-          Elżbieta Galant – Dyrektor Zespołu Szkół w Dąbrowie Chełmińskiej,
-          Marlena Łobocka – Dyrektor Zespołu Szkół w Czarżu,
-          Stanisław Buś – Dyrektor Zespołu Szkół w Ostromecku.
-          Marcin Smykowski – Dyrektor Gminnej Przychodni SP ZOZ w Dąbrowie Chełmińskiej,
-          Radni Przedstawiciele Kujawsko-Pomorskiej Izby Rolniczej,
-          Sołtysi i zaproszeni goście wg listy obecności.
 
Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt porządku obrad.
Do przedstawionego porządku obrad uwag nie wniesiono.

Rada Gminy obradowała według następującego porządku:
 
  1. Otwarcie Sesji - Stwierdzenie quorum.
  2. Powołanie Sekretarza obrad.
  3. Przyjęcie protokołu z poprzedniej Sesji.
  4. Informacja Wójta Gminy dot. podejmowanych działań w okresie międzysesyjnym.
  5. Interpelacje, zapytania i wolne wnioski.
  6. Dyskusja nad wnioskami Dyrektorów Zespołów Szkół.
  7. Projekt uchwały w sprawie ustalenia tygodniowego wymiaru godzin zajęć dla dyrektorów i wicedyrektorów placówek oświatowych oraz pedagoga szkolnego, logopedy i socjoterapeuty zatrudnionych w placówkach oświatowych, prowadzonych przez Gminę Dąbrowa Chełmińska.
  8. Analiza problemów związanych z budową kanalizacji i zaopatrzenia w wodę na terenie Gminy Dąbrowa Chełmińska.
  9. Projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia Statutu Gminnej Przychodni SP ZOZ w Dąbrowie Chełmińskiej.
  10. Projekt uchwały w sprawie uchwalenia Statutu GOPS.
  11. Projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego (wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu Gminy Dąbrowa Chełmińska za 2011 rok.
  12. Projekt uchwały w sprawie udzielenia Wójtowi Gminy absolutorium z wykonania budżetu za 2011 rok.
  13. Projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia „Planu Odnowy Miejscowości Ostromecko na lata 2012 – 2022”.
  14. Projekt uchwały w sprawie zasad i trybu udzielania oraz sposobu rozliczania dotacji celowej na dofinansowanie osobom fizycznym do kosztów usuwania wyrobów zawierających azbest, pochodzących z budynków mieszkalnych i gospodarczych na terenie Gminy Dąbrowa Chełmińska.
  15. Projekt uchwały w sprawie wskazania Delegata do Stowarzyszenia „Salutaris”.
  16. Projekty uchwał w sprawie komunalizacji mienia Skarbu Państwa (2 szt.).
  17. Projekt uchwały w sprawie inkasa od osób fizycznych łącznego zobowiązania pieniężnego, podatku od nieruchomości, podatku rolnego, podatku leśnego oraz określenia inkasentów i wysokości wynagrodzenia za inkaso.
  18. Projekt uchwały w sprawie zaciągnięcia pożyczki długoterminowej z budżetu państwa na wyprzedzające finansowanie zadania inwestycyjnego pod nazwą „Budowa kanalizacji sanitarnej Nowy Dwór – Dąbrowa Chełmińska III etap)”.
  19. Projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na rok 2012.
  20. Projekt uchwały w sprawie zmian Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy na lata 2012-2024.
  21. Rozpatrzenie zażalenia na bezczynność Organu Gminy w zakresie wykonania uchwały Rady Gminy nr X/57/07.
  22. Przyjęcie informacji z prac Komisji Rady Gminy za okres międzysesyjny.
  23. Odpowiedzi na interpelacje,  sprawy różne.
    a)        Dyskusja na temat zagospodarowania Gminnego wysypiska śmieci.
  24. Zakończenie obrad.
 
ad.1. Przewodniczący Rady Gminy oświadczył, iż zgodnie z listą obecności aktualnie w posiedzeniu uczestniczy 14 radnych, co wobec ustawowego składu Rady wynoszącego 15 radnych stanowi quorum władne do podejmowania prawomocnych decyzji
 
ad.2. Rada Gminy jednogłośnie powołała radnego Szymona Dunala  na Sekretarza obrad. Radny Dunal wyraził zgodę na pełnienie tej funkcji.
 
ad.3. Do protokołu z XVII Sesji Rady Gminy uwag nie wniesiono. Rada Gminy jednogłośnie przyjęła protokół z XVII Sesji. 
 
ad.4. Wójt Gminy przedstawił informację na temat podejmowanych działań w okresie międzysesyjnym.
Radny Krzysztof Paliński zapytał, czy temat artykułu prasowego nawiązywał do spotkania z zarządem LKS Dąbrowa Chełmińska?
Wójt Gminy w odpowiedzi poinformował, że na końcu przedmiotowego spotkania poinformowano obecnych, że w związku z trudnościami finansowymi Zarząd LKS poddaje się do dymisji. Autorka artykułu nie próbowała się z Wójtem skontaktować. Podkreślił, iż nie ocenia opisanych w przedmiotowym artykule powodów rezygnacji.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów poddał pod głosowanie w/w informację Wójta Gminy.
 
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, przy czternastu głosach „za” – jednogłośnie przyjęła informację Wójta Gminy dot. podejmowanych działań w okresie międzysesyjnym.
 
ad.5. W punkcie interpelacje, zapytania i wolne wnioski nie podnoszono żadnych kwestii.
 
ad.6. W dyskusji nad wnioskami dyrektorów szkół głos zabrali:
Przewodniczący Komisji przedstawili swoje stanowiska:
Komisja Rewizyjna zaproponowała by spotkać się z dyrektorami szkół na odrębnym spotkaniu z Komisją i dopiero wówczas podejmować decyzje, aczkolwiek przychyliła się do propozycji Komisji Budżetu, Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska, by powołać wicedyrektorów od przyszłego roku.
Komisja Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych zaprosiła na posiedzenie dyrektorów, którzy przedstawili swoje stanowisko. Komisja w wyniku dyskusji pozytywnie zaopiniowała wniosek dyrektorów szkół, ale nie uzyskał on jednoznacznego poparcia.
Komisja Budżetu, Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska przychyliła się do wniosku, ale pod warunkiem, że zatrudnienie wicedyrektorów nastąpi od dnia 1.01.2013 r.
Przewodniczący Komisji przedstawił zaproponowane zniżki: w Czarżu i Ostromecku 9 godzin dyrektor i 11 godzin wicedyrektor, w Zespole Szkół w Dąbrowie Chełmińskiej - 2 godziny Dyrektor i pozostawienie na obecnym poziomie liczby godzin dla wicedyrektorów.
Radna Danuta Węgierska zwróciła się z prośbą o wypowiedź dyrektorów, ponieważ pojawiła się propozycja innego wymiaru godzin niż proponowane.
Przewodniczący Rady Gminy zapytał, czym kierowała się Komisja wyznaczając godziny dyrektorów i wicedyrektorów szkół?
Radny Roman Zieliński – Przewodniczący Komisji Budżetu, Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska poinformował, że jeżeli zostaną powołani wicedyrektorzy, liczba godzin będzie odzwierciedleniem ich pracy w znaczeniu dydaktycznym.
Marlena Łobocka – Dyrektor Zespołu Szkół w Czarżu stwierdziła, że w takiej sytuacji wnioski dyrektorów tracą sens, ponieważ chodziło o to, by pensum pozostawić na obecnym poziomie i zatrudnić wicedyrektorów. Proponowana zwyżka jest duża.
Radny Roman Zieliński – Przewodniczący Komisji Budżetu, Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska wyjaśnił, że Komisja uważała, iż zatrudnienie wicedyrektorów podzieli zakres obowiązków dyrektorów.
Radna Danuta Węgierska zwróciła uwagę, że z zaproponowanych przez Komisję godzin wynika, iż etat dyrektora zwiększy się o 4 godziny, co daje prawie cały etat nauczycielski, a chyba nie do końca o to chodzi.
Marlena Łobocka – Dyrektor Zespołu Szkół w Czarżu stwierdziła, że w Zespole Szkół w Dąbrowie Chełmińskiej na pewno jest potrzebny drugi wicedyrektor ze względu na rozległość budynków. Dodała, że dokumentacja oraz sprawozdania są takie same we wszystkich szkołach. Niezależnie od liczby uczniów wszyscy dyrektorzy wykonują takie same zadania.
Radny Krzysztof Paliński poinformował, iż podzieliłby dyskusję na dwa etapy. Dodał, że stanowisko wicedyrektora w Zespołach Szkół w Czarżu i Ostromecku powinno być utworzone ze względu na obowiązek zapewnienia bezpieczeństwa i prawidłowego funkcjonowania tych jednostek. Gdy w szkole jest etatowy wicedyrektor, jest lepiej. Należy skupić się na tym, by dyrektorzy planując swój zakres pracy dydaktycznej mieli czas między wrześniem, a styczniem na rozłożenie swego kalendarza zadań. Najważniejsze jest to, by wicedyrektorzy zostali powołani, ponieważ nieważna jest wielkość placówki, ale zadania, które wszyscy mają do wykonania. Wskazał, że w bieżącym roku trudno będzie przesunąć środki finansowe w budżecie Gminy, dlatego zaproponowano, by wicedyrektorów powołać od 1 stycznia 2013 r.
Marlena Łobocka – Dyrektor Zespołu Szkół w Czarżu poinformowała, że w chwili obecnej przekazywanie obowiązków nie odbywa się ustnie, są pisemne upoważnienia, dla nauczycieli, którzy wiedzą, że są odpowiedzialni. Sprawy związane z pensum reguluje ustawa o systemie oświaty i pewne rzeczy są już uregulowane prawnie.
Radny Dawid Pałczyński wyjaśnił, że radni wiedzą, że pracy tzw. „papierkowej” jest dużo. Zapytał jak wygląda praca sekretariatów, bo może należałoby pójść w tym kierunku i zwiększyć etaty sekretarek szkolnych.
Elżbieta Galant – Dyrektor Zespołu Szkół w Dąbrowie Chełmińskiej poinformowała, że sekretariat w niektóre dni pracuje do 16:00 lub 15:00. Dodała, iż myśli że obsada jest dobra.
Stanisław Buś – Dyrektor Zespołu Szkół w Ostromecku poinformował, że dla niego strona prawna jest najważniejsza. Ważne, by szkoły funkcjonowały formalnie. Szkoła w Ostromecku pracuje od 7:30 do 17:00 plus zajęcia sportowe, które odbywają się do godziny 23:00.
Dodał, że sekretariat funkcjonuje na pół etatu. Powołanie wicedyrektora rozwiązałoby ten problem, ponieważ on odbierałby telefony itp. Zwrócił uwagę, że radykalnie co roku rośnie ilość obowiązków.  
Zauważył, że szkoła w Dąbrowie Chełmińskiej wchłonęła wszystkie sąsiednie miejscowości, wszystkie szkoły przejęły przedszkola i tych zadań jest coraz więcej. Poinformował, że osobiście unika nadgodzin bo tej pracy jest bardzo dużo.
Poinformował, że podtrzymuje swój wniosek, który skonstruował przed laty.
Elżbieta Galant – Dyrektor Zespołu Szkół w Dąbrowie Chełmińskiej podkreśliła, że to nie jest tak, że mała, czy duża szkoła mają takie same problemy i pracę. W Zespole Szkół w Dąbrowie Chełmińskiej uczy się ponad 600 dzieci i pracuje 50 nauczycieli. Gdyby pojawiła się druga osoba, przejęłaby część obowiązków dyrektora. Dodała, że jeżeli problemem są tylko pieniądze, zgadza się, by podnieść dyrektorowi i jego zastępcom etaty, ponieważ, gdy zostanie powołany drugi zastępca, wówczas wspólnie szybciej to wszystko opanują. Dodała, iż chętnie popracuje więcej, ale niech druga osoba zdejmie z niej choć część obowiązków dyrektora.
Radny Andrzej Barczyński poinformował, że Komisja widzi potrzebę powołania wicedyrektora, ale chciała, by odbyło się to jak najtańszym kosztem. Co innego jest przy trudnym wychowaniu młodzieży. Na pewno większy prestiż daje powołany wicedyrektor niż powołany przez dyrektora nauczyciel.
Zaproponował, by ponownie przedyskutować kwestie wymiaru godzin i znaleźć jakiś dobry kompromis. Nie mieszałby kwestii sekretariatu i nadgodzin, ponieważ nie daje to merytorycznej i dydaktycznej opieki nad szkołą. W kwestii szkoły w Dąbrowie Chełmińskiej myślał, że dwie osoby wystarczą, ale być może musi zostać powołany jeszcze jeden wicedyrektor.
Dodał, iż sądzi, że dla dyrektora będzie to dobrym rozwiązaniem i dla szkoły również. Postawił wniosek o odbycie ponownej dyskusji, która pozwoli znaleźć jakiś środek, który zadowoli obie strony oraz by udało się to pogodzić z budżetem.
Przewodniczący Rady Gminy wskazał, że w Zespole Szkół w Dąbrowie Chełmińskiej  skala problemów jest dużo większa niż w pozostałych szkołach. Dodał, iż chciałby przedyskutować kwestie godzin, by nie doszło do sytuacji, że dyrektor mimo, że będzie miał zastępcę nie będzie miał czasu, by zrealizować sprawy nadzoru. Zwrócił uwagę, że od kilku lat nie były zmieniane dodatki funkcyjne. Podoba mu się propozycja, by zmiany wprowadzić od 1 stycznia przyszłego roku, a może nawet od drugiego semestru, ponieważ powołanie wicedyrektorów będzie się wiązało z koniecznością zmiany planów lekcji, do tego trzeba wziąć pod uwagę inne kwestie organizacyjne.
Radna Danuta Węgierska zauważyła, że w związku z tym, że pojawił się konsensus powołania wicedyrektorów może należałoby przeprowadzić dwa głosowania: pierwsze w kwestii samej potrzeby powołania wicedyrektorów, a następne w kwestii pensum. Dobrze byłoby spotkać się z dyrektorami i to przedyskutować.
Przewodniczący Rady Gminy zaproponował, by w chwili obecnej nie podejmować żadnej decyzji, tylko przedyskutować sprawę, a następnie rozwiązać ją całościowo. Jest sporo czasu na podjęcie decyzji.
Radna Danuta Węgierska zwróciła uwagę, że jeżeli Rada Gminy nie wyrazi zgody na powołanie wicedyrektorów, wówczas dalsza dyskusja będzie pozbawiona sensu.
Przewodniczący Rady Gminy zgłosił swój wniosek jako formalny – by na obecnej Sesji nie podejmować decyzji i wrócić do sprawy na najbliższych posiedzeniach i rozwiązać ją całościowo.
Radny Andrzej Barczyński zwrócił uwagę, iż mówi się, że Rada Gminy wróci do sprawy, ale nie daje gwarancji że będzie to rozpatrzone pozytywnie. Należałoby zadeklarować, czy Rada jest gotowa powołać wicedyrektorów.
Przewodniczący Rady Gminy przypomniał, że jak dotąd Rada sceptycznie podchodziła do kwestii powołania wicedyrektorów, gdy będą pełne dane, wówczas łatwiej będzie podjąć decyzję.
Radny Andrzej Barczyński poinformował, iż chciałby, aby przyjąć jakąś deklarację.
Wójt Gminy poinformował, iż optuje, by na obecnej Sesji tej decyzji nie podejmować, ponieważ nie podniesiono kwestii godzin ponadwymiarowych dla dyrektorów i wicedyrektorów szkół.  Poinformował, że po powołaniu wicedyrektorów nie widzi możliwości, by godziny ponadwymiarowe zostały zachowane w obecnym wymiarze, dlatego należy ponownie spotkać się z dyrektorami szkół i przedyskutować kwestie podwyższenia dodatku funkcyjnego oraz liczby godzin ponadwymiarowych. Dodał, że na dyrektorach ciąży ogromna odpowiedzialność, a gdy zostanie ustalony pełny zakres godzin ponadwymiarowych, wówczas nic się nie zmieni.
Radny Ryszard Kaczor zwrócił uwagę, iż z wypowiedzi Dyrektora Busia można było wywnioskować, że pomiędzy szkołami w Czarżu i Ostromecku istnieje podział w stosunku do szkoły w Dąbrowie Chełmińskiej, a przecież zakres prac jest różnorodny w zależności od ilości oddziałów, uczniów, nauczycieli itp. Podkreślił, że należy brać pod uwagę liczbę uczniów i nauczycieli.
Stanisław Buś – Dyrektor Zespołu Szkół w Ostromecku wyjaśnił, że  jego intencją nie było dzielenie szkół. Potwierdził, że skala problemów w Dąbrowie Chełmińskiej jest większa niż w pozostałych szkołach.
Radna Danuta Węgierska zauważyła, iż byłoby ważne dla dyrektorów, by decyzja w sprawie ich wniosków zapadła na dzisiejszej Sesji, by mogli zaplanować pracę i przyszłe godziny dla nauczycieli, którzy mieliby pełnić funkcje wicedyrektorów. Jeśli chodzi o samo podjęcie uchwały dotyczącej powołania wicedyrektorów, powinno to zostać ustalone podczas dzisiejszej Sesji, natomiast w przypadku zniżek godzin, to jest kwestia techniczna, która jest możliwa do rozwiązania.
Radny Krzysztof Paliński postawił wniosek o ogłoszenie 15 min. przerwy celem spotkania się w Komisjach.
Przewodniczący Rady Gminy poddał pod głosowanie wniosek radnego Palińskiego o ogłoszenie przerwy.
 
Za przyjęciem w/w wniosku głosowało czterech radnych, p – dziewięciu, wstrzymujących się  – jeden. Wniosek upadł.
 
Przewodniczący Rady Gminy poddał pod głosowanie swój wniosek, by wrócić do sprawy na kolejnych Sesjach Rady Gminy.
 
Radny Andrzej Barczyński zwrócił uwagę, że jego wniosek był wcześniej.
Przewodniczący Rady Gminy wyjaśnił, iż radny Barczyński nie określił, że to był to wniosek formalny.
 
Za przyjęciem wniosku Przewodniczącego Rady Gminy głosowało dziesięciu radnych, przeciw – czterech. Wniosek przyjęto.
Rada Gminy wróci do sprawy na kolejnych Sesjach, po przeprowadzeniu ponownej dyskusji z dyrektorami szkół.
 
ad.7. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie ustalenia tygodniowego wymiaru godzin zajęć dla dyrektorów i wicedyrektorów placówek oświatowych oraz pedagoga szkolnego, logopedy i socjoterapeuty zatrudnionych w placówkach oświatowych, prowadzonych przez Gminę Dąbrowa Chełmińska głos zabrali:
Przewodniczący Rady Gminy poinformował, iż w związku z tym, że godziny dyrektorów nie ulegną zmianie zachodzi konieczność przygotowania nowego projektu uchwały w sprawie ustalenia tygodniowego wymiaru godzin zajęć dla socjoterapeuty.
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji dla w/w projektu uchwały.
Wójt Gminy zwrócił się o przejście do kolejnych punktów porządku obrad, co pozwoli przeredagować w tym czasie projekt uchwały.
 
 
ad.8. W dyskusji nad problemami związanymi z budową kanalizacji i zaopatrzenia w wodę na terenie Gminy Dąbrowa Chełmińska głos zabrali:
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji dla w/w informacji.
Wójt Gminy przedstawił informacje o wynikach przetargu na budowę stacji uzdatniania wody. Przetarg unieważniono ze względu na zbyt małe środki przewidziane w budżecie. Dodał, iż w obecnym tygodniu przetarg zostanie ponowiony.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji poddał pod głosowanie w/w informację.
 
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, przy czternastu głosach „za” – jednogłośnie przyjęła informację na temat problemów związanych z budową kanalizacji i zaopatrzenia w wodę na terenie Gminy Dąbrowa Chełmińska
 
ad.9. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie zatwierdzenia Statutu Gminnej Przychodni SP ZOZ w Dąbrowie Chełmińskiej głos zabrali:
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji dla w/w projektu uchwały.
Marcin Smykowski – Dyrektor Gminnej Przychodni SP ZOZ celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały i uzasadnił zakres wprowadzonych zmian.
Radny Krzysztof Paliński poinformował, że Rada Społeczna przy Gminnej Przychodni SP ZOZ na swym posiedzeniu przedyskutowała wszystkie propozycje zmian w Statucie i zaopiniowała je pozytywnie. Radny postawił wniosek formalny o przegłosowanie w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, przy czternastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XVIII.156.2012 w sprawie zatwierdzenia Statutu Gminnej Przychodni SP ZOZ w Dąbrowie Chełmińskiej, która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
 
Przewodniczący Rady Gminy o godzinie 10:05 ogłosił 15 minut przerwy.
 
O godzinie 10:20 wznowiono obrady po przerwie. Aktualny stan Rady – 14 osób.
 
ad.7. Powrócono do omawiania punktu  7 porządku obrad.
Wójt Gminy przedstawił przeredagowany projekt uchwały w sprawie ustalenia tygodniowego wymiaru godzin zajęć dla socjoterapeuty zatrudnionego w placówkach oświatowych, prowadzonych przez Gminę Dąbrowa Chełmińska.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, przy czternastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XVIII.155.2012 w sprawie ustalenia tygodniowego wymiaru godzin zajęć dla socjoterapeuty zatrudnionego w placówkach oświatowych, prowadzonych przez Gminę Dąbrowa Chełmińska, która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
 
ad.10. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie uchwalenia Statutu GOPS głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji poddał pod głosowanie w/w projekt uchwały.
 
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, przy czternastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XVIII.157.2012 w sprawie uchwalenia Statutu GOPS, która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
 
ad.11. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu Gminy za 2011 rok głos zabrali:
Radny Ryszard Kaczor – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej odczytał uchwałę nr 6/S/2012 Składu Orzekającego Nr 2 Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy z dnia 10 kwietnia 2012 roku w sprawie wyrażenia opinii o przedłożonym przez Wójta Gminy sprawozdaniu z wykonania budżetu Gminy za 2011 rok wraz z informacją o stanie mienia Gminy.
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych – głosowaniu jawnym, przy czternastu głosach „za” -jednogłośnie podjęła uchwałę nr XVIII.158.2012 w sprawie zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu Gminy za 2011 rok, która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
 
ad.12. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie udzielenia Wójtowi Gminy absolutorium z tytułu wykonania budżetu Gminy na 2011 rok głos zabrali:
Radny Ryszard Kaczor – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej odczytał wniosek Komisji Rewizyjnej w sprawie udzielenia absolutorium dla Wójta Gminy Dąbrowa Chełmińska z wykonania budżetu za 2011 rok oraz uchwałę nr 13/Kr/2012 Składu Orzekającego Nr 2 Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy z dnia 12 czerwca 2012 r. w sprawie opinii o wniosku Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska w sprawie absolutorium dla Wójta Gminy Dąbrowa Chełmińska za 2011 rok.
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych – w głosowaniu jawnym, przy czternastu głosach „za” -jednogłośnie podjęła uchwałę nr XVIII.159.2012 w sprawie udzielenia Wójtowi Gminy absolutorium z tytułu wykonania budżetu Gminy na 2011 rok, która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
 
Przewodniczący Rady Gminy złożył gratulacje i dokonał wręczenia wiązanek kwiatów na ręce Wójta i Skarbnik Gminy.
 
ad.13. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie zatwierdzenia „Planu Odnowy Miejscowości Ostromecko na lata 2012 – 2022” głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, przy czternastu głosach „za” -jednogłośnie podjęła uchwałę nr XVIII.160.2012 w sprawie zatwierdzenia „Planu Odnowy Miejscowości Ostromecko na lata 2012 – 2022”, która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
 
ad.14. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie zasad i trybu udzielania oraz sposobu rozliczania dotacji celowej na dofinansowanie osobom fizycznym do kosztów usuwania wyrobów zawierających azbest, pochodzących z budynków mieszkalnych i gospodarczych na terenie Gminy Dąbrowa Chełmińska głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały dodając, że uzyskała ona pozytywną opinię Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla w/w projektu uchwały.
Radny Ryszard Kaczor – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej dodał, że Komisja zaproponowała kwotę 800 zł za 1 tonę kosztów kwalifikowanych bezpiecznego usuwania wyrobów zawierających azbest
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, przy czternastu głosach „za” -jednogłośnie podjęła uchwałę nr XVIII.161.2012 w sprawie zasad i trybu udzielania oraz sposobu rozliczania dotacji celowej na dofinansowanie osobom fizycznym do kosztów usuwania wyrobów zawierających azbest, pochodzących z budynków mieszkalnych i gospodarczych na terenie Gminy Dąbrowa Chełmińska, która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
 
ad.15. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie wskazania Delegata do Stowarzyszenia „Salutaris” głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji dla w/w projektu uchwały. Komisje zaproponowały, by funkcję delegata pełniła Sekretarz Gminy.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, przy czternastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XVIII.162.2012 w sprawie wskazania Delegata do Stowarzyszenia „Salutaris”, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
 
ad.16.1. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie komunalizacji mienia Skarbu Państwa  głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji poddał pod głosowanie w/w projekt uchwały.
 
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, przy czternastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XVIII.163.2012 w sprawie komunalizacji mienia Skarbu Państwa, która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
 
ad.16.2. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie komunalizacji mienia Skarbu Państwa  głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji poddał pod głosowanie w/w projekt uchwały.
 
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, przy czternastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XVIII.164.2012 w sprawie komunalizacji mienia Skarbu Państwa, która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
 
Longina Tomczyk – Sołtys Sołectwa Gzin zapytała o poziom zaawansowania budowy drogi do Gzina, ponieważ do tej pory mieszkańcy nie otrzymali dokładnych informacji w tej sprawie, a już prawie trzydzieści lat czekają na wybudowanie odcinka Gzin – Dąbrowa Chełmińska, który jest naprawiany przez Sołectwo we własnym zakresie.
Wójt Gminy wyjaśnił zapisy uchwał o komunalizacji mienia Skarbu Państwa. Dodał, że niektóre grunty należą do Lasów Państwowych. Wykupienie samej „schetynówki” będzie Gminę kosztowało około 250 000 zł, zatem nie będzie w ogóle mowy o asfaltowaniu.
 
ad.17. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie inkasa od osób fizycznych łącznego zobowiązania pieniężnego, podatku od nieruchomości, podatku rolnego, podatku leśnego oraz określenia inkasentów i wysokości wynagrodzenia za inkaso głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały.
 
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, przy czternastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XVIII.165.2012 w sprawie inkasa od osób fizycznych łącznego zobowiązania pieniężnego, podatku od nieruchomości, podatku rolnego, podatku leśnego oraz określenia inkasentów i wysokości wynagrodzenia za inkaso, która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
 
ad.18. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie zaciągnięcia pożyczki długoterminowej z budżetu państwa na wyprzedzające finansowanie zadania inwestycyjnego pod nazwą „Budowa kanalizacji sanitarnej Nowy Dwór – Dąbrowa Chełmińska III etap)”głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały.
         
Rada Gminy w obecności czternastu radnych – w głosowaniu jawnym, czternastoma głosami „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XVII.154.2012 w sprawie zaciągnięcia pożyczki długoterminowej z budżetu państwa na wyprzedzające finansowanie zadania inwestycyjnego pod nazwą „Budowa kanalizacji sanitarnej Nowy Dwór – Dąbrowa Chełmińska III etap)”, która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
 
ad.20. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na rok 2012 głos zabrali:
Skarbnik Gminy celem wprowadzenia omówiła w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, przy czternastu głosach „Za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XVIII.152.2012 w sprawie zmian w budżecie gminy na rok 2012, która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
 
ad.21. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie zmian Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy na lata 2012-2024 głos zabrali:
Skarbnik Gminy celem wprowadzenia omówiła w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla w/w projektu uchwały.
Skarbnik Gminy w odpowiedzi na pytanie radnego Barczyńskiego przedstawiła wyjaśnienia i informacje o planowanych spłatach i planowanym deficycie na rok 2013.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, przy czternastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XVIII.153.2012 w sprawie zmian Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy na lata 2012-2024, która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
 
Przewodniczący Rady Gminy o godzinie 11:02 ogłosił 10 min przerwy.
 
O godzinie 11:12 wznowiono obrady po przerwie. Aktualny stan rady 14 osób.
 
ad.22. W dyskusji nad zażaleniem na bezczynność Organu Gminy w zakresie wykonania uchwały Rady Gminy nr X/57/07 głos zabrali:
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili stanowiska komisji, które uznały zażalenie za bezzasadne.
Teresa Łabaj – Inspektor do spraw zagospodarowania przestrzennego omówiła przebieg postępowania: po podjęciu uchwały i wyborze projektanta w drodze przetargu wszystkie wymagane dokumenty zostały przekazane urbanistce. Po opracowaniu koncepcji okazało się, że mapa jest nieprawidłowa, ponieważ pokazuje inne granice własności. Te mapy znajdowały się w zasobach geodezyjnych. Przedstawiono kolejną koncepcję. Następny etap procedury, który miał wpływ na wydłużenie procedury to wymagana zgoda Ministra Rolnictwa na wyłączenie gruntów klasy trzeciej. Minister nie wyraził zgody na wyłączenie przedmiotowych gruntów z użytkowania rolniczego. Wójt odwołał się od otrzymanej decyzji, ale pomimo tego Minister jej nie zmienił. W związku z powyższym przystąpiono do opracowania nowej koncepcji, zgodnie z którą w gruntach rolnych pozostawiono obszar około 12 ha. W związku z czym zaistniała konieczność wszczęcia kolejnej procedury sporządzenia koncepcji i uzgadniania. W międzyczasie nastąpiła zmiana przepisów, które wprowadziły dodatkowe wymogi, co spowodowało kolejne wydłużenie czasu. Kolejną sprawą było sporządzenie i uchwalenie planu ochrony rezerwatu „Las Mariański”, uchwały były podejmowane dwa razy, ponieważ Rada Gminy odrzuciła pierwszą koncepcję. W ubiegłym roku wyłożono do wglądu plan zagospodarowania przestrzennego, do którego wniesiono uwagi. Rozstrzygnięcie Wójta Gminy w sprawie w/w uwag spowodowało kolejną konieczność wyłożenia planu do publicznego wglądu. W chwili obecnej Wójt Gminy ma termin rozstrzygnięcia uwag do 29 czerwca br.
Radna Danuta Węgierska poinformowała, że Komisja Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw socjalnych zaproponowała, by sprawą zajęła się Komisja rewizyjna.
Radny Ryszard Kaczor – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej poinformował, że Komisja przeanalizowała sprawę i po zapoznaniu się z aktami oraz po wysłuchaniu wyjaśnień i przeprowadzonej dyskusji uznała, że zażalenie jest bezzasadne.
Radny Krzysztof Paliński dodał, że zmiana przepisów i niewyrażenie zgody przez Ministra Rolnictwa na wyłączenie gruntów z użytkowania rolniczego, problemy z uchwaleniem planu ochrony rezerwatu ”Las Mariański”, problemy z działkami 273 i 276, gdzie dwie rodziny wyrażają swoje prywatne interesy, również spowodowało wydłużenie terminów. Złożył wniosek formalny o uznanie skargi jako bezzasadnej.
Radny Andrzej Barczyński zwrócił uwagę, że na części gruntów klasy trzeciej przewidziano zabudowę zagrodową, jaka powierzchnia działki jest wymagana przy takim rodzaju zabudowy?
Teresa Łabaj – Inspektor do spraw zagospodarowania przestrzennego w odpowiedzi poinformowała, że wymagana jest powierzchnia powyżej 1 ha.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały uznający zażalenie za bezzasadne i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, przy czternastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XVIII.166.2012 w sprawie rozpatrzenia zażalenia na bezczynność Organu Gminy, która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
 
ad.23. Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili informacje o pracach Komisji w okresie międzysesyjnym:
Radna Danuta Węgierska – Przewodnicząca Komisji Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych poinformowała, iż w okresie międzysesyjnym Komisja odbyła jedno posiedzenie,  podczas którego omawiała sprawy związane z tematyką Sesji. Komisja zajmowała się wnioskiem w sprawie możliwości ufundowania stypendium za osiągnięcia artystyczne. Komisja uznała, że w chwili obecnej nie ma możliwości przyznania stypendium. Wypracowała propozycję, by opracować regulamin obejmujący osiągnięcia artystyczne. Chciałaby uzyskać akceptację Rady Gminy w kwestii  opracowania takiego regulaminu w przyszłości.
Wójt Gminy poinformował, iż przychyla się do wniosku. Zauważył, iż największym problemem będzie ustalenie stopnia awansu warunkującego przyznanie stypendium.
Radny Krzysztof Paliński poinformował, iż brał udział w posiedzeniu Komisji Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych, podczas którego pojawił się następujący wątek: dyrektor szkoły zakwestionowała dyscyplinę chłopca ubiegającego się o stypendium z zakresu uzdolnień muzycznych oraz bokserek. Była sugestia Wójta Gminy, by w nowym statucie zawrzeć i uwzględnić opinię dyrektora szkoły w kwestiach zachowania osób, które zakwalifikują się do otrzymania stypendium.
Radny Ryszard Kaczor – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej poinformował, że Komisja w okresie międzysesyjnym spotkała się dwa razy. Podczas pierwszego posiedzenia dokonano analizy sprawozdania z wykonania budżetu gminy za rok 2011 oraz opracowano wniosek do RIO w sprawie absolutorium dla Wójta Gminy. Podczas drugiego posiedzenia Komisji omawiano kwestie związane z tematyką Sesji Rady Gminy.
Radny Roman Zieliński – Przewodniczący  Komisji Budżetu, Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska poinformował, że Komisja w okresie międzysesyjnym jedno posiedzenie, podczas którego zajmowała się tematyką Sesji Rady Gminy.
 
ad.24. W punkcie „Odpowiedzi na interpelacje,  sprawy różne” poruszano następujące kwestie:
 
a)    Wójt Gminy poinformował, że wpłynął wniosek o sprzedaż działek na którym znajduje się wysypisko śmieci pod elektrownię wiatrową. Wyjaśnił, iż sprzedaż przedmiotowej działki jest możliwa, ale o jej zagospodarowaniu będzie decydował plan miejscowy. Dodał, iż porozmawia na ten temat z wnioskodawcą.
 
b)   Radny Roman Zieliński przypomniał, że na poprzedniej Sesji Rada Gminy zajmowała się sprawą bezpieczeństwa na drodze 551. W dniu 5.06.2012 r. odbyło się spotkanie terenowe w którym uczestniczyli przedstawiciele Urzędu Marszałkowskiego, Rejonu Dróg Wojewódzkich, Zarządu Dróg Wojewódzkich, Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji, przedstawiciel Urzędu Gminy, radny Krzysztof Paliński, radny Gabriel Zukierski. Przedstawił ustalenia, które zapadły na przedmiotowym spotkaniu. W Strzyżawie na ten moment zostaną wykonane tabliczki, ponieważ przedstawiciele Urzędu Marszałkowskiego i Rejonu Dróg nie widzą konieczności oznaczenia przejścia dla pieszych. Komisja Bezpieczeństwa negatywnie zaopiniowała postulaty radnych w kwestii  ograniczenia prędkości do 40 km/h i ustawienia lustra przy wyjeździe z ul. Szkolnej na drogę wojewódzką w Ostromecku. W kwestii ustawienia znaku zakazu wyprzedzania na wysokości osiedla „pod gruszą” uzyskano aprobatę zarządcy drogi i stosowny projekt jest już w fazie opracowania. Zarząd Dróg zrodził się również na ustawieniu znaku „stop” na skrzyżowaniu dróg 551 od strony Czarża. Poruszano problemy zatoki na przedmiotowym skrzyżowaniu w Dąbrowie Chełmińskiej, proponowano, by ją przebudować, ponieważ kierowcy często nie widzą krawężnika, ale Komisja Bezpieczeństwa negatywnie odniosła się do tego problemu. Zostaną jedynie zamontowane „odblaski” sygnalizujące niebezpieczny uskok. Zarząd Dróg zobowiązał się, że uzupełni skarpę przy w/w skrzyżowaniu. Stwierdzono, że jeżeli nie ma tam chodnika, nie może być oznaczonego przejścia dla pieszych. Dodatkowo Zarząd Dróg poinformował, iż nie ma środków finansowych na budowę zatoki autobusowej w Nowym Dworze, poza tym nie ma tam miejsca na jego lokalizację. W miejscu, w którym zatrzymuje się autobus szkolny zostanie ustawiony znak „uwaga dzieci”, a rosnące przy zjeździe do siedziby sołtysa drzewo zostanie usunięte. W sprawie ograniczenia prędkości, zarządca drogi zadecydował, że ograniczenie na tym odcinku drogi nie ma racji bytu. Zaproponował, by wystąpić o ustawienie znaku informującego, że jest to miejsce niebezpieczne. Proponowano zamontowanie lustra przy przejeździe kolejowym, lecz uznano że to nie leży w gestii zarządcy drogi.
Zarząd Dróg poinformował, że porozmawia na ten temat z przedstawicielami PKP.
Radny Ryszard Kaczor zauważył, że informacje przedstawione przez radnego Zielińskiego są odzwierciedleniem tego, co mówił Kierownik Zarządu Dróg na wspólnym posiedzeniu Komisji. Dodał, że Zarząd Dróg nie reaguje na postulaty radnych. Stwierdził, że iluś ludzi musi zginąć, by ustawić tablice ostrzegawcze.
Radny Roman Zieliński dodał, że przedstawiciele Urzędu Marszałkowskiego poinformowali, że inwestycje typu budowa ścieżek rowerowych itp. wymagają złożenia wniosków z odpowiednim wyprzedzeniem oraz partycypacji gminy w kosztach ich realizacji.
Radna Danuta Węgierska zastanawiała się, czy nie należałoby pomyśleć, by Rada Gminy zadbała o bezpieczeństwo i przy wykorzystaniu własnych zasobów wybudowała chodnik, zasypała niebezpieczną skarpę itp. Przypomniała, że przez wiele lat mówiono, że nie można wybudować żadnego chodnika w Ostromecku, ale gdy Gmina wystąpiła z propozycją, że zrobi to z własnych środków, wówczas okazało się, że można wybudować chodnik.
Jan Sibiński – Sołtys Sołectwa Borki poinformował, że od 2009 roku występuje o ustawienie znaku przy drodze powiatowej. Otrzymał w tej sprawie zapewnienie Wicestarosty i radnego Rady Powiatu.
Wójt Gminy poinformował, że wymagane jest zawieranie umów z Zarządem Dróg Wojewódzkich. Droga 551 w Dąbrowie Chełmińskiej również nie jest w planach projektowych. Dodał, że będzie wysyłać petycje od mieszkańców. Na pewno tematu nie porzuci. Wyjaśnił, że gdy będzie możliwość realizacji inwestycji drogowych ze środków gminnych, wówczas będzie w tych sprawach występował. Zwrócił uwagę na duże potrzeby inwestycyjne na drogach gminnych.
 
c) Dorota Ratajczak – Dyrektor GOKiS złożyła podziękowania za pomoc w organizacji pierwszego Gminnego Dnia Dziecka. Wymieniła osoby, które udzieliły pomocy w organizacji w/w imprezy wręczając im dyplomy pamiątkowe.
 
d) Przewodniczący Rady Gminy odczytał zaproszenie Zarządu Oddziału Gminnego OSP na zawody pożarnicze.
 
e) Radna Danuta Węgierska poinformowała, że  na początku kolejnego tygodnia odbędzie się spotkanie radnych z dyrektorami szkół w sprawie wniosku o powołanie wicedyrektorów.
 
f) Wójt Gminy przedstawił program imprez, które odbędą się w najbliższym cna terenie Gminy.
Dorota Ratajczak – Dyrektor GOKiS dodała, że informacja o wszystkich imprezach zostanie umieszczona na stronie internetowej GOKiS.
 
g)   Radna Danuta Węgierska nawiązała do artykułu, który ukazał się w jednym z numerów gazety „Powiat”, gdzie LKS Dąbrowa Chełmińska informuje, iż nie uzyskuje akceptacji organów gminy. Zwróciła uwagę, że jeśli chodzi o działalność sportową, w Gminie Dąbrowa Chełmińska na ten cel przekazywanych jest bardzo dużo środków finansowych. Przypomniała, że kluby występowały o dodatkowe środki, których ze względu na trudności budżetowe nie można było przyznać.
Radna zwróciła uwagę, że informacja o przystąpienia do programu „cyfrowa szkoła” jest już nieaktualna. Dodała, że wszystkie szkoły z terenu Gminy wystąpiły o dotację, ale środki otrzymała szkoła w Ostromecku.
Wójt Gminy wyjaśnił, iż niestety uzasadnienie Zarządu LKS Dąbrowa Chełmińska jest takie, że małe zainteresowanie Wójta i Rady Gminy jest powodem poddania się do dymisji. Dodał, że wysłano sprostowanie do informacji o dotacji. Wójt poinformował, że oprócz informacji z Sesji Rady Gminy, pracownicy Urzędu wysyłają redaktorowi w/w gazety gotowe informacje.
 
ad.23. Przewodniczący Rady Gminy po wyczerpaniu porządku obrad, o godzinie 11:47 zamknął XVIII Sesję Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska.
 

Powiadom znajomego