W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Urząd Gminy w Dąbrowie Chełmińskiej
ul. Bydgoska 21
86-070 Dąbrowa Chełmińska

tel.: (+48) 52 381 60 56
        (+48) 52 381 60 05

e-mail:
sekretariat@dabrowachelminska.lo.pl

Skrzynka Podawcza ESP:
/2h4v41qktu/SkrytkaESP

Serwis www: dabrowachelminska.pl

NIP
: 554-265-77-62
REGON: 092350642

Wróć

PROTOKÓŁ Z XXII SESJI RADY GMINY

P R O T O K Ó Ł   XXII/12
z Sesji Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska
odbytej w dniu 13 grudnia 2012 roku
 
Sesja odbyła się w Sali Konferencyjnej Urzędu Gminy Dąbrowa Chełmińska.
 
Przewodniczący Rady Gminy Józef Hentrich o godzinie 9:00 otworzył Sesję i po powitaniu radnych i gości oświadczył, iż zgodnie z listą obecności aktualnie w posiedzeniu uczestniczy 15 radnych, co wobec ustawowego składu Rady wynoszącego 15 radnych stanowi quorum władne do podejmowania prawomocnych decyzji. (Listy obecności radnych i gości stanowią załączniki do niniejszego protokołu).
 
W Sesji udział wzięli:
  • Radni Rady Gminy wg listy obecności,
  • Radosław Ciechacki - Wójt Gminy,
  • Krystyna Kalinowska – Sekretarz Gminy,
  • Ewa Bukowska – Skarbnik Gminy,
  • Hanna Włodarczyk – Kiełkowska – radca prawny,
  • Danuta Tomaszewska – Kierownik G.O.P.S.
  • Dorota Ratajczak – Dyrektor GOKiS,
  • Małgorzata Kopaczewska – Pełnomicnik do spraw Rozwiązywania Problemów Alkoholowych,
  • Zbigniew Łuczak – Wicestarosta Bydgoski,
  • Władysław Sobociński – Radny Rady Powiatu Bydgoskiego,
  • Krzysztof Nowacki - Prezes Lokalnej Grupy Działania "zakole Dolnej Wisły",
  • Danuta Wędrowska - Kierownik Gminnej Biblioteki Publiczno - Szkolnej w Dąbrowie Chełmińskiej,
  • Uczniowie klasy III Gimnazjum Zespołu Szkół w Dąbrowie Chełmińskiej wraz z opiekunem,
  • Sołtysi i zaproszeni goście wg listy obecności.
Do przedstawionego porządku obrad uwag nie wniesiono.

Rada Gminy obradowała według następującego porządku:
  1. Otwarcie Sesji, stwierdzenie quorum.
  2. Powołanie Sekretarza obrad.
  3. Przyjęcie protokołu z poprzedniej Sesji.
  4. Informacja Wójta Gminy na temat podejmowanych działań w okresie międzysesyjnym.
  5. Interpelacje, zapytania i wolne wnioski.
  6. Informacja na temat działalności Lokalnej Grupy Działania w 2012 r.
  7. Dyskusja na temat połączenia jednostek kultury na terenie gminy.
  8. Dyskusja na temat budowy napowietrznej linii energetycznej 2x400 kV na terenie Gminy.
  9. Analiza realizacji inwestycji budowy kanalizacji ściekowej i zaopatrzenia w wodę na terenie Gminy w 2012 r.
  10. Analiza zadań wynikających ze Strategii Rozwoju Gminy przypadających na rok 2012.
  11. Projekt uchwały w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki, Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Narkomanii i Przemocy w Rodzinie.
  12. Projekt uchwały w sprawie przyjęcia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Dąbrowa Chełmińska.
  13. Projekt uchwały w sprawie określenia wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, składanej przez właścicieli nieruchomości zamieszkałej.
  14. Projekt uchwały w sprawie ustalenia terminu, częstotliwości i trybu uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
  15. Projekt uchwały w sprawie ustalenia stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
  16. Projekt uchwały w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
  17. Projekt uchwały w sprawie wymagań, jakie powinien spełnić przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych.
  18. Projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na rok 2012.
  19. Projekt uchwały w sprawie zmian Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy na lata 2012-2024.
  20. Przyjęcie informacji z prac Komisji Rady Gminy za okres międzysesyjny.
  21. Odpowiedzi na interpelacje, sprawy różne.
  22. Zakończenie obrad.
 
ad.1. Przewodniczący Rady Gminy oświadczył, iż zgodnie z listą obecności aktualnie w posiedzeniu uczestniczy 15 radnych, co wobec ustawowego składu Rady wynoszącego 15 radnych stanowi quorum władne do podejmowania prawomocnych decyzji.
 
ad.2. Rada Gminy jednogłośnie powołała radnego Krzysztofa Palińskiego na Sekretarza obrad. Radny Paliński wyraził zgodę na pełnienie tej funkcji.
 
ad.3. Do protokołu z XXI Sesji Rady Gminy uwag nie wniesiono. Rada Gminy jednogłośnie przyjęła protokół z XXI Sesji. 
 
ad.4. Wójt Gminy przedstawił informację na temat podejmowanych działań w okresie międzysesyjnym.
 
Rada Gminy przy obecności piętnastu radnych, przy piętnastu głosach „za” – jednogłośnie przyjęła informację Wójta Gminy dot. podejmowanych działań w okresie międzysesyjnym.
 
ad.5. W punkcie interpelacje, zapytania i wolne wnioski nie podnoszono żadnych kwestii.
 
ad.6. W dyskusji na temat działalności Lokalnej Grupy Działania w 2012 r. głos zabrali:
Krzysztof Nowacki – Prezes LGD przedstawił prezentację multimedialną zawierającą m. in. informacje o organizowanych przez LGD imprezach i projektach oraz informacje o działaniach zmierzających do zmian przepisów prawa mających na celu zalegalizowanie sprzedaży produktów lokalnych.
Szczegółowo omówił projekt „Szlak Tradycji i Smaku”, który ma na celu promocję przedsiębiorczości wiejskiej oraz turystyki, poprzez kreowanie, promocję itp.
Radna Danuta Węgierska zwróciła uwagę, iż chodzi o szerszą sprzedaż produktów lokalnych, by pobudzić gospodarczo Gminę. Zapytała, czy władze LGD lobbują wśród parlamentarzystów, by przygotować ustawę pozwalającą na sprzedaż lokalnych produktów, ponieważ mówi się o tym od kilku lat.
Krzysztof Nowacki – Prezes LGD poinformował, iż LGD kilka dni temu zorganizowała spotkanie z regionalnymi producentami., którzy obiecali pomoc w lobbowaniu. W porozumieniu z Marszałkiem Województwa organizowane są kiermasze, podczas których można sprzedawać produkty lokalne. Poinformował, że tydzień temu odbyło się spotkanie podsumowujące, na którym poinformowano, że nic się nie zmieniło w kwestii legalizacji sprzedaży produktów regionalnych. Sami producenci nie podjęli żadnych działań w tym zakresie. Uczestniczył w konferencji w Nałęczowie, gdzie wystosowano pismo do parlamentarzystów z trzech województw i bezpośrednio do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Dodał, że z własnych obserwacji wnioskuje, że lokalni przedsiębiorcy chcą wytwarzać te produkty w domu i sprzedawać je nieoficjalnie.
Radna Danuta Węgierska zapytała, jaką kwotą dysponowała LGD w ubiegłym roku? Czy do projektów mogą zgłaszać się osoby nie będące członkami?
Krzysztof Nowacki – Prezes LGD poinformował, że w 2009 r. podpisano umowę na kwotę nieco ponad 4 000 000 zł i do tej porty została skonsumowana dopiero jej połowa, ale 80% jest już zakontraktowane. Są złożone wnioski do Urzędu Marszałkowskiego i Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa na około 30 000 zł. LGD pozyskała środki finansowe z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na organizację warsztatów. Wyjaśnił, że do programu jak najbardziej mogą się zgłaszać nie tylko członkowie LGD, ponieważ nie może być ograniczeń, niemniej są dodatkowe punkty za uczestnictwo w LGD.
Radny Andrzej Barczyński przypomniał, że Prezes na ostatniej prezentacji przedstawiał również ogłoszone konkursy, w których mogli występować mieszkańcy. Zapytał, czy takie programy i konkursy są ogłoszone na dzień dzisiejszy i czy uczestniczą w nich mieszkańcy Gminy Dąbrowa Chełmińska oraz, czy mają szanse na otrzymanie dotacji?
Krzysztof Nowacki – Prezes LGD poinformował, że w ostatnim konkursie na małe projekty (w tej chwili nie jest ogłoszony żaden konkurs) wpłynęło 25 projektów, w tym 5 złożonych przez osoby prywatne z Gminy Dąbrowa Chełmińska. Przedstawił na tabelę obejmującą wszystkie wnioski oraz informacje na temat weryfikacji w/w wniosków.
Dodał, że sam wniosek był bardzo trudny. Sprawę monitowano w Ministerstwie, bo LGD miała udzielać dotacji osobom fizycznym i te starania i monity zostały uwzględnione i prawdopodobnie będą bardziej przyjazne procedury i dużo prostsze zasady przyznawania dotacji. Wniosek ma zostać ograniczony do kilku stron bez żadnych zbędnych załączników.
Radny Andrzej Barczyński zapytał, czy Rada Zakola jest ostatecznym ogniwem, który kwalifikuje wniosek, czy są jeszcze jakieś inne instytucje?
Krzysztof Nowacki – Prezes LGD wyjaśnił, że Rada LGD opiniuje wnioski pod kątem zgodności z lokalną strategią. Z wyjątkiem dwóch projektów, które nie wpisywały się w strategię rozwoju Rada wydawała pozytywne opinie i te wnioski trafiały bądź do Urzędu Marszałkowskiego lub Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa celem dalszej weryfikacji.
Radny Krzysztof Paliński złożył podziękowania w imieniu lokalnej społeczności za otrzymane od LGD dofinansowanie.
Zwrócił uwagę, że w nowej perspektywie LGD będzie mogła podpisywać umowy i dokonywać kontroli. Zakres obowiązków i odpowiedzialności się zwiększy, a obecnie stan osobowy biura wynosi 2 osoby.
Krzysztof Nowacki – Prezes LGD poinformował, iż obiecano, że w ślad za nowymi obowiązkami LGD otrzyma więcej pieniędzy.
Radny Krzysztof Paliński zapytał, jak na dzień dzisiejszy układa się współpraca w kwestii organizowania regularnej żeglugi po Wiśle?
Krzysztof Nowacki – Prezes LGD w odpowiedzi poinformował, iż niestety nie ma obecnie żadnej współpracy w tym zakresie. Były prowadzone rozmowy w sprawie przywrócenia żeglugi między Berlinem, a Gdańskiem.
Radny Krzysztof Paliński zwrócił uwagę, że w związku z tym, iż rozwiązania LGD mają iść w prostszym kierunku, będzie więcej beneficjentów, jak również więcej tych niezadowolonych.
Krzysztof Nowacki – Prezes LGD wyjaśnił, że obecnie kwota na dofinansowanie była bardzo mała, ale jest propozycja, by przeznaczyć większe środki na realizację małych projektów. Przedstawił szczegółowe wyjaśnienia w tej sprawie.
Wójt Gminy podziękował za współpracę, która układa się bardzo dobrze. Przekazał podziękowania dla Wójta Gminy Kijewo Królewskie, który udostępnia miejsce na siedzibę LGD. Dodał, że Gmina zrealizowała trzy projekty, a dwa kolejne będą realizowane w roku przyszłym.
Krzysztof Nowacki – Prezes LGD poinformował, iż  zawsze z przyjemnością gości w Dąbrowie Chełmińskiej wskazując na bardzo dobrą współpracę z Radą Gminy.
Przewodniczący Rady Gminy podziękował za przedstawione informacje.
 
ad.7. W dyskusji na temat połączenia jednostek kultury na terenie gminy głos zabrali:
Przewodniczący Rady Gminy celem wprowadzenia omówił temat. Wyjaśnił, że sprawa wróciła na obrady Sesji, ponieważ Rada Gminy wcześniej wyraziła wstępną wolę w kwestii połączenia instytucji kultury, a obecnie pojawiły się prawne możliwości takiego połączenia. Zwrócił uwagę, iż nie będzie to proces łatwy i krótki. Zwrócił się o wypracowanie wstępnego stanowiska, by Urząd mógł podjąć wstępne kroki.
Wójt Gminy dodał, że możliwości prawne łączenia instytucji kultury pojawiły się z dniem 1.10.2012 r.
Radny Andrzej Barczyński poinformował, iż chciałby poznać korzyści płynące z połączenia instytucji. Czy po połączeniu będzie lepsze zarządzanie, lepsza ocena merytoryczna na szczeblu poza gminnym, co nie będzie łatwe, bo sukcesy już są. Czy jest wizja, że może być jeszcze lepiej. Czy fakt połączenia instytucji spowoduje ograniczenie kosztów, bo analizując budżet jedna i druga instytucja ma znacznie zwiększone dotacje. Zapytał, jakie zyski powstaną po połączeniu Gminnej Biblioteki Publiczno – Szkolnej z GOKiS?
Wójt Gminy w odpowiedzi poinformował, iż nie potrafi udzielić pełnej odpowiedzi w kwestii zarządzania, bo o strukturach zarządzania ostatecznie zadecyduje Rada Gminy.
Przedstawił informacje na temat szacowanych korzyści. Zwrócił uwagę, że budżet dla GOKiS był ograniczany przez to, że przyświecała idea połączenia instytucji. Dodał, że obie instytucje zgłaszały konieczność zwiększenia etatów pracowniczych. Poinformował, że jeżeli zostaną jakieś oszczędności, pozostaną one w tej połączonej instytucji.
Radna Danuta Węgierska złożyła podziękowania Danucie Wędrowskiej za kierowanie Gminną Biblioteką Publiczno - Szkolną i osiągane sukcesy. Zwróciła uwagę, że połączenie instytucji kultury nie jest łatwe i nie należy kierować się oszczędnościami. Trzeba wziąć pod uwagę, w jaki sposób te instytucje funkcjonują, trzeba myśleć o zadaniach poszczególnych instytucji i dbać o ich rozwój, a nie myśleć tylko o kilkudziesięciu tysiącach oszczędności, które w efekcie mogą spowodować więcej strat niż zysku. Należy się zastanowić, czy to połączenie jest konieczne.
Przewodniczący Rady Gminy podkreślił, że obecnie Rada Gminy wypracowuje stanowisko, nie podejmując jeszcze uchwały. Postawił wniosek o połączenie instytucji kultury.
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili następujące opinie Komisji dla w/w propozycji:
Komisja Rewizyjna jednogłośnie poparła propozycję połączenia instytucji kultury.
Komisja Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych większością głosów poparła w/w propozycję.
Komisja Budżetu, Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska nie zajęła stanowiska w przedmiotowej sprawie.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji poddał pod głosowanie propozycję połączenia GOKiS z Gminną Biblioteką Publiczno – Szkolną.
 
Rada Gminy przy obecności piętnastu radnych, przy jedenastu głosach „za, trzech „przeciwnych” i jednym „wstrzymującym” postanowiła podjąć prace zmierzające do połączenia instytucji kultury w Gminie Dąbrowa Chełmińska.
 
 
ad.8. W dyskusji na temat budowy napowietrznej linii energetycznej 2x400 kV na terenie Gminy głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił temat oraz przedstawił prezentację multimedialną planowanego przebiegu linii napowietrznej wysokiego napięcia.
Dodał, że do sierpnia bieżącego roku przekonywano nas, że ewentualna przebudowa przedmiotowej linii będzie odbywała się w strefie zagwarantowanej przy linii istniejącej. W sierpniu wpłynęło pismo, w którym zaproponowano nowy przebieg w/w linii. Referat Gospodarki Przestrzennej Urzędu Gminy dokonał analizy występujących kolizji i odbyło się pierwsze spotkanie z przedstawicielami Polskich Sieci Elektroenergetycznych oraz zainteresowanych osób. Linia będzie przebiegała przez Mozgowinę, Nowy Dwór, Wałdowo Królewskie i Bolumin i Reptowo. Niewielkim plusem jest to, że odblokują się tereny inwestycyjne dotychczas zablokowane istniejącą linią. Chcemy negocjować, żeby przebieg linii, gdzie występują największe kolizje ograniczyć do niezbędnego minimum i dążyć do zastosowania okablowania. Nie ma możliwości bezkolizyjnego przejścia przez naszą Gminę. Dodał, iż z jednym należy się zgodzić, że na pewno istnieje oddziaływanie elektromagnetyczne. Poinformował, iż w dniu 17 grudnia br. miało się odbyć spotkanie, ale z powodu choroby inwestora zostanie przełożone na początek 2013 r.
Przedstawił informacje na temat podjętych działań. Dodał, że przebieg w/w linii zostanie zatwierdzony przez Radę Województwa. Zawiązała się silna grupa mieszkańców protestujących przeciwko przebiegowi w/w linii. Dodał, iż zakłada się, że ta nowa linia ma powstać na okres 50 lat i ma zostać wybudowana około roku 2018. Poinformował, iż na pewno zwróci się do Rady Gminy o podjęcie uchwały intencyjnej, jeśli będzie taka potrzeba
Przewodniczący Rady Gminy zapytał, czy radni są za tym, by przeprowadzić okablowanie?
Radny Krzysztof Paliński stwierdził, że Rada Gminy nie może teraz zajmować stanowiska, bo wybudowanie tego projektu jest bardziej skomplikowane. Grupa mieszkańców zadała sobie duży trud. Naukowcy mówią wprost że taka linia stanowi duże zagrożenie dla zdrowia. Odległość 600 m w każdą stronę od linii to granica oddziaływania. W krajach skandynawskich ta granica wynosi 800 m w każdą stronę.
Dodał, że trzeba znaleźć takie punkty wyjścia, by w najbardziej skomplikowanych miejscach zastosować okablowanie. Jest to dużo droższa inwestycja, ale mieszkańcy muszą troszczyć się o swoje zdrowie i atrakcyjność terenów. W Europie tego typu linie energetyczne występują sporadycznie w obszarach wyludnionych.
Radny Andrzej Barczyński stwierdził, że Rada Gminy nie powinna głosować. Dodał, iż niepokoi go fakt, że termin spotkania został przełożony. Zwrócił uwagę, że sam sygnał dotarł do naszej Gminy zbyt późno.  W spotkaniu, które odbyło się  w tej sprawie w Boluminie wzięło udział wiele osób. Zaproponował, by Rada Gminy wypracowała ostateczne wnioski dopiero po spotkaniu mieszkańców z przedstawicielami Polskich Sieci Elektroenergetycznych. Rada powinna zająć stanowisko po zapoznaniu się z oczekiwaniami mieszkańców.
Przewodniczący Rady Gminy poinformował, iż zaproponował zajęcie stanowiska, że Rada Gminy popiera działania Wójta zmierzające do ustanowienia takiego przebiegu przedmiotowej linii energetycznej, by nikomu nie szkodziła.
Radny Andrzej Barczyński zapytał, czy Starostwo Powiatowe jest stroną w projektowaniu planu województwa, ponieważ Gmina nią nie jest.
Zbigniew Łuczak – Wicestarosta Bydgoski wyjaśnił, że przygotowywanie planu zagospodarowania województwa wygląda dokładnie tak samo jak w gminie.
Dodał, że w Gminie Dąbrowa Chełmińska odbywają się spotkania, konsultacje, propozycje, dyskusje itp., ale w 90% gmin w Polsce takich konsultacji nie ma. Wójt samodzielnie opracowuje plany. Wójt Gminy Dąbrowa Chełmińska powiadamia mieszkańców i zaprasza do dyskusji, ale to tylko ta Gmina stosuje takie rozwiązania.
Wójt Gminy zwrócił się o zajęcie stanowiska, ponieważ mieszkańcy oczekują realnego wsparcia z Urzędu. To będzie jasny oddźwięk z Rady, że popiera ich działania.
Radny Ryszard Kaczor poinformował, że uczestnicząc we wszystkich spotkaniach tak samo jak Wójt zrozumiał intencje mieszkańców, którzy pytają, czy władze przyłączą się do ich protestu. Myśli, że warto takie działania podjąć.
Radna Danuta Węgierska zwróciła uwagę, że te miejsca newralgiczne należy ominąć, ale trzeba walczyć, by tych słupów było jak najmniej na terenie Gminy, ponieważ jest atrakcyjna turystycznie. Powinniśmy dążyć do tego, by okablowanych zostało jak najwięcej terenów, ponieważ te słupy będą stały przez 50 lat i nie wiadomo, jak będzie to wyglądać.
Radny Andrzej Barczyński zgodził się, że Rada Gminy jak najbardziej może dać mandat w kwestii walki o okablowanie jak największej części Gminy.
Zbigniew Łuczak – Wicestarosta Bydgoski zauważył, iż jest oczywiste, że wójt i rada mają obowiązek działać i interesie mieszkańców. Trzeba to zrobić tak, by jak najbardziej ograniczyć uciążliwości i na to nie potrzeba żadnych specjalnych upoważnień.
Dodał, iż być może będzie można spróbować uzyskać od Polskich Sieci Elektroenergetycznych jakieś środki finansowe zabezpieczając interesy mieszkańców.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji poddał pod głosowanie propozycję okablowania jak największego terenu Gminy.
 
Rada Gminy przy obecności piętnastu radnych, przy piętnastu głosach „za” – jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała w/w propozycję.
 
Przewodniczący Rady Gminy o godzinie 10:40 ogłosił 10 min. przerwy.
O godzinie 10:50 wznowiono obrady po przerwie. Aktualny stan Rady Gminy – piętnaście osób.
 
ad.9. W dyskusji na temat analizy realizacji inwestycji budowy kanalizacji ściekowej i zaopatrzenia w wodę na terenie Gminy w 2012 r. głos zabrali:
Wójt Gminy  celem wprowadzenia omówił temat.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla w/w informacji.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji poddał pod głosowanie w/w informację
 
Rada Gminy przy obecności piętnastu radnych, przy piętnastu głosach „za” – jednogłośnie przyjęła w/w informację.
 
ad.10. W dyskusji na temat zadań wynikających ze Strategii Rozwoju Gminy przypadających na rok 2012 głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił temat.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla w/w informacji.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji poddał pod głosowanie w/w informację.
 
Rada Gminy przy obecności piętnastu radnych, przy piętnastu głosach „za” – jednogłośnie przyjęła w/w informację.
 
ad.11. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki, Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Narkomanii i Przemocy w Rodzinie głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności piętnastu radnych, przy piętnastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XXII.193.2012 w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki, Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Narkomanii i Przemocy w Rodzinie, która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
 
ad.12. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie przyjęcia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Dąbrowa Chełmińska głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności piętnastu radnych, przy czternastu głosach „za” i jednym „przeciwnym” podjęła uchwałę nr XXII.194.2012 w sprawie przyjęcia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Dąbrowa Chełmińska, która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
 
ad.13. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie określenia wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, składanej przez właścicieli nieruchomości zamieszkałej głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności piętnastu radnych, przy czternastu głosach „za” i jednym „przeciwnym” podjęła uchwałę nr XXII.195.2012 w sprawie określenia wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, składanej przez właścicieli nieruchomości zamieszkałej, która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
 
ad.14. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie ustalenia terminu, częstotliwości i trybu uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności piętnastu radnych, przy trzynastu głosach „za” i dwóch „przeciwnych” podjęła uchwałę nr XXII.196.2012 w sprawie ustalenia terminu, częstotliwości i trybu uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
 
ad.15. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie ustalenia stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla w/w projektu uchwały.
Radna Danuta Węgierska zwróciła uwagę, że w prasie znajduje się informacja, że w niektórych gminach zmniejszono stawki dla rodzin wielodzietnych, a u nas mówiło się o tym, że nie ma możliwości stosowania zwolnień z przedmiotowej opłaty. Zauważyła, że w przypadku wprowadzenia zwolnień lub obniżek więcej tych opłat będzie wpływać do budżetu.
Wójt Gminy udzielił wyjaśnień oraz przypomniał o podjętej niegdyś przez Radę Gminy uchwale, która zakładała zwolnienia z podatku od nieruchomości. Przedmiotowa uchwała została zakwestionowana i trzeba było cofnąć się w tył z naliczeniem wcześniej zwolnionych opłat. Dodał, że uchwały zawierające zwolnienia na pewno zostaną zakwestionowane przez Wojewodę.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności piętnastu radnych, przy trzynastu głosach „za” i dwóch „przeciwnych” podjęła uchwałę nr XXII.197.2012 w sprawie ustalenia stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
 
ad.16.
W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie wymagań, jakie powinien spełnić przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności piętnastu radnych, przy piętnastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XXII.198.2012 w sprawie wymagań, jakie powinien spełnić przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych, która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
 
ad.17. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na rok 2012 głos zabrali:
Skarbnik Gminy celem wprowadzenia omówiła w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji poddał pod głosowanie w/w projekt uchwały.
 
Rada Gminy przy obecności piętnastu radnych, przy piętnastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XXII.192.2012 w sprawie zmian w budżecie gminy Dąbrowa Chełmińska na 2012 rok, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
 
ad.18. Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili informacje o pracach Komisji w okresie międzysesyjnym:
 
Radna Danuta Węgierska  – Przewodnicząca Komisji Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych poinformowała, iż w okresie międzysesyjnym Komisja odbyła jedno posiedzenie, podczas którego omawiano sprawy związane z tematyką Sesji.
Radny Ryszard Kaczor – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej poinformował, że Komisja w okresie międzysesyjnym spotkała jeden raz. Podczas posiedzenia  omawiano kwestie związane z tematyką Sesji Rady Gminy.
Radny Roman Zieliński – Przewodniczący  Komisji Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska poinformował, że Komisja w okresie międzysesyjnym odbyła jedno posiedzenie, podczas którego omawiano sprawy związane z tematyką Sesji Rady Gminy.
 
ad.19. W punkcie „Odpowiedzi na interpelacje,  sprawy różne” poruszano następujące kwestie:
 
a)
Dorota Ratajczak – Dyrektor GOKiS zaprosiła obecnych na organizowane w dniu dzisiejszym „Mikołajki” oraz na rozstrzygnięcie konkursu i koncert, które odbędą się w najbliższą sobotę.
 
b) Radny Krzysztof Paliński poinformował, iż na posiedzeniu Komisji Budżetu, Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska wnioskował o szczegółowy wykaz wydatków jednostek OSP Gzin i Wałdowo Królewskie.
Roman Zieliński – Przewodniczący Komisji poinformował, że Prezesi w/w Jednostek OSP złożyli odpowiednie informacje, które zostały przedstawione na posiedzeniu Komisji.
 
ad.20.
Przewodniczący Rady Gminy po wyczerpaniu porządku obrad, o godzinie 11:15 zamknął XXII Sesję Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska składając obecnym życzenia świąteczne.

Powiadom znajomego