PROTOKÓŁ Z XXIX SESJI RADY GMINY
z Sesji Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska
odbytej w dniu 27 czerwca 2013 r.
Radni spóźnieni:
Szymon Dunal,
Krzysztof Paliński.
Radni nieobecni:
Jerzy Szczęsny,
Błażej Stankiewicz.
W Sesji udział wzięli:
- Radni Rady Gminy wg listy obecności,
- Radosław Ciechacki - Wójt Gminy,
- Krystyna Kalinowska – Sekretarz Gminy,
- Ewa Bukowska – Skarbnik Gminy,
- Hanna Włodarczyk – Kiełkowska – radca prawny,
- Małgorzata Sadurska – Kierownik ZOS,
- Dorota Ratajczak – Dyrektor GOKiS,
- Kazimierz Porażyński – Kierownik Referatu Gospodarki Przestrzennej,
- Władysław Sobociński – Radny Rady Powiatu Bydgoskiego,
- Marek Schmidt – Prezes Oddziału Związku Nauczycielstwa Polskiego,
- Marlena Łobocka – Dyrektor Zespołu Szkół w Czarżu,
- Stanisław Buś – Dyrektor Zespołu Szkół w Ostromecku,
- Radni - Przedstawiciele Kujawsko-Pomorskiej Izby Rolniczej,
- Sołtysi i zaproszeni goście wg listy obecności.
Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt porządku obrad.
Do przedstawionego porządku obrad uwag nie wniesiono.
Rada Gminy obradowała według następującego porządku:
- Otwarcie Sesji - Stwierdzenie quorum.
- Powołanie Sekretarza obrad.
- Przyjęcie protokołu z poprzedniej Sesji.
- Informacja Wójta Gminy dot. podejmowanych działań w okresie międzysesyjnym.
- Interpelacje, zapytania i wolne wnioski.
- Projekt uchwały w sprawie określenia regulaminu dotyczącego wysokości stawek dodatków, zasady i warunki ich przyznawania, sposób obliczania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw dla nauczycieli zatrudnionych w szkołach i placówkach oświatowych dla których organem prowadzącym jest Gmina Dąbrowa Chełmińska.
- Projekt uchwały w sprawie ustalenia tygodniowego wymiaru godzin zajęć dla dyrektorów i wicedyrektorów placówek oświatowych oraz pedagoga szkolnego, logopedy i socjoterapeuty zatrudnionych w placówkach oświatowych, prowadzonych przez gminę Dąbrowa Chełmińska.
- Analiza problemów związanych z budową kanalizacji i zaopatrzenia w wodę na terenie gminy Dąbrowa Chełmińska
- Projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego (wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu Gminy Dąbrowa Chełmińska za 2012 rok.
- Projekt uchwały w sprawie absolutorium dla Wójta Gminy z wykonania budżetu za 2012 rok.
- Projekt uchwały w sprawie dzierżawy nieruchomości gruntowej.
- Projekt uchwały w sprawie dzierżawy nieruchomości gruntowej przeznaczonej pod działalność usługową.
- Rozpatrzenie skargi na działania Wójta Gminy.
- Projekt uchwały w sprawie najmu powierzchni części dachu pod budowę masztu dla instalacji systemu antenowego oraz urządzeń towarzyszących oraz powierzchnię pod instalację szafki telekomunikacyjnej przeznaczonej pod działalność usługową.
- Projekt uchwały w sprawie przystąpienia do procedury zmiany granic miejscowości i przeprowadzenia konsultacji.
- Projekt uchwały w sprawie przekazania środków na Wojewódzki Fundusz Wsparcia Państwowej Straży Pożarnej.
- Projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie Gminy Dąbrowa Chełmińska na 2013 rok.
- Projekt uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy.
- Dyskusja nad prośbą Rady Rodziców Szkoły Podstawowej w Ostromecku.
- Dyskusja nad wnioskiem Agencji Nieruchomości Rolnych Oddział Terenowy w Bydgoszczy.
- Odpowiedzi na interpelacje, sprawy różne.
- Zakończenie obrad.
ad.2. Rada Gminy jednogłośnie powołała radnego Romana Zielińskiego na Sekretarza obrad. Radny Zieliński wyraził zgodę na pełnienie tej funkcji.
ad.3. Do protokołu z XXVIII Sesji Rady Gminy uwag nie wniesiono. Rada Gminy jednogłośnie przyjęła protokół z XXVIII Sesji.
ad.4.Wójt Gminy przedstawił informację na temat podejmowanych działań w okresie międzysesyjnym.
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy trzynastu głosach „za” – jednogłośnie przyjęła informację Wójta Gminy dot. podejmowanych działań w okresie międzysesyjnym.
ad.5. W punkcie interpelacje, zapytania i wolne wnioski podniesiono następującą kwestię:
Radna Danuta Węgierska zwróciła się o przedstawienie informacji na temat spotkania w sprawie przebiegu linii wysokiego napięcia przez teren Gminy.
Wójt Gminy w odpowiedzi poinformował, iż jest przygotowany i przedstawi odpowiedź oraz prezentację multimedialną w punkcie „odpowiedzi na interpelacje, sprawy różne”.
ad.6. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie określenia regulaminu dotyczącego wysokości stawek dodatków, zasady i warunki ich przyznawania, sposób obliczania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw dla nauczycieli zatrudnionych w szkołach i placówkach oświatowych dla których organem prowadzącym jest Gmina Dąbrowa Chełmińska głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały i poprosił Kierownik ZOS o wyjaśnienie kwestii podniesionych przez Komisję Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych.
Małgorzata Sadurska – Kierownik ZOS przedstawiła wyjaśnienia dotyczące podstawy sposobu naliczania i zaokrąglania godzin ponadwymiarowych oraz godzin doraźnych zastępstw do pełnych godzin w ten sposób, że czas zajęć do 0,5 godziny pomija się, a co najmniej 0,5 godziny liczy się za pełną godzinę.
Radna Danuta Węgierska zwróciła uwagę, że Kierownik ZOS przedstawiła podstawy prawne, ale skoro one nie obowiązują, to przedmiotowe godziny można naliczać bez zaokrąglania, ponieważ przy stosowaniu obecnego systemu jedna osoba będzie miała podwyższaną, a inna obniżaną pensję. Te obniżki mogą wynieść nawet około 100 zł miesięcznie. Wskazała, iż jest to kwestia techniczna.
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji dla w/w projektu uchwały. Komisja Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych zwróciła uwagę, by w przyszłości dopracować omawianą wyżej kwestię techniczną.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
Rada Gminy przy obecności jedenastu radnych, przy jedenastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XXIX.252.2013 w sprawie określenia regulaminu dotyczącego wysokości stawek dodatków, zasady i warunki ich przyznawania, sposób obliczania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw dla nauczycieli zatrudnionych w szkołach i placówkach oświatowych dla których organem prowadzącym jest Gmina Dąbrowa Chełmińska, która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
ad.7. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie ustalenia tygodniowego wymiaru godzin zajęć dla dyrektorów i wicedyrektorów placówek oświatowych oraz pedagoga szkolnego, logopedy i socjoterapeuty zatrudnionych w placówkach oświatowych, prowadzonych przez gminę Dąbrowa Chełmińska głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji dla w/w projektu uchwały. Komisja Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych zwróciła uwagę, by w przyszłości dopracować zagadnienie techniczne polegające na likwidacji zapisu określającego kwestie zaokrąglania godzin ponadwymiarowych oraz godzin doraźnych zastępstw do pełnych godzin w ten sposób, że czas zajęć do 0,5 godziny pomija się, a co najmniej 0,5 godziny liczy się za pełną godzinę.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
Rada Gminy przy obecności jedenastu radnych, przy jedenastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XXIX.253.2013 w sprawie ustalenia tygodniowego wymiaru godzin zajęć dla dyrektorów i wicedyrektorów placówek oświatowych oraz pedagoga szkolnego, logopedy i socjoterapeuty zatrudnionych w placówkach oświatowych, prowadzonych przez gminę Dąbrowa Chełmińska, która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
ad.8. W dyskusji na temat problemów związanych z budową kanalizacji i zaopatrzenia w wodę na terenie gminy Dąbrowa Chełmińska głos zabrali:
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji dla w/w informacji.
Radny Ryszard Kaczor zapytał, czy mieszkańcy chętnie przyłączają swoje nieruchomości do kanalizacji sanitarnej?
Wójt Gminy wyjaśnił, że od grudnia 2012 r. pięciuset mieszkańców ma możliwość przyłączania swoich nieruchomości do kanalizacji. Nie zostały przyłączone pojedyncze posesje.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji poddał pod głosowanie informację dotyczącą kwestii związanych z budową kanalizacji i zaopatrzenia w wodę na terenie Gminy Dąbrowa Chełmińska.
Rada Gminy przy obecności jedenastu radnych, przy jedenastu głosach „za” – jednogłośnie przyjęła w/w informację.
ad.9. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu Gminy za 2012 rok głos zabrali:
Radny Ryszard Kaczor – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej odczytał uchwałę nr 9/S/2013 Składu Orzekającego Nr 2 Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy z dnia 5 kwietnia 2013 roku w sprawie wyrażenia opinii o przedłożonym przez Wójta Gminy sprawozdaniu z wykonania budżetu Gminy za 2012 rok wraz z informacją o stanie mienia Gminy.
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
Rada Gminy przy obecności jedenastu radnych – głosowaniu jawnym, przy t głosach „za” -jednogłośnie podjęła uchwałę nr XXIX.254.2013 w sprawie zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu Gminy za 2012 rok, która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
ad.10. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie udzielenia Wójtowi Gminy absolutorium z tytułu wykonania budżetu Gminy na 2012 rok głos zabrali:
Radny Ryszard Kaczor – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej odczytał wniosek Komisji Rewizyjnej w sprawie udzielenia absolutorium dla Wójta Gminy Dąbrowa Chełmińska z wykonania budżetu za 2012 rok oraz uchwałę nr 10/Kr/2013 Składu Orzekającego Nr 2 Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy z dnia 27 maja 2013 r. w sprawie opinii o wniosku Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska w sprawie absolutorium dla Wójta Gminy Dąbrowa Chełmińska za 2012 rok.
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy poddał pod głosowanie w/w wniosek Komisji Rewizyjnej o udzielenie absolutorium Wójtowi Gminy z tytułu wykonania budżetu Gminy za 2012 rok.
Rada Gminy przy obecności jedenastu radnych – w głosowaniu jawnym, przy jedenastu głosach „za” - jednogłośnie przyjęła w/w wniosek Komisji Rewizyjnej w sprawie absolutorium dla Wójta Gminy.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
Rada Gminy przy obecności jedenastu radnych – w głosowaniu jawnym, przy jedenastu głosach „za” - jednogłośnie podjęła uchwałę nr XXIX.255.2013 w sprawie udzielenia Wójtowi Gminy absolutorium z tytułu wykonania budżetu Gminy za 2012 rok, która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
W tym momencie radni Dunal i Paliński przybyli na salę obrad. Aktualny stan rady – 13 osób.
Przewodniczący Rady Gminy złożył gratulacje i dokonał wręczenia wiązanek kwiatów na ręce Wójta i Skarbnik Gminy.
Przewodniczący Rady Gminy o godz. 9:35 ogłosił 5 minut przerwy.
O godz. 9:45 wznowiono obrady po przerwie, aktualny stan Rady – 13 osób.
ad.11. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie dzierżawy nieruchomości gruntowej głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy trzynastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XXIX.256.2013 w sprawie dzierżawy nieruchomości gruntowej, która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
ad.12. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie dzierżawy nieruchomości gruntowej przeznaczonej pod działalność usługową głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy trzynastu głosach „Za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XXIX.257.2013 w sprawie dzierżawy nieruchomości gruntowej przeznaczonej pod działalność usługową, która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
ad.13. W dyskusji na temat skargi na działania Wójta Gminy głos zabrali:
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej przedstawił przebieg sprawy i podjęte przez Komisję czynności kontrolne i wyjaśniające oraz informacje o spotkaniu z osobami zainteresowanymi i firmami zajmującymi się wywozem nieczystości na terenie gminy.
Przewodniczący Komisji Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych oraz Komisji Budżetu, Bezpieczeństwa, Rolnictwa i Ochrony Środowiska przedstawili stanowiska w/w Komisji, które uznały zarzuty zawarte w w/w skardze za bezzasadne.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji odczytał projekt uchwały wraz z uzasadnieniem.
Radny Andrzej Barczyński poinformował, iż uważa że Wójt nie jest winny, ale nie można odpowiedzieć, że mieszkaniec nie ma racji, ponieważ w tym stawie coś niedobrego się dzieje. Możliwości finansowe Gminy nie pozwalają na podjęcie czynności zmierzających do wykrycia sprawcy wylewania nieczystości sanitarnych do stawu. Dodał, iż jego zdaniem Wójt nie jest stroną postępowania i nie ponosi winy za zaistniałą sytuację.
Wójt Gminy wyjaśnił, że w uzasadnieniu do uchwały musi być tak napisane, że wójt nie jest w stanie stwierdzić, kto zanieczyszcza przedmiotowy staw.
Hanna Włodarczyk – Kiełkowska – Radca Prawny dodała, że w świetle obowiązujących przepisów skarga jest albo uzasadniona albo nieuzasadniona. Skarżący zarzuca Wójtowi brak reakcji, podczas, gdy zostały wykonane wszystkie czynności zmierzające do ustalenia sprawcy. W uzasadnieniu napisano, że jest problem i że sprawa nadal będzie monitorowana, że Komisja będzie robiła wszystko, by Strony nie wystąpiły na drogę postępowania sądowego. Uważa, że ta odpowiedź jest dobra i spełnione są wszystkie kryteria. Wykonano wszystko, co jest możliwe w stanie faktycznym i prawnym, dlatego skarga jest bezzasadna, poza tym sprawa dotyczy terenów prywatnych.
Radny Andrzej Barczyński podkreślił, że Wójt nie jest winny, ale radni nie zrobili wszystkiego, by wyjaśnić sprawę, ponieważ omawiany staw położony jest na gruntach prywatnych, a drugim problemem są kwestie finansowe.
Radny Ryszard Kaczor zwrócił się z prośbą, by rozdzielić dwie kwestie, ponieważ Rada Gminy na dzisiejszej Sesji ma tylko rozpatrzyć odpowiedź na skargę, która wpłynęła. W najbliższy wtorek odbędzie się spotkanie Komisji Rewizyjnej ze Skarżącym i zainteresowanymi mieszkańcami. Zwrócił uwagę na (w ocenie Komisji) zbyt małą ilość wywiezionych ścieków w stosunku do zużytej wody w okresie zimowym. Dotyczy to również Skarżącego.
Poinformował, że w dalszym ciągu wpływają skargi i obecnie kolejny sąsiad zgłosił zanieczyszczenie omawianego stawu. Dodał, że na bieżąco odbywają się wizje lokalne.
Radny Krzysztof Paliński przyznał, że problem jest trudny, ale Rada Gminy powinna skupić się na skardze i odpowiedzi, która według niego jest właściwa. Zaproponował przejście do głosowania i zakończenie dyskusji.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały uznający skargę na działalność Wójta Gminy za bezzasadną i poddał go pod głosowanie.
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy trzynastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XXIX.258.2013, która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
ad.14. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie najmu powierzchni części dachu pod budowę masztu dla instalacji systemu antenowego oraz urządzeń towarzyszących oraz powierzchnię pod instalację szafki telekomunikacyjnej przeznaczonej pod działalność usługową głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy trzynastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XXIX.259.2013 w sprawie najmu powierzchni części dachu pod budowę masztu dla instalacji systemu antenowego oraz urządzeń towarzyszących oraz powierzchnię pod instalację szafki telekomunikacyjnej przeznaczonej pod działalność usługową, która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
ad.15. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie przystąpienia do procedury zmiany granic miejscowości i przeprowadzenia konsultacji głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały, który został wywołany na skutek wniosków mieszkańców Sołectwa Wałdowo Królewskie o przywrócenie ich do miejscowości Wałdowo Królewskie, ponieważ obecnie są zameldowani w miejscowości Nowy Dwór. Z powodu braku możliwości ustalenia granicy wsi Wałdowo Królewskie i Boluminek, żeby zadość uczynić wnioskodawcom postanowił wywołać uchwałę o zmianie granic miejscowości Nowy Dwór. Przedstawił na mapie, których nieruchomości w/w zmiana dotyczy. Żeby rozpocząć konsultacje przeprowadzono zarys granic wsi Nowy Dwór, który uzgodniono z Sołtysem Sołectwa Nowy Dwór.
Przewodniczący Rady Gminy podkreślił, że Rada Gminy w tym momencie nie rozstrzyga, jakie będą granice sołectw, a jedynie o przystąpieniu do konsultacji. Dopiero po konsultacjach okaże się, czy te granice przyjmą zaproponowany kształt.
Wójt Gminy dodał, że po ustaleniu granic miejscowości nastąpi konieczność ustalenia obrębów geodezyjnych.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy trzynastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XXIX.260.2013 w sprawie przystąpienia do procedury zmiany granic miejscowości i przeprowadzenia konsultacji, która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
ad.16. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie przekazania środków na Wojewódzki Fundusz Wsparcia Państwowej Straży Pożarnej głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy trzynastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XXIX.251.2013 w sprawie przekazania środków na Wojewódzki Fundusz Wsparcia Państwowej Straży Pożarnej, która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
ad.17. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie zmian w budżecie Gminy Dąbrowa Chełmińska na 2013 rok głos zabrali:
Skarbnik Gminy celem wprowadzenia omówiła w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy trzynastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XXIX.249.2013 w sprawie zmian w budżecie gminy Dąbrowa Chełmińska, która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
ad.18. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy głos zabrali:
Skarbnik Gminy celem wprowadzenia omówiła w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej oraz Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Komisji Budżetu, Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska poinformował, że Komisja nie omawiała w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy trzynastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XXIX.250.2013 zmieniającą uchwałę w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Dąbrowa Chełmińska na lata 2013 - 2023
ad.19. W dyskusji nad prośbą Rady Rodziców Szkoły Podstawowej w Ostromecku głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił wniosek oraz jego uzupełnienie dokonane przez Dyrektora Zespołu Szkół w Ostromecku. Zestaw dla starszych dzieci kosztuje około 18 000 zł brutto, natomiast dla dzieci młodszych około 39 000 zł brutto. Zaproponował dofinansowanie w kwocie 15 000 zł z przeznaczeniem na zakup przeplotni linowej i tuby łamanej za około 14 000 zł oraz 1000 zł na opracowanie dokumentacji.
Radny Ryszard Kaczor zwrócił się do Dyrektora Zespołu Szkół w Ostromecku o przedstawienie opinii w tej sprawie.
Stanisław Buś – Dyrektor Zespołu Szkół w Ostromecku w odpowiedzi poinformował, że rodzice i szkoła podczas koncertu świątecznego zebrali kwotę około 4000 zł również zbierane są pieniądze z odpisu podatku dochodowego. Nie zna jeszcze ostatecznej kwoty uzyskanej z w/w odpisów. Dodał, że jeżeli szkole uda się dokonać jakichś oszczędności, również przekaże je na wyposażenie placu zabaw. Każda złotówka się przyda.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla w/w propozycji przedstawionej przez Wójta Gminy.
Przewodniczący Rady Gminy wyjaśnił, że w/w dotacja zostanie ostatecznie zatwierdzona na najbliższej Sesji Rady Gminy przewidzianej na wrzesień 2013 roku i w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji poddał pod głosowanie w/w propozycję.
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy trzynastu głosach „za” – jednogłośnie pozytywnie rozpatrzyła wniosek Rady Rodziców przy Szkole Podstawowej w Ostromecku i postanowiła wydzielić z budżetu środki finansowe w kwocie 15 000 zł na dofinansowanie placu zabaw dla przedszkola i klas młodszych na zakup następujących urządzeń: przeplotnia linowa i tuba łamana. Pozostałą kwotę przeznaczyć na wykonanie dokumentacji.
Stanisław Buś – Dyrektor Zespołu Szkół w Ostromecku złożył radnym podziękowania w imieniu rodziców i szkoły.
ad.20. W dyskusji nad wnioskiem Agencji Nieruchomości Rolnych Oddział Terenowy w Bydgoszczy w sprawie przekazania na rzecz Gminy działki nr 271/55 o powierzchni 0,0669 ha położonej w obrębie Ostromecko głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił sprawę. Wyjaśnił, że zgodnie z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego „Osiedla Pod Gruszą” w Ostromecku uchwalonego uchwałą nr XXIX/219/06 Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska z dnia kwietnia 2006 r. w/w nieruchomość przeznaczona jest pod drogę wewnętrzną dojazdową dla 5 działek budowlanych.
Przewodniczący Komisji przedstawili negatywne opinie Komisji Rady Gminy dla w/w wniosku.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji poddał pod głosowanie propozycję negatywnego rozpatrzenia przedmiotowego wniosku uznając go jako ekonomicznie nieuzasadniony.
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy dwunastu głosach „za” i jednym „przeciwnym” negatywnie rozpatrzyła w/w wniosek Agencji Nieruchomości Rolnych Oddział Terenowy w Bydgoszczy.
ad.21. W punkcie „Odpowiedzi na interpelacje, sprawy różne” poruszano następujące kwestie:
a)Roman Zieliński – Przewodniczący Komisji Budżetu, Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska poinformował, że w dniu 9 lipca 2013 r. o godzinie 16:00 odbędzie się posiedzenie Komisji Budżetu, Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska dotyczące określenia propozycji podatków i opłat lokalnych na rok 2014 oraz ustalenia wysokości wskaźników do budżety Gminy na rok 2014. Zaprosił zainteresowanych członków pozostałych komisji Rady Gminy do uczestniczenia w w/w posiedzeniu.
b)Przewodniczący Rady Gminy zwrócił się do Wójta Gminy o przedstawienie informacji na temat spotkania, które odbyło się w świetlicy wiejskiej w Janowie dotyczącego wniosku w sprawie urządzenia drogi we wsi Czemlewo, łączącej się ze wsią Janowo.
Wójt Gminy przedstawił informacje na temat spotkania z zainteresowanymi mieszkańcami, które odbyło się w dniu 21 maja 2013 r.
Przewodniczący Rady Gminy o godzinie 10:38 ogłosił 5 minut przerwy.
O godz. 10:48 wznowiono obrady po przerwie. Aktualny stan rady – 13 osób.
c) Wójt Gminy przedstawił informacje o uzgodnieniach dot. przebiegu linii wysokiego napięcia przez teren Gminy. Przedstawił prezentację multimedialną przebiegu w/w linii Miasto Bydgoszcz, Gminę Osielsko oraz Gminę Dąbrowa Chełmińska. Na dzień dzisiejszy proponuje wejście w/w linii w Sołectwie Rafa, jednakże ze względu na konsultacje z mieszkańcem posesji nr 2 i uzgodnieniu z właścicielami linię przetrasowano i poprowadzono przez prywatne tereny leśne. Przedstawił informacje o odległości linii energetycznej od posesji w miejscowości Rafa.
Następnie linia będzie przebiegała przez grunty Nadleśnictwa Toruń i Agencji Nieruchomości Rolnych. Nie jest znane ostateczne stanowisko Agencji Nieruchomości. Zwrócił uwagę, że chodzi głównie o tereny zamieszkałe. Nadleśnictwo Toruń oprotestowało proponowany przebieg linii, przychyla się tylko do odcinka przejścia przez Wisłę do drogi wojewódzkiej.
Na spotkaniu które odbyło się we wtorek, gdzie frekwencja dopisała wypracowano trzy wnioski: aby przenieść jeden z słupów, delikatne przesunąć załamania linii w kierunku Dąbrowy Chełmińskiej oraz kwestie związane z prawdopodobną lokalizacją słupa energetycznego na nieruchomości jednej z mieszkanek Wałdowa Królewskiego. Dyskutowano nad kwestią lokalizacji słupów. Poinformował, iż nie jest w stanie podać ostatecznej liczby słupów.
Właścicielka nieruchomości, na której ma zostać zlokalizowany słup energetyczny poinformowała, iż składa wniosek o ponowne przeanalizowanie przebiegu linii. Jej syn, członek Rady Sołeckiej Sołectwa Wałdowo Królewskie nie został powiadomiony o spotkaniu. W tej chwili linia będzie przebiegała bardzo blisko jej posesji, w związku z czym nie będzie mogła mieć nawet wykonanego rezonansu magnetycznego. Ta kolizja dotyczy kilku mieszkańców. Sołtys na pierwszym spotkaniu w tej sprawie powiedział, że nas to nie dotyczy. Zapytała, jak może to powiedzieć osoba demokratycznie wybierana. Dodała, że Sołtys Sołectwa Wałdowo Królewskie nie wszystkich powiadamia o zebraniach. Ci, którzy są niewygodni, nie są powiadamiani. Jeden z przedsiębiorców został powiadomiony tylko o ostatnim posiedzeniu, wcześniej nic nie wiedział, a chce rozbudowywać firmę. Osoby z chorobami serca będą uwięzione w domach. Dodała, że jej sąsiadka jest po zawale i ma bajpasy, więc też będzie uwięziona w domu.
Wójt Gminy zwrócił uwagę, że od samego początku zarówno Sołtys, jak i Wójt na bieżąco kontaktowali się z właścicielką nieruchomości i była informowana na każdym etapie.
Właścicielka nieruchomości potwierdziła, ale stwierdziła, że w/w przedsiębiorca nie był na bieżąco informowany.
Wójt Gminy wskazał, że przebieg linii przez tereny leśne został zakwestionowany. Zauważył, że z informacji, jakie posiada Sołtys powiadomił o spotkaniu jej syna, ale ten się nie zjawił. Na ostatnim spotkaniu dotyczącym przebiegu linii energetycznej również go nie było.
Właścicielka nieruchomości przyznała, że wiedziała o przebiegu linii, ale wcześniej proponowano inną trasę. Dopiero na ostatnim spotkaniu dowiedziała się, że trasa będzie przebiegała przez jej nieruchomości i jest duże prawdopodobieństwo, że stanie tam również słup energetyczny.
Wójt Gminy przypomniał, że pierwszy projekt zakładał, że nowa linia będzie przebiegała po trasie istniejącej linii, dopiero później projekt zaproponowany przez Gminę zakładał przebieg po terenach leśnych. Podkreślił, że zainteresowani mieszkańcy byli powiadamiani o spotkaniach, a prace związane z ustalaniem przebiegu przedmiotowej linii były otwarte.
Właścicielka nieruchomości zwróciła się, by nie skłócać ludzi, tylko znaleźć takie rozwiązanie, które nie będzie powodowało kolizji.
Wójt Gminy poinformował, że podobna sytuacja występuje w miejscowości Bolumin.
Właścicielka nieruchomości stwierdziła, że w innych wsiach wykonano naprawdę duże korekty przebiegu linii energetycznej, a w Wałdowie Królewskim nie zrobiono w tej sprawie nic.
Wójt Gminy przedstawił trasę przebiegu w/w linii przez Bolumin. Mieszkaniec nieruchomości nr 25 jest najbardziej poszkodowany. Dodał, iż starano się kreślić te linie tak, by była jak najkorzystniejsza odległość od budynków. Żadne z podjętych działań nie były złośliwe.
Właścicielka nieruchomości zwróciła uwagę, że druga wersja zakładała poprowadzenie linii energetycznej przez tereny leśne, a obecnie dowiaduje się, że w/w linia ma przebiegać obok jej domu. Zwróciła uwagę, iż napięcie 220 kV, a 2x400 kV stanowi bardzo dużą różnicę.
Wójt Gminy wyjaśnił, że nie jest to ostateczny przebieg linii. Ostateczny przebieg będzie ustalał wykonawca.
Właścicielka nieruchomości wyjaśniła, że mieszkańcy nie walczą z linią, ale o to by jej przebieg był jak najmniej kolizyjny.
Radny Ryszard Kaczor – Sołtys Sołectwa Wałdowo Królewskie poinformował, iż na jeden zarzut odpowie, resztę przemyśli. Właścicielka nieruchomości zarzuciła mu, że nigdy nie zaprosił jej syna na posiedzenia rady sołeckiej. Wyjaśnił, że syn był zaproszony na dwanaście posiedzeń, a uczestniczył tylko w czterech. Zaproszenia przekazywane były telefonicznie oraz przez sms. W telefonie sołtysa znajduje się historia w/w połączeń i sms.
Właścicielka nieruchomości stwierdziła, że syn będzie się wypowiadał, ale ani ona ani jej syn nie kłamie. Dodała, iż jej syn ma taką, a nie inną pracę, a posiedzenia są zwoływane właśnie wtedy, kiedy odbywa służby, a to przecież jego zmiany bardzo łatwo obliczyć.
Radna Danuta Węgierska zaproponowała, by jeszcze raz przyjrzeć się przebiegowi linii przez Wałdowo Królewskie i naciskać Dyrekcję Lasów Państwowych, by zgodziła się na przebieg dolnym kompleksem leśnym. Należy tak zaprojektować przebieg linii, aby był jak najmniej kolidujący z osadami ludzkimi. Zwróciła się z prośbą do Wójta Gminy by podejmował kolejne działania w tym kierunku.
Radny Dawid Pałczyński poinformował, iż chciałby się dowiedzieć więcej na temat zakładu, o którym wspomniała Właścicielka nieruchomości.
Wójt Gminy wyjaśnił, że nie zna tego zakładu, musi sprawdzić, czy jego właściciel został powiadomiony o spotkaniu.
Właścicielka nieruchomości poinformowała, że w/w przedsiębiorca po raz pierwszy został powiadomiony o ostatnim spotkaniu. Wcześniej nic nie wiedział.
Przewodniczący Rady Gminy wyjaśnił, że dyskusje w tej sprawie będą nadal trwały i w dalszym ciągu będą podejmowane działania, by ta linia przebiega w sposób jak najmniej kolizyjny. Sprawa jeszcze nie jest zamknięta, radni i władze Gminy będą nad nią w dalszym ciągu pracować.
Radny Andrzej Barczyński poinformował, że w początkowej fazie wydawało się, że Wałdowo Królewskie ominą kolizje. Inwestor sugeruje, że najlepiej, by to odbyło się bezkosztowo, ale z punktu widzenia mieszkańców sprawa wygląda zupełnie inaczej. Inwestor nie jest jednak zainteresowany wykupem nieruchomości, które właściciele zdecydowaliby się sprzedać, by uwolnić dla sąsiadów ten przebieg. Mieszkańcy Bolumina nie zgadzają się na tak głęboką ingerencję w centrum wsi, bo ta linia ogarnia praktycznie cały Bolumin. Nie ma zadowolenia i trudno mieszkańcom nie przyznać, że mają rację. Warto rozmawiać z mieszkańcami i mówić im, dlaczego w taki sposób to zostało zrobione. Dodał, że będzie opór mieszkańców przy próbie projektowania linii, nie wie, czy on przyniesie skutek.
Apelował o ochronę i pomoc prawną dla wszystkich przez których nieruchomości te linie będą przebiegać i będą posadowione słupy energetyczne. Nie chciałby, aby w majestacie prawa oszukano naszych mieszkańców. Wnioskuje, aby doprowadzić do tego, że jest to użyteczność na określony okres czasu, a nie sprzedanie danego terenu pod słupy itp.
d)Sekretarz Gminy poinformowała, że od września br. przedstawiciele Powiatowego Urzędu Pracy będą przyjmowali mieszkańców Gminy w siedzibie GOKiS.
e)Sekretarz Gminy zwróciła się z prośbą o zastanowienie się nad kwestią ewentualnego przekazania fotoradaru na rzecz Inspekcji Ruchu Drogowego.
Przewodniczący Rady Gminy wyjaśnił, że decyzja w tej sprawie będzie podejmowana na najbliższej Sesji rady Gminy.
f)Wójt Gminy przekazał informacje na temat akcji zbiórki niesprawnego sprzętu elektronicznego i elektrycznego organizowanej przez Caritas. Dodał, że akcja nie jest związana z gminnym systemem, ale jest warta poparcia.
g)Wójt Gminy przedstawił informacje na temat funkcjonowania gospodarki odpadami w Gminie od dnia od 1 lipca br.
ad.22.Przewodniczący Rady Gminy po wyczerpaniu porządku obrad, o godzinie 11:22 zamknął XXIX Sesję Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska.