W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Urząd Gminy w Dąbrowie Chełmińskiej
ul. Bydgoska 21
86-070 Dąbrowa Chełmińska

tel.: (+48) 52 381 60 56
        (+48) 52 381 60 05

e-mail:
sekretariat@dabrowachelminska.lo.pl

Skrzynka Podawcza ESP:
/2h4v41qktu/SkrytkaESP

Serwis www: dabrowachelminska.pl

NIP
: 554-265-77-62
REGON: 092350642

Wróć

PROTOKÓŁ NR 9/05 KOMISJI REWIZYJNEJ

P R O T O K Ó Ł   NR  9/05
z  posiedzenia  Komisji  Rewizyjnej
odbytego w dniu 15.11.2005 roku
 
Posiedzeniu przewodniczył Ryszard Kaczor – przewodniczący Komisji.
 
W posiedzeniu uczestniczyli:
- członkowie Komisji wg listy obecności stanowiącej załącznik do protokółu,
- Józef Hentrich – Przewodniczący Rady Gminy,
- mgr Zbigniew Łuczak – Wójt Gminy,
- Bożena Murach – podinspektor ds. wymiaru podatków.
 
Porządek posiedzenia:
1.
Rozpatrzenie kwestii naliczania podatków od nieruchomości firmie „WODY MINERALNE OSTROMECKO”
2. Przyjęcie protokółu z poprzedniego posiedzenia.
3. Sprawy różne.
 
ad.1. W dyskusji nad kwestią naliczania podatków od nieruchomości firmie „WODY MINERALNE OSTROMECKO” głos zabrali:
Wójt Gminy przedstawił obecnym deklaracje podatkowe właściciela w/w firmy.
Maksymilian Henke – członek Komisji zwrócił uwagę, że jest takie podejrzenie, iż deklaracja pana Bokieja jest nieprawdziwa. Dodał, że jego wyborcy czytali artykuł prasowy i od nich dowiedział się o podejrzeniu, że w w/w deklaracji podano nieprawdę. Poinformował, że niczego nie stwierdzał, ponieważ nie ma na to dowodów.
Wójt Gminy poinformował, że pierwsza deklaracja została złożona w maju 1997 roku i opiewa na wielkość budynków 6 592 m2 oraz wielkość działki – 38 400 m2.
Andrzej Barczyński – członek Komisji przypomniał, że w omawianym obiekcie znajdowała się chlewnia, później zarządzały tą nieruchomością  Bydgoskie Zakłady Przemysłu Owocowo – Warzywnego. Od tej firmy L. Bokiej kupił w/w nieruchomość.
Bożena Murach – podinspektor ds. wymiaru podatków poinformowała, że nie ma już w archiwum deklaracji podatkowych składanych przez Bydgoskie Zakłady Przemysłu Owocowo – Warzywnego, ponieważ upłynął termin ich przechowywania i zostały zniszczone.
Andrzej Barczyński – członek Komisji zapytał, czy w 1996 roku Leszek Bokiej był już właścicielem przedmiotowej nieruchomości?
Przewodniczący Komisji zastanawiał się, jaką deklarację składały Bydgoskie Zakłady
Przemysłu Owocowo – Warzywnego Być może w ich deklaracji dot.  omawianej nieru-
chomości widniały inne metraże.
Wójt Gminy poinformował, że w 1998 roku pracownicy Urzędu Gminy przeprowadzali
na tej nieruchomości kontrolę, z której sporządzono protokół. Metraż podany w dekla-
racji  pana Bokieja potwierdził się.
Bożena Murach – podinspektor dodała, że podane w pierwszej deklaracji powierzchnie nie uległy zmianie do dzisiaj.
 
Komisja dokonała analizy deklaracji podatkowych złożonych w roku 1997, 1998, 1999, 2000, 2001, 2002, 2003 i 2004. Analiza wykazała, że podane wielkości nie uległy zmianie do dnia dzisiejszego.  Komisja zapoznała się również z protokółem kontroli w/w nieruchomości przeprowadzonej w dniu 06.05.1998 roku j przez pracowników Urzędu Gminy.
Podczas kontroli dokonano obmiaru budynków. Wykazano, że wielkość budynków wynosi 6 592 m2, a wielkość działki – 38 400 m2, zgodnie z ewidencją gruntów.
Wójt Gminy udzielił stosownych wyjaśnień dot. omawianej sprawy.
Podczas prowadzonych czynności kontrolnych Komisja zapoznała się z decyzją  w sprawie ustalenia wymiaru łącznego zobowiązania pieniężnego na 2005 rok wobec Leszka Bokieja oraz z decyzją w sprawie zmiany wymiaru łącznego zobowiązania pieniężnego na 2005 rok – zwalniającą z podatku budynki oraz grunty związane  z prowadzoną działalnością gospodarczą, które stanowią załączniki do niniejszego protokółu.
Zwolnienie z podatku od nieruchomości wynika z faktu uzyskania przez firmę „Wody Mineralne Ostromecko”, której Leszek Bokiej jest właścicielem statusu zakładu pracy chronionej, czego dowodem są decyzje:
 - Sekretarza Stanu w Ministerstwie Pracy i Polityki Socjalnej nr D/02076 z dnia 12.11.1996 roku ,
- Wojewody Kujawsko – Pomorskiego nr Z/006/2003 z dnia 17.01.2003 roku.
 
Andrzej Barczyński – członek Komisji stwierdził, że Gmina otrzymuje rekompensatę utraconego podatku od nieruchomości ze środków PFRON-u. Radny zapytał,  czy w decyzji wydanej przez Wójta Gminy wymiar wynosi zero?
Wójt Gminy wyjaśnił, że najpierw wydaje decyzję naliczającą podatek, a następnie wydaje drugą decyzję – zwalniającą. Taka procedura jest wymagana do uzyskania refundacji, ponieważ to jest rekompensata z tytułu zwolnień.
Wójt przypomniał członkom Komisji o obowiązku zachowania tajemnicy skarbowej.
Przedstawił członkom Komisji decyzję naliczającą podatek panu Bokiejowi.
Maksymilian Henke – członek Komisji zapytał, czy wymiar podatku od omawianej nieruchomości był wliczany do dochodów sołectwa Dąbrowa Chełmińska? To ma wpływ na ustalanie dochodów dla sołectw.
Wójt Gminy odpowiedział, że nie posiada informacji, czy wpływy z podatku od w/w nieruchomości uwzględniano dla sołectwa Dąbrowa Chełm. Dodał, że do roku 2000 wydawano dwie odrębne decyzje podatkowe, które były wysyłane na adres zamieszkania pana Bokieja.
Wójt wyjaśnił, że osoby prawne i spółki prawa handlowego same naliczają sobie podatek.
Maksymilian Henke – członek Komisji stwierdził, że dokumentacja sprawy jest zadowalająca.
Przewodniczący Komisji w związku z brakiem uwag poddał pod głosowanie stwierdzenie zgodności dokumentów omawianej sprawy.
 
Komisja po dokonaniu wnikliwej analizy dokumentów oraz po wysłuchaniu wyjaśnień Wójta Gminy jednogłośnie stwierdziła, że informacje podane w deklaracjach podatkowych Leszka Bokieja są zgodne ze stanem faktycznym. Zdaniem Komisji prowadzona dokumentacja podatkowa dot. nieruchomości położonych w Dąbrowie Chełmińskiej i Ostromecku jest prawidłowa.
 
Przewodniczący Komisji przypomniał, że na Sesji Rady Gminy padły słowa o przeprowadzeniu kontroli na miejscu.
Andrzej Barczyński – członek Komisji stwierdził, że jako radny nie poczuwa się do te-
go, by kontrolować osoby kompetentne. Dodał, że on nie podejmie się kontroli omawianej nieruchomości i nie będzie w niej uczestniczył.
Jan Szramkowski – członek Komisji poinformował, że on również nie weźmie udziału w kontroli.
Wójt Gminy poinformował, że na początku każdego roku odbywa się losowanie kilku podmiotów gospodarczych, które są poddawane kontroli zgodności  danych podanych w deklaracjach podatkowych. Nie kontroluje się corocznie tego samego podmiotu. Odbywają się również kontrole nielosowane, ale tylko wówczas, gdy zachodzi uzasadnione podejrzenie, że podane w oświadczeniu dane nie są zgodne ze stanem rzeczywistym. Generalną zasadą jest to, że nie kontroluje się dużych podmiotów, które podlegają kontroli Urzędu Skarbowego.
Jan Szramkowski – członek Komisji stwierdził, że nie znaleziono żadnych nieprawidłowości w sposobie naliczania podatku oraz w deklaracjach podatkowych, więc bezzasadnym byłoby powoływanie komisji, która przeprowadzałaby kontrolę na miejscu. Dodał, że artykuł prasowy prawdopodobnie został sporządzony w oparciu o poszlaki. Zdaniem radnego kontrola byłaby nieuzasadniona.
Przewodniczący Rady Gminy dodał, że w artykule prasowym podano znacznie mniejszy metraż nieruchomości, niż ujęty w deklaracjach podatkowych.
Wójt Gminy poinformował, że Leszek Bokiej nieruchomość położoną w Dąbrowie Chełmińskiej nabył w listopadzie 1994 roku, a pierwszą deklarację podatkową złożył w styczniu 1995 roku.
W przedmiotowej deklaracji wykazano powierzchnię 6 592 m2 budynków oraz wielkość działki – 38 400 m2.
Przewodniczący Komisji w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji poddał pod głosowanie propozycję nie przeprowadzania kontroli powierzchni budynków położonych w Dąbrowie Chełmińskiej na działce nr 58/2.
 
Komisja jednogłośnie postanowiła nie odbywać kontroli na w/w nieruchomości.
 
ad.2. Członkowie Komisji zapoznali się z treścią protokółu z poprzedniego posiedzenia  Komisji odbytego w dniu 25 października 2005 roku. Komisja jednogłośnie przyjęła w/w protokół.
 
ad.3. W punkcie „sprawy różne” omawiano następujące kwestie:
a) Przewodniczący Komisji zapytał, kiedy zostanie wykonane oświetlenie drogowe przy skrzyżowaniu dróg wojewódzkiej i krajowej Bydgoszcz – Chełmno w Dąbrowie Chełm.?
Wójt Gminy w odpowiedzi poinformował, że nie wszystkie słupy są już ustawione. Jeden zostanie cofnięty, tak by zniknął ze skrajni jezdni.
Przewodniczący Komisji zapytał, czy odbyły się rozmowy z przedstawicielami Nadleśnictwa Toruń dot. usunięcia grubych drzew z trójkątów widoczności na w/w skrzyżowaniu?
Wójt Gminy w odpowiedzi poinformował, że drzewa od strony Wałdowa Król. zostaną usunięte w momencie, gdy będzie odłączony prąd. Dodał, że Lasy Państwowe nie wyrażą zgody na usunięcie wszystkich drzew z trójkątów widoczności przy w/w skrzyżowaniu.
Regina Bukowska – członek Komisji zwróciła uwagę na awarię oświetlenia drogowego przy dawnym dworcu PKP w Dąbrowie Chełmińskiej.
Wójt Gminy odpowiedział, że przedmiotowe oświetlenie jest własnością PKP.
 
b) Przewodniczący Rady Gminy przedstawił obecnym pismo mieszkańców miejscowości Słończ Górny dot. konieczności naprawy drogi wyjazdowej z tej miejscowości.
Poinformował, że Komisja Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego planuje odbycie wizji lokalnej dróg proponowanych do planu inwestycyjnego na rok przyszły. Jeżeli ul. Leśna w Czarżu jest nieprzejezdna, trzeba będzie ją wyremontować w pierwszej kolejności.
Wójt Gminy poinformował, że przejazd w/w drogą nie stanowił dla niego żadnego problemu.
Przewodniczący Komisji zwrócił uwagę, że jednorazowy przejazd nie spowoduje zniszczenia samochodu, ale osobom, które jeżdżą taką drogą codziennie samochody bardzo szybko się niszczą.
 
c) Wójt Gminy poinformował, że w projekcie budżetu gminy na 2006 rok zostaną podwyższone dochody ze sprzedaży mienia gminnego ze względu na fakt wystąpienia o dotację na budowę kanalizacji ściekowej. Wniosek naszej Gminy znajduje się na dziesiątym miejscu z propozycją przyznania dotacji, która pokryje około 50% kosztów tej inwestycji. Jeżeli Zarząd Województwa wyrazi zgodę, to Gmina otrzyma w/w środki i nastąpi zmniejszenie dochodów ze sprzedaży mienia. Po 20.12. br. zostanie dokonana stosowna korekta.
 
d) Wójt Gminy poinformował, że w 1998 roku parafia ewangelicko – habsburska złożyła wniosek do Komisji Regulacyjnej o odszkodowanie za rozebrany kościół oraz działkę w Ostromecku, na której się znajdował.
Odpowiedział Komisji Regulacyjnej, że kościół został rozebrany na skutek zagrażania bezpieczeństwu. Na pozostałych fundamentach częściowo pobudowano szkołę oraz salę sportową. Wojewoda skomunalizował przedmiotowy grunt, którego właścicielem stała się Gmina. Wójt dodał, że został wezwany na rozprawę do komisji Regulacyjnej o zwrot nieruchomości i odszkodowanie. Nie wyklucza, że zaistnieje taka sytuacja, iż Gmina jako właściciel tej nieruchomości będzie musiała wypłacić odszkodowanie, ponieważ o zwrocie nieruchomości nie może być mowy. Jedynym gruntem zamiennym w Ostromecku jest dawny cmentarz ewangelicki, ale nie sądzi, aby parafia zgodziła się na jego przejęcie. Przez siedem lat Gmina nie otrzymywała żadnych dokumentów dot. tej sprawy.
 
 
Na tym posiedzenie zakończono.
 

Protokółował:                                             Przewodniczył:
mgr Dorota Kraska-inspektor                       Ryszard Kaczor-Przewodniczący Komisji

Powiadom znajomego