W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Urząd Gminy w Dąbrowie Chełmińskiej
ul. Bydgoska 21
86-070 Dąbrowa Chełmińska

tel.: (+48) 52 381 60 56
        (+48) 52 381 60 05

e-mail:
sekretariat@dabrowachelminska.lo.pl

Skrzynka Podawcza ESP:
/2h4v41qktu/SkrytkaESP

Serwis www: dabrowachelminska.pl

NIP
: 554-265-77-62
REGON: 092350642

Wróć

PROTOKÓŁ NR 21/12 KOMISJI REWIZYJNEJ

P R O T O K Ó Ł   NR  21/12
z posiedzenia Komisji Rewizyjnej
odbytego w dniu 15 listopada 2012 roku
 
Posiedzeniu przewodniczył Ryszard Kaczor – Przewodniczący Komisji.
 
W posiedzeniu uczestniczyli:
-          członkowie Komisji wg listy obecności,
-          Radosław Ciechacki – Wójt Gminy,
-          Krystyna Kalinowska – Sekretarz Gminy,
-          Ewa Bukowska – Skarbnik Gminy,
-          Małgorzata Sadurska – Kierownik ZOS,
-          Dyrektorzy Zespołów Szkół.
 
 
Porządek posiedzenia:
1.      Dyskusja na temat planowania i dysponowania budżetem szkoły.
2.      Przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia.
3.      Sprawy różne.
 
ad.1. W dyskusji na temat planowania i dysponowania budżetem szkół głos zabrali:
Przewodniczący Komisji celem wprowadzenia przedstawił temat dyskusji.
Marek Kuśmierek – członek Komisji zapytał, dlaczego szkoły nie mogą zakupić oleju opałowego w sezonie letnim?
Elżbieta Galant - Dyrektor Zespołu Szkół w Dąbrowie Chełmińskiej wyjaśniła, że w przypadku, gdy zatankuje zbiornik na koniec sezonu grzewczego, oleju wystarcza do początku następnego sezonu. Zawsze tego opału brakuje, a musi realizować jeszcze inne wydatki.
Marek Kuśmierek – członek Komisji zapytał, dlaczego zawsze brakuje środków finansowych na zakup oleju opałowego? Zdaniem radnego pewną pulę pieniędzy należy zabezpieczyć na ten cel.
Elżbieta Galant - Dyrektor Zespołu Szkół w Dąbrowie Chełmińskiej odpowiedziała, że w budżecie są zaplanowane za małe pieniądze.
Wójt Gminy zwrócił uwagę, że na środki czystości wydaje się kwotę około 20 000 zł,  już wydano 18 000 zł, co stanowi około 1/5 wartości kosztów oleju.
Elżbieta Galant - Dyrektor Zespołu Szkół w Dąbrowie Chełmińskiej wyjaśniła, że szkoła składa się z czterech obiektów o ogromnych powierzchniach. Jest wycena i wybierane są najtańsze środki czystości.
Wójt Gminy zapytał, czy było zapytanie o cenę?
Elżbieta Galant - Dyrektor Zespołu Szkół w Dąbrowie Chełmińskiej odpowiedziała, że jest zapytanie o cenę i wybierane są najtańsze oferty.
Przewodniczący Komisji zapytał, co Dyrektor rozumie mówiąc, że co roku ma obcinane środki?
Elżbieta Galant - Dyrektor Zespołu Szkół w Dąbrowie Chełmińskiej wyjaśniła, że planuje w budżecie środki na zakup oleju opałowego, ale nie dostaje w budżecie  tyle, ile powinno być.  Dodała, że olej bardzo drożeje. W szkole nie jest gorąco, a pod koniec roku faktycznie tych pieniędzy brakuje.
Skarbnik Gminy przedstawiła wnioski dyrektorów i wykonała zestawienia wszystkich wydatków bieżących poza wynagrodzeniami oraz przedstawiła informację o przyznawanych odkach finansowych również w trakcie roku budżetowego.
Przedstawiła poszczególne wnioski i zapisy w budżecie wg poszczególnych paragrafów w latach 2009 - 2012.
Elżbieta Galant - Dyrektor Zespołu Szkół w Dąbrowie Chełmińskiej wyjaśniła, że szkoła zawsze pod koniec roku szuka oszczędności.
Skarbnik Gminy zwróciła uwagę, że  w trakcie roku były zwiększenia na zakupy. Dodała, że otrzymując w tym roku wniosek Zespołu Szkół w Dąbrowie Chełmińskiej zwróciła uwagę na bardzo wysokie środki na zakup pomocy dydaktycznych. W odpowiedzi usłyszała, że zawsze zabiera się środki na pomoce dydaktyczne i szkoła się uwstecznia. Wyjaśniła, że nigdy nie było takiej sytuacji, żeby szkołom zabierano środki. Przedstawiła informacje o przeniesieniach i sporadycznych zdjęciach środków. Zasadniczo środki finansowe były przyznawane zgodnie z wnioskami dyrektorów. Skarbnik przedstawiła informacje na temat wniosków w sprawie przyznania dodatkowych środków w trakcie roku budżetowego.
Wójt Gminy zauważył, że z wypowiedzi Skarbnik wynika, że Gmina nie obcina środków. Zwrócił uwagę, iż  nie można pisać w uzasadnieniu do wniosku, że Gmina obcięła wydatki na zakupy.  Wyjaśnił, iż aby przyznać szkołom dodatkowe środki finansowe, trzeba je zabrać z innych działów. Dodał, że najważniejsze, by w szkołach było ciepło.
Elżbieta Galant - Dyrektor Zespołu Szkół w Dąbrowie Chełmińskiej poinformowała, że minimalna temperatura w szkole jest zapewniona. Dodała, że gdy składała wniosek o środki finansowe dla gimnazjum, to Skarbnik przyznała ich dużo mniej.
Skarbnik Gminy zwróciła się z prośbą, by nie mówić, że to ona przyznaje pieniądze.
Skarbnik dodała, że w 2012 r. Dyrektor planowała w gimnazjum kwotę 35 000 i taką otrzymała.
Przewodniczący Komisji  zwrócił się o wypowiedź Dyrektor Zespołu Szkół w Czarżu.
Marlena Łobocka – Dyrektor Zespołu Szkół w Czarżu zauważyła, że nie zawsze tak bywa, że wykorzysta wszystkie środki na pomoce dydaktyczne. Obecnie jest w trakcie wymiany ławek, które są w bardzo złym stanie. Od tego roku po woli zaczyna kupować pomoce, bo już niewiele ławek zostało do wymiany. Dodała, że stara się racjonalnie wydawać otrzymane środki finansowe. Zawsze zwraca się do  nauczycieli o wypisanie potrzeb do realizacji programów. Na matematykę nic nie potrzeba, ale nie jest w stanie przewidzieć wszystkiego. 
Wójt Gminy zauważył, że Dyrektor Zespołu Szkół w Czarżu  najlepiej przewiduje wydatki.
Marlena Łobocka – Dyrektor Zespołu Szkół w Czarżu wyjaśniła, że dopiero się uczy i nie może mówić o lepszym przewidywaniu, a bardziej o szczęściu.
Skarbnik Gminy zwróciła uwagę, że w żadnym wniosku budżetowym nie ma wyliczonej kwoty na zakup opału.
Stanisław Buś – Dyrektor Zespołu Szkół w Ostromecku wyjaśnił, że dyrektorzy muszą zapewnić niezbędne minimum 18 stopni. Zużycie oleju jest na poziomie minimalnym, już bardziej temperatury nie może obniżyć.  Co roku zużycie wynosi około 100 000 zł. Zwrócił uwagę, że podczas planowania wydatków dyrektorzy są zobowiązani planem z roku poprzedniego, a plan jest niższy od wykonania. Przedstawił wydatki na zakupy, które wynoszą 4,5% w skali budżetu całej szkoły, na opał przeznacza się ¾ budżetu. Dodał, że skończyły się czasy, gdy latem była niższa cena opału. W bieżącym roku właśnie teraz jest najniższa cena i nie da się jej przewidzieć. Wyjaśnił, że na zakupy planował troszeczkę wyższe środki. W niektórych szkolnych pomieszczeniach temperatury są nawet za niskie. Dyrektorzy starają się oszczędnie wydawać pieniądze. Poinformował, że nie bierze żadnych delegacji na wyjazdy służbowe, a zdarzają się do Warszawy itp. Są ograniczone wydatki na delegacje, w większości przypadków wszyscy jeżdżą gratis.
Wójt Gminy przypomniał, że nauczyciele mają zniżki na środki komunikacji publicznej. W tym roku Dyrektor Zespołu Szkół w Ostromecku kazał opłacić fakturę z dokształcania na kwotę 800 zł.
Stanisław Buś – Dyrektor Zespołu Szkół w Ostromecku wyjaśnił, że opłacone było samo szkolenie, nie brał delegacji. Dodał, że w wielu miejscach ucina wydatki.
Elżbieta Galant - Dyrektor Zespołu Szkół w Dąbrowie Chełmińskiej poinformowała, że przy zachowaniu temperatury 20 stopni zbiornik wystarcza na 2 tygodnie.
Stanisław Buś – Dyrektor Zespołu Szkół w Ostromecku zauważył, że w przypadku braku środków na ogrzewanie, pisze się do organu prowadzącego, to rzecz normalna.
Skarbnik Gminy zwróciła uwagę, że w żadnej szkole nie ma informacji ile zużywa się oleju opałowego.  Dodała, iż nie można mówić, że Gmina obcina pieniądze. Środki z wynajmu Sali gimnastycznej są przekazywane na konto szkoły.  W momencie składania wniosku do budżetu można ustalić, że szkoła na ogrzewanie potrzebuje określoną kwotę.
Wójt Gminy stwierdził, że po zliczeniu tego, co obcięto i dodaniu dodatkowych środków przyznawanych w trakcie roku, w efekcie szkoły otrzymują więcej środków, niż wnioskują.
Skarbnik Gminy wskazała na kwestie kosztów dowożenia uczniów.
Wójt Gminy zwrócił uwagę na to, co przekazują nauczyciele, mianowicie, że nie ma autobusów darmowych  na wycieczki do kina itp. Prosi o prostowanie takich błędnych informacji.
Marlena Łobocka – Dyrektor Zespołu Szkół w Czarżu poinformowała, że dobre słowa też padają, ale ludzie częściej wolą przekazywać te złe.
Stanisław Buś – Dyrektor Zespołu Szkół w Ostromecku poinformował, że spadły wpływy za przedszkola, bo dzieci są krócej.
Wójt Gminy zauważył, że w salach gimnastycznych funkcjonuje zły system ogrzewania. Trzeba będzie je zamienić formę nadmuchową lub może zastosować mieszacze powietrza.
Marlena Łobocka – Dyrektor Zespołu Szkół w Czarżu stwierdziła, że to pozwoli na obniżenie kosztów ogrzewania.
Wójt Gminy wyjaśnił, że to można zrobić, po ociepleniu budynków.
Marlena Łobocka – Dyrektor Zespołu Szkół w Czarżu poinformowała, że na szkole w Czarżu trzeba wymienić dach, zrobiła w tej sprawie to, co była w stanie.
Przewodniczący Komisji  podkreślił, że w sytuacjach, gdy są jakiekolwiek usterki, reakcja Rady Gminy jest natychmiastowa, wszyscy głosują „za”.
Marlena Łobocka – Dyrektor Zespołu Szkół w Czarżu poinformowała, że na szkole w Ostromecku również trzeba będzie wykonać remont dachu.
Elżbieta Galant - Dyrektor Zespołu Szkół w Dąbrowie Chełmińskiej poinformowała, że
z dachem na Sali gimnastycznej w Dąbrowie Chełmińskiej był problem odkąd pamięta. Wynajmowano fachowców i wszyscy szukali przyczyny.
Wójt Gminy przypomniał o wypracowanym systemie, że duże inwestycje wykonywane są w szkołach po kolei.
Skarbnik Gminy podkreśliła, że wszystkie wydatki w dziale 801 stanowią prawie 50% budżetu.
Przewodniczący Komisji poinformował, że w Wałdowie Królewskim są działki, którymi opiekują się nauczyciele. Zapytał, jak wygląda kwestia ugorów w okolicy szkoły, które na pewno były przypisane jakiemuś nauczycielowi, ponieważ bardzo szpecą.
Elżbieta Galant - Dyrektor Zespołu Szkół w Dąbrowie Chełmińskiej poinformowała, iż to sprawdzi, ponieważ nie jest pewna, kto tym zawiaduje.
Przewodniczący Komisji na zakończenie dyskusji zwrócił się do dyrektorów szkół, by na przyszłość pisać informacje na temat średniego zużycia oleju opałowego.
 
ad.2. Członkowie Komisji zapoznali się z treścią protokołu z poprzedniego posiedzenia. Komisja jednogłośnie przyjęła w/w protokół.
 
ad.3. W punkcie „sprawy różne” nie poruszano żadnych kwestii.
 
Na tym posiedzenie zakończono.
 

Powiadom znajomego