W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Urząd Gminy w Dąbrowie Chełmińskiej
ul. Bydgoska 21
86-070 Dąbrowa Chełmińska

tel.: (+48) 52 381 60 56
        (+48) 52 381 60 05

e-mail:
sekretariat@dabrowachelminska.lo.pl

Skrzynka Podawcza ESP:
/2h4v41qktu/SkrytkaESP

Serwis www: dabrowachelminska.pl

NIP
: 554-265-77-62
REGON: 092350642

Wróć

PROTOKÓŁ NR 26/13 KOMISJI REWIZYJNEJ

P R O T O K Ó Ł   NR  26/13
z posiedzenia Komisji Rewizyjnej
odbytego w dniu 22 stycznia 2013 roku.
 
Posiedzeniu przewodniczył Ryszard Kaczor – Przewodniczący Komisji.
 
W posiedzeniu uczestniczyli:
- członkowie Komisji wg listy obecności,
- Józef Hentrich – Przewodniczący rady Gminy,
- Radosław Ciechacki – Wójt Gminy,
- Krystyna Kalinowska – Sekretarz Gminy,
- Ewa Bukowska – Skarbnik Gminy,
- Dawid Pałczyński – Wiceprzewodniczący rady Gminy,
- Szymon Dunal – Radny Rady Gminy
- Krzysztof Paliński – Radny Rady Gminy
- Tadeusz Jochim - geodeta.
 
 
Porządek posiedzenia:
1. Zaopiniowanie materiałów na XXIV Sesję Rady Gminy.
2. Przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia.
3. Sprawy różne.
 
ad.1. Komisja omawiała następujące informacje i projekty uchwał związane z XXIV Sesją Rady Gminy:
 
a) W dyskusji nad wnioskiem Sołtysów Czemlewa i Janowa w sprawie potrzeby ustalenia lokalizacji inwestycji celu publicznego, polegającej na urządzeniu drogi we wsi Czemlewo, łączącej się ze wsią Janowo głos zabrali:
Tadeusz Johim – geodeta, pełnomocnik wnioskującego przedstawił informacje wstępne i propozycje rozwiązania problemu. Przedstawił informacje na temat stanu faktycznego obecnie ukształtowanej drogi. Jeżeli temat zostanie ujęty jako inwestycja celu publicznego będzie to jedyny instrument odzyskania w/w drogi.
Wójt Gminy poinformował, iż jego zdaniem dla omawianego terenu powinien zostać sporządzony miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, który rozwiązałby konflikt.
Tadeusz Jochim – geodeta, pełnomocnik wnioskującego przedstawił na mapie przebieg omawianej drogi. Poinformował, że dwa gospodarstwa nie mają w tej chwili dojazdu do drogi publicznej. Obecny dojazd jest drogą nieoficjalną.
Wójt Gminy zauważył, iż nie można wymagać, by Rada Gminy podjęła decyzję na najbliższej Sesji, ponieważ sprawa wiąże się z koniecznością uzyskania zgody pozostałych stron.
Tadeusz Jochim – geodeta, pełnomocnik wnioskującego zauważył, że jeśli nie będzie to inwestycja celu publicznego lub plan zagospodarowania, nie ma możliwości uzyskania gruntów od Lasów Państwowych. W kwestii osób fizycznych – jeżeli w planie zagospodarowania jest ujęta droga, wówczas nie ma konieczności wykupu. Dodał, że w przypadku inwestycji celu publicznego, Gmina może przejąć nieruchomość decyzją administracyjną poprzez wywłaszczenie, ale najpierw trzeba przeprowadzić negocjacje.
Przewodniczący Komisji zwrócił uwagę, że wniosek w przedmiotowej sprawie pojawił się, gdy dokonano podziału gruntu na działki. Właściciele nieruchomości przez 30 lat nie mieli dostępu do drogi i dotychczas im to nie przeszkadzało. W takich sytuacjach warto by w takim wniosku występować z propozycją partycypacji w kosztach.
Tadeusz Jochim – geodeta, pełnomocnik wnioskującego wskazał, że jeżeli byłby to jakiś warunek, wówczas warto będzie skonsultować to z właścicielem gruntu. Na razie w/w działki nie są sprzedawane, a część z nich zostanie zachowanych w gospodarstwie. Dodał, że właściciel gospodarstwa nie ma dojazdu nawet do swoich lasów.
Wójt Gminy zwrócił uwagę, że wnioskujący konsultuje się z Gminą tylko przez pełnomocnika. Dodał, że mógłby osobiście uczestniczyć choć w jednym z posiedzeń  Komisji Rady Gminy.
Tadeusz Jochim – geodeta, pełnomocnik wnioskującego zauważył, że omawiany jest  wniosek sołtysów, ale w kontekście jest to również wniosek właściciela gruntów. Wyjaśnił, że chodzi o określenie orientacyjnych rozwiązań. Wskazane byłoby jakieś oszacowanie Komisji.
Wójt Gminy zaproponował, by sprawę odłożyć do następnej Sesji Rady Gminy, a w międzyczasie zorganizować spotkanie wszystkich zainteresowanych.
Przewodniczący Komisji poddał pod głosowanie w/w wniosek Wójta Gminy.
 
Komisja jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała w/w propozycję Wójta Gminy, by odłożyć sprawę do następnej Sesji Rady Gminy.

b) Komisja po zapoznaniu się z informacjami Skarbnik Gminy jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie Gminy na rok 2013.
 
c) W dyskusji na temat OSP głos zabrali:
Krzysztof Paliński – członek Komisji Budżetu, Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska  wyjaśnił, że w ubiegłym roku już była na ten temat mowa. Poinformował, że przeraziła go trochę kwota zaplanowana na wydatki jednostki OSP Gzin. W związku z powyższym zwrócił się z prośbą o przygotowanie planu wydatków jednostek OSP Wałdowo Królewskie i Gzin, bo odnosząc się do sprawozdania z działań można spróbować porównać te dwa podmioty. Przedstawił procentowy udział obu jednostek w pożarach i innych akcjach.
Poinformował, że na Sesji będzie pytał głównie Prezesa jednostki OSP Gzin, która zakupiła 7 mundurów koszarowych, 3 wyjściowe i 5 par butów. Zwrócił uwagę, że  jeżeli ktoś opracowuje budżet, nie może wprowadzać do niego danych „z kapelusza”. Już wcześniej trzeba zrobić rozeznanie rynku i uzasadnić te plany. Przedstawił zaplanowane wydatki OSP Gzin, które wg niego zostały zrobione „na kolanie”.
Zapytał, czy jest zasadność kupowania radiotelefonów nasobnych za kwotę 2800 zł, podczas, gdy można je kupić taniej.  Dodał, iż rozumie, że funkcja tej jednostki jest typowo kurtuazyjna i chciałby, aby na tym się skończyło. Poinformował, iż chciałby, aby dalej kultywować tradycję OSP, ale na trochę bardziej honorowych zasadach. Chciałby, aby środki finansowe trafiły do OSP, ale z rozbiciem statystycznym.
Wójt Gminy poinformował, że Zarząd Oddziału Gminnego OSP podzielił już środki na rok 2013.
Krzysztof Paliński – członek Komisji Budżetu, Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska  zapytał, jak to się ma w świetle jego zapytań i zaproszenia przedstawicieli OSP na najbliższą Sesję Rady Gminy?
Przewodniczący Komisji zauważył, że zawsze warto rozmawiać.
Wójt Gminy zwrócił uwagę, ze radny Paliński nie zgłosił wniosku, by wstrzymać podział budżetu OSP.
Przewodniczący Komisji wskazał, że zakupy są dokonywane już od początku roku, a faktura wystawiona przed podpisaniem umowy w sprawie przyznania dotacji jest nieważna.   
Krzysztof Paliński – członek Komisji Budżetu, Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska  stwierdził, iż jest zszokowany. 
Przewodniczący Komisji omówił rodzaje odzieży stosowanej w strażach, przedstawił informacje o możliwościach zakupów itp. Wyjaśnił, że jednostki muszą stosować się do wytycznych Zarządu Oddziału Wojewódzkiego.
Krzysztof Paliński – członek Komisji Budżetu, Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska  wyjaśnił, że dostępne na rynku ubrania są zgodne z wymogami. OSP starając się o zakup nie muszą płacić 23% podatku VAT, a jedynie 7%. Urządzenia do łączności oferowane w sklepach internetowych również posiadają wszelkie wymagane atesty.
Poinformował, iż przejrzał wiele statutów i dokumentów regulujących kwestie organizacji jednostek OSP i nie wie, czy należy kupować przez Internet towary tańsze z takim samym atestem i certyfikatem, czy droższe, ale w tradycyjny sposób.
Przewodniczący Komisji poinformował, iż kupił pompę dla jednostki OSP i zażądał certyfikatu, którego nie otrzymał, w związku z czym zmuszony był odesłać w/w urządzenie. Firma podaje w ofercie, że posiada certyfikat, ale go nie przesłała.
Krzysztof Paliński – członek Komisji Budżetu, Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska  podkreślił, że to są środki publiczne. Zapytał,  jak wygląda kwestia składek członkowskich OSP?
Przewodniczący Komisji poinformował, ze we wszystkich jednostkach na terenie Gminy składka członkowska wynosi 10,oo zł rocznie. Płatność jest w granicach 70%.
Zwrócił uwagę, że strażacy pracują i angażują się bezpłatnie w wiele akcji. Robocizna wykonywana jest bezpłatnie w siłach własnych.
Mieczysław Siewert – członek Komisji wyjaśnił, że jednostki OSP dokonują analizy rynku by znaleźć jak najtańsze rozwiązania.
Wójt Gminy wyjaśnił, że nie było jednolitej zgody na taki podział środków dla jednostek OSP i nikt nie powiedział, że to jest sprawiedliwe.
Zwrócił uwagę, że jeżeli jednostka nie jest wyposażona w mundury bojowe, nie może wziąć udziału w akcji. Można rozmawiać, żeby to była jednostka kurtuazyjna. Dodał, że OSP Gzin otrzymała mniej środków, niż wnioskowała.
Przewodniczący Komisji zaproponował, by temat omówić szczegółowo podczas Sesji Rady Gminy, na którą zostali zaproszeni przedstawiciele OSP. Dodał, że temat jest jak najbardziej słuszny.
Krzysztof Paliński – członek Komisji Budżetu, Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska  poinformował, że od dwóch miesięcy sygnalizował, że będą pytania dot. środków dla OSP. Na ostatniej Sesji wyraźnie powiedział, że przymiarka finansowa OSP Gzin została zrobiona „na kolanie”, dlatego wnioskował o zaproszenie na Sesję Prezesów OSP, a 48 godzin przed Sesją podpisuje się umowy.
Przewodniczący Komisji wyjaśnił, że umowy podpisywane są na kwartał, więc można w trakcie roku wszystko zmienić.
Krzysztof Paliński – członek Komisji Budżetu, Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska  poinformował, że usatysfakcjonowała go ta informacja. Dodał, że ma bardzo pozytywną opinię o straży w Wałdowie Królewskim.
Dodał, że kluby sportowe otrzymały dotacje proporcjonalne do wykonywanych zadań i podejmowanych działań.
Wójt Gminy wyjaśnił, że od lat było ustalone, że Zarząd Gminny OSP po uchwaleniu budżetu swoją uchwałą dzieli pieniądze.
Przewodniczący Komisji wskazał, że jednostki do końca września muszą złożyć wnioski na kolejny rok. Budżet jest zatwierdzany w grudniu, w styczniu następnego roku jest dzielony przez Zarząd Gminny OSP, a w marcu będzie zatwierdzany na zebraniach jednostek.
 
d) W dyskusji na temat powołania wicedyrektorów głos zabrali:
Przewodniczący Komisji poinformował, że uczestniczył w posiedzeniu Komisji Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych, na które zostali zaproszeni dyrektorzy szkół. Dyrektor Zespołu Szkół w Czarżu wycofała swój wniosek o powołanie wicedyrektora na rzecz całego etatu sekretarza szkolnego. Odmienne zdanie miał Dyrektor Zespołu Szkół w  Ostromecku, natomiast Dyrektor Zespołu Szkół w Dąbrowie Chełmińskiej nie zajęła stanowiska. W wyniku dyskusji Komisja Oświaty odrzuciła propozycję powołania wicedyrektorów.
Wójt Gminy poinformował, że jeden z argumentów, które padły był taki, że w szkole w godzinach od  7:00 do17:00 powinna być osoba sprawująca nadzór. Dyrektor Zespołu Szkół w Dąbrowie Chełmińskiej na pytane Wójta Gminy w tej sprawie odpowiedziała, że dyrekcja szkoły nie zachowuje tej zasady. Zwrócił uwagę na problem lokalowy. Szkoły nie mają pomieszczeń, które można by przeznaczyć  na urządzenie gabinetu wicedyrektora. Dodał, że zwiększenie etatu sekretarza szkoły nie wymaga uchwały, a jedynie zmiany schematu organizacyjnego szkoły.
Józef Hentrich – Przewodniczący Rady Gminy poinformował, iż nie ma wymogu powoływania w szkole wicedyrektora. Wystarczy powierzyć tę funkcję zaufanemu nauczycielowi, natomiast za bezpieczeństwo uczniów podczas zajęć szkolnych  odpowiada nauczyciel.
Dodał, że Dyrektor Zespołu Szkół w  Ostromecku powiedział wyraźnie w kwestii połączenia instytucji kultury, by nie burzyć tego, co dobrze funkcjonuje, ale nie odniósł się z tym argumentem do kwestii powołania wicedyrektorów, gdzie obecny system również dobrze funkcjonuje.
Zauważył, że zarówno Wójt Gminy, jak i Dyrektorzy Szkół przyznali, że nie ma społecznych wicedyrektorów. Osoby pełniące te funkcje otrzymują dodatek motywacyjny, a w Zespole Szkół w Czarżu osoba pełniąca funkcję wicedyrektora jest dodatkowo zwolniona z dwóch godzin dydaktycznych.
Krzysztof Paliński – członek Komisji Budżetu, Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska  poinformował, iż dziwi go fakt, że Dyrektor Zespołu Szkół w Czarżu nie potrzebuje wicedyrektora. Stwierdził, że słaba organizacja w szkole przekłada się na słabe wyniki egzaminów kompetencyjnych. Wskazał, że wyniki egzaminów uzyskiwane przez uczniów Zespołu Szkół w Czarżu od lat są bardzo niskie. Pani Dyrektor wpisuje się w nieswoje sprawy wypowiadając się w prasie w sprawach nie związanych ze szkołą.
Wójt Gminy zwrócił uwagę, że na Dyrektora Zespołu Szkół w Czarżu nie wpłynęła jak dotąd żadna skarga, podczas, gdy rozpatrywał już skargi na pozostałych Dyrektorów Szkół.
Przewodniczący Komisji stwierdził, że Dyrektor Zespołu Szkół w Czarżu powiedziała, to co myśli, poinformowała, co jest jej bardziej potrzebne. W związku z zakończeniem dyskusji poddał pod głosowanie propozycję powołania wicedyrektorów.
 
Za pozytywnym zaopiniowaniem wniosku w sprawie powołania wicedyrektorów nie głosował żaden członek Komisji.
Komisja jednogłośnie negatywnie zaopiniowała wnioski w sprawie powołania wicedyrektorów w Zespołach Szkół na terenie Gminy.
 
e) Projekt uchwały w sprawie poinformowania o zamiarze połączenia instytucji kultury – Gminnej Biblioteki Publiczno – Szkolnej w Dąbrowie Chełmińskiej i Gminnego Ośrodka Kultury i Sportu w Dąbrowie Chełmińskiej:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały, dodając, iż jest to konsekwencja dyskusji pojętej na Sesji w dniu 13 grudnia 2012 r.
Krzysztof Paliński – członek Komisji Budżetu, Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska  zwrócił się z prośbą, by na Sesję przygotować potencjalną strukturę organizacyjną połączonej instytucji.
Wójt Gminy wyjaśnił, że taki dokument może przygotować jedynie dyrektor. Dodał, że widzi funkcjonowanie nowej instytucji w obecnym stanie. Wyjaśnił, że jest to uchwała typowo intencyjna.
Przewodniczący Komisji poddał pod głosowanie w/w projekt uchwały.
 
Komisja jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała w/w projekt uchwały.
 
f)  Komisja po zapoznaniu się z informacjami Sekretarz Gminy jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie podziału Gminy Dąbrowa Chełmińska na obwody głosowania.
 
g) Komisja po zapoznaniu się z informacjami Sekretarz Gminy oraz po przeprowadzonej dyskusji jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie regulaminu udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym.
 
h) Komisja po zapoznaniu się z informacjami Wójta Gminy jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie udzielenia Powiatowi Bydgoskiemu pomocy finansowej.
 
i)  Komisja po zapoznaniu się z informacjami Wójta Gminy jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie udzielenia Powiatowi Bydgoskiemu pomocy finansowej na realizację I etapu projektu pn. „Budowa ścieżek rowerowych w powiecie bydgoskim, chełmińskim i mieście Bydgoszcz”.
 
j) W dyskusji nad wnioskiem o wykupienie przez Gminę prawa własności do nieruchomości głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił przedmiot sprawy. Wyjaśnił, że w planie zagospodarowania przestrzennego jest to droga wewnętrzna. Dodał, że nie widzi potrzeby jej wykupowania, ponieważ jest to ekonomicznie nieuzasadnione.
 
Komisja w wyniku dyskusji jednogłośnie zaproponowała negatywne rozpatrzenie przedmiotowego wniosku.
 
k) W dyskusji na temat zaopiniowania propozycji przystąpienia do Stowarzyszenia „Europa Pomorza i Kujaw” głos zabrali:
Sekretarz Gminy celem wprowadzenia omówiła w/w projekt.
Wójt Gminy wskazał, że koszty udziału w w/w stowarzyszeniu są stosunkowo niewielkie.
Krzysztof Paliński – członek Komisji Budżetu, Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska  zgładził się z Wójtem, że to są niewielkie koszty, ale będzie z tego niewątpliwie korzyść. Dodał, że cele są szczytne. Należy przystąpić do w/w Stowarzyszenia, by Marszałek i Zarząd Województwa wiedzieli, że jesteśmy i się utożsamiamy. To może przynieść korzyści dla Gminy.
 
Komisja jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała w/w propozycję.
 
l) Komisja opracowała plan pracy na rok 2013, który stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
 
ad.2. Członkowie Komisji zapoznali się z treścią protokołu z poprzednich posiedzeń odbytych w dniach 11 grudnia 2012 r., 22 grudnia 2012 r. oraz 8 stycznia 2013 r.. Komisja jednogłośnie przyjęła w/w protokoły.
 
ad.3. W punkcie „sprawy różne” Komisja omawiała kwestie przebiegu i kosztów „akcji zima”.
 

          Na tym posiedzenie zakończono.
 

Powiadom znajomego