W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Urząd Gminy w Dąbrowie Chełmińskiej
ul. Bydgoska 21
86-070 Dąbrowa Chełmińska

tel.: (+48) 52 381 60 56
        (+48) 52 381 60 05

e-mail:
sekretariat@dabrowachelminska.lo.pl

Skrzynka Podawcza ESP:
/2h4v41qktu/SkrytkaESP

Serwis www: dabrowachelminska.pl

NIP
: 554-265-77-62
REGON: 092350642

Wróć

PROTOKÓŁ NR 39/14 KOMISJI BUDŻETU, ROLNICTWA, BEZPIECZEŃSTWA I OCHRONY ŚRODOWISKA

P R O T O K Ó Ł   NR 39/14
z posiedzenia Komisji Budżetu, Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska
odbytego w dniu 26 marca 2014 roku.
 
 
Posiedzeniu przewodniczył Roman Zieliński – Przewodniczący Komisji.
 
W posiedzeniu uczestniczyli:
- członkowie Komisji wg listy obecności,
- Radosław Ciechacki – Wójt Gminy,
- Krystyna Kalinowska – Sekretarz Gminy,
- Ewa Bukowska – Skarbnik Gminy.  
 
Nieobecny:
Krzysztof Paliński – uczestniczył w posiedzeniu Komisji Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych, w dniu 25.03.2014 r.
 
Porządek posiedzenia:
  1. Zaopiniowanie materiałów na XXXVII Sesję Rady Gminy.
  2. Przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia.
  3. Sprawy różne.
ad.1. Komisja omawiała następujące informacje i projekty uchwał związane z XXXVII Sesją Rady Gminy:

a) Komisja po zapoznaniu się z informacjami Skarbnik Gminy oraz po przeprowadzonej dyskusji  jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na rok 2014.
 
b) Komisja po zapoznaniu się z informacjami Skarbnik Gminy jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie zmian wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy.
 
c) Sprawozdanie z działalności GOPS za 2013 rok:
Danuta Tomaszewska – Kierownik GOPS omówiła sprawozdanie. Przypomniała, iż pojawiła się szansa przejęcia budynku, w którym znajdował się Posterunek Policji. Zwróciła się by w/w budynek wyremontować i przekazać dla GOPS, ponieważ Ośrodek nie posiada  środków finansowych na ten cel.
Wójt Gminy zwrócił uwagę, że  na posiedzeniu Komisji Rewizyjnej padła informacja,  że mamy dodatek w wysokości 200 zł czy dotyczy on 225 osób, czy świadczeń?
Danuta Tomaszewska - Kierownik GOPS wyjaśniła, iż to jest 225 świadczeń. Na liście jest zarejestrowanych 20 osób korzystających. Wyjaśniła zasady przyznawania tzw. „becikowego”. W chwili obecnej aby otrzymać w/w świadczenie należy spełniać kryterium dochodowe.
Andrzej Barczyński – członek Komisji zauważył, że do niedawna pierwsze 1000 zł „becikowego” otrzymywał każdy bez względu na dochody, dopiero druga pula była ograniczona kryterium dochodowym.
Danuta Tomaszewska – Kierownik GOPS wyjaśniła, iż od dwóch lat obowiązuje  próg dochodowy 1922 zł.
Andrzej Barczyński – członek Komisji zwrócił się o omówienie kwestii funduszu alimentacyjnego.
Danuta Tomaszewska – Kierownik GOPS poinformowała, ze na terenie Gminy jest 60 osób, które się uchylają od płacenia alimentów, a GOPS z ramienia Gminy ściga tych dłużników.
Wójt Gminy dodał, że w ubiegłym roku zastosowano odebranie prawa jazdy i to poskutkowało.
Danuta Tomaszewska – Kierownik GOPS dodała, że Ośrodek współpracuje z komornikami i innymi organami. Takie postępowanie generuje strasznie dużo korespondencji.
Andrzej Barczyński – członek Komisji zapytał, czy większość takich prac wynika z braku dochodu, czy tzw. cwaniactwa dłużników?
Danuta Tomaszewska - Kierownik GOPS wyjaśniła, że najczęściej wynika to z cwaniactwa lub uwarunkowań. Wysokość funduszu wynosi do 500 zł. Dodała, iż planuje się odejście od zabierania praw jazdy.
Żeby skorzystać z funduszu trzeba mieć maksymalny dochód 725 zł. Jeżeli dochód przekracza w/w kwotę, wówczas jest możliwość dochodzenia roszczeń przez komornika.
Przewodniczący Komisji zapytał, czy z dożywiania korzystają wszystkie dzieci, które się kwalifikują.
Danuta Tomaszewska – Kierownik GOPS w odpowiedzi poinformowała, iż jest lista stałych osób, ale również dochodzą nowe. Przed przyznaniem tej formy pomocy jest przeprowadzany wywiad środowiskowy.
Andrzej Barczyński – członek Komisji poinformował, iż słyszał, że te obiady są smaczne.
Wójt Gminy poinformował, że otrzymuje sygnały ze szkoły, że jest dużo odpadów. Zatem można sądzić, że nie ma głodnych dzieci.
Andrzej Barczyński – członek Komisji zapytał, czy opieka społeczna posiada wystarczające środki na realizację swoich zadań, dodał, iż  nie ma na myśli rozdawnictwa, a pomoc osobom w trudnej sytuacji?
Danuta Tomaszewska - Kierownik GOPS poinformowała, że Ośrodek na razie daje sobie radę, a w przypadku kłopotów finansowych może porozmawiać z Wójtem i pewnie nie byłoby żadnych problemów.
 
Komisja w wyniku dyskusji  jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała w/w sprawozdanie.
 
d) Roczne sprawozdanie z realizacji zadań z zakresu wspierania rodziny:
Danuta Tomaszewska – Kierownik GOPS celem wprowadzenia omówiła w/w sprawozdanie.
Małgorzata Witkowska – Asystent Rodziny przedstawiła informacje o asystenturze oraz zasady i obowiązki asystenta. Dokonała autoprezentacji oraz poinformowała o podejmowanych działaniach. Dodała, iż miała pomysł, by wykorzystać budynek dawnej szkoły w Rafie, ponieważ tam istnieje takie skupisko i można dla tych rodzin coś fajnego zorganizować, ale jej propozycje spotykają się z odrzuceniem.
Andrzej Barczyński – członek Komisji poinformował, iż zgadza się z ideami asystenta. Zwrócił uwagę,  że w skali Kraju spotyka się wiele przypadków, gdzie rodzicom odbiera się dzieci z powodu biedy i oddaje do rodzin zastępczych, które otrzymują po 2000 zł na dziecko. Gdyby przekazać tę kwotę biologicznej rodzinie, na pewno by sobie poradziła.
Małgorzata Witkowska - Asystent Rodziny wyjaśniła, że właśnie przeciwko temu protestuje, bo praca socjalna to za mało, te rodziny trzeba wspierać finansowo.
Nasz Kraj kreuje się na państwo opiekuńcze, ale nie ma środków finansowych na pomoc dla rodzin.
Dorota Ratajczak – Dyrektor GOKiS poinformowała, że świetlica w Rafie jest w trakcie remontu i obecnie nie można tam niczego zorganizować. W okresie zimowym i letnim GOKiS organizuje tygodniowe zajęcia integracyjne dla dzieci z rodzin o specjalnych potrzebach. Tyle,  ile może, stara się wkraczać w te rodziny o specjalnym zapotrzebowaniu.
Andrzej Barczyński – członek Komisji zwrócił uwagę, że jeżeli coś pokażemy temu młodemu pokoleniu, to mamy szansę, że będą w przyszłości pamiętać, że ktoś teraz pamięta o nich. Zauważył, że sprawozdanie jest zrobione bardzo ładnie, ale zrozumiał potrzebę większych środków. Zapytał, czy jest zasadą, że udaje się wyprowadzić na prostą wszystkie rodziny, z którymi asystent pracuje?
Małgorzata Witkowska - Asystent Rodziny wyjaśniła, że efekty można określić po dwóch do trzech latach. Nie wszystkie rodziny udaje się „wyprowadzić na prostą”, niektóre trzeba pozostawić, by im pewnych wzorców nie wpajać. Dodała, iż nie może określić wyników, szuka pozytywnych zmian w tej pracy z rodzinami.
Należy uważać, żeby nie rodzić kolejnych problemów. Wiele rzeczy jest nie przepracowanych, a dla niektórych jest już po prostu za późno.
Andrzej Barczyński – członek Komisji zapytał, czy z obserwacji Asystent można wyciągnąć wnioski, że ta praca ma sens?
Małgorzata Witkowska – Asystent Rodziny odpowiedziała twierdząco, dodając, że radni mogą z tymi rodzinami porozmawiać, ale zwróciła się z prośbą o zachowanie ogromnego taktu, by nie przeszkadzać pracownikom socjalnym. Nie raz samo wysłuchanie takich rodzin może utwierdzić je w przekonaniu, że robią dobrze. Terapia powinna wymóc chęć leczenia zamkniętego, a często jest tak, że jest to wykorzystywane.
Małgorzata Kopaczewska – Pełnomocnik do spraw profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych dodała, że  to nie jest łatwe, bo Gminna Komisja kieruje, a sąd odrzuca wnioski.
Małgorzata Witkowska – Asystent Rodziny zwróciła uwagę, że jeśli chodzi o uzależnienie, to człowiek musi sam chcieć wyjść z nałogu, ale jest grono osób, które nie widzi przeszkód w tym, że może iść do więzienia. Nie ma uzależnienia wśród matek, ale jest współuzależnienie. Zwróciła uwagę na dorosłe dzieci alkoholików, które często również popadają w nałóg.
 
Komisja jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała w/w sprawozdanie.
 
e) Sprawozdanie z działalności GOKiS:
Dorota Ratajczak – Dyrektor GOKiS celem wprowadzenia omówiła sprawozdanie oraz przedstawiła wpływy z tytułu wynajmu sal. Poinformowała, że głównym problemem jest kwestia utrzymania boisk sportowych, szczególnie boiska „Orlik”, które generuje duże koszty i nakłady. Dodała, iż przyjęła do wiadomości, że boiska nie zostaną odjęte z GOKiS, choć chciała je przekazać do szkół. Wskazała, że jest dużo do koszenia.
Szkoła posiada a ciągniczek, z którego GOKiS korzysta, ale są konflikty i nieporozumienia. Gdyby GOKiS posiadał własny sprzęt, byłoby o wiele łatwiej. Boisko „Orlik” wymaga stałej konserwacji, na które nie ma pieniędzy. Wskazała na ogromne koszty energii elektrycznej.
Poinformowała, że zrealizowano więcej imprez niż planowano. Zdaniem Dyrektor działalność kulturalna się rozwija. Poinformowała, że plany ma duże, ale co z tego wyniknie, to się okaże. Chciałaby wdrożyć profesjonalne zajęcia dla dzieci. Myślała o utworzeniu teatrzyku lub kabaretu.
Gabriel Zukierski – członek Komisji poinformował, że w Strzyżawie znajduje się mała świetlica i przydałoby się wprowadzić tam jakieś zajęcia, które odbywałyby się ze dwa razy w tygodniu.
Dorota Ratajczak – Dyrektor GOKiS stwierdziła, iż trzeba przeprowadzić diagnozę. Myśli również o otwarciu w okresie letnim świetlicy w Czemlewie, ponieważ tamtejsze dzieci chodzą do Gzina. Prowadziła statystykę uczęszczania na zajęcia w świetlicach zarówno dzieci, jak  i dorosłych i podsumuje to. Prawdopodobnie zmniejszy funkcjonowanie świetlic w tygodniu, dzięki czemu będzie można uruchomić zajęcia w innych miejscowościach.
Chciałaby wprowadzić  teatrzyk, naukę gry na instrumentach oraz kabaret, ale nie od razu, tylko małymi kroczkami. Nie mamy dzieci w jednym skupisku, w związku, z czym trudno jest cokolwiek zrobić, dlatego placówki będą działały tematycznie. Planowane jest rozpoczęcie kursu języka metodą Callana. Są zainteresowani. Odpłatne zajęcia będą organizowane w Otowicach. Myśli, że kurs zacznie się od września.
Wskazała na złe warunki  świetlicy w Boluminie. Należy się zastanowić nad remontem.
 
Komisja jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała w/w sprawozdanie.
 
f) Sprawozdanie z działalności Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych za rok 2013:
Małgorzata Kopaczewska  – Pełnomocnik ds. profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych poinformowała, że zadania przewidziane w programie zostały zrealizowane, a budżet  wykorzystano w 99%. Dodała, że głównymi odbiorcami działań profilaktycznych jest młodzież z naszych szkół. Ogromną popularnością cieszyły się spotkania z policjantami. Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych ufundowała odblaski i kamizelki co cieszyło się ogromnym zainteresowaniem.
Andrzej Barczyński – członek Komisji podziękował za współpracę. Działania profilaktyczne zmierzają w dobrym kierunku. To wraca do dzieci. Daje się zaobserwować, że tych zaangażowanych organizacji pozaszkolnych jest coraz więcej.
Małgorzata Kopaczewska  – Pełnomocnik ds. profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych dodała, że na wynagrodzenia przeznaczane są bardzo małe pieniądze. GOKiS nie pobiera żadnych opłat, podobnie, jak Szkoła w Ostromecku. Odbywały się cykliczne warsztaty, na które przeznaczono niewielkie pieniądze.
Andrzej Barczyński – członek Komisji  podziękował za realizowane działania.
Wójt Gminy dodał, iż jego zdaniem tutaj widać dużą zasługę pełnomocnika.
Przewodniczący Komisji zapytał, czy są jakieś pozytywne oddźwięki w kwestii wniosków o leczenie.
Małgorzata Kopaczewska  – Pełnomocnik ds. profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych odpowiedziała, że Komisja nie posiada informacji, czy ktoś wygrał z nałogiem. Sąd w wielu przypadkach odrzuca wnioski o skierowanie na leczenie zamknięte.
Andrzej Barczyński – członek Komisji zauważył, że dzisiaj są możliwości, które pomagają wygrać z nałogiem, ale podstawą jest wola człowieka. Tych instytucji które mogą pomóc jest wiele, ale człowiek musi chcieć.
Małgorzata Kopaczewska  – Pełnomocnik ds. profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych poinformowała, że panie psycholog z punktu konsultacyjnego  informują, że jest wiele osób, które twierdzą że może chcą wyjść z nałogu, ale przyjdzie okazja i wpadają w ciąg.
Jedyny przypadek, o którym wie, to kobieta, która była kilkakrotnie wzywana przed Komisję i po jakimś czasie przyszła zadbana, o zupełnie innym wyglądzie. Wygląda na to, że coś w niej „zaskoczyło”. Przyszła podziękować, że do niej dotarło.
Dodała, że  psychologowie z punktu konsultacyjnego są aż nadto obciążeni, są do nich kolejki. Niektóre z osób, które przychodzą na terapię skarżą się na brak intymności, ponieważ na korytarzu wszystko słychać, ale GOPS zmieni siedzibę i te warunki ulegną poprawie.
 
Komisja jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała w/w sprawozdanie.
 
g)  Sprawozdanie z działalności sportowej:
Wójt Gminy poinformował, że na posiedzeniach Komisji wracał temat zakupu busa, który będzie przewoził zawodników. Dodał, iż Przewodniczący Rady Gminy miał rację mówiąc, że w przypadku dwóch zawodników, nauczyciel powinien korzystać ze środków komunikacji publicznej. Wskazał na koszty utrzymania busa i kierowcy.
 
Komisja po przeprowadzonej dyskusji jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała przedstawione sprawozdania z działalności sportowej.
 
h) Komisja po zapoznaniu się z informacjami Wójta Gminy oraz po przeprowadzonej dyskusji jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie wysokości ekwiwalentu pieniężnego dla członka Ochotniczej Straży Pożarnej w Gminie Dąbrowa Chełmińska.
 
i) Komisja po zapoznaniu się z informacjami Wójta Gminy jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż w drodze przetargu ustnego nieograniczonego nieruchomości gruntowej stanowiącej własność Gminy Dąbrowa Chełmińska.
 
j) Komisja po zapoznaniu się z informacjami Wójta Gminy jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie zmiany granic wsi i sołectw Ostromecko i Mozgowina.
 
k) Komisja po zapoznaniu się z informacjami Sekretarz Gminy, która poinformowała, że zmiana obejmuje dodanie ulic, które powstały w międzyczasie po podjęciu uchwały o podziale Gminy na stałe obwody głosowania, jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie aktualizacji podziału Gminy Dąbrowa Chełmińska na stałe obwody głosowania.
 
l) Komisja po zapoznaniu się z informacjami Skarbnik Gminy jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na rok 2014.
 
m) Komisja po zapoznaniu się z informacjami Skarbnik Gminy jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie zmian Wieloletniej Prognozy Finansowej.
 
n) Komisja po zapoznaniu się z informacjami Wójta Gminy oraz po przeprowadzeniu dyskusji jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała wnioski w sprawie przejęcia gruntów.
 
o) Komisja po przeprowadzonej dyskusji pozytywnie zaopiniowała propozycję sprzedaży gruntów w Ostromecku.
 
p) Komisja po zapoznaniu się z informacjami Wójta Gminy jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na wyodrębnienie w budżecie Gminy środków stanowiących fundusz sołecki.
 
ad.2. Członkowie Komisji zapoznali się z treścią protokołu z poprzedniego posiedzenia. Komisja jednogłośnie przyjęła w/w protokół.
 
ad.3. W punkcie „sprawy różne”  podnoszono następujące kwestie:
 
a) Przewodniczący Komisji przedstawił odpowiedź Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gdańsku na wniosek Komisji dotyczący możliwości korzystania z wód przez właścicieli nieruchomości zlokalizowanych na obszarze zalewowym rzeki Wisły.
 
 
Na tym posiedzenie zakończono.
 

Powiadom znajomego