W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Urząd Gminy w Dąbrowie Chełmińskiej
ul. Bydgoska 21
86-070 Dąbrowa Chełmińska

tel.: (+48) 52 381 60 56
        (+48) 52 381 60 05

e-mail:
sekretariat@dabrowachelminska.lo.pl

Skrzynka Podawcza ESP:
/2h4v41qktu/SkrytkaESP

Serwis www: dabrowachelminska.pl

NIP
: 554-265-77-62
REGON: 092350642

Wróć

PROTOKÓŁ NR 1.2014 KOMISJI BUDŻETU, ROLNICTWA, BEZPIECZEŃSTWA I OCHRONY ŚRODOWISKA

P R O T O K Ó Ł   NR 1.2014
z posiedzenia Komisji Budżetu, Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska
odbytego w dniu 9 grudnia 2014 roku.
 
 
Posiedzeniu przewodniczył Gabriel Zukierski – Przewodniczący Komisji.
 
W posiedzeniu uczestniczyli:
- członkowie Komisji wg listy obecności,
- Radosław Ciechacki – Wójt Gminy,
- Krystyna Kalinowska – Sekretarz Gminy,
- Ewa Bukowska – Skarbnik Gminy.
 
nieobecny:
Jerzy Szczęsny – członek Komisji.
 
Porządek posiedzenia:
  1. Analiza projektu budżetu na 2015 rok,  projektu Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Dąbrowa Chełmińska na lata 2015 – 2028 wraz z objaśnieniami.
  2. Sprawy różne.
 
Komisja po uprzednim zapoznaniu się z projektem budżetu gminy na rok 2015 przedłożonym przez Wójta Gminy Dąbrowa Chełmińska oraz po zapoznaniu się z opiniami Komisji Rewizyjnej oraz Komisji Oświaty, Kultury, Zdrowia  i Spraw Socjalnych postanawia wydać opinię pozytywną dla przedstawionego projektu budżetu na rok 2015 oraz dla projektu uchwały w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Dąbrowa Chełmińska na lata 2015-2028 wraz z informacją o planowanych i realizowanych przedsięwzięciach.
 
uzasadnienie
 
Komisja ocenia, że projekt budżetu gminy na rok 2015 zarówno po stronie dochodów, jaki       i po stronie wydatków został zaplanowany w sposób prawidłowy.
Planowane dochody wynoszą 24 436 494,84 zł i są niższe od planowanych dochodów  w 2013 roku o 1 567 036 zł.
W budżecie zaplanowano wydatki w wysokości 25 371 494,84 zł.

Deficyt budżetowy w kwocie 935 000 zł zostanie pokryty z kredytu w wysokości 635 000 zł i pożyczek z WFOŚiGW w wysokości 300 000 zł. Planowany deficyt wynosi 3,83% dochodów gminy.
   
Zadłużenie gminy na dzień 31.12.2013 r. stanowi 32,46% prognozowanych dochodów w 2014 r., więc planowany deficyt w wysokości 3,83% nie stanowi zagrożenia dla finansów gminy.
Komisja Budżetu, Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska w celu oceny przedstawionego projektu budżetu oraz analizy wcześniejszych wniosków wynikających z opinii w/w Komisji wysłuchała wyjaśnień Wójta, Skarbnika oraz Sekretarza Gminy.
 
Komisja uznaje projekt budżetu zarówno po stronie dochodów i wydatków  jako spełniający wymogi formalne i merytoryczne.
 
   Oceniamy, iż zarówno po stronie dochodów, jak i po stronie wydatków budżet zaplanowany został w sposób prawidłowy.
 
Jednocześnie Komisja po zbadaniu zgodności z projektem budżetu Gminy pozytywnie opiniuje projekt uchwały w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata 2015-2028.
Komisja wnioskuje o dokonanie zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej na lata 2014-2028, które zapewnią spełnienie wskaźnika spłaty zobowiązań, określonego w art.  243 ustawy o finansach publicznych, obliczonego w oparciu o plan 3 kwartałów roku poprzedzającego rok budżetowy w roku 2016.
 
W trakcie dyskusji nad projektem budżetu Gminy głos zabrali:
Krzysztof Paliński – członek Komisji zauważył, że w dziale gospodarki odpadami  wskazane są wydatki na zakup komputera i oprogramowania. Zapytał, czy ten program usprawni rozliczanie i czy posiadany aktualnie sprzęt jest wystarczający do obsługi płatników?
Wójt Gminy poinformował, że w dniu dzisiejszym o godzinie 10:15 nastąpi otwarcie ofert na odbiór odpadów.
Sekretarz Gminy poinformowała, że  sprzęt jest wystarczający.
Wójt Gminy poinformował, że w Gminie Dobrcz po przetargu stawki opłaty za gospodarowanie odpadami będą podniesione do 12 i 20 zł, a do samego systemu Gmina dołożyła około 300 000 zł.
Skarbnik Gminy poinformowała, że Gmina Dąbrowa Chełmińska dopłaca do tego systemu około 150 000 zł.
Szymon Dunal – członek Komisji zastanawiał się, czy nie czy nie warto by wprowadzić opłat za odpady zielone, ponieważ to są ogromne ilości.
Wójt Gminy poinformował, że przepisy obligują Gminę do utworzenia stacjonarnego punktu zbiórki odpadów, a to wiąże się z ogromnymi kosztami. Zorganizowano mobilny punkt, i to się sprawdza, ale w ciągu półtora roku trzeba będzie opracować nowe regulaminy.
Skarbnik Gminy poinformowała o zaległościach w opłatach za gospodarowanie odpadami dodając, że  nowe przepisy przewidują stosowanie ulg.
Wójt Gminy poinformował, że na Sesji 30.12. zostanie przedstawiona autopoprawka do projektu budżetu – zwiększenie o 10 000 zł. środków dla Gminnej Biblioteki Publiczno – Szkolnej.
 
ad.2. W punkcie „sprawy różne” głos zabrali:
 
a) Krzysztof Paliński - członek Komisji zwrócił uwagę w sprawie  statusu drogi wojewódzkiej nr 551 w Nowym Dworze, gdzie na w/w droga krzyżuje się łuku z drogą prowadzącą do zabudowań, która  miała uzyskać statut drogi publicznej. Dodał, że Wójt zobowiązał się do załatwienia tej sprawy.
Wójt Gminy poinformował, że aby wywołać działanie,  trzeba wpierw wywołać uchwałę. Zauważył, że w/w droga prowadzi jedynie do zabudowań i nie łączy żadnych miejscowości.
Krzysztof Paliński – członek Komisji zauważył, że w interpretacji przepisów o drogach nie ma zapisu, że droga musi się gdzieś zaczynać i kończyć. Dodał, że Wójt przyrzekł to na spotkaniu.
Wójt Gminy przypomniał, że niczego nie przyrzekał, mógł jedynie mówić.
Krzysztof Paliński – członek Komisji przypomniał, że na spotkaniu z przedstawicielami Zarządu Dróg poinformowano, że na przedmiotowym łuku nie ma możliwości, by pojawiły się znaki zakazu wyprzedzania bez ustalenia drogi publicznej. Dodał, że nie ma szans na poprawę bezpieczeństwa na tej drodze. Były kierowane pisma w tej sprawie, która trwa już od 3 lat.  
Wójt Gminy poinformował, że  jeżeli będzie wola Komisji, zostanie przygotowany odpowiedni projekt uchwały. Przypomniał zapisy Statutu Gminy regulujące prawo zgłaszania projektów uchwał. Dodał, że taki projekt uchwały może zostać przygotowany, pod warunkiem, że w/w droga nie będzie wymagała utwardzenia asfaltem.
Krzysztof Paliński – członek Komisji wyjaśnił, iż nie musi to być droga asfaltowa, mówi się o drodze utwardzonej. Dodał, że w omawianym miejscu jest wiele wypadków i kierowcy nie respektują ograniczenia prędkości do 70 km.
Wskazał na brak zatoczki dla autobusu szkolnego, co powoduje ogromne zagrożenie. Jest to tzw. odcinek śmierci. Należałoby policzyć koszty takiej inwestycji.
Przewodniczący Komisji zapytał,  jakie będą dodatkowe koszty, jeżeli sołectwo nie wymaga utwardzenia w/w drogi asfaltem?
Krzysztof Paliński – członek Komisji wyjaśnił, że chodzi o 20 m drogi.
Wójt Gminy wyjaśnił, że w/w odcinek musiałby utwardzić Zarząd Dróg Wojewódzkich, jako zarządca drogi. Dodał, że przeanalizuje przepisy w tej sprawie.
Przewodniczący Komisji zauważył, że wspaniałą rzeczą byłaby wysepka.
 
b) Michał Wąchała – członek Komisji zwrócił uwagę, że przy przejeździe kolejowym  w Ostromecku znajduje się znak „ stop” oraz progi zwalniające. Radny zapytał, czy można te progi zdemontować?
Wójt Gminy w odpowiedzi poinformował, że w tej sprawie jest wniosek zebrania wiejskiego z Wałdowa Królewskiego, taki  wniosek zostanie również postawiony na zebraniu wiejskim w Ostromecku, ponieważ na razie nie ma zgody na zdemontowanie progów.
Przewodniczący Komisji zwrócił uwagę, iż sam „stop”  nie wyhamowuje piratów drogowych.
Wójt Gminy poinformował, iż każdorazowo będzie zwracał się do Komisji Budżetu, Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska o opinię w sprawie montowania progów.
 
c) Komisja zapoznała się z propozycjami zmian diet dla sołtysów  oraz kwestiami ustalenia wynagrodzenia Wójta Gminy. Po przeprowadzonej dyskusji Komisja uznała, że stanowisko w w/w sprawach zajmie na kolejnym posiedzeniu.
 
d) Komisja zapoznała się z informacjami Wójta Gminy na temat możliwości zbycia nieruchomości położonej w Ostromecku, użytkowanej przez Stowarzyszenie „Rodzina w Ogrodzie”.
W wyniku dyskusji Komisja postanowiła zaprosić Prezesa w/w Stowarzyszenia na najbliższe posiedzenie celem przeprowadzenia dyskusji.
 
e) Michał  Wąchała – członek Komisji zwrócił uwagę, że w Boluminie lampy oświetlenia drogowego oświetlają wyłącznie chodnik. Zwrócił się z prośbą o zmianę konta świecenia lamp, by oświetlały drogę.
 
f) Przewodniczący Komisji poinformował, że w Strzyżawie wyrwano dwa słupki przy stacji paliw, natomiast na ścieżce rowerowej przy drugim znaku, na wysokości wysepki została podmyta nawierzchnia. Zwrócił się o wykonanie napraw w/w usterek.
 
Na tym posiedzenie zakończono.

Powiadom znajomego