Zatwierdzona przez rząd reforma
gospodarki odpadami komunalnymi dała samorządom nowe kompetencje. Główna zmiana
znowelizowanej ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach polega na
obligatoryjnym przejęciu przez gminę obowiązków właścicieli nieruchomości, na
których zamieszkują mieszkańcy, w zakresie gospodarowania wytworzonymi przez
nich odpadami komunalnymi.
Przyjęta
reforma ma na celu objęcie wszystkich mieszkańców systemem zbierania odpadów i
zwiększenie poziomu recyclingu i odzysku odpadów zbierania odpadów.
Według
nowego systemu to gmina zapewni odbieranie i właściwe zagospodarowanie
wszystkich odpadów komunalnych oraz możliwość selektywnego zbierania odpadów.
W nowym systemie właściciele
nieruchomości będą wnosili do gminy opłaty tzw. „podatek śmieciowy”
zgodnie z wyznaczoną w drodze uchwały stawką, wyliczoną w oparciu o liczbę
osób zamieszkujących daną nieruchomość. W zamian za uiszczoną opłatę, gmina
odbierze odpady i podda je recyklingowi, odzyskowi, bądź unieszkodliwieniu. W
przypadku mieszkańców spółdzielni i wspólnot mieszkaniowych, opłaty będą
wnoszone na rzecz zarządców, którzy następnie przekażą je do gminy.
Opłata
za odpady w przypadku prowadzenia segregacji będzie niższa. Zatem opłaca się segregować odpady!
Przedsiębiorca wyłoniony przez gminę w drodze przetargu odbierze od mieszkańców
zamieszkujących daną nieruchomość odpady komunalne zmieszane oraz zebrane
selektywnie.
Każdy właściciel nieruchomości
będzie miał obowiązek wypełnić i przekazać do gminy deklarację, której wzór udostępnimy mieszkańcom w pierwszym
kwartale 2013 roku. W przypadku spółdzielni i wspólnot mieszkaniowych,
deklaracje wypełnią i przekażą zarządcy. W razie niezłożenia deklaracji albo
uzasadnionych wątpliwości co do danych w niej zawartych, Wójt Gminy wyda
decyzję administracyjną, w której określi wysokość opłaty za gospodarowanie
odpadami komunalnymi.
Jeżeli
właściciel nieruchomości zadeklaruje się selektywnie zbierać odpady komunalne z
terenu swojej nieruchomości i naruszy ten obowiązek to przedsiębiorca
odbierający odpady przyjmie je jako zmieszane odpady i powiadomi o tym fakcie
gminę. Za niesegregowane odpady będziemy uiszczać wyższą opłatę. Szczegółowe zasady
postępowania z odpadami komunalnymi określać będzie regulamin utrzymania
czystości i porządku na terenie gminy Dąbrowa Chełmińska przyjęty uchwałą Rady
Gminy, stanowiący akt prawa miejscowego.