Plan działania na rzecz poprawy dostępności
URZĄD GMINY W DĄBROWIE CHEŁMIŃSKIEJ
PLAN DZIAŁANIA
NA RZECZ POPRAWY ZAPEWNIENIA DOSTĘPNOŚCI
OSOBOM ZE SZCZEGÓLNYMI POTRZEBAMI
Nazwa podmiotu: Urząd Gminy w Dąbrowie Chełmińskiej
Data sporządzenia: 16.03.2021 r.
dokument opracowała: Koordynator do spraw dostępności Dorota Kraska-Wadych
Zatwierdzam:
Wójt Gminy Dąbrowa Chełmińska
/-/ mgr inż. Radosław Ciechacki
Działając na podstawie art. 14 w związku z art. 6 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz. U. z 2019 r., poz.1696 ze zmianami), ustala się plan działania na rzecz poprawy zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.
Dnia 20 września 2019 r. weszła w życie ustawa z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, która wraz z ustawą z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych stała się podstawą do realizacji Konwencji Organizacji Narodów Zjednoczonych o prawach osób niepełnosprawnych, którą Polska ratyfikowała w dniu 6 września 2012 r.
Urząd Gminy w Dąbrowie Chełmińskiej, jako organ samorządu terytorialnego dostrzega konieczność podjęcia szczególnych działań skierowanych na rzecz osób ze szczególnymi potrzebami. W związku z powyższym opracowano niniejszy plan działania. Jego celem jest zdiagnozowanie obszarów, które w niewystarczający sposób wspierają osoby, które nie mają możliwości pełnego korzystania z życia publicznego.
Plan działania na rzecz poprawy
zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami w
Urzędzie Gminy w Dąbrowie Chełmińskiej
Lp. |
Zakres działalności |
Sposób realizacji |
Termin |
Realizujący zadania wynikające z art. 6 ustawy |
1 |
Powołanie koordynatora do spraw Dostępności w Urzędzie Gminy w Dąbrowie Chełmińskiej oraz Zespołu do Spraw Dostępności |
Wydanie Zarządzenia Wójta Gminy |
do 14.09.2020 |
Wójt Gminy |
2 |
Podanie do publicznej wiadomości danych koordynatora do spraw dostępności |
Zarządzenie nr 0050.61.2020 Wójta Gminy Dąbrowa Chełmińska z dnia 14 września 2020 r. w sprawie wyznaczenia Koordynatora oraz Zespołu do spraw dostępności |
do 14.09.2020 |
Wójt Gminy |
3 |
Podanie do publicznej wiadomości informacji na temat dostępności |
Publikacja na stronach Urzędu Gminy deklaracji dostępności |
do 23.09.2020 |
Administrator Systemów Informatycznych oraz Koordynator |
4 |
Dokonanie analizy warunków architektonicznych pod względem dostępności dla osób ze szczególnymi potrzebami |
Opracowanie dokumentu – deklaracja dostępności |
do 31.12.2020 |
Koordynator |
5 |
Analiza dostępności cyfrowej oraz informacyjno-komunikacyjnej dla osób ze szczególnymi potrzebami |
Opracowanie dokumentu – deklaracja dostępności |
do 31.12.2020 |
Koordynator wraz z Administratorem Systemów Informatycznych |
6 |
Dokonanie analizy możliwości dostosowania obiektów do zakresu minimalnych wymagań służących zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami |
Zgromadzenie danych w zakresie stwierdzonych istniejących przeszkód w dostępności dla osób ze szczególnymi potrzebami |
do 31.12.2020 |
Koordynator |
7 |
Plan działania na rzecz poprawy zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami |
Opracowanie planu działania, o którym mowa w art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami |
do 25.03.2021 |
Koordynator oraz Zespół do spraw dostępności |
8 |
Plan działania na rzecz poprawy zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami |
Zatwierdzenie przez Wójta Gminy planu działania na rzecz poprawy zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami |
do 26.03.2021 |
Koordynator oraz Zespół do spraw dostępności |
9 |
Podanie do publicznej wiadomości planu działania na rzecz poprawy zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami |
Opublikowanie dokumentu na stronie BIP Urzędu Gminy |
do 29.03.2021 |
Koordynator |
10 |
Dokonanie diagnozy w zakresie dostępu alternatywnego w przypadku braku możliwości zapewnienia dostępności dla osób ze szczególnymi potrzebami ze względu na ograniczenia architektoniczne i informacyjno-komunikacyjne |
Zapewnienie osobom ze szczególnymi potrzebami wsparcia technicznego w tym z wykorzystaniem nowoczesnych technologii, kontaktu telefonicznego, korespondencyjnego, wsparcia innej osoby |
cały okres |
Koordynator oraz Zespół do spraw dostępności |
11 |
Monitorowanie działalności w zakresie zapewnienia dostępności |
Współpraca z Kierownikami, pracownikami |
cały okres |
Koordynator oraz Zespół do spraw dostępności |
12 |
Wspieranie osób ze szczególnymi potrzebami |
Działania mające na celu ułatwienie dostępu architektonicznego, cyfrowego oraz informacyjno-komunikacyjnego |
cały okres |
Koordynator oraz Zespół do spraw dostępności |
13 |
Uzyskanie danych do raportu |
Uzyskanie informacji na temat stwierdzonych istniejących przeszkód w dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami |
do 26.03.2021 |
Koordynator |
14 |
Sporządzenie raportu o stanie zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami |
Zatwierdzenie raportu Podanie do publicznej wiadomości (publikacja dokumentu na stronie BIP Urzędu Gminy) Przekazanie raportu Wojewodzie oraz GUS |
do 31.03.2021 |
Koordynator oraz Zespół do spraw dostępności |