XII.138.2019
jakiego organu | Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska |
---|---|
z dnia | |
w sprawie | przekazania do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy skargi Prokuratury Rejonowej Bydgoszcz - Północ na uchwałę Nr VIII/51/11 Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska z dnia 16 czerwca 2011 r. trybu i sposobu powoływania i odwoływania członków Zespołu Interdyscyplinarnego oraz szczegółowe warunki jego funkcjonowania w Gminie Dąbrowa Chełmińska |
na podstawie | art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 506 ze zm.), w związku z art. 54 § 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U z 2019 r. poz. 2325 ze zm.) uchwala się, co następuje: |
status uchwały | obowiązująca |
§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia i podlega ogłoszeniu w sposób zwyczajowo przyjęty.
Uzasadnienie
Rada Gminy Dąbrowa Chełmińska w dniu 16 czerwca 2011 r. podjęła uchwałę Nr VIII/51/11 w sprawie trybu i sposobu powoływania i odwoływania członków Zespołu Interdyscyplinarnego oraz szczegółowe warunki jego funkcjonowania w Gminie Dąbrowa Chełmińska.
Na przedmiotową uchwałę w dniu 16 grudnia 2019 r. do Przewodniczącego Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska wpłynęła skarga Prokuratury Rejonowej Bydgoszcz – Północ w Bydgoszczy, w której wniesiono o stwierdzenie jej nieważności w części, tj. § 2 ust. 3 pkt 1) do 7), § 2 ust. 5 i ust. 6, § 3 ust. 1 pkt 3) i 5) oraz § 4 ust. 2, zarzucając istotne naruszenie prawa, poprzez przekroczenie zakresu upoważnienia ustawowego, wynikającego z art. 9a ust. 15 ustawy z dnia 29 lipca 2015 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie oraz nieuprawnioną modyfikację niektórych przepisów tej ustawy.
W przedmiotowej sprawie Rada Gminy nie może uwzględnić wniesionej skargi i sama podjąć uchwały o uchyleniu zakwestionowanych zapisów.
Wyklucza takie uwzględnienie skargi postanowienie NSA z dnia 29 listopada 2012 r. sygn. akt II FSK 2735/12 zgodnie z którym - zmiana lub uchylenie zaskarżonej do wojewódzkiego sądu administracyjnego uchwały nie czyni zbędnym rozpoznania skargi na uchwałę i wydania przez wojewódzki sąd administracyjny wyroku, jeżeli zaskarżona uchwała może mieć zastosowanie do sytuacji z okresu poprzedzającego. W tym przypadku nie zachodzi sytuacja autokontroli zaskarżonej uchwały rady gminy w trybie art. 54 § 3 ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Uchylenie uchwały przez radę gminy oznacza bowiem wyeliminowanie uchwały ze skutkiem od daty uchylenia, natomiast stwierdzenie nieważności uchwały wywołuje skutki od chwili jej podjęcia.
Zgodnie z art. 54 § 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi organ, którego działanie jest przedmiotem skargi, przekazuje skargę sądowi wraz kompletnymi i uporządkowanymi aktami sprawy i odpowiedzią na skargę w terminie 30 dni od dnia jej otrzymania.
Natomiast zgodnie z art. 31 ustawy o samorządzie gminnym, wójt kieruje bieżącymi sprawami gminy oraz reprezentuje ją na zewnątrz. W uchwale 7 sędziów z dnia 13 listopada 2012 r. (IOPS 3/12, LEX nr 1225396) Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie przyjął za zasadę prawną, że postępowanie przed sądami administracyjnymi w sprawach skarg, których przedmiotem jest uchwała rady gminy, zdolność procesową ma wójt (odpowiednio burmistrz, prezydent miasta), chyba że w sprawie zachodzą okoliczności szczególne, których nieuwzględnienie mogłoby prowadzić do pozbawienia rady gminy ochrony sądowej.
W świetle powyższego zasadne jest podjęcie przedmiotowej uchwały.