XXXIII.306.2021
jakiego organu | Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska |
---|---|
z dnia | |
w sprawie | odmowy uzgodnienia projektu Uchwały Sejmiku Województwa Kujawsko-Pomorskiego Nadwiślańskiego Parku Krajobrazowego. |
na podstawie | art. 18 ust. 2 pkt 15 oraz art. 89 ust. 1a i 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r., poz. 713, 1378, z 2021 r. poz. 1038), w związku z art. 16 ust. 4, 4a i 4b ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2021 r., poz. 1098), uchwala się co następuje: |
status uchwały | obowiązująca |
UZASADNIENIE
Marszałek Województwa Kujawsko-Pomorskiego pismem z dnia 5 lipca 2021 r. (data wpływu do tut. Urzędu 12.07.2021 r.) działając w oparciu o art. 16 ust. 4 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2021 r., poz. 1098) zwrócił się do Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska o uzgodnienie projektu uchwały Sejmiku Województwa Kujawsko-Pomorskiego w sprawie Nadwiślańskiego Parku Krajobrazowego.
Zgodnie z brzmieniem art. 16 ust. 4 ustawy o ochronie przyrody projekt uchwały sejmiku województwa w sprawie utworzenia, zmiany granic lub likwidacji parku krajobrazowego wymaga uzgodnienia z właściwą miejscowo radą gminy oraz właściwym regionalnym dyrektorem ochrony środowiska.
Odmowa uzgodnienia nastąpić może na podstawie art. 16 ust. 4b wyżej powołanej ustawy, stanowiącego, iż rada gminy może odmówić uzgodnienia projektu uchwały, wyłącznie w przypadku gdy przyjęcie uchwały prowadziłoby do ograniczenia możliwości rozwojowych gminy wynikających z ustaleń studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego lub miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w stopniu nieproporcjonalnym do wartości jakie park krajobrazowy ma chronić.
Mając na uwadze dobro Gminy Dąbrowa Chełmińska wynikające z możliwości rozwoju społeczno-gospodarczego Gminy, Rada Gminy Dąbrowa Chełmińska odmawia uzgodnienia projektu uchwały Sejmiku Województwa Kujawsko-Pomorskiego w sprawie Nadwiślańskiego Parku Krajobrazowego, z uwagi na zawarcie w ww. uchwale zakazów mogących negatywnie wpłynąć na rozwój Gminy Dąbrowa Chełmińska.
Odnosząc się do konkretnych zakazów, które obwiązywać będą na terenie Nadwiślańskiego Parku Krajobrazowego, po przyjęciu uchwały Sejmiku w proponowanym brzmieniu, w pierwszej kolejności warto zwrócić uwagę na zakaz pozyskiwanie do celów gospodarczych skał, w tym torfu, oraz skamieniałości, w tym kopalnych szczątków roślin
i zwierząt, a także minerałów i bursztynu.
Rada Gminy nie zgadza się z treścią zakazu wprowadzonego w punkcie 3, §4 projektu uchwały Sejmiku i wnioskuje o całkowite wykreślenie z projektu uchwały Sejmiku lub wprowadzenie dodatkowego punktu do §4 dotyczącego zwolnienia z zakazu - pozyskiwanie do celów gospodarczych skał, w tym torfu, oraz skamieniałości, w tym kopalnych szczątków roślin i zwierząt, a także minerałów i bursztynu - o proponowanej treści:
„Zakaz, o którym mowa w §4, punkcie 3 nie dotyczy pozyskiwania do celów gospodarczych skał, w tym torfu pozyskiwanych:
- na podstawie obowiązujących koncesji wydanych zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 r. Prawo geologiczne i górnicze (Dz. U. z 2020 r., poz. 1064, 1339, z 2021 r. poz. 234, 784, 914),
- z udokumentowanych złóż kopalin zawartych w studium uwarunkowań
i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz wyznaczonych w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, pod warunkiem, że eksploatacja nie będzie powodować zmian stosunków wodnych i zagrożeń dla chronionych ekosystemów, a brak negatywnego oddziaływania na środowisko zostanie wykazany w sporządzonym raporcie o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko,
- z terenów górniczych oraz złóż w trakcie rozpoznania zawartych w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy.”
W przekonaniu Rady wprowadzenie takiego wyłączenia z zakazu określonego w §4, punkt 3, umożliwi gminnym przedsiębiorcom, którzy posiadają aktualną koncesję oraz będących w trakcie uzyskiwania takiej koncesji na wydobywanie kopalin ze złoża, czyli na prowadzenie dalszej działalności, która z punktu widzenia Rady oraz potrzeb społeczeństwa w zakresie utrzymania rynku pracy, powinna i musi być podtrzymana.
Kolejnym proponowanym zakazem jest zakaz likwidowania i niszczenia zadrzewień śródpolnych, przydrożnych i nadwodnych, jeżeli nie wynikają z potrzeby ochrony przeciwpowodziowej lub zapewnienia bezpieczeństwa ruchu drogowego lub wodnego lub budowy, odbudowy, utrzymania, remontów lub naprawy urządzeń wodnych. Zapis ten jest zbyt rygorystycznym i daleko idącym ograniczeniem art. 83f ustawy o ochronie przyrody.
W znacznej części przypadków uniemożliwi to m.in. rolnikom doprowadzenie gruntu rolnego do stanu właściwej kultury rolnej, a w przypadku zabudowy mieszkaniowej (powstałej na podstawie wydanych, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, decyzji o warunkach zabudowy) uniemożliwi prawidłowe użytkowanie istniejącej zabudowy w sytuacji chęci uzupełnienia o budynki gospodarcze czy garażowe w miejscu występowania zadrzewień.
Rada Gminy wnioskuje o wprowadzenie dodatkowego punktu do §4 dotyczącego zwolnienia z zakazu - likwidowania i niszczenia zadrzewień śródpolnych, przydrożnych
i nadwodnych, jeżeli nie wynikają z potrzeby ochrony przeciwpowodziowej lub zapewnienia bezpieczeństwa ruchu drogowego lub wodnego lub budowy, odbudowy, utrzymania, remontów lub naprawy urządzeń wodnych - o proponowanej treści:
„Zakaz, o którym mowa w §4, punkcie 2 nie dotyczy likwidowania i niszczenia zadrzewień śródpolnych, przydrożnych i nadwodnych w przypadku uzyskania pozytywnej opinii przedstawiciela parku krajobrazowego, wyrażającej zgodę na usunięcie zadrzewień śródpolnych, przydrożnych lub nadwodnych.”
W przypadku wprowadzenia na całości obszaru Nadwiślańskiego Parku Krajobrazowego zakazu realizacji przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko w rozumieniu ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji
o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. z 2021 r., poz. 247, 784, 922, 1211) ograniczone zostanie wydawanie pozwoleń na prowadzenie działalności, co w znaczny sposób ograniczy możliwości ewentualnego rozwoju gminy, a przede wszystkim jej mieszkańców (m.in. zapis ten znacząco utrudnia i wydłuża procedurę administracyjną w przypadku uzyskania decyzji
o środowiskowych uwarunkowaniach dla budowy i modernizacji dróg, nie posiadających statusu drogi publicznej, o całkowitej długości przedsięwzięcia powyżej 1 km).
Rada Gminy wnioskuje o wprowadzenie dodatkowego punktu dotyczącego zwolnienia z zakazu - realizacji przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko
w rozumieniu ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku
i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. z 2021 r., poz. 247, 784, 922, 1211). - o proponowanej treści:
„Zakaz, o którym mowa w §5, punkcie 1, w §6, punkcie 1 oraz w §7, punkcie 1 nie dotyczy realizacji przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko w rozumieniu ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku
i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. z 2021 r., poz. 247, 784, 922, 1211).”
W związku z powyższym Rada Gminy w Dąbrowie Chełmińskiej liczy, że wskazane uwagi zostaną wzięte pod uwagę i treść uchwały Sejmiku zostanie dostosowana zgodnie
z treścią art. 16 pkt 1 ustawy o ochronie przyrody (Dz. U. z 2021 r., poz. 1098) w warunkach zrównoważonego rozwoju uwzględniającego zarówno wartości środowiska oraz wartości społeczne i potrzeb naszych mieszkańców i gminy.
Wobec powyższego zasadne jest podjęcie niniejszej uchwały, a tym samym odmowa uzgodnienia projektu uchwały Sejmiku Województwa Kujawsko-Pomorskiego.