W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Urząd Gminy w Dąbrowie Chełmińskiej
ul. Bydgoska 21
86-070 Dąbrowa Chełmińska

tel.: (+48) 52 381 60 56
        (+48) 52 381 60 05

e-mail:
sekretariat@dabrowachelminska.lo.pl

Skrzynka Podawcza ESP:
/2h4v41qktu/SkrytkaESP

Serwis www: dabrowachelminska.pl

NIP
: 554-265-77-62
REGON: 092350642

XLVII.434.2022

Szczegóły
jakiego organu Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska
z dnia
w sprawie zmiany Statutu Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Dąbrowie Chełmińskiej
na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2022 r. poz. 559, 583, 1005 i 1079), art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 1634, 21692, 1725, 1747, 1768, ) oraz art.17 ust.1 pkt 18 i art. 110 ust. 1 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2021 r. poz. 2268 i 2270 oraz z 2022 r. poz. 1, 66, 1079, 1692 i 1700) uchwala się, co następuje:
status uchwały obowiązująca
     § 1. W załączniku do uchwały Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska nr XLIII.402.2022 z dnia 27 kwietnia 2022 r. w sprawie uchwalenia Statutu Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Dąbrowie chełmińskiej wprowadza się następujące zmiany:
   
1)      § 1 otrzymuje brzmienie:
 
„§ 1. Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Dąbrowie Chełmińskiej działa na zasadach określonych w obowiązujących przepisach prawa, a w szczególności wykonuje zadania na podstawie:
1) ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2022 r. poz. 559, 583, 1005 i 1079);
2) ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2021 r. poz. 2268 i 2270 oraz z 2022 r. poz. 1, 66, 1079, 1692 i 1700);
3) ustawy z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego (Dz. U.  z 2020 r. poz. 685 oraz z 2022 r. poz. 974 i 1700);
4) ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. z 2022 r.                 poz.615 i 1265); 
5) ustawy z dnia 4 kwietnia 2014 r. o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów                 (Dz. U. z 2020 r. poz. 1297);
6) ustawy z dnia 7 września 2007 r. o pomocy osobom uprawnionym do alimentów             (Dz. U. z 2022 r. poz. 1205);
7) ustawy z dnia 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci (Dz. U.                z 2022 r. poz. 1577);
8) ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. z 2022 r. poz. 447 i 1700);
9) ustawy z dnia 4 listopada 2016 r. o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin „Za życiem”               (Dz. U. z 2020 r. poz. 1329);
10) ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz. U. z 2021 r. poz. 1249); 
11) ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2022 r. poz. 690, 830, 1079, 1383 i 1561 oraz M.P. z 2022 r. poz. 487);
12) ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2022 r. poz.1327);
13)  ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1285, 1292, 1559, 1773, 1834, 1981, 2105, 2120, 2217, 2232 i 2270 oraz z 2022 r. poz. 64, 91, 583, 655, 807, 974, 1002, 1079, 1265, 1352 i 1700);
14)  ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2021 r. poz. 1973, 2269 i 2127, M.P. z 2021 r. poz. 814 i 960 oraz Dz. U. z 2022 r. poz. 1079, 1260, 1576 i 1747);
15) ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2021 r. poz. 1915 oraz z 2022 r. poz. 583, 1116, 1700 i 1730);
16)  ustawy z dnia 17 grudnia 2021 r. o dodatku osłonowym (Dz. U z 2022 r. poz. 1, 202 i 1692);
17)  ustawy z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa (Dz. U z 2022 r. poz. 583, 584, 830, 930, 1002, 1087, 1161, 1383, 1561, 1692 i 1733);
18) ustawy z dnia 5 sierpnia 2022 r. o dodatku węglowym (Dz. U. poz. 1692 i 1697);
19) ustawy z dnia 15 września 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach w zakresie niektórych źródeł ciepła w związku z sytuacją na rynku paliw (Dz. U. poz. 1967);
20) rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 czerwca 2021 r. w sprawie szczegółowych warunków realizacji rządowego programu „Dobry start” (Dz. U. z 2021 r. poz. 1092)
21) niniejszego Statutu.”;
 
2)  § 8 ust. 3 otrzymuje brzmienie:
 
„§ 8. 3. Ośrodek realizuje także inne zadania na podstawie upoważnienia Wójta lub Rady, a w szczególności:
1) zadania wynikające z ustawy z dnia 28 listopada 2003r o świadczeniach rodzinnych polegające na prowadzeniu postępowań, wydawania decyzji w sprawach świadczeń rodzinnych oraz wystawiania i podpisywania tytułów wykonawczych oraz innych dokumentów do prowadzenia postępowania egzekucyjnego;
2) zadania wynikające z ustawy z dnia 4 kwietnia 2014 r. o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów, polegające na prowadzeniu postępowań w tych sprawach i wydawaniu decyzji;
3) zadania wynikające z ustawy z dnia 7 września 2007 r. o pomocy osobom uprawnionym do alimentów, polegające na prowadzeniu postępowań i wydawaniu decyzji administracyjnych w sprawach świadczeń z funduszu alimentacyjnego oraz podejmowaniu działań wobec dłużników alimentacyjnych;
4) zadania wynikające z ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy  w rodzinie, polegające między innymi na tworzeniu i realizacji gminnego programu przeciwdziałania przemocy;
5) zadania wynikające z ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej;
6) zadania z zakresu świadczeń wychowawczych wynikających z ustawy z dnia 11 lutego 2016 r.  o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci, polegające na prowadzeniu postępowań i wydawaniu decyzji administracyjnych w sprawach świadczeń wychowawczych;
7) zadania wynikające z ustawy z dnia 4 listopada 2016 r. o wsparciu kobiet w ciąży
i rodzin „Za życiem”, polegające między innymi na prowadzeniu postępowań oraz wydawania decyzji administracyjnych w sprawach o jednorazowe świadczenie,
o którym mowa w art. 10 ust. 1 ww. ustawy;
8) zadania wynikające z ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska, polegające na prowadzeniu postępowań, w tym wydawaniu zaświadczeń o wysokości przeciętnego miesięcznego dochodu przypadającego na jednego członka gospodarstwa domowego, na potrzeby złożenia wniosku o przyznanie dofinansowania z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej;
9) zadania wynikające z ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, polegające na udzielaniu pomocy materialnej o charakterze socjalnym uczniom zamieszkałym na terenie gminy Dąbrowa Chełmińska;
10) zadania wynikające z ustawy z dnia 17 grudnia 2021 r. o dodatku osłonowym polegające na prowadzeniu postępowań z zakresu dodatku osłonowego, w tym wydawania decyzji oraz wydawania i przekazywania informacji wnioskodawcom;
11) zadania wynikające z ustawy z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa, polegające m.in. na prowadzeniu postępowań w sprawie jednorazowego świadczenia pieniężnego dla obywateli Ukrainy, w tym do wydawania decyzji, a także przyjmowaniu oraz rozpatrywaniu wniosków o  przyznanie świadczenia pieniężnego za zapewnienie zakwaterowania i wyżywienia obywatelom Ukrainy i weryfikacji warunków zakwaterowania i wyżywienia na potrzeby przyznania lub wypłaty tego świadczenia;
12)  zadania wynikające z ustawy z dnia 5 sierpnia 2022 r. o dodatku węglowym polegające na prowadzeniu postępowań z zakresu dodatku węglowego, w tym wydawania decyzji oraz wydawania i przekazywania informacji wnioskodawcom;
13)  zadania wynikające z ustawy z dnia 15 września 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach w zakresie niektórych źródeł ciepła w związku z sytuacją na rynku paliw polegające na
prowadzeniu postępowań z zakresu dodatków dla gospodarstw domowych, w tym wydawania decyzji oraz wydawania i przekazywania informacji wnioskodawcom;
14)  zadania wynikające z rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 czerwca 2021 r. w sprawie szczegółowych warunków realizacji rządowego programu „Dobry start”, polegające między innymi na prowadzeniu postępowań określonych w programie.” .
 
    § 2. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Dąbrowa Chełmińska.
 
     § 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Uzasadnienie
 
Dotychczasowy Statut Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Dąbrowie Chełmińskiej z uwagi na potrzebę realizacji nowych zadań wymaga aktualizacji.
Wprowadzenie zmian wynika z powierzenia tut. Ośrodkowi polegających na prowadzeniu postępowań z zakresu dodatku węglowego w oparciu o zapisy ustawy z dnia 5 sierpnia 2022 r. o dodatku węglowym oraz postępowań z zakresu ustawy z dnia 15 września 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach w zakresie niektórych źródeł ciepła w związku z sytuacją na rynku paliw dot. spraw dodatków dla gospodarstw domowych. 
Ww. ustawy wprowadziły nowy zakres zadań do realizacji przez jednostki samorządu terytorialnego obejmujący realizację nowych świadczeń tj.: „dodatek węglowy” w kwocie 3000 zł na gospodarstwo domowe (jednoosobowe lub wieloosobowe) oraz „dodatków dla gospodarstw domowych” w kwocie 3000 zł (pelet drzewny lub inny rodzaj biomasy), 1000 zł (drewno kawałkowe), 500 zł (skroplony gaz LPG) i 2000 zł (kocioł olejowy). Przedmiotowe wsparcie zostało wprowadzone w ramach Rządowej Tarczy Antyinflacyjnej w roku 2022.  Wniosek o wypłatę ww. dodatków należy złożyć w gminie właściwej ze względu na miejsce zamieszkania osoby składającej wniosek do dnia 30 listopada 2022 r.
W związku z powyższym zasadne jest wprowadzenie zmian do Statutu Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Dąbrowie Chełmińskiej
 
 

Powiadom znajomego