LVIII.529.2023
jakiego organu | Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska |
---|---|
z dnia | |
w sprawie | rozpatrzenia skargi z dnia 15 czerwca 2023 r. |
na podstawie | art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2023 r. poz. 40 i 572) w związku z art. 240 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2023 r. poz. 775 i 803), uchwala się, co następuje: |
status uchwały | obowiązująca |
§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Przewodniczącemu Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska, zobowiązując go do zawiadomienia skarżącego o sposobie załatwienia skargi.
§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Uzasadnienie
W dniu 19 czerwca 2023 r. wpłynęła skarga osoby fizycznej na działanie Wójta Gminy Dąbrowa Chełmińska, dotycząca wyrażenia przez Gminę Dąbrowa Chełmińska, za którą działał Wójt Gminy Dąbrowa Chełmińska zgody na postawienie ogrodzenia na granicy nieruchomości, której właścicielem jest Gmina Dąbrowa Chełmińska.
Zgodnie z obowiązującą w tym zakresie procedurą, Przewodniczący Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska, skierował skargę do Komisji Skarg, Wniosków i Petycji. W celu zbadania zasadności skargi Komisja Skarg, Wniosków i Petycji na posiedzeniu w dniu 27 czerwca 2023 r., na które został zaproszony Wójt Gminy Dąbrowa Chełmińska, dokonała analizy treści skargi, przeprowadziła postępowanie wyjaśniające, wysłuchała wyjaśnień Wójt.
Komisja przekazała swoje stanowisko Przewodniczącemu Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska.
Zgodnie z treścią art. 63 Konstytucji „Każdy ma prawo składać petycje, wnioski i skargi w interesie publicznym, własnym lub innej osoby za jej zgodą do organów władzy publicznej oraz do organizacji i instytucji społecznych w związku z wykonywanymi przez nie zadaniami zleconymi z zakresu administracji publicznej. Tryb rozpatrywania petycji, wniosków i skarg określa ustawa”. Wniesienie, petycji, wniosku czy skargi otwiera zatem postępowanie, którego tryb regulują przepisy działu Kodeksu postępowania administracyjnego „Skargi i wnioski”. Należy przy tym zwrócić uwagę na to, że przepis art. 221 kpa wprost nawiązuje do regulacji konstytucyjnej stanowiąc w § 1, iż „Zagwarantowane każdemu w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej prawo składania petycji, skarg i wniosków do organów państwowych, organów jednostek samorządu terytorialnego, organów samorządowych jednostek organizacyjnych oraz do organizacji i instytucji społecznych realizowane jest na zasadach określonych przepisami niniejszego działu”. „Petycje, skargi i wnioski można składać w interesie publicznym, własnym lub innej osoby za jej zgodą” (art. 221 § 3 kpa). Postępowanie skargowo-wnioskowe zostało przez ustawodawcę unormowane jako jedno z postępowań uproszczonych, niemniej jednak w orzecznictwie wskazuje się, iż mają tutaj zastosowanie przepisy kpa określające zasady ogólne postępowania administracyjnego, „które nadają kierunek zarówno postępowaniu uproszczonemu, jakim jest postępowanie skargowe, jak i postępowaniu jurysdykcyjnemu”, przy czym „stosowanie zasad ogólnych winno następować z zachowaniem odrębnych cech postępowania skargowego” (vide wyrok WSA w Szczecinie z dnia 27 stycznia 2011 r., II SA/Sz 1098/10, LEX nr 953439).
Rada Gminy Dąbrowa Chełmińska przyjęła za własne stanowisko Komisji Skarg Wniosków i Petycji wyrażone pismem z dnia 27 czerwca 2023 r.
Wójt Gminy Dąbrowa Chełmińska, działając za Gminę Dąbrowa Chełmińska, będącą władającym działki oznaczonej numerem ewidencyjnym 168, obręb Ostromecko, wyrażając zgodę dzierżawcy gruntu – działki oznaczonej numerem ewidencyjnym 167/2 obręb Ostromecko nie przekroczył uprawnień wydając zgodę na postawienie ogrodzenia na granicy ww. nieruchomości.
Ewentualne rozstrzygnięcie sporu dotyczącego uprawnień do korzystania z nieruchomości sąsiedniej nie należy do kompetencji Wójta Gminy Dąbrowa Chełmińska.
Poprzez postawienie ogrodzenia na granicy nieruchomości nie został ograniczony dostęp do jakichkolwiek nieruchomości. Należy podkreślić, iż Wójt Gminy Dąbrowa Chełmińska nie wyrażał zgody na postawienie ogrodzenia jako organ administracyjny, a jedynie jako władający nieruchomości sąsiedniej. Jednocześnie pismem z dnia 5 czerwca 2023 roku, dzierżawca działki rolnej 167/2 oświadczył, że posiada dostęp do dzierżawionej działki.
Co do zasady budowa ogrodzenia, zgodnie z przepisami ustawy Prawo budowlane, nie wymaga zgłoszenia, jeżeli jego wysokość nie przekracza 2,2 m oraz nie znajduje się ono bezpośrednio przy drodze publicznej. Kwestię związaną z posadowieniem ogrodzenia przez dzierżawcę działki oznaczonej numerem ewidencyjnym 167/2, obręb Ostromecko, w obszarze szczególnego zagrożenia powodzią zostanie rozstrzygnięta przez Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Bydgoszczy.
Biorąc pod uwagę wskazane okoliczności faktyczne i prawne, skargę z dnia 15 czerwca 2023 r. postanowiono uznać za bezzasadną.