W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Urząd Gminy w Dąbrowie Chełmińskiej
ul. Bydgoska 21
86-070 Dąbrowa Chełmińska

tel.: (+48) 52 381 60 56
        (+48) 52 381 60 05

e-mail:
sekretariat@dabrowachelminska.lo.pl

Skrzynka Podawcza ESP:
/2h4v41qktu/SkrytkaESP

Serwis www: dabrowachelminska.pl

NIP
: 554-265-77-62
REGON: 092350642

Uchwała nr LIX.539.2023

Szczegóły
jakiego organu Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska
z dnia
w sprawie Regulaminu wyboru ławników do sądów powszechnych
na podstawie Na podstawie art. art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2023 r. poz. 40, 572 i 1688) w związku z art. 160 ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. – Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz. U. z 2023 r. poz. 217, 289, 614, 1030 i 1429) uchwala się, co następuje:

§ 1. Uchwala się treść Regulaminu wyboru ławników do sądów powszechnych, stanowiącego załącznik do niniejszej uchwały. 
  
§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Przewodniczącemu Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska. 
  
§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
  
§ 4. Traci moc uchwała nr VIII.86.2019 Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska z dnia 14 sierpnia 2019 r. w sprawie Regulaminu wyboru ławników do sądów powszechnych. 
  
§ 5. Uchwała podlega ogłoszeniu w sposób zwyczajowo przyjęty. 
  
Uzasadnienie:
Zgodnie z ustawą z dnia 27 lipca 2001 roku – Prawo o ustroju sądów powszechnych, rada gminy wybiera w głosowaniu tajnym ławników do sądów rejonowych i okręgowych na czteroletnią kadencję. 
W bieżącym roku upływa dotychczasowa kadencja ławników. W związku z powyższym, zgodnie z obowiązującymi przepisami ławników do sądów okręgowych oraz do sądów rejonowych wybierają rady gmin, których obszar jest objęty właściwością tych sądów. 
W związku z powyższym podjęcie przedmiotowej uchwały jest w pełni uzasadnione. 


  
Załącznik 
do Uchwały nr  LIX.539.2023 
Rady Gminy Dąbrowa Chełm. 
z dnia  6 września 2023 r. 

  REGULAMIN WYBORU ŁAWNIKÓW DO SĄDÓW POWSZECHNYCH 


§ 1. 1. Głosowanie przeprowadza wybrana spośród radnych trzyosobowa Komisja Skrutacyjna. 
2. Komisja przed przystąpieniem do swoich czynności wybiera spośród siebie przewodniczącego. 
  
§ 2.1.  Głosowanie jest tajne i odbywa się przy pomocy kart do głosowania. 
2. Kandydaci na ławników umieszczeni są na karcie do głosowania w porządku alfabetycznym. 
3. Komisja Skrutacyjna sprawdza prawidłowość sporządzonych kart do głosowania, opatruje karty pieczęcią Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska i rozdaje je radnym, przy czym liczba kart winna być równa liczbie radnych obecnych na sesji. 
  
§ 3. Głosowanie odbywa się na sesji poprzez wyczytywanie przez przewodniczącego Komisji Skrutacyjnej, według listy obecności, nazwisk radnych, którzy kolejno podchodzą do urny i w obecności Komisji Skrutacyjnej wrzucają do niej karty do głosowania. 
  
§ 4. 1. Po przeprowadzeniu głosowania Komisja Skrutacyjna ustala wyniki głosowania 
i sporządza protokół. 
2. Protokół podpisują osoby wchodzące w skład Komisji Skrutacyjnej. 
3. Wyniki wyborów ogłasza przewodniczący Komisji Skrutacyjnej poprzez odczytanie protokołu na sesji. 
  
§ 5. Wybór ławników następuje zwykłą większością głosów przy obecności, co najmniej połowy ustawowego składu Rady. 
  
§ 6. 1. Karty do głosowania, sporządzone według jednolitej formy, zawierają treść: 
1)w przypadku wyborów ławników do Sądu Okręgowego: „Karta do głosowania w wyborach ławników do Sądu Okręgowego w Bydgoszczy”; 
2) w przypadku wyborów ławników do Sądu Rejonowego: „Karta do głosowania w wyborach ławników do Sądu Rejonowego w Bydgoszczy”. 
2. Obok, każdego oznaczenia kandydata nazwiskiem i imieniem, z prawej strony, w jednej linii umieszcza się dwie jednakowe kratki: jedna nad wyrazem „tak”, druga nad wyrazem „nie”. 
3. Radny dokonuje wyboru poprzez postawienie przy oznaczeniu każdego kandydata znaku „x” w kratce nad wyrazem „tak” opowiadając się w ten sposób za wyborem, albo w kratce nad wyrazem „nie” opowiadając się w ten sposób przeciwko wyborowi tego kandydata na ławnika. 
4. Przez znak „x” rozumie się co najmniej dwie przecinające się linie w obrębie kratki. 
5. Jeżeli radny na karcie do głosowania: 
1) postawi przy oznaczeniu kandydata znak „x” jednocześnie w kratce nad wyrazem „tak”, jak i w kratce nad wyrazem „nie”; 
2) nie postawi przy oznaczeniu kandydata znaku „x” w kratce ani nad wyrazem „tak” ani nad wyrazem „nie”; 
3) wypełni kartę przy oznaczeniu kandydata w sposób niezgodny z ust. 1 
- jego głos uważa się za ważny bez dokonania wyboru w obrębie tego kandydata (głos tzw. wstrzymujący się). 
5. Karty wyjęte z urny niesporządzone przez Komisję Skrutacyjną są kartami nieważnymi. 
6. Kart całkowicie przedartych Komisja Skrutacyjna nie bierze pod uwagę. 
  
§ 7. Kandydata na ławnika uważa się za wybranego, jeżeli w głosowaniu uzyskał więcej głosów, znaków „x” w kratce nad wyrazem „tak” od sumy znaków „x” w kartce nad wyrazem „nie”. 
  
§ 8.1. Komisja Skrutacyjna sporządza protokół, w którym określa, co najmniej: 
1) datę głosowania; 
2) skład komisji skrutacyjnej; 
3) oznaczenie w jakiej sprawie przeprowadza się głosowanie; 
4) liczbę radnych obecnych podczas głosowania; 
5) nazwiska i imiona kandydatów na ławników; 
6) liczbę radnych, którym wydano karty do głosowania; 
7) liczbę kart wyjętych z urny; 
8) liczbę kart ważnych; 
9) liczbę kart nieważnych; 
10)  kolejno, imię (imiona) i nazwisko zgłoszonego kandydata oraz liczbę głosów ważnych: 
a) za wyborem kandydata na ławnika, 
b) przeciw wyborowi kandydata na ławnika, 
c) bez dokonania wyboru; 
- oraz stwierdza wynik wyborów w obrębie głosowania na każdego 
z kandydatów na ławników. 
2. Komisja, odnotowuje w protokole wszelkie okoliczności i uwagi mogące mieć wpływ na wynik głosowania oraz zastrzeżenia zgłoszone przez członków Komisji Skrutacyjnej odnoszące się do naruszenia procedury w trakcie głosowania, obliczania głosów 
lub sporządzania protokołu. 
3. Ustala się wzór protokołu z przeprowadzonego głosowania, który stanowi załącznik do niniejszego Regulaminu. 

Powiadom znajomego