Uchwała nr LXIII.577.2023
jakiego organu | Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska |
---|---|
z dnia | |
w sprawie | uchwalenia budżetu gminy Dąbrowa Chełmińska na 2024 rok |
na podstawie | Na podstawie art. 18 ust.2 pkt 4, pkt 9 lit. c, d, i oraz pkt 10 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2023 r. poz. 40, 572, 1463 i 1688) oraz art. 211, art. 212, art. 214, art. 215, art. 222, art. 235, art. 236, art. 237, art. 239, art. 242 ust. 1, art. 243 ust. 1, art. 258, art. 264 ust. 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2023 r. poz. 1270, 1273, 497, 1407, 1641, 1872 i 1693), oraz art. 31a, art. 31b, art. 111 ustawy z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa (Dz. U. z 2023 r. poz.103, 185, 547, 1088, 1234, 1641, 1717 i 1672, z 2022 r. poz. 2600), uchwala się co następuje: |
§ 1. Dochody budżetu w wysokości 53 037 059,41 zł, z tego:
1. Dochody bieżące w wysokości 48 003 062,66 zł,
2. Dochody majątkowe w wysokości 5 033 996,75 zł, zgodnie z załącznikiem Nr 1.
§ 2.1.Wydatki budżetu w wysokości 54 155 059,41 zł, zgodnie z załącznikiem Nr 2 z tego:
1) wydatki bieżące w wysokości 47 789 613,66 zł w tym:
a) wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń w wysokości 26 048 795,00 zł,
b) dotacje w wysokości 2 475 875,61 zł,
c) wydatki na obsługę długu w wysokości 450 000,00 zł;
2) wydatki majątkowe w wysokości 6 365 445,75 zł, zgodnie z załącznikiem Nr 3, w tym:
a) dotacje w wysokości 52 000,00 zł.
2. Ustala się wydatki na programy i projekty realizowane ze środków pochodzących z funduszy strukturalnych w wysokości 1 055 564,00 zł, zgodnie z załącznikiem Nr 4, w tym:
a) dotacje w wysokości 5 061,00 zł.
§ 3. W budżecie tworzy się rezerwy w wysokości 159 695,00 zł, z tego:
1. Rezerwa ogólna w wysokości 54 003,00 zł,
2. Rezerwa celowa w wysokości 105 692,00 zł na realizację zadań z zakresu zarządzania kryzysowego.
§ 4. Deficyt budżetu w kwocie 1 118 000,00 zł, który zostanie pokryty przychodami pochodzącymi z:
1. Przychodów z zaciągniętych kredytów w kwocie 1 000 000,00 zł,
2. Wolnych środków, o których mowa w art. 217 ust. 2 pkt 6 ustawy w kwocie 118 000,00 zł.
§ 5. Ustala się łączną kwotę przychodów budżetu w wysokości 2 194 082,57 zł oraz łączną kwotę rozchodów budżetu w wysokości 1 076 082,57 zł, zgodnie z załącznikiem Nr 5
§ 6.1. Ustala się dochody i wydatki związane z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych ustawami w wysokości 3 595 937,00 zł, zgodnie z załącznikiem Nr 6.
2. Ustala się dochody i wydatki związane z realizacją zadań wykonywanych na podstawie porozumień z organami administracji rządowej w wysokości 1 000,00 zł, zgodnie z załącznikiem Nr 7.
3. Ustala się dochody związane z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej w wysokości 35 700,00 zł, zgodnie z załącznikiem Nr 8.
§ 7. Ustala się zestawienie planowanych kwot dotacji udzielonych z budżetu gminy w wysokości 2 532 936,61 zł, z tego:
1. Dotacje dla jednostek sektora finansów publicznych w wysokości 1 721 505,18 zł, w tym
1) dotacje celowe w kwocie 672 255,18 zł,
2) dotacje podmiotowe w kwocie 1 049 250,00 zł,
2. Dotacje dla jednostek nienależących do sektora finansów publicznych w wysokości 811 431,43 zł, w tym:
1) dotacje celowe 494 100,00 zł
2) dotacje podmiotowe 317 331,43 zł, zgodnie z załącznikiem Nr 9.
§ 8. Ustala się plan dochodów w wysokości 3 500,00 zł oraz plan wydatków w wysokości 77 500,00 zł związanych z finansowaniem zadań ochrony środowiska, zgodnie z załącznikiem Nr 10.
§ 9. Ustala się plan wydatków na przedsięwzięcia realizowane w ramach Funduszu Sołeckiego w wysokości 637 989,22 zł, zgodnie z załącznikiem Nr 11.
§ 10. Ustala się dochody w kwocie 180 000,00 zł ogółem, w tym: 140 000,00 zł – wpływy z opłat za zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych i 40 000,00 zł – wpływy z części opłaty za zezwolenie na sprzedaż napojów alkoholowych w obrocie hurtowym oraz wydatki w kwocie 180 000,00 zł ogółem, w tym: 130 000,00 zł - realizacja zadań określonych w gminnym programie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych, 10 000,00 zł - realizacja zadań związanych ze zwalczaniem narkomanii, 40 000,00 zł – realizacja lokalnej międzysektorowej polityki przeciwdziałania negatywnym skutkom spożywania alkoholu, zgodnie z załącznikiem Nr 12.
§ 11. Ustala się plan dochodów z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w wysokości 3 034 012,00 zł i wydatków związanych z realizacją systemu gospodarowania odpadami komunalnymi w kwocie 3 053 012,00 zł, zgodnie z załącznikiem Nr 13.
§ 12. Ustala się plan dochodów i wydatków Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg w kwocie 459 132,00 zł, zgodnie z załącznikiem Nr 14.
§ 13. Ustala się plan środków przeznaczonych na pomoc Obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa w następujących wysokościach:
1) dochody 687 899,00 zł,
2) wydatki 691 499,00 zł, zgodnie z załącznikiem Nr 15.
§ 14. Ustala się limit zobowiązań z tytułu zaciągniętych kredytów i pożyczek w kwocie 2 500 000,00 zł, w tym:
1. Na pokrycie występującego w ciągu roku przejściowego deficytu budżetu w kwocie 1 500 000,00 zł,
2. Na finansowanie planowanego deficytu budżetu w kwocie 1 000 000,00 zł.
§ 15. Upoważnia się Wójta Gminy do:
1. Zaciągania kredytów i pożyczek na:
1) pokrycie występującego w ciągu roku przejściowego deficytu budżetu w kwocie 1 500 000,00 zł,
2) finansowanie planowanego deficytu budżetu w kwocie 1 000 000,00 zł.
2. Dokonywania zmian w budżecie polegających na:
1) zmianach w planie wydatków bieżących w ramach działu między paragrafami i rozdziałami, łącznie z wydatkami na uposażenia i wynagrodzenia ze stosunku pracy,
2) zmianach w planie wydatków inwestycyjnych w ramach jednego działu pomiędzy zadaniami z wyłączeniem wprowadzania nowych zadań i odstąpienia od zadań zaplanowanych,
3) dokonywania zmian w planie dochodów i wydatków związanych ze:
a) zmianą kwot lub uzyskaniem płatności przekazywanych z budżetu środków europejskich, o ile zmiany te nie pogorszą wyniku budżetu,
b) zmianami w realizacji przedsięwzięcia finansowanego z udziałem środków europejskich albo środków o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 3, o ile zmiany te nie pogorszą wyniku budżetu,
c) zwrotem płatności otrzymanych z budżetu środków europejskich.
3. Lokowania wolnych środków budżetowych na rachunkach bankowych w innych bankach niż bank prowadzący obsługę budżetu gminy.
4. Przekazywania uprawnień kierownikom jednostek organizacyjnych JST do zaciągania zobowiązań z tytułu umów, których realizacja w roku budżetowym i w latach następnych jest niezbędna do zapewnienia ciągłości działania jednostki i z których wynikające płatności wykraczają poza rok budżetowy.
5. Dokonywania zmian w planie dochodów i wydatków budżetu jednostki samorządu terytorialnego, w tym przeniesień wydatków między działami klasyfikacji budżetowej, w celu realizacji zadań związanych z pomocą obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa.
§ 16. Ustala się maksymalną kwotę pożyczek udzielanych przez Wójta Gminy Dąbrowa Chełmińska w roku budżetowym do łącznej kwoty 200 000,00 zł.
§ 17. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Dąbrowa Chełmińska.
§ 18. Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2024 roku i podlega publikacji w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko – Pomorskiego.