W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Urząd Gminy w Dąbrowie Chełmińskiej
ul. Bydgoska 21
86-070 Dąbrowa Chełmińska

tel.: (+48) 52 381 60 56
        (+48) 52 381 60 05

e-mail:
sekretariat@dabrowachelminska.lo.pl

Skrzynka Podawcza ESP:
/2h4v41qktu/SkrytkaESP

Serwis www: dabrowachelminska.pl

NIP
: 554-265-77-62
REGON: 092350642

Uchwała nr IV.23.2024

Szczegóły
jakiego organu Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska
z dnia
w sprawie zmiany Statutu Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Dąbrowie Chełmińskiej
na podstawie Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2024 r. poz. 609 i 721), art. 12 ust. 2 ustawy o finansach publicznych z dnia 27 sierpnia 2009 r. (Dz. U. z 2023 r. poz. 1270, 1273, 1407, 1641, 1693 i 1872 oraz z 2024 r. poz. 1429) oraz art.17 ust.1 pkt 18 i art. 110 ust. 1 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2023 r. poz. 901, 535, 1693, 1938, 2760, 2754 oraz z 2024 r. poz. 859) uchwala się, co następuje:

    § 1. W załączniku do uchwały Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska nr XLIII.402.2022 z dnia 27 kwietnia 2022 r. w sprawie uchwalenia Statutu Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Dąbrowie chełmińskiej wprowadza się następujące zmiany: 
 
1) § 1 otrzymuje brzmienie: 
„§ 1. Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Dąbrowie Chełmińskiej działa na zasadach określonych w obowiązujących przepisach prawa, a w szczególności wykonuje zadania na podstawie: 
1) ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2024 r. poz. 609 i 721); 
2) ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2023 r. poz. 901, 535, 1693, 1938, 2760, 2754 oraz z 2024 r. poz. 859);
3) ustawy z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego (Dz. U. z 2023 r. poz. 2123 i 1972);
4) ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. z 2024 r. poz. 323); 
5) ustawy z dnia 4 kwietnia 2014 r. o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów (Dz. U. z 2024 r. poz. 246);
6) ustawy z dnia 7 września 2007 r. o pomocy osobom uprawnionym do alimentów (Dz. U. z 2023 r. poz. 1993);
7) ustawy z dnia 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci (Dz. U. z 2024 r. poz. 421);
8) ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. z 2024 r. poz. 177, 818, 742 i 743);
9) ustawy z dnia 4 listopada 2016 r. o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin „Za życiem” (Dz. U. z 2023 r. poz. 1923 i 2140);
10)  ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy domowej (Dz. U. z 2024 r. poz. 424); 
11) ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich (Dz. U. z 2024 r. poz. 5620);
12) ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2024 r. poz. 475, M.P. poz. 383, poz. 742);
13) ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2023 r. poz.571);
14)  ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 146);
15)  ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. 2024 r. poz. 54);
16) ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2024 r. poz. 750);
17) ustawy z dnia 17 grudnia 2021 r. o dodatku osłonowym (Dz. U z 2023 r. poz. 759, 2760 oraz z 2024 r. poz. 123 i 859);
18) ustawy z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa (Dz. U z 2024 r. poz. 167, 232, 1234 i 854);
19) ustawy z dnia 5 sierpnia 2022 r. o dodatku węglowym (Dz. U. 2023 r. poz. 295, 1630 oraz z 2024 r. poz. 859);
20) ustawy z dnia 15 września 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach w zakresie niektórych źródeł ciepła w związku z sytuacją na rynku paliw (Dz. U. z 2023 r. poz.1860 oraz z 2024 r. poz. 340);
21)  ustawy z dnia 7 października 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach służących ochronie odbiorców energii elektrycznej w 2023 roku oraz w 2024 roku w związku z sytuacją na rynku energii elektrycznej (Dz. U. z 2023 r. poz. 1704, 1785 i 2760 oraz z 2024 r. poz. 859);
22) ustawy z dnia 23 maja 2024 r. o bonie energetycznym oraz o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia cen energii elektrycznej, gazu ziemnego i ciepła systemowego (Dz. U. z 2024 r. poz. 859);
23)  rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 czerwca 2021 r. w sprawie szczegółowych warunków realizacji rządowego programu „Dobry start” (Dz. U. z 2021 r. poz. 1092);
24)  niniejszego Statutu.”
2) § 8 ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„§ 8. 3. Ośrodek realizuje także inne zadania na podstawie upoważnienia Wójta lub Rady, a w szczególności: 
1) zadania wynikające z ustawy z dnia 28 listopada 2003r. o świadczeniach rodzinnych polegające na prowadzeniu postępowań, wydawania decyzji w sprawach świadczeń rodzinnych oraz wystawiania i podpisywania tytułów wykonawczych oraz innych dokumentów do prowadzenia postępowania egzekucyjnego;
2) zadania wynikające z ustawy z dnia 4 kwietnia 2014 r. o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów, polegające na prowadzeniu postępowań w tych sprawach i wydawaniu decyzji;
3) zadania wynikające z ustawy z dnia 7 września 2007 r. o pomocy osobom uprawnionym do alimentów, polegające na prowadzeniu postępowań i wydawaniu decyzji administracyjnych w sprawach świadczeń z funduszu alimentacyjnego oraz podejmowaniu działań wobec dłużników alimentacyjnych;
4) zadania wynikające z ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy  domowej, polegające między innymi na opracowaniu i realizacji gminnego programu przeciwdziałania przemocy domowej i ochrony osób doznających przemocy domowej;
5) zadania wynikające z ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie, polegające na wprowadzeniu standardów ochrony małoletnich;
6) zadania wynikające z ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej;
7) zadania z zakresu świadczeń wychowawczych wynikających z ustawy z dnia 11 lutego 2016 r.  o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci, polegające na prowadzeniu postępowań i wydawaniu decyzji administracyjnych w sprawach świadczeń wychowawczych;
8) zadania wynikające z ustawy z dnia 4 listopada 2016 r. o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin „Za życiem”, polegające między innymi na prowadzeniu postępowań oraz wydawania decyzji administracyjnych w sprawach o jednorazowe świadczenie, o którym mowa w art. 10 ust. 1 ww. ustawy;
9) zadania wynikające z ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska, polegające na prowadzeniu postępowań, w tym wydawaniu zaświadczeń o wysokości przeciętnego miesięcznego dochodu przypadającego na jednego członka gospodarstwa domowego, na potrzeby złożenia wniosku o przyznanie dofinansowania z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej;
10)  zadania wynikające z ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, polegające na udzielaniu pomocy materialnej o charakterze socjalnym uczniom zamieszkałym na terenie gminy Dąbrowa Chełmińska;
11)  zadania wynikające z ustawy z dnia 17 grudnia 2021 r. o dodatku osłonowym polegające na prowadzeniu postępowań z zakresu dodatku osłonowego, w tym wydawania decyzji oraz wydawania i przekazywania informacji wnioskodawcom;
12)  zadania wynikające z ustawy z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa, polegające m.in. na prowadzeniu postępowań w sprawie jednorazowego świadczenia pieniężnego dla obywateli Ukrainy, w tym do wydawania decyzji, a także przyjmowaniu oraz rozpatrywaniu wniosków o  przyznanie świadczenia pieniężnego za zapewnienie zakwaterowania i wyżywienia obywatelom Ukrainy i weryfikacji warunków zakwaterowania i wyżywienia na potrzeby przyznania lub wypłaty tego świadczenia;
13)  zadania wynikające z ustawy z dnia 5 sierpnia 2022 r. o dodatku węglowym polegające na prowadzeniu postępowań z zakresu dodatku węglowego, w tym wydawania decyzji oraz wydawania i przekazywania informacji wnioskodawcom;
14)  zadania wynikające z ustawy z dnia 15 września 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach w zakresie niektórych źródeł ciepła w związku z sytuacją na rynku paliw polegające na prowadzeniu postępowań z zakresu dodatków dla gospodarstw domowych, w tym wydawania decyzji oraz wydawania i przekazywania informacji wnioskodawcom;
15)  zadania wynikające z ustawy z dnia 7 października 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach służących ochronie odbiorców energii elektrycznej w 2023 roku w związku z sytuacją na rynku energii elektrycznej, polegające na prowadzeniu postępowań z zakresu dodatków elektrycznych, w tym wydawania decyzji i przekazywania informacji wnioskodawcom;
16)  zadania wynikające z ustawy z dnia 23 maja 2024 r. o bonie energetycznym oraz o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia cen energii elektrycznej, gazu ziemnego i ciepła systemowego, polegające na prowadzeniu postepowań z zakresu bonów energetycznych, w tym wydawania decyzji i przekazywania informacji wnioskodawcom;
17)  zadania wynikające z rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 czerwca 2021 r. w sprawie szczegółowych warunków realizacji rządowego programu „Dobry start”, polegające między innymi na prowadzeniu postępowań określonych w programie.” .
 
    § 2. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Dąbrowa Chełmińska.
 
    § 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

Uzasadnienie 
Dotychczasowy Statut Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Dąbrowie Chełmińskiej z uwagi na potrzebę realizacji nowego zadania wymaga aktualizacji. 
Wprowadzenie zmian wynika z powierzenia tut. Ośrodkowi zadań polegających na prowadzeniu postępowań z zakresu bonu energetycznego w oparciu o zapisy ustawy z dnia 23 maja 2024 r o bonie energetycznym oraz o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia cen energii elektrycznej, gazu ziemnego i ciepła systemowego (Dz. U. z 2024 r. poz. 859).
Wniosek o wypłatę dodatku elektrycznego należy złożyć w gminie właściwej ze względu na miejsce zamieszkania osoby składającej wniosek w terminie od dnia 1 sierpnia 2024 r. do dnia 30 września 2024 r.
Bon energetyczny przysługujący za okres 1 lipca 2024 r. – 31 grudnia 2024 r. jest świadczeniem pieniężnym przysługującym jednorazowo gospodarstwu domowemu: 
- jednoosobowemu, w którym wysokość przeciętnego miesięcznego dochodu w rozumieniu art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. z 2024 r. poz. 323 i 858) za 2023 r., zwanego dalej „przeciętnym dochodem za 2023 r.”, nie przekraczała kwoty 2500 zł, 
- wieloosobowemu, w którym wysokość przeciętnego dochodu za 2023 r. na osobę nie przekraczała kwoty 1700 zł.   
Bon energetyczny przyznaje się w wysokości: 300 zł - gospodarstwu domowemu jednoosobowemu, 400 zł - gospodarstwu domowemu wieloosobowemu składającemu się z 2 do 3 osób, 500 zł - gospodarstwu domowemu wieloosobowemu składającemu się z 4 do 5 osób, 600 zł - gospodarstwu domowemu wieloosobowemu składającemu się z co najmniej 6 osób.
W przypadku gdy wysokość przeciętnego dochodu za 2023 r. na osobę przekraczała kwoty, o których mowa powyżej, bon energetyczny przysługuje w wysokości różnicy między kwotą bonu energetycznego a kwotą, o którą został przekroczony przeciętny dochód za 2023 r. na osób (tzw. zasada zł za zł.).
W przypadku gdy główne źródło ogrzewania danego gospodarstwa domowego jest zasilane energią elektryczną i jest wpisane lub zgłoszone do centralnej ewidencji emisyjności budynków do dnia 1 kwietnia 2024 r., albo po tym dniu - w przypadku głównych źródeł ogrzewania zgłoszonych lub wpisanych po raz pierwszy do centralnej ewidencji emisyjności budynków, bon energetyczny przyznaje się w wysokości: 600 zł - gospodarstwu domowemu jednoosobowemu, 800 zł - gospodarstwu domowemu wieloosobowemu składającemu się z 2 do 3 osób, 1000 zł - gospodarstwu domowemu wieloosobowemu składającemu się z 4 do 5 osób, 1200 zł - gospodarstwu domowemu wieloosobowemu składającemu się z co najmniej 6 osób.
W celu realizacji przedmiotowego zadania przez Gminny Ośrodek Pomocy w Dąbrowie Chełmińskiej zasadne jest wprowadzenie zmian do Statutu tut. Ośrodka.

 

 

Powiadom znajomego