W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Urząd Gminy w Dąbrowie Chełmińskiej
ul. Bydgoska 21
86-070 Dąbrowa Chełmińska

tel.: (+48) 52 381 60 56
        (+48) 52 381 60 05

e-mail:
sekretariat@dabrowachelminska.lo.pl

Skrzynka Podawcza ESP:
/2h4v41qktu/SkrytkaESP

Serwis www: dabrowachelminska.pl

NIP
: 554-265-77-62
REGON: 092350642

0050.12.2022

Wersja strony w formacie XML
Szczegóły
wydane przez Wójta Gminy Dąbrowa Chełmińska
z dnia
w sprawie wprowadzenia Regulaminu Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Dąbrowie Chełmińskiej
Status obowiązujące

Na podstawie art. 33 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2021 r. poz. 1372 i 1834) oraz art. 41 ust. 3 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2021 r. poz. 1119 i 2469, z 2022 r. poz. 218 oraz M. P. z 2022 r. poz. 118) zarządzam, co następuje:


§ 1. Wprowadzam Regulamin Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Dąbrowie Chełmińskiej, który stanowi załącznik do niniejszego Zarządzenia.


§ 2. Wykonanie Zarządzenia powierzam Pełnomocnikowi ds. Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.


§ 3. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.









Załącznik

do Zarządzenia nr 0050.12.2022
Wójta Gminy Dąbrowa Chełmińska z dnia 21 lutego 2022 r.

REGULAMIN

GMINNEJ KOMISJI ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH W DĄBROWIE CHEŁMIŃSKIEJ

  1. ZADANIA I UPRAWNIENIA KOMISJI


§1. Regulamin określa zadania i uprawnienia Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Dąbrowie Chełmińskiej, zwanej dalej Komisją.


§2. 1. Do zadań Komisji należy:

  1. inicjowanie działań w zakresie profilaktyki, rozwiązywania problemów alkoholowych, przeciwdziałania narkomanii oraz uzależnieniom behawioralnym, które w szczególności obejmują:

    1. zwiększenie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych i osób zagrożonych uzależnieniem od alkoholu, narkotyków lub innych środków odurzających,

    2. udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe lub narkomania pomocy psychospołecznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie,

    3. prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej, edukacyjnej oraz szkoleniowej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych, narkomanii i uzależnień behawioralnych zwłaszcza wśród dzieci i młodzieży, w tym propagowanie zajęć sportowo-rekreacyjnych dla uczniów, a także na rzecz dożywiania dzieci uczestniczących w pozalekcyjnych programach opiekuńczo- wychowawczych i socjoterapeutycznych,

    4. wspomaganie w realizacji działań instytucjom, parafiom, stowarzyszeniom oraz osobom fizycznym służących w rozwiązywaniu problemów alkoholowych, narkomanii i uzależnień behawioralnych,

    5. podejmowanie interwencji w związku z naruszaniem przepisów dotyczących zakazu reklamy i promocji napojów alkoholowych, reklamy i promocji substancji psychotropowych lub środków odurzających, zakazu sprzedaży i podawania napojów alkoholowych bez zezwoleń oraz występowanie przed sądem w charakterze oskarżyciela posiłkowego,

  2. opiniowanie projektów uchwał dotyczących:

    1. liczby punktów sprzedaży napojów alkoholowych,

    2. zasad usytuowania na terenie gminy miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych,

  3. opiniowanie wniosków o wydanie zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych następuje w drodze postanowienia;

  4. przygotowanie i opiniowanie półrocznych i rocznych projektów sprawozdań z realizacji programów;

  5. przygotowanie i opiniowanie Programu profilaktyki, rozwiązywania problemów alkoholowych, przeciwdziałania narkomanii oraz uzależnieniom behawioralnym dla gminy Dąbrowa Chełmińska;

  6. bieżące monitorowanie realizacji Programu profilaktyki, rozwiązywania problemów alkoholowych, przeciwdziałania narkomanii oraz uzależnieniom behawioralnym dla gminy Dąbrowa Chełmińska;

  7. wszczynanie postępowań w sprawie nadużywania alkoholu na wniosek stron mających interes prawny lub obowiązek, jeżeli nadużywanie alkoholu lub zażywanie narkotyków powoduje rozkład życia rodzinnego, demoralizację nieletnich lub systematyczne zakłócanie porządku publicznego;

  8. wszczynanie postępowania z urzędu wobec osób nadużywających alkohol lub zażywających narkotyki ze względu na ważny interes rodzinny lub społeczny;

  9. podejmowanie działań motywujących osoby uzależnione od alkoholu lub narkotyków do leczenia odwykowego;

  10. po wyczerpaniu wszystkich możliwości w sprawach o nadużywanie alkoholu lub zażywanie narkotyków, Komisja podejmuje działania zmierzające do orzeczenia przez Sąd zastosowania wobec osoby uzależnionej obowiązku poddania się leczeniu w zakładzie lecznictwa odwykowego.


  1. ORGANIZACJA PRACY KOMISJI


§3.1. Komisję powołuje oraz określa jej skład Wójt Gminy zarządzeniem;

  1. Na członków Komisji powołuje się osoby cieszące się dobrą opinią oraz przeszkolone w zakresie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych, udokumentowane stosownym zaświadczeniem. Na członków Komisji powołać również można osoby, które złożą oświadczenie, że uzupełnią wymagane przeszkolenie w terminie 12 miesięcy od dnia powołania w skład Komisji;

  2. Członkostwo w Komisji ustaje w przypadku:

  1. odwołania przez Wójta Gminy,

  2. złożenia rezygnacji przez członka,

  3. śmierci członka.

  1. Komisja rozpoczyna działalność z dniem powołania;

  2. Członkowie Komisji zobowiązani są wykonywać swoje obowiązki sumiennie, sprawnie, dokładnie i bezstronnie oraz uczestniczyć w posiedzeniach i pracach Komisji. W przypadku trzykrotnej nieusprawiedliwionej nieobecności na posiedzeniu Komisji, Przewodniczący oraz Pełnomocnik może wystąpić do Wójta Gminy o odwołanie członka Komisji;


§4. W skład Komisji wchodzą:

  1. Przewodniczący Komisji;

  2. Sekretarz Komisji;

  3. Członkowie Komisji;


§5.1. Całokształtem prac Komisji kieruje jej Przewodniczący, do kompetencji którego należy:

    1. reprezentowanie Komisji na zewnątrz,

    2. podpisywanie pism i dokumentów w sprawach należących do właściwości rzeczowej Komisji,

    3. ustalenie w miarę potrzeb terminów posiedzeń Komisji i prowadzenie posiedzeń,

    4. określanie zadań Członkom Komisji,

    5. wyznaczenie (pod nieobecność przewodniczącego) innego Członka Komisji do pełnienia jego obowiązków,

    6. zapraszanie na posiedzenia Komisji i do udziału w pracach Komisji osoby nie będące jej członkami,

    7. wszelkie inne czynności zapewniające sprawne i zgodne z przepisami prawa działanie Komisji,

    8. nadzór nad prowadzeniem dokumentacji Komisji,

    9. wykonywanie innych zadań zleconych przez Wójta lub Pełnomocnika ds. rozwiązywania problemów alkoholowych w ramach realizacji przyjętych programów,

2. Do zadań Sekretarza należy:

    1. przygotowanie posiedzeń Komisji i materiałów niezbędnych do udziału w jej posiedzeniu oraz powiadamianie członków o terminie posiedzenia,

    2. prowadzenie dokumentacji Komisji, rejestrowanie wpływającej korespondencji i przekazywanie jej do wglądu Przewodniczącemu,

    3. ustalanie terminów badań przez biegłych sądowych osób uzależnionych kierowanych decyzją Komisji,

    4. przygotowywanie pod względem formalno-prawnym i kierowanie do Sądu Rejonowego w przedmiocie zastosowania przymusowego leczenia,

    5. współpraca z Policją, GOPS, PCMR, ROPS, poradnią odwykową, placówkami oświatowymi i służbą zdrowia,

    6. stała współpraca z instytucjami, organizacjami i stowarzyszeniami zajmującymi się rozwiązywaniem problemów alkoholowych i narkomanią,

    7. współpraca z punktem konsultacyjnym oraz z Pełnomocnikiem ds. profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych w zakresie jego działania,

    8. sprawdzanie pod względem merytorycznym dowodów księgowych - etap wstępny przed Pełnomocnikiem,

    9. wykonywanie innych zadań zleconych przez Wójta, Pełnomocnika lub Przewodniczącego Komisji w ramach realizacji przyjętych programów,


§6. Przewodniczący Komisji składa Pełnomocnikowi ds. Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych Gminy Dąbrowa Chełmińska sprawozdanie z działalności Komisji za poprzedni rok kalendarzowy, w terminie do końca lutego następnego roku. Po przyjęciu przez Pełnomocnika, sprawozdanie jest przekazywane Wójtowi oraz Radzie Gminy Dąbrowa Chełmińska.


§7. 1. Komisja rozpatruje sprawy na posiedzeniach w obecności przynajmniej połowy członków.

2. Komisja w zakresie swojej właściwości podejmuje postanowienia w formie uchwał, stanowisk i opinii,

3. Postanowienia Komisja podejmuje większością głosów. Przy równej ilości oddanych głosów decyduje głos przewodniczącego.


§8. 1. Posiedzenia Komisji będące rozmowami z osobami nadużywającymi alkoholu i ich rodzinami są zamknięte, a protokół z tego posiedzenia stanowi informację niejawną, która może być udostępniona jedynie organom do tego uprawnionym, na pisemny wniosek;

2. W posiedzeniach Komisji mogą uczestniczyć przedstawiciele różnych organizacji społecznych, instytucji oraz inne osoby, wyłącznie na zaproszenie Przewodniczącego;

3. Wszystkie posiedzenia Komisji są protokołowane. Protokół z posiedzenia Komisji podpisuje Przewodniczący tego posiedzenia;

4. Protokół o którym mowa w ust. 3 jest przyjmowany w głosowaniu jawnym na kolejnym posiedzeniu Komisji;


§9. Członkom Komisji przysługuje wynagrodzenie ustalone w uchwalonym przez Radę Gminy Dąbrowa Chełmińska Programie profilaktyki, rozwiązania problemów alkoholowych, przeciwdziałania narkomanii oraz uzależnieniom behawioralnym dla gminy Dąbrowa Chełmińska.


§10. Komisja na podstawie wydanego przez Wójta Gminy Dąbrowa Chełmińska upoważnienia przeprowadza kontrolę podmiotów gospodarczych prowadzących sprzedaż napojów alkoholowych pod względem przestrzegania przepisów określonych w art. 131 i 15 ustawy z dnia 26 października 1982 roku o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.


§11. Członkowie Komisji zobowiązani są do zachowania tajemnicy służbowej oraz ochrony danych osobowych w zakresie przewidzianym przez przepisy prawa.


§12. 1. Nadzór nad działalnością Komisji, jak również nad realizacją Programu profilaktyki, rozwiązywania problemów alkoholowych, przeciwdziałania narkomanii oraz uzależnieniom behawioralnym dla gminy Dąbrowa Chełmińska sprawuje Pełnomocnik ds. Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych Gminy Dąbrowa Chełmińska. Pełnomocnik może żądać wszelkich dokumentów związanych z działalnością Komisji,

2. Pełnomocnik ds. Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych Gminy Dąbrowa Chełmińska dokonuje sprawdzenia pod względem formalnym, korespondencji związanej z funkcjonowaniem GKRPA oraz dotyczącej środków finansowych przeznaczonych na przeciwdziałanie alkoholizmowi.


§14. Pełnomocnik ds. Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych jest uprawniony do wyrażania zgody na skierowanie członka Komisji lub innej osoby na szkolenie finansowane ze środków przeznaczonych na przeciwdziałanie alkoholizmowi poparte wnioskiem Przewodniczącego Komisji.


III SPRAWY ORGANIZACYJNE

§15. 1. W zakresie nie uregulowanym powyższym regulaminem mają zastosowanie przepisy ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi oraz ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii,

2. Zmiany treści regulaminu mogą być dokonywane w trybie przewidzianym dla jego przyjęcia.


Powiadom znajomego