W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Urząd Gminy w Dąbrowie Chełmińskiej
ul. Bydgoska 21
86-070 Dąbrowa Chełmińska

tel.: (+48) 52 381 60 56
        (+48) 52 381 60 05

e-mail:
sekretariat@dabrowachelminska.lo.pl

Skrzynka Podawcza ESP:
/2h4v41qktu/SkrytkaESP

Serwis www: dabrowachelminska.pl

NIP
: 554-265-77-62
REGON: 092350642

0050.61.2022

Wersja strony w formacie XML
Szczegóły
wydane przez Wójta Gminy Dąbrowa Chełmińska
z dnia
w sprawie określenia podstawowych parametrów do prac nad projektem budżetu Gminy Dąbrowa Chełmińska na 2023 rok oraz projektu Wieloletniej Prognozy Finansowej na rok 2023 i lata następne
Status obowiązujące

Na podstawie art. 233 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. 2022 r. poz. 1634, 1692, 1747, 1079 i 1768), art. 61 ust. 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2022 r. poz. 559, 583, 1005 i 1079) oraz § 1 Uchwały Nr X/66/11 Rady Gminy w Dąbrowie Chełmińskiej z dnia 9 września 2011 r. w sprawie trybu prac nad projektem uchwały budżetowej zarządzam, co następuje:


§ 1. Kierownicy jednostek organizacyjnych gminy, kierownicy referatów oraz pracownicy samodzielnych stanowisk Urzędu Gminy opracowują materiały planistyczne na 2023 rok w pełnej szczegółowości klasyfikacji budżetowej z podziałem na zadania własne, zlecone i powierzone (jeżeli występują).


§ 2. Podstawą planowania dochodów Gminy w 2023 roku jest prognozowane wykonanie dochodów w roku 2022 z uwzględnieniem przewidywanych zmian, które mogą nastąpić do końca 2022 roku. Do planowania dochodów należy przyjąć następujące założenia:

1. Podatek od nieruchomości:

- od gruntów pozostałych, w tym zajętych na prowadzenie odpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego – 0,60 zł/m2,

 - związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, bez względu na sposób zakwalifikowania w ewidencji gruntów i budynków - 1,00 zł/ m2,

- związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz od budynków mieszkalnych lub ich części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej - 24,00 zł/ m2,

- pozostałych, w tym zajętych na prowadzenie odpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego - 6,00 zł/ m2.

2. Podatek od środków transportowych o których mowa w art. 8 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (wzrost o 10%).

3. Opłaty za wodę i ścieki wg. obowiązujące taryfy.

4. Pozostałe podatki i opłaty – bez zmian.

5. Wysokość podatku rolnego ustalona zostanie po ogłoszeniu przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego średniej ceny skupu żyta.

6. Dochody z majątku winny być ustalone w wysokości wynikającej z zawartych umów lub przewidywanych umów dzierżawy, najmu oraz decyzji dotyczących opłat z tytułu trwałego zarządu i wieczystego użytkowania nieruchomości.

7. Wpływy ze sprzedaży składników majątkowych powinny być ustalone w oparciu posiadaną wycenę nieruchomości lub zbędnego majątku ruchomego, a w przypadku braku wyceny na podstawie wartości przewidywanych (należy podać ilość działek oraz cenę jednostkową).

8. Pozostałe dochody realizowane przez jednostki budżetowe na podstawie przewidywanej liczby świadczonych usług i obowiązujących cen jednostkowych.

9. Dochody z tytułu udziałów w podatkach oraz subwencji przekazywanych przez budżet państwa na podstawie informacji Ministerstwa Finansów.

10. Dochody i wydatki na zadania zlecone oraz dofinansowanie zadań własnych na podstawie decyzji Wojewody.


§ 3. Wydatki budżetu winny być zaplanowane w sposób racjonalny, celowy i oszczędny.

1. Podstawą do planowania wynagrodzeń osobowych na 2023 r. są:

a) zatrudnienie wg stanu w 2022 r. (na dzień 1 września 2022 r.) oraz ewentualne zmiany organizacyjne,

b) przewidywany wzrost wynagrodzeń o 5 % oraz przewidywany wzrost minimalnego wynagrodzenia za pracę wraz z dodatkami (np.: stażowy, funkcyjny),

c) zatrudnienie nauczycieli w placówkach oświatowych na podstawie arkuszy organizacyjnych na rok szkolny 2022/2023 zatwierdzonych przez organ prowadzący, a wynagrodzenia zgodnie z założeniami Ministra Finansów, (przy planowaniu wynagrodzeń nauczycieli należy uwzględnić skutki awansu zawodowego),

d) wynagrodzenia w jednostkach oświatowych należy podać z podziałem na wynagrodzenia pracowników pedagogicznych (wynagrodzenia zasadnicze, godziny ponadwymiarowe, doraźne zastępstwa, indywidualne nauczanie, fundusz nagród i fundusz zdrowotny) oraz pracowników administracji i obsługi.

2. Wydatki z tytułu dodatkowego wynagrodzenia rocznego planuje się w wysokości 8,5 % sumy wynagrodzenia, o którym mowa w art. 4 ustawy z dnia 12 grudnia 1997 r. o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników sfery budżetowej (Dz. U. z 2018 r., poz. 1872).

3. Składki na ubezpieczenia społeczne planuje się w wysokości określonej w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2022 r., poz. 1009 ze zm.).

4. Wydatki na Fundusz Pracy planuje się w wysokości określonej w ustawie budżetowej.

5. Odpisy na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych jednostki organizacyjne, z wyłączeniem jednostek oświaty, planują zgodnie z ustawą z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Dz. U. z 2022 r., poz. 923). Do planowania odpisu przyjmuje się kwotę prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej. W odniesieniu do placówek oświaty odpis planuje się zgodnie z art.53 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2021 r., poz. 1762 ze zm.).

6. Pozostałe wydatki bieżące planuje się na podstawie przewidywanego wykonania do końca 2022 r., pomniejszonego o wydatki jednorazowe, na które jednostka otrzymała dodatkowe środki w ciągu roku budżetowego. Wydatki remontowe należy ująć jako odrębne zadanie wraz ze szczegółowym ich uzasadnieniem.

7. Wydatki na zadania realizowane w drodze umów lub porozumień należy szacować w wysokości kwot wynikających z zawartych umów.

8. Wydatki na zadania inwestycyjne na rok bieżący i lata następne należy podać w następującym zakresie:

a) nazwa zadania

b) planowany koszt całkowity zadania

c) planowane wydatki na rok 2023 i lata następne

d) źródła finansowania zadania

e) jednostkę organizacyjną realizującą zadanie.


§ 4. Podstawą przyznania dotacji podmiotowej dla instytucji kultury są środki na pokrycie wydatków na wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń oraz pozostałe koszty bieżące.


§ 5. Materiały planistyczne należy przedłożyć w formie dokumentu w terminie do dnia 30 września 2022 r.


§ 6. Generalna zasada jaka obowiązuje przy konstrukcji projektu budżetu na rok 2023: wydatki bieżące nie mogą przekroczyć dochodów bieżących.


§ 7. Wieloletnia Prognoza Finansowa dla Gminy Dąbrowa Chełmińska zostanie opracowana na lata 2023 - do roku, w którym kończą się spłaty zaciągniętych zobowiązań z tytułu kredytów i pożyczek.

WPF obejmuje planowane dochody i wydatki oraz planowane przychody i rozchody budżetu.


§ 8. Wykonanie Zarządzenia powierza się Skarbnikowi Gminy, Dyrektorom Szkół, Kierownikom gminnych jednostek organizacyjnych, Kierownikom Referatów Urzędu Gminy i pracownikom zajmującym samodzielne stanowiska.


§ 9. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.






Uzasadnienie


Zgodnie z Uchwałą Nr X/66/11 Rady Gminy w Dąbrowie Chełmińskiej z dnia 9 września 2011 r. w sprawie trybu prac nad projektem uchwały budżetowej określa się założenia do budżetu na 2023 rok. Przyjęte założenia mogą ulec zmianie na etapie konstruowania budżetu w wyniku zmian zapisów ustawowych dotyczących źródeł finansowania jak i zmian w zakresie zadań realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego.

Powiadom znajomego