W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Urząd Gminy w Dąbrowie Chełmińskiej
ul. Bydgoska 21
86-070 Dąbrowa Chełmińska

tel.: (+48) 52 381 60 56
        (+48) 52 381 60 05

e-mail:
sekretariat@dabrowachelminska.lo.pl

Skrzynka Podawcza ESP:
/2h4v41qktu/SkrytkaESP

Serwis www: dabrowachelminska.pl

NIP
: 554-265-77-62
REGON: 092350642

Zarządzenie nr 0050.72.2024

Wersja strony w formacie XML
Szczegóły
wydane przez Wójta Gminy Dąbrowa Chełmińska
z dnia
w sprawie określenia podstawowych parametrów do prac nad projektem budżetu Gminy Dąbrowa Chełmińska na 2025 rok oraz projektu Wieloletniej Prognozy Finansowej na rok 2025 i lata następne
Status obowiązujące

      Na podstawie art. 233  ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U.  2023 r. poz. 1270, 1273, 497, 1407, 1641, 1872, 16393 i 1429, z 2024 r. poz. 1089), art. 61 ust. 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2024 r. poz. 609 i 721) oraz § 1 Uchwały Nr X/66/11 Rady Gminy w Dąbrowie Chełmińskiej z dnia 9 września 2011 r. w sprawie trybu prac nad projektem uchwały budżetowej zarządzam, co następuje:

    § 1. Kierownicy jednostek organizacyjnych gminy, kierownicy referatów oraz pracownicy samodzielnych stanowisk Urzędu Gminy opracowują materiały planistyczne na 2025 rok w pełnej szczegółowości klasyfikacji budżetowej z podziałem na zadania własne, zlecone  i powierzone (jeżeli występują). 

   § 2. Podstawą planowania dochodów Gminy w 2025 roku jest prognozowane wykonanie dochodów w roku 2024 z uwzględnieniem przewidywanych zmian, które mogą nastąpić  do końca 2024 roku. 

Do planowania dochodów należy przyjąć następujące założenia:
1.  Podatek od nieruchomości:
- związany z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz od budynków mieszkalnych lub ich części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej - 27,50 zł/ m2,
2.  Opłaty za wodę i ścieki wg. obowiązujące taryfy.
3.  Pozostałe podatki i opłaty – bez zmian.
4. Wysokość podatku rolnego ustalona zostanie po ogłoszeniu przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego średniej ceny skupu żyta.
5.  Dochody z majątku winny być ustalone w wysokości wynikającej z zawartych umów  lub przewidywanych umów dzierżawy, najmu oraz decyzji dotyczących opłat z tytułu trwałego zarządu i wieczystego użytkowania nieruchomości.
6.  Wpływy ze sprzedaży składników  majątkowych  powinny być ustalone w oparciu o posiadaną wycenę nieruchomości lub zbędnego majątku ruchomego, a w przypadku braku wyceny na podstawie wartości przewidywanych (należy podać ilość działek oraz cenę jednostkową).
7.  Pozostałe dochody realizowane przez jednostki budżetowe na podstawie przewidywanej liczby świadczonych usług i obowiązujących cen jednostkowych.
8.  Dochody z tytułu udziałów w podatkach oraz subwencji przekazywanych przez budżet państwa na podstawie informacji Ministerstwa Finansów.
9.  Dochody i wydatki na zadania zlecone oraz dofinansowanie zadań własnych na podstawie decyzji Wojewody.

    § 3. Wydatki budżetu winny być zaplanowane w sposób racjonalny, celowy i oszczędny.  
1. Podstawą do planowania wynagrodzeń osobowych na 2025 r. są:
a) zatrudnienie wg stanu w 2024 r. (na dzień 1 września 2024 r.) oraz ewentualne zmiany organizacyjne,
b) przewidywany wzrost wynagrodzeń o 5 % oraz przewidywany wzrost minimalnego wynagrodzenia za pracę wraz z dodatkami (np.: stażowy, funkcyjny), 
c) zatrudnienie nauczycieli w placówkach oświatowych na podstawie arkuszy organizacyjnych na rok szkolny 2024/2025, zatwierdzonych przez organ prowadzący, a wynagrodzenia zgodnie     z założeniami Ministra Finansów (przy planowaniu wynagrodzeń nauczycieli należy uwzględnić skutki awansu zawodowego),
d) wynagrodzenia w jednostkach oświatowych należy podać z podziałem na wynagrodzenia pracowników pedagogicznych (wynagrodzenia zasadnicze, godziny ponadwymiarowe, doraźne zastępstwa, indywidualne nauczanie, fundusz nagród i fundusz zdrowotny) oraz pracowników administracji i obsługi.
2. Wydatki z tytułu dodatkowego wynagrodzenia rocznego planuje się w wysokości 8,5 % sumy  wynagrodzenia, o którym mowa w art. 4 ustawy z dnia 12 grudnia 1997 r. o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników sfery budżetowej (Dz. U. z 2023 r., poz. 1690).
3. Składki na ubezpieczenia społeczne  planuje się w wysokości określonej w ustawie z dnia  13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2024 r., poz. 497).
4. Wydatki na Fundusz Pracy planuje się w wysokości określonej w ustawie budżetowej.
5. Odpisy na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych jednostek organizacyjnych, z wyłączeniem jednostek oświaty, planuje się zgodnie z ustawą z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Dz. U. z 2024 r., poz. 288). Do planowania odpisu przyjmuje się kwotę prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej. W odniesieniu do placówek oświaty odpis planuje się zgodnie z art.53 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2024 r., poz. 986).
6. Pozostałe wydatki bieżące planuje się na podstawie przewidywanego wykonania do końca 2024 r., pomniejszonego o wydatki jednorazowe, na które jednostka otrzymała dodatkowe środki w ciągu roku budżetowego. Wydatki remontowe należy ująć jako odrębne zadanie wraz ze  szczegółowym ich uzasadnieniem.
7. Wydatki na zadania realizowane w drodze umów lub porozumień należy szacować w wysokości kwot wynikających z zawartych umów.
8. Wydatki na zadania inwestycyjne na rok bieżący i lata następne należy podać w następującym zakresie:
a) nazwa zadania,
b) planowany koszt całkowity zadania,
c) planowane wydatki na rok 2025 i lata następne,
d) źródła finansowania zadania,
e) jednostka organizacyjna realizująca zadanie.

    § 4. Podstawą przyznania dotacji podmiotowej dla instytucji kultury są środki na pokrycie wydatków na wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń oraz pozostałe koszty bieżące.

    § 5. Wieloletnia Prognoza Finansowa dla Gminy Dąbrowa Chełmińska zostanie opracowana na lata 2025 - do roku, w którym kończą się spłaty zaciągniętych zobowiązań z tytułu kredytów i pożyczek.
WPF obejmuje planowane dochody i wydatki oraz planowane przychody i rozchody budżetu.

    § 6. Materiały planistyczne należy przedłożyć w formie dokumentu w terminie do dnia   30 września 2024 r. 

     § 7. Wykonanie Zarządzenia powierza się Skarbnikowi Gminy, Dyrektorom Szkół, Kierownikom gminnych jednostek organizacyjnych, Kierownikom Referatów Urzędu Gminy i pracownikom zajmującym samodzielne stanowiska. 

      § 8. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

 
Uzasadnienie
Zgodnie z Uchwałą Nr X/66/11 Rady Gminy w Dąbrowie Chełmińskiej z dnia 9 września 2011 r. w sprawie trybu prac nad projektem uchwały budżetowej określa się założenia  do budżetu na 2025 rok. Przyjęte założenia mogą ulec zmianie na etapie konstruowania budżetu w wyniku zmian zapisów ustawowych, dotyczących źródeł finansowania jak i zmian w zakresie zadań realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego.

Powiadom znajomego